האם קורבנות אונס בעלות סבירות גדולה יותר להכנס להריון?

לפני 10 ימים התראיין המועמד הרפובליקני טוד אייקין לתחנת טלביזיה מקומית בסיינט לואיס ונשאל האם לדעתו נשים שנאנסו זכאיות לבצע להפלה (עמדת רוב הרפובליקנים שוללת הפלות בצורה כמעט גורפת). בתשובתו הוא אמר את הדברים הבאים: “…If it’s a legitimate rape, the female body has ways to try to shut that whole thing down.”.

הדברים הללו זכו כמובן לגינויים מקיר לקיר, ועיקר הזעם הופנה לאיוולת באמירה על legitimate rape. חשוב להבהיר בהקשר הזה, ובניגוד למה שדווח ברוב מוחלט של אמצעי התקשורת בארץ, שהוא לא התכוון לאונס לגיטימי במובן הזה שיש מעשי אונס לגיטימיים וכאלו שלא. הכוונה באמירה שלו היא להבחין בין מקרי אונס אמיתיים כביכול לכאלו שהם לא באמת מקרי אונס. הוא לא ציין מה לדעתו מהווה מקרה אונס אמיתי, האם מדובר רק בזר מוחלט שתוקף אישה בסמטה חשוכה, או שזה כולל גם את האפשרות של אונס בין בעל ואישה, אבל בכל מקרה הכוונה לאונס אמיתי או אותנטי (דיון נרחב בנושא ראו פה). בכל אופן, מעבר לעניין הפוליטי ולאמירה הטיפשית של אייקין, הועלתה כאן טענה אבולוציונית במסווה (שזה קצת אירוני בהתחשב בזה שרפובליקנים רבים ומצביעיהם שוללים את האבולוציה). לדידו של אייקין, כשמדובר באונס אמיתי וכאמצעי הגנה, גוף האישה מגיב כך שהוא מונע התעברות. השאלה הנשאלת היא, האם יש ממש בדברים הללו? האם נשים פיתחו אסטרטגיה שמונעת מהם הריון בזמן אונס? או האם ההפך הוא הנכון ואונס מגדיל את הסיכוי להריון ובכך נותן תמיכה לטענה שיש בסיס אבולוציוני לאונס? (פוסט נוסף פה).

קצת רקע לדברים לפני שניגש לבחון את הנושא של ההריון. כחלק מהברירה המינית נשים וגברים פיתחו אסטרטגיות שונות שיובילו להזדווגות עם בן או בת זוג מוצלחים. אונס, שולל את הבחירה הזו מנשים ולכן לא מפתיע שנשים פיתחו אסטרטגיות שונות בניסיון למנוע מקרי אונס (ואונס, למרות תוצאותיו הנוראיות הוא עדיין חלק מהברירה המינית). אסטרטגיה אחת היא להמנע ממגע עם זרים שעלולים לאנוס, במיוחד בזמן שיא הפוריות במחזור החודשי, בזמן הביוץ. מחקר שתארתי כאן מראה שאכן קיימת רתיעה כזו. מצד שני, גברים תוקפים מינית נשים בגילאי שיא הפוריות (70% מקורבנות האונס הן בגין הגילאים 16-35, עם ממוצע 24), ובמיוחד בזמן הביוץ (משהו שנעשה בצורה לא מודעת כנראה). כפי שהדוגמאות הללו מראות, אסטרטגיות לתקיפה מינית והמנעות מתקיפה כזו קיימות בו זמנית, במה שהוא מירוץ חימוש אבולוציוני שלא שונה ממירוצי חימוש אבולוציוניים אחרים של טורפים ונטרפים.

אסטרטגיות אפשריות נוספות הן אלו המנסות להפחית את הנזקים הפיזיים והנפשיים שנשים חוות כתוצאה מאונס. ישנם דיווחים אנקדוטיים רבים של נשים נאנסות שחוו התעוררות מינית ואפילו אורגזמה בזמן אונס. התגובה הזו נשמעת כמנוגדת לכל הגיון כי ברור שנשים אינן נהנות מהאונס. המטרה של ההתעוררות המינית היא להפחית את הכאב והנזק שבחדירה. התעוררות מינית מגדילה את הרטיבות בנרתיק ומונעת נזקים פיסיים לאיבר המין. לאחרונה נעשה מחקר ניסויי שמצא תמיכה אמפירית לקיומה של אסטרטגיה כזו.

אסטרטגיות נוספות עשויות להיות ספציפיות לנשים מסוימות בלבד. אם גיל ופוריות הן מטרות מרכזיות של אנסים, אזי סביר שנשים בשיא הפוריות יהיו רגישות יותר לרמזים על אונס ותקיפה מינית, ובמיוחד נשים אטרקטיביות מבחינה חיצונית שמגלמות את שיא הפוריות ומהוות מטרה מועדפת על ידי אנסים (חשוב לזכור בהקשר הזה שכל הנתונים והמחקרים שמובאים כאן מצביעים על מגמות שונות. זה לא אומר שכל נאנסת בהכרח עונה על כל המאפיינים המסוקרים. למשל, נשים נאנסות ומותקפות מינית בכל הגילאים, אבל בממוצע, נשים בגילאי פוריות מותקפות יותר בצורה מובהקת מה שתואם את הניבויים האבולוציוניים בנושא).

אונס והריון

הטיעון שנוגע לסיכויי הכניסה להריון כתוצאה מאונס יכול לחזק את ההסבר האבולוציוני שאונס הוא אדפטציה. על מנת שלאונס יהיה בסיס אבולוציוני, הוא צריך לתת יתרון רבייתי לאנסים ואחד היתרונות הברורים הוא הגדלת הסיכוי להולדת תינוק. כמובן שאונס נושא בתוכו גם מחירים כבדים לאנסים שנובעים מכל ההשלכות של כפיית יחסי מין, ולכן זו לא אסטרטגיה מקובלת לקיום יחסי מין, והיא מתקיימת תחת תנאים מסוימים (ראו הפוסט המקורי בנושא). בכל אופן, כל אדפטציה אבולוציונית חייבת לתת יתרון כלשהוא על מנת שהיא תתקיים ותתקבע באוכלוסייה. אם אונס הוא אכן אדפטציה כזו אז הרווח הגדול ביותר לאנסים הוא כמובן הריון של האישה. זהו כמובן חיסרון מבחינת האישה שתפתח אסטרטגיות נגדיות במירוץ חימוש אבולוציוני. אייקין טען שלפי טענת רופאים, הגוף של הנאנסת דוחה את ההתעברות. אם זה נכון, וסיכוי הכניסה להריון מאונס נמוכים משמעותית מיחסי מין בהסכמה, אז זו תהיה עדות חזקה לכך שנשים פיתחו אסטרטגיה יעילה אחת כנגד אונס. כמובן שצריך גם לזכור שלאורך ההיסטוריה האבולוציונית שלנו לא היו אמצעי מניעה יעילים (או גלולת היום שאחרי) ולכן נתונים מודרניים צריכים לקחת בחשבון את הגורמים הללו. אז מה המחקרים בנושא אומרים?

מחקרים בחיות אחרות מגלות תומכות בדברי אייקין. אצל תרנגולות למשל, מחקר שנעשה בנושא מגלה שנקבות דוחות זרע של תרנוגלים שאינן מעוניינות בצאצאים איתם. תרנגולות מעוניינים להזדווג עם הזכר הדומיננטי בקבוצה, ולכן כשנכפים עליהן יחסי מין עם תרנגול נחות במדרג ההירכיה הן ייטו לפלוט את הזרע שלהם בתקווה שהתרנגול הדומיננטי יפרה אותן. מכיוון שאצל תרנגולים, רוב ההזדווגויות כפויות והלחצים האבולוציוניים על נקבות למנוע התעברויות לא רצויות גדולים יותר מאשר אצל בני אדם, הגיוני שהן תפתחנה אסטרטגיות נגדיות יעילות. דבר דומה מתרחש גם עם עכבישים.

מה בנוגע לבני אדם? מסיבות מובנות יש מעט מחקרים בנושא, רבים מהם סובלים מבעיות מתודולוגיות שונות (למשל, אי לקיחה בחשבון של שימוש בגלולה או אמצעי מניעה כימיים אחרים או גלולת היום שאחרי שמונעת התעברות). המחקר האמין והמבוקר ביותר שנעשה עד כה פורסם לפני כעשור. ההשוואה הרצויה היא בין שיעורי ההריון כתוצאה מאונס לבין אלו מיחסי מין בהסכמה.

הנתונים למחקר נלקחו מסקר שערך המכון לחקר אלימות כלפי נשים בארה”ב. המחקר כלל 8000 נשים בגיל 18 ומעלה, שמתוכו 1007 דיווחו על אונס וגינלי שהתרחש מתי שהוא במהלך חייהן. מתוכן, החוקרים השתמשו בנתונים על 405 נשים שהאונס שלהן קרה כשהן היו בגילאי הפוריות 12-45, ושדיווחו שנאנסו פעם אחת בלבד. השאלה הספציפית שהנשים נשאלו הייתה:

"Regardless of how long ago it happened, has a man or boy ever made you have sex by using force or threatening to harm you or someone close to you? Just so there is no mistake, by sex we mean putting a penis in your vagina."

מכיוון שהמחקר לא שאל על שימוש באמצעי מניעה, החוקרים השתמשו בסטטיסטיקות ידועות של אחוז הנשים המשתמשות באמצעי מניעה הורמונליים כמו הגלולה כדי לערוך תיקון סטטיסטי של הנתונים.

התוצאות הראו ש-26 נשים דיווחו על הריון כתוצאה מאונס, או 6.42% מכלל הנשים במדגם. אם משקללים נתונים של אחוז המשתמשות באמצעי מניעה ומפחיתים את המספר הזה מהמדגם, עולה אחוז ההריונות ל-7.98%. זה נשמע אחוז נמוך למדי אבל למעשה זה אחוז גבוה מאוד בהשוואה ליחסי מין בהסכמה. אחוז ההריונות בקרב נשים שקיימו יחסי מין חד פעמיים בהסכמה, ושהיו מעוניינות להכנס להריון, עומד על 3.1% בלבד. כלומר, אפילו אם לא לוקחים בחשבון שיש נשים שמשתמשות באמצעי מניעה, עדיין יותר מפי שתיים נשים נכנסות להריון כתוצאה מאונס, בהשוואה ליחסי מין מוסכמים. נתונים ממדינות מתפתחות כמו אתיופיה או מקסיקו מראים על שיעורי כניסה להריון גבוהים עוד יותר בקרב קורבנות אונס אצל נערות, מספרים שנעים בין 15%-18%.

אז בניגוד לדברי אייקין הנתונים מראים שדווקא הסיכוי להכנס להריון אחרי אונס גבוהים יותר ולא נמוכים יותר. מה ההסבר לנתונים הללו? ראשית, המחקר מהווה אישוש נוסף לכך שנשים בשיא הפוריות נאנסות בשיעורים גבוהים יותר, ואחוזי הכניסה להריון בקבוצה הזו גדולים יותר. קבוצת הגיל עם מספר מקרי האונס הגבוה ביותר הייתה 15-19 עם 188 מעשי אונס. זו הייתה גם הקבוצה שבה אחוז ההריונות היה הכי גבוה עם 8.51% הריונות. 82 מקרי אונס התרחשו בין הגילאים 20-24 (6.10% הריונות). 64 מקרים בין 25-34 (4.69%) ורק 10 מקרים בין 35-45 (0 הריונות).

למה אחוז ההריונות גבוה יותר אצל נאנסות? ראשית, די ברור שאנסים תוקפים יותר נשים בשיא הפוריות, משהו שאפשר לגלות בקלות יחסית על פי גיל הנאנסת ויופייה החיצוני. יותר מכך, בקרב נשים בגילאי הפוריות לאנסים יש יכולת (מודעת או לא מודעת) לאתר ולתקוף נשים בזמן הביוץ כפי שתארתי פה. זה לא אומר בהכרח שהיכולת של אנסים יוצאת דופן באיתור נשים פוריות, אלא שהם אולי מנצלים אותה לתקיפות מיניות.

ישנם גם הסברים אבולוציוניים אפשריים אחרים, למשל שאונס מזרז את הביוץ מסיבה כלשהיא (משהו שקיים אצל חיות אחרות), או שזרע של אנסים פורה יותר מסיבה כלשהיא (אולי רק בזמן האונס?). אין להשערות הספציפיות הללו כרגע תמיכה אמפירית אצל בני אדם וברור שעוד מחקר דרוש כדי להבין את הנושא טוב יותר ובשנים האחרונות יש כמה צעדים בכיוון. כך או כך, התאוריה האבולוציונית מניבה מחקרים חשובים שעוזרים לנו להבין טוב יותר למה מתרחש אונס, מתי בדיוק, אלו נשים בעלות סיכון גבוה יותר, ואלו אסטרטגיות נוקטים אנסים כדי לאנוס ונשים על מנת להתגונן מהם.

Both comments and trackbacks are currently closed.

תגובות

  • niron1  On 29/08/2012 at 11:51 am

    היי גיל. אנחנו יודעים היום יותר מתמיד, כי איכות (וכמות) הזרע קובעים לא פחות ואולי יותר את סיכויי ההתעברות של האישה, ובניגוד לעבר בו האישה תמיד יצאה אשמה בכשלון להביא ילדים לעולם, היום הזרע של הגבר נמצא מתחת לזכוכית מגדלת, תרתי משמע. סביר להניח ע"פ הנתונים שהצגת שגבר שאונס, מעבר לכך שהוא חלאה ואפשר לאמר עליו הרבה דברים שליליים, יתכן שבמקרים רבים גם לא קיים יחסים תקופה ארוכה עניין שתרם עוררות מינית רבה, וזה (אם לא קיים יחסית זמן רב) עשוי להשפיע על איכות וכמות הזרע שלו. מעבר לכך,מחקרים רבים מצביעים על אלמנטים רבים שבעזרתם בוחרת אישה גבר, כמו מחקרים בהם הראו שימוש בחוש הריח של האישה שמביא לבחירה המצטיינת בהתאמה גנטית. מחקר כזה של מדענים באוניבריסיטת שיקגו הביא בזמנו לכותרות סנסציוניות בעיתונות כמו: "נשים מסוגלות להריח שונות גנטית". אז אין ספק שנשים בוחרות גברים המתאימים להן במובנים רבים ולהמשך גידול מוצלח של הצאצאים כולל התאמה גנטית. מה שקצת היה חסר לי זה בחירת הגבר והאם גם הוא מסוגל בעזרת "האנטנות האבולוציוניות" שלו לדעת, להריח או לזהות בכל דרך התאמה גנטית? אם גבר אונס אישה מסויימת מתוך רבות חוץ מזה שהוא כאמור חלאה (וזה כנראה אינו חיסרון גדול מבחינה אבולוציונית..) זה גם מראה אולי שהוא בחר לאנוס אותה צעירה בגיל הפוריות ולא צעירה אחרת מכיוון שאותם אנטנות שלו הראו על יתרונות והתאמה גנטיים.. מה דעתך?

    • גיל  On 29/08/2012 at 12:15 pm

      נכון, יש יותר הבנה שזרע של הגבר אחראי על בעיות פוריות, נדמה לי משהו כמו 30-40% מבעיות הפוריות הן מצד הגבר. ומה שאתה אומר נכון ותומך בתאוריה האבולוציונית שמי שאונס הם לרוב גברים שאין להם גישה סדירה ליחסי מין מרצון. ואכן, כפי שכתבתי פה ובפוסטים האחרים בנושא, אנסים מראים נטייה לאנוס יותר נשים פוריות, יפות ומבייצות. לגבי דברים אחרים, כרגע אין מחקרים בנושא.

  • ארן רהט  On 29/08/2012 at 6:30 pm

    גיל,

    א.
    כדאי לדעת למה אייקין השתמש בביטוי הזה. יש נסיון בקרב הרפובליקנים ליצור הפרדה בין אונס "אמיתי" לאונס "לא אמיתי". כאשר אונס "אמיתי" הוא כזה שמשתמש בכוח פיסי לכפיה. כלומר אונס של אשה שסוממה לא יחשב לאונס, אונס של מבוגר שאונס נערה מתחת לגיל ההסכמה תוך ניצול יחסי תלות בינהם לא יחשב לאונס וכו'. השימוש בטרמינולוגיה הזו נועד לבטל טיעון של תומכי הפלות "אבל איך אפשר למנוע מאשה שנאנסה גישה להפלה?" תחת הטיעון של אייקין אם יש הריון אז זה לא היה אונס "אמיתי" וממילא אין הצדקה לאשר הפלה.
    [זה מזכיר את מבחן המכשפה שהיה נהוג בימי הביניים – מטביעים אשה שחשודה כמכשפה. אם היא טובעת היא לא היתה מכשפה. אם היא צפה אז היא מכשפה וצריך להעלות אותה על המוקד]

    ב.
    שאלה, מכיון שהטיעון של אייקין הוא רק על אונס שבוצע תוך שימוש בכח, האם המחקר שציינת ערך הבדלה בין אונס ע"י זר/אונס תוך שימוש בכח מול אונס בין מכרים/אונס תוך שימוש בכימיקלים/אונס כתוצאה מיחסי מרות? כי אם לא לא ניתן להשתמש בנתונים האלה (למרבה הצער) כדי להפריך את הטיעונים של החלאה אייקין.

    • גיל  On 29/08/2012 at 6:59 pm

      ברור, לא נכנסתי לכל העניין הפוליטי שפחות מעניין כאן או להגדרות הספציפיות שהיו לא בראש כשהוא אמר מה שאמר.

      המחקר שאל את השאלה הבאה ואכניס אותה גם לפוסט:

      Regardless of
      how long ago it happened, has a man or boy ever made you have sex by
      using force or threatening to harm you or someone close to you? Just so
      there is no mistake, by sex we mean putting a penis in your vagina."

      לא הבנתי למה לא ניתן להפריך את הנתונים של אייקין על בסיס זה? נראה לי שההגדרה די ברורה, ולא הבנתי מה זה אונס מתוך יחסי מרות. אם סטודנטית מקיימת יחסי מין מרצון עם מרצה שלה זה נחשב אונס בעיניך?

      • ido2267  On 29/08/2012 at 11:32 pm

        אם הסטודנטית נדלקה על המרצה זה לא אונס. אם הוא אומר לה "תשכבי איתי או שתקבלי נכשל" זה אונס ועוד איך.

      • גיל  On 30/08/2012 at 1:02 am

        יש כאלו שיחלקו עליך ויחשיבו כל יחסי מין כשיש יחסי מרות כאונס.

      • ido2267  On 30/08/2012 at 1:09 am

        אז הם אידיוטים. שים לב לניסוח : אונס "מתוך" יחסי מרות לא "כשיש" יחסי מרות. אם שילמתי לאישה כסף בשביל שתשכב איתי זו זנות. אבל אם אישתי מוציאה לי כסף מהארנק כי לה אין זמן ללכת לכספומט זה חיי נישואים. הכסף שהיא לקחה לא קשור לשאלה אם היה לנו סקס אתמול בלילה או לא.

      • ארן רהט  On 30/08/2012 at 5:49 am

        הרשה לי לחלוק עליך לגבי החשיבות של ההגדרות שהיו בראש של החלאה.

        ותודה על ההגדרה זה אכן מבהיר את הסיטואציה.

        כשדיברתי על אונס מתוך יחסי מרות דיברתי על אונס של קטינים. ברוב המקרים של אונס של קטינים (על פי החוק) מדובר על מבוגר קרוב (אב, דוד, שכן, חבר משפחה) שלא צריך להפעיל כח או איומים.

      • גיל  On 30/08/2012 at 8:37 am

        נכון, זה כשמדובר בקרוב משפחה או זר, אבל יש גם את המושג של אונס סטטוטורי שהוא יותר בעייתי שבו מישהו יכול להיות מואשם באונס אם קיים יחסים עם קטין או קטינה גם אם זה נעשה ברצון כשהפרש הגילאים שלהם גדול מדי או כשהקטין קטן מדי.

  • ניצן  On 01/09/2012 at 8:44 am

    יכול להיות שגברים בעלי פוריות יותר גבוהה יאנסו יותר מאשר גברים בעלי פוריות נמוכה.
    והאם יש קשר לרמות הטסטוסטרון שלהם בזמן האונס?

    • גיל  On 01/09/2012 at 9:09 am

      זו גם אפשרות. כאמור, פוריות יכולה לעלות בגלל מחסור ביחסי מין (ואוננות), אבל לגבי פוריות כללית אני לא מכיר מחקר בנושא. טסטוסטרון הוא ה"דלק" של העוררות המינית אבל כמויות גדולות שלו לא מעידות בהכרח על יותר פוריות.

  • ניצן  On 01/09/2012 at 12:53 pm

    אז האם ישנו קשר בין רמות הטסטוסטרון לאונס?
    חבל שלא בודקים קשר בין פוריות האנס לאונס , הרי ממילא לוקחים דגימות זרע מזירת האונס.

    • גיל  On 01/09/2012 at 2:20 pm

      לא לוקחים דגימות זרע, אלא בודקים שאריות של זרע כדי למצוא התאמה של דנ"א. זו לא בדיקת זרע שאפשר ללמוד ממנה על פוריות או טסטוסטרון.

Trackbacks

%d בלוגרים אהבו את זה: