הבדלים ביולוגיים בין גברים ונשים במטלות של רוטאציות מנטליות

אחד הממצאים הבולטים והעקביים ביותר במחקרים על הבדלים בין המינים הוא שגברים טובים יותר מנשים במטלות של רוטאציות מנטליות. אלו הן המטלות שעל מנת להצטיין בהן, צריך לדמיין רוטאציה של עצם כלשהו במרחב תלת מימדי. ההבדלים הללו נמצאו בתרבויות רבות וקיימים כבר אצל תינוקות בגיל 3 חודשים. מקובל לחשוב שההבדלים הללו מולדים וגם שהם קשורים לרמות שונות של טסטוסטרון. רמות גבוהות של ההורמון אמורות להוביל ליכולת משופרת בביצוע משימות הקשורות לרוטאציות מנטליות.

מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת Psychological Science בחן את הנושא, ובמיוחד את הטענה שרמות החשיפה לטסטוסטרון ברחם משפיעות על הביצועים במטלות של רוטאציות מנטליות בגיל מבוגר. ידוע שבנות תאומות עם אח זכר חשופות לרמות גבוהות יותר של ההורמון ברחם בהשוואה לתאומות שיש להן אחות. התאום הזכרי גורם למסקולניזציה של האחות התאומה. מכיוון שתאומים גדלים בסביבה דומה מאוד, אפשר להשוות אחות תאומה עם אח, לעומת אחות תאומה עם אחות וניתן לשער שהבדלים בביצוע המטלות ינבעו מרמות החשיפה השונות להורמון.

המחקר הנוכחי כלל 351 זוגות של תאומות, 120 נשים עם אח תאום, 223 אחים תאומים ו-100 גברים שיש להם אחות תאומה. הגיל הממוצע היה 22. כולם קיבלו סדרה של מטלות סטנדרטיות לבדיקת היכולת בביצוע רוטאציות מנטליות. התוצאות נמצאות לפניכם בגרף:

F1_large

באופן כללי, גברים ביצעו את המטלות טוב יותר מנשים. גברים עם אחות תאומה היו בעלי הביצועים הטובים ביותר, אחריהם תאומים גברים, במקום השלישי אישה עם אח תאום ובתחתית הביצועים שתי אחיות תאומות. הממצאים הללו עקביים עם החשיפה המשתנה להורמון. לגברים עם אחות תאומה יש רמות טסטוסטרון גבוהות יותר משני אחים תאומים מכיוון שהאחות “לוקחת” מהם כמות קטנה יותר של ההורמון. אצל שתי אחיות תאומות יש לכל אחת רמות טסטוסטרון נמוכות בהשוואה לכל זוג אחר מכיוון שאין אף זכר בקרבתן. המחקר אגב לא מצא כל הבדלים בין תאומים זהים ללא זהים.

התוצאות הללו מצטרפות לשורה הולכת ומתארכת של מחקרים על השפעות הורמונליות עוד לפני הלידה על התנהגות אנשים שנים ארוכות מאוחר יותר (דיווחתי בעבר על מחקר אחד כזה). החוקרים מעלים גם את האפשרות שסוציאליזציה שונה היא זו שהיוותה את הגורם המכריע. למשל, יתכן שתאומות עם אח זכר, נוטות להחשף יותר לגירויים שבנים נחשפים אליהם בגלל שיש להם אח. אבל כשבחנו החוקרים איך משפיעה כמות הזמן שהוקדשה למשחקי מחשב (גירוי בולט שאמור לשפר את הביצועים במטלות של רוטאציות מנטליות), הם לא מצאו שום קשר לביצוע הטלות של רוטאציות מנטליות ולכן האפשרות הזו לא כל כך סבירה.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • דמוסתנס לוק  ביום 09/09/2010 בשעה 4:14 am

    מעניין.

    אני מניח שהם יכלו לבדוק את הטענה השניה באותו ניסוי רק עם תאומים שהופרדו, לא?

  • גיל  ביום 09/09/2010 בשעה 9:03 am

    כן, אבל זה מצריך מדגם שונה. לא קל למצוא תאומים שהופרדו (יש מדגם גדול של תאומים כאלו במינסוטה שעוקבים אחריהם כבר 30 שנה) אבל זו בהחלט אופציה.

  • שאלות  ביום 09/09/2010 בשעה 1:29 pm

    צריך לדמיין רוטאציה של עצם כלשהו במרחב תלת מימדי. למה הכוונה? איך ההבדלים האלה קיימים אצל תינוקות כבר בגיל שלושה חודשים? אני מתכוונת איך בודקים על תינוקות בגיל הזה? מה זה רוטציות מנטאליות? איזה מטלות סטנדרטיות הם קיבלו? אתה יכול להסביר את הקשר בין ההורמון לביצוע מטלות מנטליות? אני מתכוונת למה ואיך משפיעה רמה גבוהה של ההורמון בביצוע מטלות מנטליות? אתה יכול להסביר את הקשר לאבולוציה? תודה לך

  • גיל  ביום 09/09/2010 בשעה 1:50 pm

    מטלה של רוטאציה מנטלית היא כשנותנים לך צילום או איור של עצם כלשהו שהוא תלת מימדי ושואלים אותך לגבי קונפיגורציה שלו. בשביל לענות עליהן צריך לבצע סיבוב תלת מימדי. אפשר לראות דוגמא לזה כאן: http://www.skeptic.com/eskeptic/05-03-15images/mental-rotation-test.gif

    לגבי תינוקות, אפשר לקרוא פה:

    יש ללחוץ כדי לגשת אל 1067.full.pdf

    בעיקרון, אפשר לראות עד כמה תינוקות מסתכלים בצורות אחרי שהתרגלו אליהן. זה שדה מחקר שלם שקיים בנוגע להביטאוציה.

    לגבי למה טסטוטרון משפיע על משימות אלו ודברים אחרים זו שאלה טובה שאין עליה עדיין תשובה חד משמעית. ההשפעה היא על בלוטות המין שמייצרת התנהגויות זכריות באופן כללי.

  • טל  ביום 09/09/2010 בשעה 3:31 pm

    מעניין מאוד, אם כי ההנחה שתאומים מתפתחים בסביבה דומה נכונה רק בהנחה שילדים וילדות זוכים ליחס דומה מהוריהם וסביבתם, כך שההשפעה היחידה היא ההורמון. ההסבר בסוף לעניין הזה לא כל כך מובן (משחקי מחשב דווקא, וכמות זמן).

  • Corinna Hasofferett קורינה  ביום 09/09/2010 בשעה 3:34 pm

    זה מסביר מדוע ראשי ממשלה ומלחמות לעולם ברוטציה אצלנו ותלת מימדיים.

  • גיל  ביום 09/09/2010 בשעה 4:32 pm

    טל, "מאשימים" תמיד את משחקי המחשב או פעילויות דומות כמשהו שגורם לפיתוח החשיבה התלת מימדית ולכן גברים כביכול טובים יותר ביכולת הזו.

    • טל  ביום 10/09/2010 בשעה 7:24 am

      אם כך מספיק להסתכל על חברות ללא משחקי מחשב.

      עדיין, נותר עניין פתוח שכן היחס החברתי השונה לא בהכרח מתמצה במשחקי מחשב.

  • אסתי כ.  ביום 09/09/2010 בשעה 11:12 pm

    מאלף. מומלץ אצלי בקטגוריה מאמרים.
    שנה טובה.

    • גיל  ביום 10/09/2010 בשעה 9:29 am

      מי שחושב שיש יחס שונה חובת ההוכחה עליו. הוא צריך גם להראות איך היחס השונה משפיע בדיוק על ההבדלים הללו ולא סתם שיש איזה יחס שונה כללי. בינתיים לא ראיתי שאף אחד הראה את זה.

      • טל  ביום 11/09/2010 בשעה 7:36 am

        להיפך.

        מי שחושב שהסיבה היא ההורמון חובת ההוכחה עליו.
        בינתיים לא ראיתי שהם פסלו את כל הסיבות האחרות.

  • Nathan Zeldes  ביום 10/09/2010 בשעה 1:14 am

    יפה! מדע במיטבו.

    מעניין אם יש תיאוריה למה זה התפתח? מילא התמצאות מרחבית וניווט, זה טוב לציד וכו' וכו' – אבל מה היתרון הסלקטיבי לגבר (יותר מלאשה) להיות טוב בסיבוב מנטאלי?

  • גיל  ביום 10/09/2010 בשעה 2:46 am

    נתן, הבסיס שלי קשור לעברנו כציידים לקטים. לגברים, יכולת מרחבית הייתה משמעותית יותר בציד ולכן היא כנראה מפותחת יותר.

  • תרצה  ביום 10/09/2010 בשעה 3:33 am

    מודה שלי מאוד קשה לבצע רוטציה ולדמיין איך ייראה גוף תלת ממדי מזווית אחרת. גיליתי שרבים מאיתנו מתקשים לדמיין, לדוגמה, בית, חדר, מטבח וכן הלאה, כשמראים להם שרטוטים בלבד. האם גם זה קשור לדיון שבמאמר?
    שנה טובה, והמשך חג שמח!

  • גיל  ביום 10/09/2010 בשעה 9:27 am

    כן, תרצה זה בדיוק זה.

  • עידו לם  ביום 11/09/2010 בשעה 3:16 am

    זה לא השלב נשים אמורות לצעוק שובניזם דיכוי אפלייה?

  • גיל  ביום 11/09/2010 בשעה 8:30 am

    טל, אתה ממשיך בגישה המאוסה של לזרוק השערות בלי ביסוס. אכן סתם במקרה בודדו במחקר הזה את משתנה הטסטוסטרון וזה מוכיח שמגדלים אותם בצורה שונה נכון? ממליץ קצת לחשוב לפני שכותבים משהו.

  • גיל  ביום 11/09/2010 בשעה 5:25 pm

    טל, ההודעה שלך נמחקה. אין לי שום עניין לתת במה להשמצות בבלוג שלי. אתה לא מכבד את הבקשות החוזרות ונשנות שלי אז יכול להיות שעדיף שלא תגיב פה.

  • קרן  ביום 21/09/2010 בשעה 7:47 am

    לכל מי שצועק "אפליה", עצרו לרגע!
    מי אמר שביצוע של מטלות רוטאציות מנטליות כל כך חשובות?
    ישנם מחקרים שמצביעים על כך שהדמיון והיצירתיות אצל נשים מפותחים יותר בגלל שאחת האונות במוח יותר מפותחת…
    כל אחד צריך להיות שמח בחלקו.

  • גיל  ביום 21/09/2010 בשעה 9:57 am

    קרן, יש הרבה תכונות שנשים טובות מהן בממוצע כמו למשל בכל הקשור לשפה ודיבור. אכן, הרעיון הוא בעיקר של שוני, ולא עליונות של צד זה או אחר.

טרקבאקים

כתיבת תגובה