האם יש יותר תקיפות מיניות בזמן הביוץ?

לא מעט מחקרים בעת האחרונה עוסקים בשינויים שעוברים על נשים בזמן המחזור החודשי ובעיקר מה שקורה בזמן הביוץ. האדפטציות האלו מחולקות לשני סוגים עיקריים: אלו שמשפיעות על הבחירות, ההעדפות וההתנהגוית של נשים, כאלו שמגדילות את הסיכוי לבחירת בן זוג מוצלח או עשויות להוביל להתעברות עם בן זוג רצוי בזמן הביוץ, ומהצד השני יש את מה שגברים קולטים בזמן הביוץ. גברים מצידם מנסים למצוא רמזים לשיא תקופה הפוריות של האישה ולפעול על פיהם. אונס ותקיפה מינית הם מקרים מיוחדים שבהם הבחירה נשללת מנשים. יחד עם זאת, אין זה אומר שלמחזור החודשי אין קשר לנושא. כתבתי לאחרונה על שני מחקרים שבדקו אסטרטגיות הגנה של נשים כנגד אונס בתקופת הביוץ. האחד מצא שנשים בזמן הביוץ התעוררו מינית כשנחשפו לרמזים של תקיפה מינית, כנראה כדי למנוע נזק חמור יותר בזמן התקיפה, השני הראה שנשים נרתעות מגברים בקבוצת חוץ בשיא הפוריות. מחקר חדש בחן את הנושא מהכיוון של הגברים וניסה לענות על השאלה, האם גברים תוקפים יותר נשים כשהן מבייצות?

המחקר נעשה בצפון אירלנד וכלל 226 נשים מגיל 13 ומעלה שסבלו מתקיפה מינית בבלפאסט בין השנים 2002-2009 (אחת מכל 454 נשים בצפון אירלנד מדווחת על תקיפה מינית). נשים שהשתמשו בגלולה או בעלות מחזור לא סדיר הושמטו כך שבסופו של דבר הניתוחים נעשו על 105 נשים עם מחזור סדיר וטבעי. מהנשים שהיו על הגלולה נבנתה קבוצת ביקורת. הנתונים על נשים נאספו מהתיק הרפואי שלהן וגילן נע בין 13-47 עם ממוצע 20. 85% מהנשים היו בנות 25 ומטה, מה שתואם ממצאים ממחקרים אחרים שנשים בגיל הפוריות מועדות יותר לתקיפה (וגם מושכות יותר מינית, מה שסותר טענות רווחות שאין שום קשר בין מראה חיצוני לאונס). עבור נשים שהמחזור שלהן בן 28 יום שיא הפוריות הוא היום ה-14, בעוד נשים עם מחזור של 30 יום נמצאות בשיא הפוריות ביום ה-16.

התפלגות התקיפות לפי היום במחזור החודשי מוצגת בגרף הבא:

 cycle

כפי שאפשר לראות יש יותר תקיפות ביום ה-14 שהוא יום שיא הפוריות במחזור של 28 יום. כמעט חמישית מכלל התקיפות נעשו בין הימים  14-16 ויותר משליש התקיפות נעשו בין הימים 12-18. למרות זאת, צריך לציין שהקשר בין יום התקיפה למספר התקיפות לא היה מובהק סטטיסטית, כנראה בגלל המדגם הקטן. לא היה שום קשר בין גיל הנשים המותקפות ליום התקיפה, כך שלמרות שרוב המותקפות היו צעירות, הן לא היו בעלות סיכוי גבוה יותר להיות מותקפות בשיא הפוריות מנשים מבוגרות יותר.

המחקר הזה הוא מחקר ראשוני וצריך לקחת את תוצאותיו בזהירות המירבית בעיקר בגלל המדגמים הקטנים יחסית. על פי המחקר הנוכחי לא ברור אם הסיבה לעלייה במספר התקיפות המיניות בזמן הביוץ קשורה ליכולת של גברים להבחין שנשים פוריות (משהו שמחקרים אחרים מראים שהוא אפשרי). אלטרנטיבה אחרת היא שנשים מתנהגות בצורה שונה בזמן הביוץ, מה שמעלה את הסבירות שהן יותקפו. לא מעט מחקרים מראים שנשים בעלות תאבון מיני גדול יותר בתקופה הזו, הן נוטות להתלבש בצורה פרובוקטיבית יותר כמו גם יוצאותיותר לפאבים ומקומות בילוי אחרים. נשים בתקופה הזו גם מגלות העדפה לגברים דומיננטיים יותר, בעלי נוכחות חברתית חזקה, ואפילו מסכימות יותר לבקשות לרקוד. אפשר לראות שלפחות חלק מההתנהגויות הללו יכולות להעלות את הסבירות לתקיפה, אם בסביבה נמצא הגבר הלא נכון (כמובן שהעלאת הסבירות לתקיפה אינה קשורה כלל לאשמה כמו שכבר כתבתי שוב ושוב בעבר, אז נא להמנע מהערות בנושא). מצד שני, כמו שהזכרתי למעלה, יש את המחקרים שמראים שנשים מפתחות אסטרטגיות נגדיות לאונס או לפחות כאלו שימזערו את הנזקים של תקיפה מינית. לא חייבת להיות סתירה בין השניים כי בני אדם מפתחים אסטרטגיות מורכבות כדי להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות, ובמקרה הזה, ישנו איזון עדין בין הרצון למצוא בן זוג מוצלח לבין הסכנה ליפול על בן זוג אלים. ללא ספק זה נושא שדרושים בו יותר מחקרים כדי לתת תמונה שלמה יותר.

Both comments and trackbacks are currently closed.

תגובות

  • אבי  On 27/08/2011 at 9:52 am

    מה זה בן זוג מוצלח? עשיר? חזק פיזית? בעל סטטוס גבוה בהיררכיה החברתית?

    • גיל  On 27/08/2011 at 9:58 am

      הכל.

      • אבי  On 27/08/2011 at 11:26 am

        לראות ככה בן זוג מוצלח זה קצת שמרני, לא? היום עם הגבר החדש המטרוסקסואל שמביע רגשות. התפיסה שגבר הוא מאצ'ו, כוחני וכספומט מהלך היא קצת מיושנת.

      • גיל  On 27/08/2011 at 11:30 am

        לא אמרתי שאלו גורמי המשיכה היחידים שמשפיעים, אבל אלו גורמים שאנחנו יודעים שמשפיעים.

  • דני  On 27/08/2011 at 10:24 am

    מרתק. תודה. בלי קשר, אני צופה שתוך גג שעתיים אתה חוטף כהוגן מפרופסור חנה בית הלחמי.

    • גיל  On 27/08/2011 at 11:12 am

      אני בספק, והיא גם לא פרופסור.

      • דני  On 27/08/2011 at 4:36 pm

        הייתי ציני כמובן

    • שי  On 27/08/2011 at 12:52 pm

      בקרוב נדע

      • שי  On 28/08/2011 at 2:39 pm

        היא הגיבה אצלה (אי אפשר לקשר לתגובה, אבל זה הפוסט), היא מדברת על תורת הגזע ועל מיזוגנים אלימים.

        http://2nd-ops.com/hanna/?p=68032

      • גיל  On 28/08/2011 at 4:05 pm

        עזוב, זה מיותר. אין צורך להביא לפה כל תגובה מטומטמת.

  • דני  On 27/08/2011 at 10:45 am

    מעניין כרגיל , אבל מאוד קצר.

    מישהו פה מכיר מחקרים שיכולים לאשש את הטענה שמחשוף עמוק מגדיל את הסיכוי לתקיפה מינית ?
    ( זה לא עבורי , זה עבור ידידה שלי)

    • גיל  On 27/08/2011 at 11:10 am

      גם המחקר קצר. לא מכיר מחקרים לגבי המחשוף.

    • Meme  On 28/08/2011 at 9:51 am

      אתה מתכוון, האם מישהו יכול לספק לך קישור לעשרות המחקרים ההפוכים, שמראים שנשים מוטרדות מינית באותה מידה לא משנה מה הן לובשות, מבורקה ועד ביקיני? תשתמש בגוגל הקרוב למקום מגוריך.

      • גיל  On 28/08/2011 at 9:56 am

        meme, אף אחד לא טוען ברצינות שנשים מכל הגילאים או בכל סוגי הלבוש לא מותקפות. הנקודה היא שלא כל הנשים מותקפות בצורה שווה והשאלה היא מה המשמעות של זה. זה נכון לא רק לגבי תקיפות מיניות אלא לגבי פשעים רבים אחרים שאינם מתפלגים בצורה זהה הן מבחינת הקורבנות והן מבחינת התוקפים.

  • דני מר"ג  On 27/08/2011 at 11:54 am

    צריך לעדכן את השעון שבפוסט , השעה כרגע היא בדיוק 20:54 ,
    תראה מה השעה המפורסמת

    • גיל  On 27/08/2011 at 11:59 am

      זה שעון ארה"ב לא ישראל.

  • גיל  On 27/08/2011 at 12:13 pm

    שי, הערות ציניות לא פה.

    • שי  On 27/08/2011 at 12:50 pm

      לא הבנתי

      • גיל  On 27/08/2011 at 1:09 pm

        שי, מספיק, אתה מציף.

      • שי  On 27/08/2011 at 1:45 pm

        בסדר, סליחה!

  • ginges  On 27/08/2011 at 12:22 pm

    זה קצת מזכיר לי את המחקר ההוא שהראה שאנשים שיוצאים מהבית נמצאים בסיכון גבוהה יותר להפגע בתאונות דרכים.
    מה שלא ברור לי זה מאיפה ההתעקשות לחפש את המניע לפשע דווקא אצל הקורבן.
    אפשר להגיד שאין פה הכוונה של אצבע מאשימה , אבל כל עוד הראיה היא כזו הרואה באשה ובאופן לבושה כגורם מחולל של עבירות מין כלפיהן, מדובר במס שפתיים.

  • גיל  On 27/08/2011 at 12:28 pm

    אתה מוכן להראות לי איפה יש כאן מניע לפשע?

    לא, אין כאן שום מס שפתיים. יש כאן מחקר מדעי שמנסה לבדוק מתי מתבצעות תקיפות מיניות.

  • אמיר  On 27/08/2011 at 12:35 pm

    "אלטרנטיבה אחרת היא שנשים מתנהגות בצורה שונה בזמן הביוץ, מה שמעלה את הסבירות שהן יותקפו. לא מעט מחקרים מראים שנשים בעלות תאבון מיני גדול יותר בתקופה הזו, הן נוטות להתלבש בצורה פרובוקטיבית יותר כמו גם יוצאותיותר לפאבים ומקומות בילוי אחרים. נשים בתקופה הזו גם מגלות העדפה לגברים דומיננטיים יותר, בעלי נוכחות חברתית חזקה, ואפילו מסכימות יותר לבקשות לרקוד. אפשר לראות שלפחות חלק מההתנהגויות הללו יכולות להעלות את הסבירות לתקיפה,"

  • אמיר  On 27/08/2011 at 12:49 pm

    תקיפה מינית מתבצעת כשגבר [לרוב] מחליט לתקוף מינית.
    לא כשאשה לובשת שמלה עם מחשוף.
    נכון כולנו הורמונלים והתנהגות אנושית מושפעת מחילופי חומרים ועונות, אבל להגיד שתקיפות מיניות שכיחות יותר בזמן ביוץ של נשים זו אמירה מסוכנת מאד הגובלת בדטרמניזם ביולוגי .
    זה אולי נכון סטטיסטית אבל הפירוש מאד מאד בעיתי.

  • גיל  On 27/08/2011 at 1:09 pm

    אמיר, כלומר אתה אומר שלא צריך לחקור דברים שהתוצאות שלהם לא מוצאות חן בעיני מישהו? רק בגלל שתקיפות מתרחשות בסיטואציות שונות לא אומר דבר על אשמה.

    ולא, אין קשר לדטרמיניזם ביולוגי, ממליץ לך לקרוא קצת מה זה אומר לפני שאתה מאשים אחרים.

  • שי  On 27/08/2011 at 1:57 pm

    לא ניתן לקרוא את המחקר בקישור שנתת

    • גיל  On 27/08/2011 at 2:08 pm

      אם אתה סטודנט אתה יכול ל'קרוא.

      • שי  On 27/08/2011 at 6:58 pm

        סטודנט למה? אני די בטוח שזה לא תנאי מספיק

      • גיל  On 27/08/2011 at 7:00 pm

        לסטודנטים יש גישה למאגרי מידע אקדמיים והם יכולים להוריד את המאמר מהאתר או למצוא אותו לבד.

  • אמיר  On 27/08/2011 at 2:25 pm

    ברור.

  • הלה, סידני, אוסטרליה  On 27/08/2011 at 7:46 pm

    בתור הנקבה היחידה פה, מותר לציין שמומלץ (לכל אחת) להגיד שהיא במחזור (גם אם היא לא) כשתוקפים אותה מינית. רצוי גם להשתין על התוקף.
    יש סיכוי גבוה יותר שתזכרי להגיד שאת במחזור אם את אכן במחזור.
    הדבר בהחלט עלול להשפיע על התפלגות הנתונים.
    אגב, העובדה שגם נשים הנוטלות גלולות מותקפות מינית מעידה על כך שזה לאו דווקא קשור למידת הפוריות של האישה.

    • הפנר  On 31/08/2011 at 2:21 am

      לא רק זה, אונס מלכתחילה זו תופעה ששיעור הדיווח בה נמוך מאוד ביחס לתופעה עצמה. הסיכוי לדווח על האונס עצמו משתנה גם כן בהתאם לחלק במחזור האישה.
      ז"א, אולי בזמן שיא הפוריות, הסכנה להריון היא הכי גבוהה, ולכן יש הכי הרבה מוטיבציה לדווח. או אולי הטראומה בזמן שיא הפוריות היא הכי גדולה וגורמת ליותר דיווח באותה תקופה.
      זה כתוב במחקר שאלה מגבלות שלא הצליחו לבודד אותן.

      • גיל  On 31/08/2011 at 8:51 am

        נכון, זה בהחלט אפשרי. הנקודה המרכזית של המחקר היא שיש כנראה שינויים שנובעים מזמן המחזור. כמו שכתבתי, לא ברור אם הם נובעים מהנשים או מהגברים.

  • גיל  On 27/08/2011 at 7:53 pm

    ברור שזה לא קשור רק למידת הפוריות, ועובדה שנשים מותקפות בזמנים שונים של המחזור. הנקודה היא שהתפלגות התקיפות לא אקראית לא בהקשר של המחזור וגם לא בקשר לגיל שקשור קשר הדוק לפוריות כללית.

  • אבי  On 27/08/2011 at 10:07 pm

    שווה באמת לבדוק את שיעור הנשים המותקפות שלוקחות גלולות. אם שיעורן שווה או גבוה לאלו שלא נוטלות גלולות, אז תקיפת נשים לא קשורה לפוריות

  • גיל  On 27/08/2011 at 10:17 pm

    צורת ההסקה שלך שגויה. נטילת גלולה היא תוצר של חברה מודרנית ולכן האבחנה בין מי שנוטלת גלולה או לא אינה יכולה להיות אבולוציונית והרבה יותר קשה, ההבדלים צריכים להמדד בתוך קבוצה הנשים שאינן על גלולה. בכל מקרה, כן בדקו מי על גלולה ומי לא במחקר הזה, ומתוך 226 הנשים המקוריות שהותקפו רק 49 היו על גלולות, קצת יותר מ-20%.

    בנוסף, יש מדדים שונים לפוריות שהבולט שבהם הוא גיל האישה. בצורה בולטת וחוזרת שוב ושוב במחקרים שונים, נשים צעירות בגיל הפוריות מותקפות הרבה יותר, כולל רוב מוחלט של הנשים במחקר הזה.

    • שי  On 28/08/2011 at 2:34 pm

      ומה אחוז נוטלות הגלולות באוכלוסיה?

      שנית, נטילת הגלולות לא יכולה להכנס לתמונה האבולוציונית, אבל לפי טענתך, ביוץ או אי ביוץ כן – וזה מה שהגלולות עושות.

      • גיל  On 28/08/2011 at 4:04 pm

        מה זה משנה מה האחוז של אלו שנוטלות גלולה? הגלולות יוצרות מחזור מלאכותי. הן לא קשורות לאבולוציה.

      • שי  On 28/08/2011 at 6:00 pm

        אם אחוז הנוטלות את הגלולה באוכלוסיה הוא 20% ואחוז נוטלות הגלולה בקרב הנתקפות הוא גם 20%, אזי הפילוג שם הוא כמו הפילוג באוכלוסיה, משמע אין אחוז תקיפות נמוך יותר בקרב נוטלות גלולות כפי שהיה אפשר להבין מדבריך.

      • גיל  On 28/08/2011 at 6:07 pm

        אתה צודק עקרונית ופחות או יותר 50% מהנשים בגיל הפוריות נוטלות גלולה.

      • שי  On 29/08/2011 at 1:36 am

        האם אפשר לקבל קישור למקום שממנו הנתון הזה לקוח?

      • שי  On 29/08/2011 at 5:02 am

        טוב, מצאתי בעצמי. מדובר על קצת יותר מ-20%, בדיוק כמו אחוזן בין הנתקפות.

        http://thomsonreuters.com/content/healthcare/pdf/white_papers/trends_prescriptions_oral_contraceptives

      • גיל  On 29/08/2011 at 8:30 am

        שי, זה לא נכון. הנתון שהבאת מתייחס לטינג'ריות בגיל פחות מ20. במחקר פה מדובר בגיל 25 ומטה. אחרי גיל 20 יש גידול משמעותי בשימוש בגלולה. בכל מקרה, זה לא רלוונטי למחקר.

      • גיל  On 29/08/2011 at 8:37 am

        ואם אתה רוצה מידע אמין על שימוש בגלולה בבריטניה אז זה בין חצי לשני שליש בגילאים הללו:

        http://www.fpa.org.uk/professionals/factsheets/contraceptionpatternsofuse#VmCn

      • שי  On 29/08/2011 at 8:38 am

        עמוד 3 – נשים בגיל 19-33 בנוסף למה שאמרת. מעט מעל 20%, כמו האחוז בקרב הנתקפות.

        הבנתי ממך שאני צודק עקרונית, האם שינית את דעתך?

      • גיל  On 29/08/2011 at 8:48 am

        הנתון הזה כולל נשים מבוגרות יותר והוא נלקח מארה"ב, בעוד המחקר נעשה בבריטניה וכולל את רוב הנשים בגיל ההתקפה, אז זה לא אותו הדבר. בכל מקרה, לא, אתה לא צודק, לא מבחינת המספרים ולא מבחינת התאוריה. נשים לא פוריות יכולות להיות גם כשהן מבייצות באופו טבעי ו לכן ההבחנה הזו אינה רלוונטית.

    • הפנר  On 29/08/2011 at 12:34 am

      לא שגויה. הנה תאוריה: נשים מודעות למידת הפוריות שלהן, ומתוך זה נגזרת התנהגותן. נשים שלוקחות גלולה מודעות להיותן פחות פוריות, ולכן עצם לקיחת הגלולה משפיעה על התנהגותן. גם אם לא במודע, זו עדין תאוריה אפשרית שמחזקת את ההסקה של אבי.

    • גיל  On 29/08/2011 at 12:37 am

      כן, אבל זה לא קשור למחקר. המחקר מתמקד בהבדלים של נשים שלא נוטלות גלולות.בכל מקרה, אי אפשר להשוות נשים שלא על הגלולה לנשים שכן, כי בקרב נשים שאינן נוטלות גלולה הפוריות שלהן משתנה לפי היום בחודש.

      • גיל  On 29/08/2011 at 12:41 am

        ועוד, זה שנשים משנות אולי את התנהגותן אם הן על הגלולה מתייחס לפן אחד בלבד של האי פוריות. הוא לא מתייחס לאיך גברים מתנהגים בכלל, ובפרט בתגובה לנשים פוריות, ולא מתייחס להיבטים אחרים של פוריות שלא קשורים לגלולה או למחזור החודשי.

    • הפנר  On 29/08/2011 at 12:46 am

      הנשים בגיל שיא הפוריות גם לא נשואות, ומחפשות פרטנר מיני- ברור שיש יותר סיכוי שהן יפספסו ויאנסו יותר.
      חוצמזה- אם כבר לאנוס- אז שתהיה אחת ששווה (בגיל בו היא הכי יפה) את הסיכון והחריגה מהנורמות החברתיות.

      • גיל  On 29/08/2011 at 1:01 am

        למה הן לא נשואות? ולמה ברור שהן יפספסו?

      • הפנר  On 29/08/2011 at 4:53 am

        נשים צעירות פחות נשואות מנשים מבוגרות.
        זה חוק טבע.
        איפשר להסביר את זה בשום דרך. זה צו משמים.

        לא הבנתי מה אתה שואל.

      • גיל  On 29/08/2011 at 8:32 am

        זה בכלל לא נכון. נשים מבוגרות מתגרשות יותר. אין בזה שום חוק טבע וצורת ההסקה שלך משונה מאוד (מעבר לזה שזה לא קשור לעניין האונס). אנא, אתה רוצה להגיב תגיב דברים עניינים שקשורים למחקר.

  • אבי  On 27/08/2011 at 10:41 pm

    אולי פשוט נשים צעירות הן יותר יפות ואטרקטיביות מנשים מבוגרות?

  • גיל  On 27/08/2011 at 11:04 pm

    ולמה נשים צעירות יפות יותר? אין לזה שום קשר לאבולוציה?

    • שי  On 28/08/2011 at 2:35 pm

      נשים צעירות נחשבות יפות יותר, אין מדד יופי אבסולטי, זה כן יכול להיות קשור לאבולוציה.

      • גיל  On 28/08/2011 at 4:05 pm

        זו הייתה שאלה רטורית.

  • יוסף  On 28/08/2011 at 1:17 am

    אם התוצאות לא היו מובהקות סטטיסטית, על מה כל הוויכוח בכלל? אני מסתכל על הגרף ורואה קצב יחסית קבוע עם יוצא-דופן אחד שיכול להיות מקרי. אז אמנם התאוריה נשמעת הגיונית, אבל הוכחות אין.

    מזכיר לי את המאמר הזה על איך רוב המחקר המפורסם הוא שגוי בגלל טיפול סטטיסטי לא נכון:
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1182327/

    אם מחפשים אסטרטגיות הגנה עצמית, נראה לי (ואין לי הוכחה) שיותר חשוב לבחון באיזה אזורים יש יותר תקיפות ובאיזה שעות, ולהמנע מהם או להצטייד בגז מדמיע באזורים ובשעות האלו.

  • גיל  On 28/08/2011 at 1:40 am

    לא כל מה שלא מובהק לא חשוב כמו שלא כל מה שמובהק חשוב. המאמר שהבאת מדבר על התופעה ההפוכה ששל המחקר בפוסט, על זה שיש הטייה בדיווח תוצאות חיוביות וזה נכון. כך או כך, בשני המקרים צריך לערוך רפליקציות ולצערנו לא עושים מספיק היום.

    לגבי ההערה שלך לגבי מקריות, אז תמיד יש את האפשרות הזו. ייכול להיות שמספר התקיפות הגדול באמצע המחזור מקרי, אבל בכל זאת זה כפול מכל יום אחר ותואם את השערת המחקר כך שלפחות יש לנו אישוש ראשוני.

  • דני מר"ג  On 28/08/2011 at 3:09 am

    יש לי כאילו תחושה שזה משדר שבנות משדרות משהו בזמן פוריות , שמושך אנשים , ויכול להיות שזה פשוט אומר שבזמן פוריות הן מסתובבות יותר ליד אנשים.

  • דודי  On 28/08/2011 at 4:58 am

    היה אפשר לצפות שגם בימים הסמוכים ליום ה-14 תהיה עלייה, וזה לא ממש קורה. ביום ה-15 למשל אין בכלל תקיפות.

    בולטת לעין מעין מחזוריות שבועית בימים – ימים 7,14,21 ו-28 גבוהים מהממוצע. איך מתפלג המחזור החודשי של נשים מבחינת היום בשבוע? איך מתפלגות תקיפות מיניות מבחינת היום בשבוע?

  • דודי  On 28/08/2011 at 5:04 am

    "כמעט חמישית מכלל התקיפות נעשו בין הימים 14-16" – אינני רואה זאת. לפי מה שאני רואה בגרף, ביום ה-14 יש 18 תקיפות, ביום ה-15 אפס תקיפות וביום ה-16, 4 תקיפות. סכ"ה 20 תקיפות בין הימים 14-16, פחות מעשירית מתוך 226 התקיפות. הממוצע היומי בשלושת הימים שבטווח 14-16 נמוך במקצת מהממוצע הכללי.

  • דודי  On 28/08/2011 at 5:05 am

    סליחה, סכ"ה 22 תקיפות בין היום ה-14 ל-16.

  • גיל  On 28/08/2011 at 9:02 am

    דני, כל אחת מהאפשרויות נכונה.

    דודי, נכון, אפשר היה לצפות לעלייה גם בימים הסמוכים. לגבי המספרים, היו 104 תקיפות סך הכל ולא 226 (שזה מספר הנשים הראשוני במחקר). בסך הכל היו 33 תקיפות בשליש הראשון, 42 בשליש השני ו30 בשליש האחרון.

    • הפנר  On 29/08/2011 at 12:54 am

      גיל, 42 מתוך 104 הם בעצם 40 אחוז.
      כשאתה רואה שמידת המובהקות היא כזאת נמוכה, לי לפחות אינטואיטיבית נראה שזה חסר ערך. בכל מקרה, בפוסט המקורי כתבת על מידת מובהקות הרבה יותר גדולה מהאמיתית. אני לא אכנס בכלל לדיון אם טעית בפוסט המקורי בציטוט המספרים מהגרף.
      אבל נראה שחטאת בחטא העיתונאות. הצגת את הנושא עבור האינטואיציה כאילו זה מאוד מובהק (על אף שסייגת את דבריך), למרות שבפועל זה מזכיר את הגרפים בעיתון. כשדרך הצגת הנתונים משפיעה על הקורא.

      • גיל  On 29/08/2011 at 1:05 am

        זו עוד הוכחה שהאינטואיציה לא תמיד נכונה.

        ואיפה כתבתי בדיוק שהמובהקות גדול יותר מהאמיתית? אל תזרוק סתם דברים בלי להפנות אליהם. הצגתי את הדברים בדיוק כמו שהם במאמר. זה שאתה מתעקש שרק משהו מובהק הוא נכון לא הופך את זה לנכון. היום מפחיתים בחשיבות המובהקות הסטטיסטית לטובת מדדים אחרים.

      • הפנר  On 29/08/2011 at 4:56 am

        "ויותר משליש התקיפות נעשו בין הימים 12-18." זה נכון?

        איזה מדדים היום מקבלים חשיבות ע"ח מובהקות סטטיסטית?

      • גיל  On 29/08/2011 at 8:33 am

        כן, זה נכון.

        היום מסתכלים על מדדים כמו גודל אפקטים וגם עוצמה סטטיטית שהיא בפרוש נמוכה פה.

    • הפנר  On 29/08/2011 at 12:57 am

      בכל מקרה, אי יכולת הגישה למחקר המקורי (31 דולר בשביל כתבה??? מה אני טייקון?) בכלל פוגעת בדיון.

      • גיל  On 29/08/2011 at 1:07 am

        אם תשלח לי אימייל אני יכול לשלווח לך אותו, זה לא איזה סוד.

  • אסף  On 28/08/2011 at 3:15 pm

    בקשר למחזוריות שצוינה לגבי הימים 7, 14, 21, 28:
    אני חושב שזה פשוט מראה את הבעיה במחקר. לא מדובר על דיווחים ישר אחרי האונס, אלא על מחקר שמסתכל שבע שנים אחורה. אני מניח שהדיווח על ימי המחזור ניתן בשאלון לחוקרים והם חישבו לאחור מתי האונס שדווח נפל על המחזור. ההנחה שהמחזור סדיר במשך כמה שנים אחורה היא קצת בעייתית.
    המחזוריות רק מדגימה את הבעייתיות בחישוב יום האונס במחזור. היא כנראה נובעת מטעות עיגול כלשהו שמסנכרנת את חישוב המחזור עם ימי השבוע.

  • גיל  On 28/08/2011 at 4:07 pm

    אסף, דווקא כן מדובר בדיווחים אחרי האונס. מדובר על נתונים שנאספו מהתיק הרפואי אחרי התקיפה. אין שום סיכוי שהם הם יכלו לחשב את היום במחזור בהסתכלות שבע שנים אחורה. אני מניח, למרות שזה לא מצוין במפורש, שעקבו אחרי הנשים שהן לא נכנסו להריון ולכן היה מידע מדויק על יום המחזור שלהן. אחרי זה אפשר לחשב די במדויק את יום הביוץ.

    • דודי  On 29/08/2011 at 1:50 pm

      איך תסביר את השיעור הגבוה בימים 7,21 ו-28? (נוסף על היום ה-14). סך התקיפות בשלושה ימים אלה הוא 24, יותר מסך התקיפות בימים 14-16. יחד עם היום ה-14, יש דפוס מחזורי שהוא מובהק יותר מהטענה על שיעור תקיפות גבוה בימי הביוץ.

      האם התייחסו לכך במחקר? לי אין גישה למאמר.

      • גיל  On 29/08/2011 at 3:03 pm

        לא צריך להסביר את זה כי לקחת ימים אקראיים שאין שום הגיון בלחפש למה דווקא שם יש חריגות (מה עוד שאלו לא ממש חריגות כמו באמצע). הימים 14-16 הם הימים הקריטיים של הפוריות במחזורים של בין 28-30 ולכן מתייחסים אליהם בצורה מיוחדת.

      • דודי  On 01/09/2011 at 9:01 am

        א. אלה לא ימים מקריים, בהתחשב בכך שהחיים האנושיים מתנהלים על בסיס 7, בגלל ההפרדה לימי חול ולסופי שבוע. למשל, סביר מאד שתקיפות מיניות קורות הרבה יותר בסוף השבוע מאשר בימי חול. לא אופתע אם גם המחזור לא מתפזר באופן אחיד בין ימי השבוע.

        ב. אלה חריגות יותר גדולות מאשר באמצע. בימים 14-16 יש 22 תקיפות, ממוצע של 7.33. בארבעת הימים שמתחלקים ב-7, יש בסכ"ה 42 תקיפת – 10.5 בממוצע. אפילו אם נוריד את היום ב-14, נקבל 8 תקיפות בכל אחד מהימים האחרים שמתחלקים ב-7, יותר מאשר הממוצע בתקופת האמצע.

      • גיל  On 01/09/2011 at 9:19 am

        דודי, אבל מדובר במחזור הנשי לא במחזור שבועי. היום השביעי וה14 מתייחס ליום מתחילת המחזור שייחודי לכל אישה ויכול להתרחש בכל יום בשבוע ולא ליום שבת או משהו דומה. הם לא חריגות יותר מהאמצע אלא במקרה הטוב שוות לה, אבל אין שום תאוריה שעומדת מאחוריהן, זו הנקודה.

      • גילמור  On 03/09/2011 at 12:08 am

        מה עם זה שמשטרה למשל מקבלת תלונות על אונס מתמשך רק באמצע השבוע? מה עם זה שגברים שוטים (הטעות בכוונה) הרבה בסופ"ש? מה עם זה שבסופ"ש יש יותר זמן ליחסים בין אישיים בכלל? מה אם למשטרה במקום בו אספו את הנתונים יש אינטרס שישלמו להם על 7 ימים בשבוע- ונתונים שכאלה בדיוק מסבירים למה?
        נכון שהנתונים פרוסים על מספר שנים- אך ההפרדה בנתונים בין השנים השונות לא קיימת במחקר.
        חוצמזה, זה לא נראה קצת סותר את מסקנת המחקר שביום ה- 15 אין בכלל דיווחים כאלה?

        מובן שלא חשבתי על כל הסיבות להטיה, אבל אם מבטלים את העובדה ש-14 זו כפולה של 7,
        בכך שמורידים מהמספר ביום ה-14 את הגידול הממוצע בימים 7,14,21,28, מקבלים שבימים 14,15,16 מספר הדיווחים חורג רק בטיפה.

        לסיכום, בחלק מהתרבות שלנו מקובל לחשוב שהיום למחרת מתחיל כבר עם שקיעת השמש של היום שלפני. בעודנו מנותקים מההשפעות התרבותיות שלהם על תוצאות המחקר קשה להכיר עוד מההטיות האפשריות או לעמוד על השפעתן.

  • מהגג  On 30/08/2011 at 11:11 pm

    היי גיל!

    שוב תודה על מאמר מעניין. האם תוכל בבקשה לשלוח לי אותו במייל?

    1. האם יש במאמר התייחסות לאפשרות שנשים בזמן ביוץ חוששות להכנס להריון מאונס ולכן מתלוננות יותר על אונס?

    2. האם נשמע לך סביר שביוץ שחושב על סמך תיק רפואי כמה שנים אחורה לא יכיל טעות משמעותית בסדר גודל של אפילו יום אחד? איך תסביר את העובדה שכל המחקר מתבסס כל היום ה14 לאור צורת החישוב הזאת??

  • גיל  On 30/08/2011 at 11:48 pm

    אם תשלח לי אימייל אוכל לשלוח לך את המאמר. זה אכן אפשרי שנשים מבייצות יתלוננו יותר אבל אין על זה נתונים.

    כמו שכתבתי בתגובה קודמת, הביוץ לא מחושב כמה שנים אחורה משהו שהוא בלתי אפשרי כמובן. המחקר מתבסס על התיקים הרפואיים של אותן נשים ומכיוון שתמיד יש חשש להריון מאונס, אפשר לדעת מתי התחיל המחזור הבא ואז ניתן להעריך מתי היה הביוץ (אם כי לא בצורה מושלמת).

  • מהגג  On 31/08/2011 at 12:15 am

    היי גיל, יש לך את המייל שלי, בכל אופן שלחתי לך מייל עם הכתובת שלי ותודה מראש.

    אני חייב לשאול אותך האם לאור הביסוס החלש (גם לטענתך) של המאמר הזה אתה לא חושב שיש מקום לשאול שאלות על האג'נדה של כותביו ושל הז'ורנל שמצא לנכון לפרסם אותו?

  • גיל  On 31/08/2011 at 12:29 am

    הביסוס לא כל כך חלש לדעתי. הנתונים הם מה שהם, הפרשנויות יכולות להיות שונות. זה נושא שמן הסתם מאוד קשה לחקור אותו וטוב מאוד שמפרסמים נתונים גם אם הם חלקיים. אני לא רואה פה שום אג'נדה מלבד לקדם את המחקר המדעי בנושא. איזו אג'נדה יכולה להיות כאן בדיוק?

  • גיל  On 03/09/2011 at 7:57 am

    גילמור, שוב, כמו שאמרתי לדודי, הימים לא מייצגים את הימים בשבוע אלא את הימים מתחילת המחזור. מספר התקיפות ביום השביעי הן לא תקיפות בסוף השבוע אלא תקיפות ביום השביעי מתחילת המחזור שיכול להיות ביום שני או רביעי או כל יום אחר.

  • גילמור  On 04/09/2011 at 12:42 pm

    כן, אבל כבר נאמר שמחזור נוטה להסתנכרן עם הימים בשבוע.

    • גיל  On 04/09/2011 at 2:00 pm

      מי אמר ועל בסיס מה בדיוק?

  • ולנסיה  On 21/09/2011 at 7:44 am

    הבעיה שלי עם המאמר היא אחרת לגמרי.
    אף אחד פה לא נגע בזה, לא בתגובות וגם לא בפוסט עצמו: אין שום דבר מיוחד ביום ה 14 למחזור.

    מחזור סדיר יכול להיות בין 24-40 יום.
    השלב הלוטאלי (בין ביוץ לווסת הבאה) התקין נע בין 10-16 יום.
    רק מהנתונים האלה אפשר לראות שיום הביוץ יכול לנוע בין היום השמיני למחזור ליום ה 30 – והכל בטווח הנורמלי והתקין ולא אצל נשים עם בעיות מיוחדות.

    אם נוסיף על הנתונים האלה את העובדה שהאישה פורייה למעשה גם לפחות 3 ימים לפני הביוץ ועוד יום אחרי הביוץ, בכלל נתקשה למצוא יום בחודש שבו אין אף אישה פוריה.

    ההנחה השגויה שהביוץ נמצא ביום ה 14 למחזור, או 14 יום לפני תחילת המחזור הבא (כלומר הנחה של שלב לוטאלי של 14 יום) גורמת להרבה נשים לא להבין למה הן לא נכנסות להריון (או להריונות לא רצויים תחת שיטת "הימים הבטוחים").

    מה שמשאיר אותנו בלי צורך להסביר נתון לא מרשים בכלל.
    ואני תוהה האם המחקרים האחרים שהתעסקו בנושא הביוץ בדקו אותו בצורה קצת יותר טובה? אני לא מצפה שישלחו כל משתתפת למעקב זקיקים ובדיקות דם (שהם הדרך הוודאית היחידה לאתר ביוץ), אבל אפשר לפחות להשתמש במקלוני הבדיקה הביתיים (למרות שהם לא כ"כ מדוייקים).

  • גיל  On 21/09/2011 at 9:21 am

    ולנסיה, את צודקת כמובן שמחזור סדיר נע בטווחים שציינת ואפילו מעבר לזה אבל החוקרים במחקר הזה השתמשו רק במידע שיש על נשים עם מחזור בין 28-30 יום. את צודקת ששיטת החישוב הזו לא מדויקת אבל היא בשימוש בעיקר כשאין מידע אחר. את גם צודקת שנשים פוריות בימים אחרים ולמעשה יש נוסחא שמחשבת את הסיכוי להכנס להיריון בכל יום בחודש על סמך הנתונים הללו.

    • ולנסיה  On 23/09/2011 at 2:08 am

      זה נשמע לי קצת "לחפש את השקל מתחת לפנס" ומערער את הבטחון שלי במחקר הזה עוד יותר.
      מבחינתי הוא היה צריך להראות תאימות מדהימה כדי להיות משכנע – כולל איזו התפלגות מסביב ליום ה 14 כדי להראות שהעליה היא באמת סביב הביוץ ולא מקרית.

      הלוואי והיה כ"כ קל לדעת מתי אפשר להכנס להריון…

      • גיל  On 23/09/2011 at 8:21 am

        אני מסכים שהממצאים לא מדהימים וצריך לקחת אותם בזהירות, אבל החריגה באמצע עדיין משמעותית. כמו שאת יכולה להבין, השילוב בין האי סדירות של מחזורים חודשיים והרגישות של המידע בנוגע לתקיפות מיניות מקשה על קבלת נתונים במחקר מהסוג הזה.

Trackbacks

%d בלוגרים אהבו את זה: