צרכני פורנוגרפיה מחזיקים בדיעות שיוויוניות יותר כלפי נשים בהשוואה ללא צרכנים

מחקר חדש בשרשרת גדלה של מחקרים מהעת האחרונה מנפץ מיתוס נוסף לגבי צרכני פורנוגרפיה. כתבתי כבר סדרה של פוסטים שנוגעים למיתוסים שונים שיש לגבי פורנוגרפיה והאם הם עומדים במבחן המציאות, ואחת השאלות שגם נגעתי בה בעבר קשורה ליחס שצפייה בפורנוגרפיה מעוררת או לא כלפי נשים. בעיקר עולה השאלה האם גברים הופכים לסקסיסטיים יותר או מחזיקים בעמדות שליליות יותר כלפי נשים? המחקר הנוכחי בודק את הטענה שלא אחת נשמעת על ידי פמיניסטיות רדיקליות והיא שפורנוגרפיה היא כלי לשיעבוד נשים בכך שהיא מאמנת גברים ונשים כאחד לראות את הנשים ככלי מיני ועוזרת בהחפצה שלהן (טענה שהתייחסתי אליה בעבר).

מחקרים בעבר מראים לפעמים שיש שינוי ביחס לנשים אחרי צפייה בפורנוגרפיה כמו המחקר שסקרתי בבלוג. ברוב המקרים המחקרים שמראים השפעות שליליות הן אצל גברים שמראש החזיקו בעמדות שליליות כלפי נשים והפורנוגרפיה משמשת לחזק אותן. הבעייה היא שהרבה מאוד מהמחקרים נעשו על מדגמים קטנים למדי, לרוב מדגמי נוחות של סטודנטים באוניברסיטה ואת זה המחקר הנוכחי מעוניין לשנות.

כדי להתגבר על בעיות שאפיינו מחקרים קודמים התבצע המחקר הנוכחי בעזרת סקר שמבוצע בארה”ב כל שנתיים משנת 1973 ושמהווה מדגם מייצג של האוכלוסייה בארה”ב ובו לכל אדם יש סיכוי שווה להדגם. לאורך השנים 25,000 אנשים ענו על שאלות שקשורות לפורנוגרפיה (14,000 מהם גברים) וגם שאלות לגבי עמדות שונות כלפי נשים כמו מידת הפמיניסיטיות שלהם, עמדות לגבי עבודה של נשים מחוץ לבית, עמדות כלפי הפלות, איך הם תופסים נשים בעמדות בכירות ודיעות לגבי תפקידים מסורתיים של נשים במשפחה (לא כל המשתתפים ענו על כל השאלות). הגיל הממוצע של המשתתפים במחקר היה 45 עם שונות גדולה מאוד.

התוצאות: 23% מהמשתתפים צפו בסרט פורנוגרפי בשנה האחרונה, כשיש עלייה מהמדגמים של השנים האחרונים וכשצעירים יותר נוטים לענות יותר ממבוגרים בחיוב על השאלה הזו. כצפוי, יותר נשים מגברים הזדהו כפמיניסטים לאורך השנים אבל בשאלה החשובה, האם יש קשר בין צפייה בפורנוגרפיה לבין עמדות כלפי נשים, התשובה הייתה שלילית. לא היה קשר גם בין צפייה בפורנוגרפיה להזדהות כפמיניסט או לא, כך שצפייה לא הייתה קשורה לעמדות אנטי פמיניסיטיות.

הממצא אולי החשוב ביותר וגם המפתיע ביותר היה שאלו שדיווחו שהם צופים בפורנוגרפיה היו אלו בעלי דעות חיוביות יותר כלפי נשים. זה התבטא בדיעות חיוביות יותר כלפי נשים בעמדות כח, דיעות חיביות יותר כלפי שילוב נשים בכח העבודה, ודיעות חיוביות יותר כלפי הפלות. זה היה נכון בקרב גברים ונשים כאחד אבל האפקט אצל נשים היה חזק יותר. לגבי העמדות כלפי משפחה מסורתית, לא היה הבדל בין צרכני פורנוגרפיה לכאלו שלא במידת התמיכה שלהם בסוג משפחה כזה.

לסיכום, לא רק שצפייה בפורנוגרפיה לא גרמה לעמדות שליליות יותר כלפי נשים אלא שברוב המקרים הנבדקים דיווחו עמדות חיוביות יותר כלפי נושאים שונים שקשורים למעמד האישה. זה המחקר הראשון שנעשה על חתך מייצג של האוכלוסייה ובדק עמדות לאורך כמעט 40 שנה. כמובן שהוא מבוסס על סקר ושאלה בודדה לגבי הצפייה בפורנוגרפיה, אבל הוא עקבי עם מחקרים אחרים שהשתמשו בפרדיגמה ניסויית ולא מצאו הבדלים ביחס לנשים בין אנשים שצפו בפורנוגרפיה לכאלו שלו (כולל מחקרים שנתנו לבדקים שליטה על כמה פורנוגרפיה הם מעוניינים לצפות).

זהו עוד מחקר שמצטרף למחקרים אחרים שלא רק שלא מצאו השפעות שליליות של הפורנוגרפיה על הצופים אלא אפילו מצאו השפעות חיוביות שלה (כולל המחקר שמראה ירידה במקרי תקיפה מינית ואונס). מעניינת בין השאר ההשפעה החיובית שנמצאה גם במחקרים אחרים על תמיכה של צופי פורנוגרפיה בהפלות. נראה שצופים בסרטים פורנוגרפיים הם ליברלים יותר ביחס לזכות האישה על גופה וזה משפיע עליהם לגבי נושאים שונים, או שצפייה בפורנוגרפיה אפילו תורמת לעמדות ליברליות יותר כלפי נשים בהקשר של הפלות לפחות.

כך או כך, נראה שהמחקרים האחרונים אינם תומכים בטענה שיש נזקים גדולים מצפייה בפורנוגרפיה ואף מראים על יתרונות מסוימים מהצריכה שלה. ברור שפורנוגרפיה לא הולכת להעלם לשום מקום ונראה שעדיף להשקיע מאמצים בחינוך ומודעות לנזקים אפשריים של צריכה שלה במקום במלחמה חסרת תוחלת בעצם קיומה של התעשייה. כל זה נכון כמובן למבוגרים ולא לילדים שם מגבלות על צפייה רצויות אם כי מאוד קשה ליישמן בפועל.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • תמריץ  ביום 14/11/2015 בשעה 7:43 pm

    בפורנוגרפיה מן הסתם צופים כמעט כל הגברים. מה שבאמת נמדד זה הנכונות להודות בצפייה בפורנו והמתאם בין זה לבין עמדות ליברליות והעובדה שיש מתאם, ממש ממש לא מפתיעה.

    • גיל  ביום 14/11/2015 בשעה 7:45 pm

      אני לא הייתי ממהר להסיק שכל הגברים צופים בפורנוגרפיה, אבל גם לפי הגישה הזו, אם תסתכל על 30-40 השנים האחרונות אז העולם ללא ספק הפך למקום שיוויוני יותר עבור נשים וגם הרבה יותר בטוח עבורן בכל מדד אפשרי.

    • גיל  ביום 15/11/2015 בשעה 8:36 am

      זה לא מפתיע. מתי מצאת שתקשורת מיינסטרים תדון בנושא בצורה מעמיקה בנושא כלשהו, שלא לדבר על נושא שהוא שנוי במחלוקת?

  • אילה  ביום 18/11/2015 בשעה 10:04 am

    גיל, אני מעינת בפוסטים שלך ומוצאת בהם ענין,
    לגבי נושא זה הרשה לי להביע את דעתי, כאשר השאלה מה הן עמדות חיוביות כלפי נשים….
    איך שאני רואה נושא זה כאשה, אין לי ספק שגבר שצופה בפרונוגרפיה, רואה נשים באופן יותר מיני, במידה ובמחקר נמצאו עמדות חיוביות כלפי נשים לדעתי זה לא נובע ממקום חיובי, קודם אתן דוגמא מנושא אחר להמחשה. בגרמניה הנאצית טרום השואה,(סליחה על ההמחשה…) הנאצים צעקו ליהודים לכו לפלשתינה, מנגד גם היהודים עצמם רצו ללכת לפלשתינה, זה נובע מאותו מקום? היהודים רצו ללכת לפלינה ע"מ להקים מדינה. הנאצים מנגד לא רצו את היהודים.
    הבדל קטן. אותה עמדה.
    מטרתי בדוגמא להבהיר את דעתי שלא כל עמדה שנתפסת כחיובית מגיעה ממקום חיובי כלפי נשים, לדעתי ההפך הוא הנכון, היא מגיעה ממקום של מאד החפצה, ומיניות – הגם שהיא נראית כביכול בעד נשים.
    דוגמא בנושא המאמר: יחס חיובי להפלות, עמדה חיובית טהורה הינה שלאשה יהיה שלטון על גופה,
    צופי הפרונוגרפיה מנגד, יביעו עמדה חיובית אבל מזווית מבטם, מכיון שאשה היא כלי מיני ליצור סיפוקים. הריון ואמהות מזיקים לתחום זה (גם אחרי הלידה הגוף משתנה) ולכן במידה שהאישה מביעה אף רצון כלשהוא להפלה, יש לעודד אותו יותר, ובכך להשאיר את האישה במיניות מקסימלית.
    זו אותה עמדה כביכול אך מגיעה ממקום מאד מיני.
    כך אני מניחה לגבי עמדות נוספות שיתכן נשמעות הבעד נשים, אך מאחוריהן החפצה ומיניות מכוערת ביותר….
    אשמח לחוות דעתך הכללית, ולהתיחסות למה שפרטתי בנוגע להפלות

    • גיל  ביום 18/11/2015 בשעה 10:22 am

      אילה, תודה על ההתייחסות שלך. בבוודאי שגבר שצופה בפורנוגרופיה רואה באישה יצור מיני, מה פסול בכך? זו הבעייה המרכזית שאני רואה. הרבה דברים שקשורים למיניות נתפסים כאוטומטית שליליים. גברים ונשים צופים בפורנוגרפיה לגירוי מיני וגם להעשרת חיי המין שלהם. מן הסתם יש אקטיבציזציה של מחשבות מיניות בטווח הקצר ואולי הארוך אבל מכאן ועד שזה פוגע בנשים רחוקה הדרך.

      לא ממש הבנתי את הדוגמא של הנאצים, מצטער.

      מה זו עמדה שנתפסת חיובית לא מגיעה ממקום חיובי? זה משפט מאוד לא ברור. אנחנו יכולים לבדוק עמדות ומעשים של אנשים כלפי נושאים שונים. יש דיעה למשל שגבר שפותח את הדלת לאישה הוא שוביניסט במסווה כי האישה יכולה לעשות את זה בעצמה, במה שחלק מהחוקרים קוראים סקסיזם נדיב. זה נראה לי מופרך לגמרי.

      אני באמת לא יודע מאיזה מקום בדיוק מגיעה העמדה של האנשים, אבל האם זה באמת משנה? אם גבר תומך בזכות האישה על גופה ובשיוויון מיני, ועושה את זה בפועל, האם זה רלוונטי אם הוא אולי חושב הפוך? ושוב, אני לא מסכים עם הבסיס. אישה היא יצור מיני נקודה. היא לא כלי לסיפוק, לא יותר מאשר הגבר הוא כלי כזה כשאישה שוכבת עם גבר. שניהם זקוקים אחד לשני כי שניהם יצורים מיניים.

      אני חושב שאת קצת מרחיקת לכת במחשבה שגברים בעד הפלות כדי לשמור על גוף האישה טהור ושלא ישתנה. הרי אם זה היה כך אותם גברים היו גם נגד יציאת נשים לשוק העבודה (שהרי הן עלולות לפגוש גבר אחר), ובעד שישארו בבית כי גם אז הן יכולות לפגוש מישהו זר מחוץ לבית. העמדה שאת מציעה פשוט לא עקבית עם מה שהגברים חושבים על נשים במדדים האחרים.

  • אילה  ביום 18/11/2015 בשעה 4:17 pm

    גיל, תודה על תגובתך,
    אני לא חולקת על כך שאשה היא גם יצור מיני, (וגם גבר כמובן) אבל לא רק…
    יש מכלול, ש- מיניות היא רק חלק ממנו.
    לקחת את המיניות ולתת לה משקל יתר במכלול, זה לדעתי פגיעה בנשים,

    כביכול לומר לאשה תהי יפה (ומספיק אטרקטיבית מינית) ותשתקי…. (בנושאי מדיניות למשל)
    הדגשת המיניות הינה בהכרח על חשבון יכולות מנטליות ואחרות, לכן גבר שנותן דגש רב מאד למיניות האשה, בד"כ לא יעריך את שיקול דעתה והבנתה בנושאים אחרים ומגוונים.
    ובהחלט זה כן משנה מאיזה מקום מגיעה תפיסה שנתפסת כחיובית.
    כי אם היא מגיעה ממקום שלילי – היא שלילית,
    וזה לא משנה שספציפית כרגע זה מתאים לי,
    (הדוגמה על הנאצים באה לתת המחשה שזה שיש שוויון בתפיסה – יכול להגיע מ2 מקומות מנוגדים זה לזה. דוגמא זו בלי להשוות כמובן את הנידון כאן. רק בתור המחשה קיצונית בלבד: תפיסה שבאה לא ממקום חיובי יכולה להביא לתוצאות הרות אסון, ולכן יש חשיבות בזיהוי השורש. )

    דעתי שבמחקרים אלו יש לבדוק גם את שורשי הדברים,
    אותה תפיסה יכולה לנבוע מ2 צידי מתרס הפוכים

    • גיל  ביום 18/11/2015 בשעה 4:32 pm

      אילה, מה נחשב כמשקל יתר ואיך בודקים את זה? אולי לאדם מסוים יש יצר מיני מוגבר והוא משתמש יותר בפורנוגרפיה ואדם אחר לא. כל עוד אין בזה נזק אני לא רואה מה הבעייה.

      כמובן שכל מה שאת אומרת לגבי זה שאנשים נותנים ליופי משקל גדול בהקשרים לא רלוונטיים הוא נכון, אבל איך זה קשור לפורנוגרפיה? למעשה, יש לא מעט הטיות שקשורות ליופי של האישה חלקן לטובתן. נשים יפות מרוויחות יותר כסף, נהנות יותר מהצלחה בראיונות עבודה, ומייחסים להן שלל תכונות חיוביות בלי להכיר אותן. כך שזה עובד לכל הצדדים. כמובן שהיינו רוצים להמנע מזה אבל קודם צריך להראות מה מההטיות הללו קיים ומה לא ובהקשר של פורנוגרפיה אין מספיק ראיות שהיא מטה את הדעת של גברים או נשים לרעת נשים במיוחד. ואם אנשים חושבים בסטרואטיפים על נשים אז צריך להלחם בזה בלי קשר לפורנוגרופיה. איכשהוא, עושה רושם שמנסים להפיל על הפורנוגרפיה את כל צרות הנשים למרות שיש מעט עדויות שתומכות בכך.

  • אילה  ביום 19/11/2015 בשעה 9:43 am

    גיל, אני מסכימה עם רוב דבריך,
    אלא שאני סוברת שפרונוגרפיה יכולה לחזק גם אצל גברים נורמלים (= ללא יצר מיני מוגבר)
    יצר מיני מוגבר.

    הנזק לדעתי גדול,
    הגם שעל פני השטח מדובר בגברים ליברלים.
    אם הליברליות – מקורה במיניות יתר ובתפיסת אשה כמינית מאד – היחס ה"טוב" אליה הוא רק סוג של חיפוי.

    השאלה היא האם הפרונוגרפיה מעודדת מיניות יתר?
    אם התשובה היא כן (ואני סוברת כך, וזה ראוי להחקר) אז היא בהחלט מוטה לרעת הנשים
    היות והחסרונות שפרטת כרוכים בתפיסה יותר מינית.
    (מבחינתי אין מעלות במה שפרטת: כי כאשר הנידון הוא תחום ידע / כישורים / יכולות מנטליות ועוד, אשה יפה ללא כישורים – לא ראויה לקבל יחס חיובי יותר מאשה מכוערת ומוכשרת, )

    • גיל  ביום 19/11/2015 בשעה 10:10 am

      אילה, אני לא רואה שום בעייה ביצר מיני מוגבר כל עוד הוא לא פוגע באחרים. יש כאן כמה שאלות שונות. האם פורנוגרפיה מגבירה את היצר המיני או שהיא רק ביטוי מסוים שלו? אם היא מגבירה את היצר המיני למה בדיוק זה גורם? ההנחה שהיא מוטה לרעת הנשים לא נכונה. מה תגידי על פורנו הומוסקסואלי או לסבי?

      הדבר היחיד שרלוונטי הוא האם פורנוגרפיה מזיקה ועד כמה, והמחקרים האחרונים מראים שנראה שלא בצורה משמעותית אם בכלל.

    • mmnf  ביום 20/11/2015 בשעה 3:39 pm

      מה פשר הפורטניות? מה רע ביצר מיני ו/או פעילות מינית מוגברת? האם חזרת בתשובה?

      • גיל  ביום 20/11/2015 בשעה 3:50 pm

        אני לא אילה אבל זה לא קשור לחזרה בתשובה בהכרח. יש אנשים שאצלם יצר מיני מוגבר נחשב לפסול מסיבות שונות.

  • אילה  ביום 25/11/2015 בשעה 10:54 am

    גיל, תודה על הייצוג ההולם 🙂 ….

    אני לא חושבת שיצר מיני מוגבר לכשעצמו הינו שלילי.
    מצד שני תרבות החיים היום כן רואה ביצר מיני מוגבר דבר שלילי, (רא' המשך)
    ולכן, יצירת עורוות מינית יתר, במחשבה תחילה, ובנידון שכאן ע"י פרונוגרפיה
    [ – – – ופה השאלה מה קודם למה (או: מה גורם ל מה?)- היצר המיני או החשיפה לפרונוגרפיה. ]
    שלילית, לדעתי.

    בנוגע ליצר מיני – והיחס השלילי אליו בתרבות שלנו:
    ניתן לראות בפרשת ינון מגל, להבנתי לא מדובר בענין פלילי (הוא גם כבר לא היה בוס)
    ובכל זאת. ראו איזו מבוכה, לא מפסיקים לטחון אותו מהבוקר.
    אז כן, בתרבות שלנו היום מיניות יתר, נחשבת כשלילית.

    • גיל  ביום 25/11/2015 בשעה 11:50 am

      אילה, האם לאכול ארוחה דשנה, הרבה מעבר לצרכים הבסיסיים של הקיום שלך נחשב פסול בעינייך? אנשים אוהבים לאכול ולשתות יתר על המידה. זה אולי לא הכי בריא אבל לא מזיק לאף אחד.

      היצר המיני קיים מעצם היותנו יצורים המתרבים בצורה מינית. יש כמובן גירויים שמגבירים אותו אבל כל עוד הם לא מזיקים לאחרים אין צורך לפסול אותם. מה שינון מגל עשה קשור ליצר המיני כמובן אבל זו בחירה שלו איך לבטא אותה ובמקרה הזה אישה או נשים נפגעו ובצדק. כאן אפשר לראות דוגמא לכך שאחרים כן נפגעים אבל בפורנוגרפיה זה לא ברור כל כך ולא ישירות.

  • עומר  ביום 16/12/2015 בשעה 5:14 pm

    השאלות שנשאלו לא בהכרח רלוונטיות ולא יודע אם הפרידו משתנים שונים שיכולים להפריע (מרפרוף נראה לי שלא). למשל אנשים יותר דתיים ומתרבות שנחשבת לפחות ליברלית, יראו פחות פורנו (ופחות יעידו אם כן), ונגד הפלות, זה קשור לאמונתם. גם גיל יכול להיות קשור לצפייה בפורנו (צעירים יחסית שגדלו עם מחשב מניח רואים יותר), ולצעירים יש עמדות שפחות נחשבות שמרניות כמו אי התנגדות להפלות ומעמד האישה בבית ובחוץ.
    אני לא בטוח למה הלכו על שאלת ההפלות ומעמד האישה בעבודה, כשהטענות כלפי השפעת פורנו הן הרבה יותר לגבי תפיסת האישה כאוביקט מיני באופן בעייתי, אלימות מינית ועוד.
    יותר רלוונטי זה שאלות שיעידו על אידאל מסוים כמו האם נשים צריכות להוריד שיער, מבנה גופן וכו', על איזה אקטים מיניים הם מעדיפים האם כאלו שיותר אלימים כלפי נשים, האם הם פחות יתחשבו ברצונן של נשים במיניות ועוד.
    וכאמור צריך להפריד את המשתנים הבעייתים (לא יודע אם זה אפשרי כשכמעט כולם בעולם המערבי צופים בפורנו).
    אידאלי היה לקחת הרבה גברים נורמטיבים שגדלו בלי לצפות בפורנו (לא יודע אם יש כאלו), והרבה גברים נורמטיבים שגדלו באותו מקום שכן צפו ולשאול אותם שאלות רלוונטיות לגבי מיניות ונשים, ולראות האם יש שינוי בתפיסה.

    • גיל  ביום 16/12/2015 בשעה 5:47 pm

      ברור שיש משתנים מתערבים אפשריים אבל התרבות כאן היא אמריקאית כך שאין השוואה למדינות אחרות אם לזה התכוונת.

      הם השתמשו בשאלות לגבי הפלות ומעמד האישה כי אלו שאלות שבמובהק קשורות לתפיסה של זכויות האישה ופמיניזם. כך שמי שתומך בזכויות הללו אי אפשר לומר עליו שהוא שונא נשים. כמובן שתמיד אפשר לשאול שאלות נוספות אבל אי אפשר להכנס לפרטים במשאל מקיף כזה.

      • עומר  ביום 16/12/2015 בשעה 7:49 pm

        כן הבנתי שזה באמריקה אבל יש שם תרבויות שונות ולמשל דתיות שממש נגד הפלות ומניח שהם גם בעל יחס פחות אוהד לפורנו מהכיוון הדתי.

        השאלות הללו אכן קשורות למעמד האישה, וברור שאי אפשר להכנס להכל אבל מן הסתם יותר רלוונטי שאלות שקשורות ישירות לטענות שמשמיעים על ההשפעה של פורנו, ושמעתי על מלא כאלו ואף אחד מהן לא הייתה שזה מעודד אותך להיות נגד הפלות.

      • גיל  ביום 16/12/2015 בשעה 9:54 pm

        דווקא זה לא כך מובן מאליו שהשמרנים נגד פורנו. היה סקר שהראה שדווקא במדינות שנחשבות שמרניות יש יותר צופי פורנו. בכל מקרה, מה שבדקו לא היה יחס אוהד או לא לפורנו אלא יחס של אנשים שצפו בפורנו וכאן מצאו שהצופים היו בעלי דיעות חיוביות יותר כלפי מעמד האישה. לכל הפחות אפשר לטעון שאין ממש בטענה שצפייה בפורנו קשורה לדיעות שליליות כלפי נשים.

  • עומר  ביום 16/12/2015 בשעה 10:55 pm

    לא יודע, בארץ נראה לי למשל שדתיים וחרדים פחות צופים מחילוניים ופחות יעידו על כך, זה סתם ניחוש מושכל לא בטוח שזה נכון, אבל בכל מקרה יש סיבה לחשוד לקשר בין להיות נגד פורנו מהכיוון השמרני/דתי (זאת אומרת טיעונים שלא קשורים לפמיניזם), ובין דעות כנגד הפלה, ותפקיד האישה.

    כל עוד לא מוודאים שההקשרים לא מפריעים אז לדעתי אי אפשר עדיין להסתמך על הנתונים, בנוסף כאמור זה משנה איזה דעות שליליות כלפי נשים, כל נושא הוא בפני עצמו.

    • גיל  ביום 16/12/2015 בשעה 11:03 pm

      אז זהו, שנוצרים הם לא יהודים. אין להם מגבלות על טלביזיה או אינטרנט כמו החרדים בארץ והם בכלל לא נוקשים לגבי חיי היום יום.

      ושוב, הנקודה המרכזית היא שלא משנה איזה קשר קיים בין רמת הדתיות של אנשים לפורנו אלא חשוב מה חושבים הצופים עצמם בלי קשר לרמת הדתיות שלהם. המדגם היה ארצי ואקראי ומייצג את כלל תושבי ארה"ב ולכן הממצאים שבו תקפים לכולם.

  • עומר  ביום 17/12/2015 בשעה 1:05 am

    יכול להיות שאתה צודק לגבי זה באמת לא יודע.

    זה משנה אם יש קהילות שיש בינהם קשר בין אנטי לפורנו לבין התנגדות להפלות (כמו למשל אצל החרדים אצלנו), ואז זה יכול להוביל לתוצאות שאין קשר גם אם צפייה מאוד משפיעה על להתנגד להפלות.

    • גיל  ביום 17/12/2015 בשעה 8:11 am

      אבל שוב, הצופים בפועל מביעים דיעות חיוביות. גם אם אלו שלא צופים היו נגד נשים זה לא מספיק לביסוס קשר חיובי בין שני המשתנים, וכאמור זה גם לא ממש נכון.

  • עומר  ביום 17/12/2015 בשעה 3:09 pm

    לא הבנתי, נניח שואלים 1000 אנשים, חצי מהם באמונה מראש שהפלות ופורנו זה רע ולא יחשבו על לצפות. החצי השני מראש בעד שניהם, לחצי מאלו שצפו הפורנו שינה את הדעה לרעה על הפלות ועל השאר לא השפיע. עכשיו אם נבדוק את הנתונים נגלה שיש 25% מהאנשים שבעד הפלות וכולם רואים פורנו וכך אפשר להגיע למסקנה שהפורנו משפיע חיובית על הדעה שלנו לגבי הפלות (או שיש קשר חיובי), למרות שבמציאות הוא משפיע לרעה.

    זאת כאמור סתם דוגמא אני לא חושב שבכלל סביר לחשוב שפורנו משפיע על דעה לגבי הפלות, לא מכיר טענה כזאת ולא רואה טעם לבדוק זאת. זה רק כדי להראות שיכולים להיות קשרים מראש שמשפיעים על התוצאות.

    • גיל  ביום 17/12/2015 בשעה 4:00 pm

      עומר, לפי הדוגמא שלך לא היו מוצאים קשר בין צפייה בפורנו לדיעות חיוביות כלפי נשים. הרי אם חצי מהצופים בפורנו יהיו בעלי דיעה שלילית, וחצי בעלי דיעה חיובית אז אין כאן שום קשר לצפייה (אתה יכול לעשות את החישוב כתרגיל). שים לב שזה לא רק בעניין הפלות אלא על דיעות לגבי שילוב נשים בעבודה, בעמדות בכירות ותפקידים מסורתיים בבית. באף אחד מהם לא מצאו קשר שלילי לצפייה בפורנו. אנשים דתיים למשל שמתנגדים להפלות וגם לפורנו היו גם בעד תפקידים מסורתיים משפחתיים ונגד שילוב נשים בעבודה. הממצאים לא תומכים בתאוריה הזו. התאוריה היותר סבירה היא שאנשים ליברלים צופים בפורנו והדיעות שלהם לגבי נשים חיוביות בסך הכל.

  • אוהבת  ביום 25/12/2015 בשעה 10:46 am

    מנסיוני זה הפוך. הגברים שלא ראו פורנו (וכמובן לא הלכו לאנוס זונות) היו נפלאים, לעומת זאת הגברים שכן עשו דברים אלו, היו דיי מגעילים. האחרונים היו כאילו ליברלים מדי, אבל למעשה תת רמה בכל המובנים ומצד שני הרבה מהם היו חרדים, עם דעות נוראיות ושמרניות (מכורי פורנו כמובן).

    • גיל  ביום 25/12/2015 בשעה 10:50 am

      אבל שוב, הניסיון שלך לא רלוונטי הרבה להבנה של התמונה המדויקת בעולם. כמו שהמחקרים על פורנו מראים צפייה בפורנו לא ממש גורמת לגברים להתייחס בצורה שלילית כלפי נשים אלא אפילו להפך. חרדים הם בסך הכל תת קבוצה אחת שאני מסכים שהם בעלי דיעות שליליות כלפי נשים בלי קשר לצפייה בפורנו שאין לי מושג את שיעורה בקרבם.

כתיבת תגובה