האם סטנדאפיסטים הם בעלי מאפייני אישיות פסיכוטית?

כתבתי לא מזמן על מאפייני האישיות של סטנדאפיסטים ומחקר חדש בחן את הנושא מזווית שונה ומעניינת. מחקרים על אנשים יצירתיים מראים שיש קשר בין יצירתיות ומאפיינים פסיכוטיים שקשורים לסכיזופרניה ומאניה (חצי מההפרעה הדו קוטבית מאניה-דיפרסיה). המחקר הנוכחי רצה לבחון האם גם קומיקאים מתאפיינים באותן נטיות פסיכוטיות. לפני שאתאר אותו חשוב להדגיש שפסיכוזה אינה פסיכופתיה ואנשים שמאובחנים קלינית כפסיכוטיים הם בעלי קשר חלקי עם המציאות (אפשר לקרוא עוד על הנושא פה).

המחקר כלל 523 סטנדאפיסטים (404 גברים, 119 נשים, גיל ממוצע 31) שגויסו דרך אגודות שונות, קשרים אישיים, אתרי אינטרנט, מדיה חברתית וכו’. בתור קבוצת ביקורת שימשו 364 שחקנים שגם הם גויסו באותה צורה (153 גברים, 211 נשים, גיל ממוצע 30). כל המדגמים נלקחו מבריטניה, אוסטרליה וארה”ב. רוב הנבדקים (57% מהקומיקאים ו-73% מהשחקנים) היו חובבים. בנוסף, נכללו במחקר 831 אנשים “רגילים” (246 גברים, 585 נשים, גיל ממוצע 31) ממחקרים קודמים שענו על שאלות דומות. הם היוו את הנורמות הממוצעות באוכלוסייה להשוואה.

הנבדקים השלימו שאלון שמחולק לארבעה תתי שאלונים שכל אחד מהם בודק אספקט אחר של פסיכוזה. הנה פירוט של מה השאלונים בדקו:

1) חוויות לא שגרתיות (Unusual Experiences) מודד חשיבה מאגית, אמונה בטלפתיה וחוויות על טבעיות, כמו גם ליקויים בתפיסת המציאות.

2) מחשבה לא מאורגנת (Cognitive Disorganisation) מודדתחוסר יכולת להתרכז ועד כמה האדם מוסח בקלות.

3) חוסר יכול לחוש הנאה פנימית (Introvertive Anhedonia) מודד עד כמה אותו אדם לא מסוגל להרגיש הנאה חברתית ופיסית כולל המנעות מאינטימיות.

4) אימפולסיביות לא קונפורמית (Impulsive Non-conformity) מודד את הנטייה להיות אימפולסיביים, אנטי חברתיות, וחוסר יכולת לשלוט במצבי רוח.

מה החוקרים מצאו? די כצפוי הסטנדאפיסטים והשחקנים השיגו ציונים גבוהים בכל אחד מהמדדים, מעבר לממוצע באוכלוסיה, מלבד השחקנים שהשיגו תוצאות דומות לנורמה במדד ההנאה הפנימית. אבל מה שהכי מעניין היה שהסטנדאפיסטים היו מעל השחקנים בכל אחד מהמדדים מלבד במדד החוויות הלא שגרתיות. ממצא מעניין נוסף היה שהסטנדאפיסטיות והשחקניות קיבלו ציונים גבוהים יותר מהסטנדאפיסטים והשחקנים בכל אחד מהמדדים מלבד היכולת לחוש הנאה פנימית שם דווקא הנשים השיגו ציונים נמוכים מהגברים.

המחקר הזה תומך בהשערה שסטנדאפיסטים, כמו אנשים יצירתיים אחרים, נוטים להיות בעלי תכונות פסיכוטיות אם כי חשוב להדגיש שהציונים הגבוהים שלהם (ושל השחקנים) לא אומרים שהם פסיכוטיים או סובלים מבעייה נפשית כלשהיא. בשביל לקבוע אם מישהו סובל מבעייה נפשית הוא צריך לעבור איבחון קליני.

עם זאת, גם על פי הנתונים הקיימים אפשר לומר שתכונות שמרכיבות פסיכוזות שהן הבסיס לסכיזופרניה ומאניה, חשובות לקריירה של סטנדאפיסט או לאלו ששואפים לקריירה כזו (זיכרו שרוב המשתתפים במחקר היו חובבים). מה שאולי הכי מפתיע זה הניקוד הגבוה של סטנדאפיסטים ביחס לשחקנים במרכיבים הללו של אישיות פסיכוטית.

החוקרים במחקר מפרשים את התוצאות בכך שהן מראות שלסטנדאפיסטים יש נטייה להיות ביפולריים (דו קוטבית). מצד אחד הם מראים נטייה לדיכאון והתנהגות אנטי חברתית, ומצד שני הם גם מראים נטייה לאישיות מאנית. אם הנטייה הזו חזקה מאוד באיבחון קליני האדם יכול להיות מסווג כבעל הפרעה דו קוטבית. החוקרים מדגישים שהתכונות שנבדקו במחקר מאפיינות אנשים בריאים ולא פתולוגיות וללא מעט אנשים יש נטיות כאלו בלי לסבול משום בעייה נפשית.

הסקאלות שמדדו חוויות לא שגרתיות ומחשבה לא מאורגנת נמצאות בקשר הדוק עם יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסא, מה שמאפיין סטנדאפיסטים. עבורי, המחקר הזה רק מדגיש את הייחודיות של מקצוע הסטנד-אפ שכתבתי עליה בעבר. מצד אחד, קומיקאים עובדים רוב הזמן לבד וגם נוסעים הרבה מה שיכול להיות מאוד מדכא כי אין שום פידבק מהקהל. מהצד השני, לעמוד מול קהל יכול להביא לרגשות מאניים (כמובן שרק לקומיקאים המוצלחים). אם הסטנדאפיסט מצליח לפעמים להצחיק את הקהל אבל בהופעות אחרות הוא פחות טוב, שינויים במצב הרוח הגיוניים, אם כי שוב, ברוב המקרים לא מדובר בהפרעה דו קוטבית ממש.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

טרקבאקים

כתיבת תגובה