נח בשבע שגיאות: על הקלות הבלתי נסבלת של דיווחים מדעיים שגויים בעיתונות

כולם יודעים שעיתונים פופולאריים נוטים לעוות דיווחים על מחקרים מדעיים כך שלפעמים הקשר בין הדיווחים הללו למקור קלושים למדי. ברוב הפעמים העיתונים נוטים לדיווחים סנסציוניים ברמת הכותרת ולא מתעניינים בפרטים הקטנים של המחקר. אחת המטרות של הבלוג שלי היא לקדם כתיבה מדעית מדויקת ומייצגת (לפחות בתחומים שאני עוסק ומבין) ואני מקווה שאני משיג חלק מהמטרה הזו.

אין שום בעייה למצוא דוגמאות למכביר לייצוג שגוי של מחקרים מדעיים בעיתונות הפופולארית, מספיק לרפרף על עיתון כתוב או לגלוש לאתרי חדשות כלשהם. אפשר היה ליצור בלוג יומי שמלא בדיווחים מדעיים שגויים ולא הייתה חסרה לו עבודה (לדעתי, צריך גם להיות אתר כזה בעברית ויש דוגמאות לאתרים ברשת שעושים את זה). אבל מה שעשו הבוקר גבי גזית ונתן זהבי ברדיו ללא הפסקה לפוסט שכתבתי פה מגיע לרמות חדשות של הטעייה, בייחוד בגלל שהם יוצאים כביכול כנגד אותה תופעה שאני ורבים אחרים מתקוממים נגדה והיא הדיווחים השגויים על מדע בתקשורת.

במה מדובר? אני מציע לקוראים להאזין לקטע הרדיו שקישרתי אליו כדי להתרשם בעצמם, אבל הנה תאור השתלשלות הדברים: גבי גזית ונתן זהבי מתייחסים לפוסט שכתבתי לפני שבועיים על מאמר שעוסק בשינויים בצריכת פורנוגורפיה במדינות בארה”ב שבחרו באובאמה בליל הבחירות ב-2008 (וגם על ההשפעות הפוטנציאליות של שינויים ברמת הטסטוסטרון שמגיעות יחד עם זה). הם כנראה מתייחסים לכתבה שפורסמה באתר Ynet שנוהג לפרסם מדי פעם פוסטים מהבלוג שלי.

הטעות הראשונה שלהם הייתה בזה שהם קראו לי פרופסור בעוד שאני בסך הכל ד”ר. למרות שמחמיא לי שהם קראו לי פרופסור, זה לא מדויק אבל זו גם טעות די מקובלת ולא ממש משמעותית. האבחנה בין ד”ר לפרופסור לא תמיד נהירה לאנשים מחוץ לאקדמיה וגם יש הבדלים בין מוסדות בין מדינות שונות אז לא נתעכב על זה (היי, לפחות את השם הם ביטאו נכון).

הטעות השנייה והמשמעותית יותר היא שהם מייחסים לי כאילו אני כתבתי את המאמר המדובר. כל מי שקורא את הבלוג שלי יודע בוודאות שאלו לא מאמרים שלי (אם הם היו תהיו בטוחים שהייתם יודעים מזה) אבל גם מהכתבה בווינט אין שום דרך להבין שאני כתבתי את המאמר. מעבר לזה, ישנה הפנייה ברורה לתקציר של המאמר שבו אפשר לראות את רשימת הכותבים ששמי אינו אחד מהם. אם בכך היה מסתיים העיוות בדיווח הייתי אומר ניחא. מאוד קל להתבלבל בין מי כתב את המאמר או מה התואר שלו, למי שכותב על המאמר, אבל לפחות הם דיווחו על המאמר בצורה נכונה וזה מה שחשוב נכון? אופס, לא ממש.

גבי גזית פותח את הדיון על המאמר בטענה שהעובדה שגברים שתמכו באובאמה חווים עלייה ברמת הטסטוסטרון כשהמועמד שלהם מנצח היא “קשקוש מטורף” בלי שום נימוק למה זה ככה, ולמרות המחקר המאוד מצוטט הזה שנכתב באחד מכתבי העת היוקרתיים ביותר (ושנמצא גם בכתבה בווינט). בסדר, אני יכול להבין שמגישים דעתניים מביעים את דעתם במקרים רבים בלי לדייק לגמרי בעובדות וזו זכותו לחשוב ככה. אבל השלב הבא בדיון על המאמר הוא זה שהופך את העניין להזוי ביותר. גזית וזהבי עורכים ראיון קצר עם פרופ’ איתן לוננפלד, מנהל היחידה להפריה חוץ גופית בסורוקה. הם מעוניינים שהוא יעשה קצת סדר בנוגע למחקר ויסביר על ההשפעות הפוטנציאליות של טסטוסטרון על התנהגויות של אנשים.

כאן אנחנו מגיעים לדרגה חדשה של דיווח עיתונאי שגוי שאני מודה שזו פעם ראשונה שאני נתקלתי בה. ברוב מוחלט של המקרים מדווחים לפחות על המאמר המדובר, גם אם משבשים את מה שכתוב בו לחלוטין. אבל הפרופסור הנכבד החליט משום מה להתייחס למאמר אחר, שגם עליו כתבתי פה ושפורסם בכתב העת Nature. זה אכן מאמר מכובד ומעניין מאוד אבל לגמרי לא קשור למאמר שאני סקרתי (וגם אותו, הפרופסור תאר בצורה לא ממש מדויקת אבל זה פחות חשוב). מכאן הוא המשיך לדבר על המחקר האחר תוך התעלמות מהמחקר שעליו באמת כתבתי, ובנוסף לטעון שאין בכלל מחקרים שבודקים שינויים ברמות הטסטוסטרון כתוצאה מניצחון או הפסד (בבחירות, בספורט, או בתחומים אחרים).

אם היה מדובר רק בזה אולי היה אפשר להתעלם מכל העניין ולטעון לאי הבנה גדולה, אבל זה לא הכל. מכאן והלאה גבי גזית פתח בהתקפה חריפה על ווינט, ובהשאלה על התקשורת כולה,  שמפרסמים דיווחים מדעיים התלושים לכאורה לגמרי מהמציאות. מה שיפה הוא שגזית קובל על “הפער בין המציאות המחקרית לבין איך שזה מוצג בעיתונות הפופולארית”. אם זה לא היה עצוב זה היה מצחיק. אח, האירוניה.

גזית המשיך וטען שמישהו בווינט רפרף על איזה מחקר וזה מה שהוא הגיע אליו, בלי שום קשר בין המחקר המתואר לדברים הנכתבים. הוא ממשיך בטענה השגויה שאני זה שחקר את הנושא ושווינט כביכול טעו בזה ששמו את החתימה שלי על הידיעה. הם סבורים שאם יפנו אליי ואראה מה ווינט עשו ל”מאמר” שלי אז אני אשתגע. אז כן, השתגעתי, אבל לא בגלל מה שאתם חושבים.

מה שמעניין בכל העניין הזה הוא, שהפרופסור בעצמו הודה בשלב מאוחר יותר שהוא ראה את המאמר בווינט. כלומר, לפחות שלושה אנשים קראו לכאורה את מה שווינט פירסם (ואולי גם המפיקים של התוכנית) ועדיין אף אחד לא שם לב שהמאמר שהם מתייחסים אליו הוא מאמר אחר לגמרי מזה שדיווחתי עליו, ושכולל הפניות ברורות מאוד למאמרים הרלוונטיים שעליהם אני מתבסס, בלי שום איזכור של המאמר ב-Nature. אני יכול להבין שלעיתונאים יש קושי אובייקטיבי בקריאת מאמרים מדעיים, אבל חוסר יכולת לקרוא ולהבין מאמר מדעי פופולארי שכתוב בצורה די ברורה ומפורשת, או גרוע מכך, לעלעל בו ולהגיע על סמך זה למסקנות כל כך מרחיקות לכת ושגויות? זה באמת כל כך מסובך לקרוא מה שאתם מגיבים עליו בעיון וקצת ריכוז? זה כבר נשגב מבינתי.

אז כן, גבי גזית, אנחנו המדענים באמת משתגעים מאיך שהעיתונות הפופולארית מטפלת בנושאים רפואיים או מדעיים. וכן, עיתונאים מחפפים ומזייפים בדיווחים על מדע וכותבים שטויות במיץ עגבניות. לצערי, נתת לנו דוגמא מייצגת מאוד לחיפוף הזה.

עידכון מאוחר, תגובת התחנה:

"אני מבין ומצדיק לחלוטין את העניין שלך בדיווח המדוייק וזה היה נכון מבחינת התוכנית לו היה מדובר למשל באירוע חדשותי, כמו פסק דין בבית משפט, חוק חדש שנכנס לתוקףת אירוע פלילי מסוג שהוא. למען הסר ספק, לא עסקנו בדיווח עיתונאי על המאמר. הפינה של גבי גזית ונתן זהבי מדברת בהומור, על מחקרים שרובם מאד מאד אבל מאד מיותרים עד כדי טיפשות ובכל מקרה אנחנו לוקחים איזשהו טייק אוף של הנושא ומוסיפים מרואיין ולא מתייחסים אחד לאחד למחקר. תוכל לבחון זאת בקלות על ידי האזנה לפינות קודמות של גבי ונתן. מכיוון שעסקנו בזה פעם אחת, אנחנו לא רואים לנכון להמשיך בזה. בכל מקרה, אני מודה לך על ההאזנה לפינה וכן על הרצון הטוב להעיר ולהאיר לנו. בברכה. רועי."

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • האנונימי  ביום 19/12/2010 בשעה 11:20 am

    זו הסיבה העיקרית שאני לא מחבב את הרדיו, הרעיון שם הוא יותר לדבר מאשר שיהיה תוכן בדיבורים האלה. אתה רק צריך להיות קול נוח לאוזן שאנשים ישמעו באמצע נסיעה.

  • ליאור שיאון  ביום 19/12/2010 בשעה 1:44 pm

    במקרה היום נתקלתי באתר כזה: http://www.skeptics.org.il/

  • גיל  ביום 19/12/2010 בשעה 1:48 pm

    כן, שפינוזה הוא אתר מצוין אבל לא עוסק באופן ספציפי בצורה שבה עיתונים ואתרים מסקרים מחקרים מדעיים.

  • טל  ביום 19/12/2010 בשעה 2:26 pm

    תענוג לקרוא.

  • עמרי  ביום 19/12/2010 בשעה 2:30 pm

    שלחת לגבי מייל?

  • גיל  ביום 19/12/2010 בשעה 2:39 pm

    שלחתי מייל לאתר של הרדיו, יש מייל אחר? אני מוכן לנסות.

  • SilentMike  ביום 19/12/2010 בשעה 3:47 pm

    חטפת מהתשקורת העוינת. אבוי!

  • גיל  ביום 19/12/2010 בשעה 5:31 pm

    הבעייה היא לא אני האמת. אני בטוח שזה קורה כל הזמן רק שלרוב אין מי שיצביע על זה.

  • ערן  ביום 20/12/2010 בשעה 12:59 am

    מדהים. פשוט מדהים.

  • גל א  ביום 20/12/2010 בשעה 5:04 am

    תהיה בטוח שהדיווח שלהם בנושאים פוליטיים לא טוב יותר. ההבדל הוא שכאן, קל לך לזהות את השטויות..

  • דנה  ביום 20/12/2010 בשעה 7:23 am

    :0 כל הפוסל במומו פוסל.

  • אורי  ביום 20/12/2010 בשעה 7:51 am

    http://www.phdcomics.com/comics/archive.php?comicid=1174
    מסכם את הסוגיה בצורה הכי תמציתית.

  • גיל  ביום 20/12/2010 בשעה 8:27 am

    תודה לכל המגיבים. כתבתי לאתר של התוכנית וכל מה שקיבלתי בתשובה היה תודה רבה. ואגב, גם וולוט כתבה על זה כאן:

    http://www.ice.co.il/article/view/257098#jump447546

  • גיל  ביום 21/12/2010 בשעה 1:25 am

    עוד עידכון קצר מהתוכנית (לא ברור בכלל מי הכותב). אחרי שאמרו תודה רבה בלי שממש נראה לי שקראו את הפוסט, שאלתי אותם אם תהיה התייחסות עניינית כלשהיא או שהם תמיד עונים בתגובות לקוניות. התשובה שלהם: "אנחנו לא נרחיב בנושא הפעם". ובפעם אחרת כן? לא ממש ברור.

  • אורלי  ביום 21/12/2010 בשעה 2:13 am

    בגיליון האחרון של כתב העת "מידעת" פורסם מאמר בדיוק על הנושא. המאמר מבוסס על עבודת MA במחלקה ללימודי מידע באוניברסיטת בר-אילן.
    הנה קישור לתקציר המאמר שנקרא: "מקורותיהן של כתבות בריאות באתרי חדשות ישראליים" מאת הדס שמע ופרופ' יהודית בר אילן.

    יש ללחוץ כדי לגשת אל תקצרירים%20בעברית.pdf

  • גיל  ביום 21/12/2010 בשעה 2:23 am

    אוקיי, עידכון אחרון מהתוכנית, מובא כלשונו:

    אני מבין ומצדיק לחלוטין את העניין שלך בדיווח המדוייק וזה היה נכון מבחינת התוכנית לו היה מדובר למשל באירוע חדשותי, כמו פסק דין בבית משפט, חוק חדש שנכנס לתוקףת אירוע פלילי מסוג שהוא. למען הסר ספק, לא עסקנו בדיווח עיתונאי על המאמר. הפינה של גבי גזית ונתן זהבי מדברת בהומור, על מחקרים שרובם מאד מאד אבל מאד מיותרים עד כדי טיפשות ובכל מקרה אנחנו לוקחים איזשהו טייק אוף של הנושא ומוסיפים מרואיין ולא מתייחסים אחד לאחד למחקר. תוכל לבחון זאת בקלות על ידי האזנה לפינות קודמות של גבי ונתן.
    מכיוון שעסקנו בזה פעם אחת, אנחנו לא רואים לנכון להמשיך בזה.
    בכל מקרה, אני מודה לך על ההאזנה לפינה וכן על הרצון הטוב להעיר ולהאיר לנו. בברכה.
    רועי

  • טל  ביום 21/12/2010 בשעה 6:43 am

    מעניין. אז הם בעצם טוענים שהרעיון בדיווח שלהם היה שהמחקר המדווח

    מיותר עד כדי טפשות?

    שיחליטו מה הם מנסים להגיד…

  • טל  ביום 21/12/2010 בשעה 7:21 am

    הם כנראה ערכו את הקטע שוב לאחר שכתבת את הרשימה. אמנם המאמר עדיין מיוחס אליך, אבל בדקה 0.45 ו-7.09 הם המירו את המילה "פרופסור" שהתייחסת אליה כאן במילה "דוקטור"… כעת כל ההתייחסויות אליך הן כדוקטור, כפי שאכן צריך להיות. אפשר להתנחם אולי בזה…

  • גיל  ביום 21/12/2010 בשעה 9:12 am

    וואלה, אתה צודק. זה הדבר היחיד שהם החליטו שזה חשוב לשנות? והאמת היא שבאמת מתמיה שהם מנסים לגמד את העניין בזה שזה הומור, או שהמחקר מטופש, כאילו גם זה מצדיק את הטעויות שלהם. נו, שוין, מה עוד אפשר לומר?

  • אורן  ביום 25/12/2010 בשעה 1:14 pm

    כן, זה מדהים כל פעם מחדש.

    הצפיה שלנו היא שהם יקחו איזה נושא מדעי מעניין, יעבירו אותו בקצרה למאזינים, ואז יערכו דיון אינטלגנטי קצר. זו ציפיה מוגזמת? מאוד.

    במציאות, הם מחפשים פלטפורמה שתאפשר להם ללהג את הבליהם ולבטא את האגו המנופח שלהם (בלשונם: 'הומור') . הסקירה שלך והמאמר המקורי באמת לא מעניינים אותם כהוא זה. אל תיקח את זה אישית.

  • גיל  ביום 25/12/2010 בשעה 1:18 pm

    היי אורן, טוב לראותך פה! אני בוודאי לא לוקח את זה אישית וברור לי שזה קורה כל הזמן. זו פשוט הייתה הזדמנות טובה לכתוב על הנושא.

  • רנית  ביום 26/12/2010 בשעה 12:47 pm

    תופעה מרגיזה ביותרת אני מסכימה. אני לא יודעת מה יותר מרגיז הדיווח של גזית או התגובה הפתטית, השטחית, ומטומטמת (ניסיתי למצוא מילה יותר עדינה אבל היא לא קיימת) של הצוות שלו. התגובה היא השיקוף של ההתייחסות הלא רצינית ולא מקצועית לדברים שהם עוד מעזים לחוות עליהם דיעה. גבי גזית, אני לא אקשיב לך יותר.

  • גיל  ביום 26/12/2010 בשעה 3:04 pm

    רנית, תודה רבה על התגובה. לא רציתי להשמע חריף מדי אבל אני חושב שאת צודקת. לכאורה, הם רצו לדווח בצורה רצינית אבל עשו עבודה לא ממש רצינית. ואחרי שנתפסו בקלקלתם הם פתאום מתחכשים לזהב שהם בעצם היו רציניים והכל "בצחוק". כל אחד יכול לשפוט בעצמו על פי השתלשלות העניינים כאן.

  • דני מר"ג  ביום 27/10/2011 בשעה 5:19 pm

    גבי גזית אוהב לעשות סנסציות ….
    הוא לא ממציא כלום , הוא לא בונה כלום , הוא לא חוקר כלום .
    הוא רק מדבר .

    • גיל  ביום 27/10/2011 בשעה 11:14 pm

      אני לא מכיר אותו אבל נשמע שזו לא הפעם הראשונה שהוא מתנהג ככה.

      • אפרת  ביום 29/10/2011 בשעה 4:34 am

        לפי תגובת התחנה, הוא אומר מפורשות שככה הוא מתנהג תמיד, מפני שמטרת הפינה היא אך ורק להריץ דחקות על חשבון מאמרים מדעיים בנושאים הנראים להם שטותיים.
        הם בפירוש מציינים שהעובדות חשובות רק בנושא "חדשותי" שזה מבחינתם פסק דין בבית משפט, אירוע פלילי או חוק. מבחינתם מאמר מדעי אינו נושא "חדשותי" ואין חשיבות לעובדות.

        מעניין למה האיש מסורוקה מצא לנכון לשתף עם זה פעולה?

      • גיל  ביום 29/10/2011 בשעה 8:52 am

        אני לא יכול להגיב לגבי המניעים של אנשים אבל הייתה פה התייחסות חפיפניקית לכל הנושא כשברור שהמדע עצמו לא ממש רלוונטי למה שרצו לומר.

טרקבאקים

כתוב תגובה לצופה מהאמצע לבטל