זה כל הקסם – פסיכולוגיה וקוסמות

לפסיכולוגיה וקוסמות יש הרבה מן המשותף. שני התחומים עוסקים בצורה זו או אחרת בצורה שבה אנחנו תופסים אירועים בסביבה, אבל בעוד הפסיכולוגיה מנסה להסביר אותם, קוסמים בונים על המגבלות התפיסתיות שלנו. במובנים רבים, קוסמים הם פסיכולוגים "טבעיים" ויש להם הבנה של בני אדם שרק למעטים יש (כולל רבים מהפסיכולוגים). הם יודעים בדיוק מהן אותן נקודות רגישות שבהן בני אדם חשופים ביותר לאשליות או לפירוש מוטעה של המציאות, ומנצלים את הידע הזה לטובתם. מעבר לכך, התובנות שלהם לגבי איך אפשר לנצל את אותן חולשות ומגבלות אנושיות יכולות לשפוך אור על הצורה שבה המוח שלנו עובד ומוזר עם כך שעד לאחרונה, מעטים הפסיכולוגים שהתעניינו בקוסמים וקוסמות. אבל כל זה משתנה לאחרונה. כתבה שהופיע בכתב העת סיינטיפיק אמריקן שופכת אור על מחקרים שונים שנעשו על קוסמים בשנים האחרונות והצורה שבה הם "מתעסקים" עם המוח שלנו כדי ליצור את הקסמים. אחת הדרכים הנפוצות ביותר לעשיית קסמים היא הטיית קשב. במקרים אלו גורמים לצופה להתרכז ולהתמקד בגירוי מסוים עד שהוא מתרגל אליו (מה שנקרא הביטואציה). הגירוי לא חייב להיות משהו סטטי ויכול להיות כל דבר מדיבור בלתי פוסק של קוסמים אבל כמעט תמיד זהו גירוי אינטנסיבי. במקרים אלו, הצופה עובר אדפטציה ויזואלית והמוח יורה פחות ופחות נוירונים ככל שהוא מתרגל לגירוי. למעשה, המוח חוסך אנרגיה למקרה שהגירוי ישתנה, או אז הנוירונים מתחילים לירות בקצב גובר והולך (מה שקורה כשהקסם מתרחש). הדבר החשוב הוא שלקוסם יש שליטה מלאה למה הצופים מודעים ולמה לא. הטיית הקשב יכולה לבוא לידי ביטוי בזה שאנחנו לא שמים לב לשינויים בסצינה, אנחנו מקשרים סיבה ותוצאה בצורה שגויה (קוסם מניף את היד ושולף שפן), או דרכים רבות נוספות. הנה כמה דוגמאות קלאסיות להטיות כאלו: הנה גירסה מודרנית שלה: הנה דוגמא נוספת של ריצ'ארד וייסמן (Richard Wiseman) שהוא גם פסיכולוג וגם קוסם. גם בקטע הבא אין למעשה שום קסם אבל האפקט מרשים מאוד (אפשר למצוא ברשת סרטים נוספים לקסמים שונים שלו שבו הוא מסביר איך ביצע אותם): בקליפים הללו אין אינטרקציה ישירה עם הקהל. לעומת זאת, צפו בקליפ הבא של אפולו רובינס שמכנה את עצמו גנב מקצועי: מה שמשותף לכל הדוגמאות הללו היא יצירת אשליה קוגנטיבית. אנחנו חושבים שמשהו אחד מתרחש אבל למעשה קורה שם משהו אחר לגמרי (בדוגמא האחרונה למשל, מחקרים מראים שתנועה אלכסונית של ידיים בולטת יותר ומושכת יותר תשומת לב, בעוד תנועה אנכית או אופקית ישרה "שקטה" יותר ומושכת פחות תשומת לב מה שמאפשר לקוסם לבצע את זממו). קוסמים מבצעים את האשליות שלהם בשתי צורות מרכזיות, גלויה וחבויה: בראשונה, הם מטים את הקשב למקום אחר, לפעמים פשוט על ידי זה שהם מבקשים מהקהל להסתכל בכיוון מסוים או על משהו ספציפי. בצורה השנייה, החבויה, הם לא מנסים להטות את הקשב מהיכן שהטריק מתבצע ופשוט לא אומרים דבר. כמו בדוגמא הראשונה והשנייה שהבאתי, אנשים יכולים להסתכל אל לב הקסם בלי להרגיש שמשהו מוזר מתרחש שם. הם בכלל לא רואים שמשהו השתנה עד שלא מפנים את ליבם במפורש לכך (וכפי שראיתם השינויים במקרים רבים גדולים מאוד). מחקרים על נבדקים שראו קסמים דומים ושכבו תחת מכשירי הדמייה מגנטית, מגלים שיש פעילות מוגברת במוח לאלו שצופים בקסמים לעומת כאלו שצופים באירועים דומים אך ללא קסמים. למעשה, אפשר לזהות את הפעילות המוחית די בקלות עד עד כדי כך שקסמים יכולים להוות בדיקה לאיבחון אנשים עם הפרעות קשב, מכיוון שהם שלא מצליחים במקרים רבים להבין את הקסמים או בכלל להבחין שהיה קסם.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • גידי  ביום 10/01/2009 בשעה 1:38 am

    לא מספיק הקסמים על ישובי דרום הארץ,
    אתה כותב גם פוסט על זה??

    פוסט מאיר עיניים, אגב

  • גיל  ביום 10/01/2009 בשעה 2:10 am

    גם זה משהו בימינו.

  • שרון  ביום 10/01/2009 בשעה 3:17 am

    לא הבנתי בסרטון האחרון, איך הוא הוציא לו מין החגורה שמתחת לחולצה שלו את הארנק?
    הוא גם היה צריך להעלות את החולצה, לפתוח את הריצרץ ולברוח עם זה לכיס שלו.. ?

    נ.ב-
    מעכשיו אני אתחיל להסתכל על התמונה הגדולה, אולי ככה אני אראה שינוים עצומים בדברים הכי פשוטים שיש.
    תודה

  • גיל  ביום 10/01/2009 בשעה 9:14 am

    כל הדיבור על החגורה היה הסחת דעת.

  • אייל בן דוד  ביום 10/01/2009 בשעה 12:28 pm

    שני קוסמים מאד מפורסמים, פן וטלר, מסבירים על עקרונות הקסם במערכון שנון ויפה.

    טלר, יחד עם הקוסם ג'יימס ראנדי (שידוע בכך שחסף את התרמית שהיא אורי גלר), היו שותפים למאמר שסוקר את מה שניתן ללמוד על קוגניציה מעבודתם של קוסמים.
    http://www.nature.com/nrn/journal/vaop/ncurrent/full/nrn2473.html

  • גיל  ביום 10/01/2009 בשעה 3:14 pm

    פן וטלר הם קוסמים שמסבירים הרבה מהקסמים שלהם ותורמים תרומה חשובה לחשיבה המדעית דרך המופעים שלהם ותוכנית הטלביזיה שלהם.

  • אלון  ביום 12/01/2009 בשעה 4:20 pm

    האינטרנט מביא לחשיפת הקסם שבקסם. וכל ילד מכיר קסמים רבים,שפעם היו מנת חלקם של מעטים. חשיפת הקסמים מחייבת את הקוסמים להתאמץ ולהמציא דברים חדשים.

  • גיל  ביום 12/01/2009 בשעה 7:50 pm

    הקוסמות. כמה פעמים כבר אפשר לראות איך חותכים בחורה? מה שכן, חשיפת הקסמים לא תמיד פוגעת בהם לדעתי ולפעמים רק מראה כמה הם גדולים.

  • Dafna  ביום 18/01/2009 בשעה 8:58 pm

    אני מכירה סרטון בסגנון של הראשון שהצגת שבו רואים כדורגלן שמקפיץ כדור. נותנים לאנשים לצפות בסרט ומבקשים צהם לספור כמה פעמים מקפיץ הכדורגלן את הכדור.הגברים שצפו, ברובם ענו מספר מדויק . הנשים ברובן העירו לא רק בקשר לעניין ההקפצות אלא גם סיפרו על הגורילה שהסתובבה מאחורי הכדורגלן באמצע וסוף הסרט.
    הגברים היו יותר מרוכזים בספירת ההקפצות מאשר הנשים.

  • גיל  ביום 18/01/2009 בשעה 9:38 pm

    המפורסמת שבהן היא זו שרואים גורילה דופקת על החזה באמצע ואנשים לא שמים לב. עכשיו סוף סוף מצאתי את הגרסה שלה ברשת ואני אוסיף אותה לפוסט.

  • גיל  ביום 18/01/2009 בשעה 9:46 pm

    באותה מידה. יכול להיות שהדוגמא שראית הייתה מוטה מגדרית ולכן ההבדל, אבל כשנותנים משימה כמו העברת כדור אז אין הבדלים גדולים.

  • יאש  ביום 06/11/2009 בשעה 1:37 pm

    זה מדהים כמה קל לשטות במוח האנושי..

  • misha30792  ביום 16/05/2011 בשעה 3:59 am

    אחלה פוסט!

  • oren  ביום 22/12/2014 בשעה 10:00 am

    הי חסר את הוידאו של ויסמן.

    • גיל  ביום 22/12/2014 בשעה 10:26 am

      מה זה הוידאו של ויסמן?

      • oren  ביום 24/12/2014 בשעה 5:46 pm

        הנה דוגמא נוספת של ריצ'ארד וייסמן שהוא גם פסיכולוג וגם קוסם. גם בקטע הבא אין למעשה שום קסם אבל האפקט מרשים מאוד (אפשר למצוא ברשת סרטים נוספים לקסמים שונים שלו שבו הוא מסביר איך ביצע אותם):

        בקליפים הללו אין אינטרקציה ישירה עם הקהל. לעומת זאת, צפו בקליפ הבא של אפולו רובינס שמכנה את עצמו גנב מקצועי:

      • גיל  ביום 25/12/2014 בשעה 12:46 am

        כן, אני מכיר את מעשי הקסמים של וייסמן, אכן מעוררי מחשבה. אפולו רובינס הוא בהחלט גאון.

  • oren  ביום 25/12/2014 בשעה 1:13 pm

    גיל,

    מה שהעתקתי בתגובה הקודמת בא מהטור שלך!!
    ועשה רושם שבעבר היה כאן לינק לוידאו שלו. אם אין לך אפשרות לקשר יותר אני הייתי עורך ומוסיף את השם שלו באנגלית לחפוש קל יותר.

    • גיל  ביום 25/12/2014 בשעה 4:41 pm

      אה, זה כנראה נמחק. אני באמת אשנה את זה תודה שהסבת את תשומת ליבי.

טרקבאקים

כתיבת תגובה