מתי עדיף לאישה להכיר בן זוג, כשהיא מבייצת באופן טבעי או כשהיא על גלולות?

הנושא של שינויים בהעדפות, רצונות והתנהגויות של נשים כתלות בשלב המחזור החודשי שהן נמצאות בו מייצר הרבה מחקרים לאחרונה, שאת חלקם סקרתי כאן בבלוג (למשל, פה, וכאן, ופה, וגם כאן, וכאן ויש אפילו קטגוריה נפרדת שמוקדשת למחקרים הללו). באופן עקרוני, המחקרים הללו מראים שנשים דרוכות יותר בשלב הפורה ביותר במחזור, דריכות הגורמת להן בין השאר לגלות העדפה מוגברת לגברים עם גנים טובים (כפי שנמדדים על ידי סימטריה בפנים, רמות טסטוסטרון גבוהות, דומיננטיות וכו’). אחת השאלות המעניינות בהקשר הזה היא מה קורה אם נשים שלוקחות גלולות למניעת הריון? במצב כזה, כל הרגישויות שקשורות למחזור טבעי נעלמות ואכן מחקרים מראים שוב ושוב על הבדלים שונים בהתנהגויות והעדפות של נשים שמבייצות באופן טבעי לעומת אלו שלוקחות גלולות.

נשים רבות נוטלות גלולות בלי קשר לשאלה האם הן אקטיביות מבחינה מינית ולא מעוניינות להכנס להריון. רווקות רבות נוטלות גלולות על מנת להסדיר את המחזור החודשי, וגם להקטין תופעות לוואי שונות של המחזור, ובנוסף גלולות מספקות כמובן גם הגנה מפני הריון לא רצוי מפרטנרים מיניים מזדמנים. בארה”ב, 82% מהנשים היו על גלולות בשלב כלשהו בחייהן ובבריטניה, בערך 50% מהנשים בגילאים 16-34 נמצאות כרגע על גלולות.

מחקר חדש מנסה לבדוק מה ההשפעות שיש לנטילת גלולה על בחירת בני זוג, והאם שביעות הרצון של נשים שמתחילות מערכת יחסים כשהן על גלולה גדולה או קטנה יותר ביחס לנשים שבייצו באופן טבעי בתחילת הקשר? מצד אחד, ידוע שנשים שמבייצות באופן טבעי, ייטו לבחור בני זוג שונים מהם מבחינה גנטית, משהו שמהווה יתרון אבולוציוני, מכיוון שהילד שנולד לבני זוג כאלו יהיה בעל שונות גנטית גדולה יותר, ולכן בעלי סיכוי גבוה יותר לפתח עמידות לחיידקים שונים (כתבתי על הנושא פה וכאן). לעומת זאת, נשים שנוטלות גלולות נוטות לבחור בני זוג דומים להן מבחינה גנטית ולכן מהבחינה הזו, עדיף לבחור בן זוג בזמן מחזור טבעי.

מצד שני, נשים שנמצאות בשלב הלא פורה של המחזור (Luteal phase) או כאלו שנמצאות על גלולות, מעדיפות בני זוג עם תכונות שחשובות ליציבות מערכת היחסים, גם אם לא מדובר בגנים טובים. תכונות כמו נאמנות, שקדנות וסטטוס גבוה, הן תכונות שמעלות את הסיכוי שהגבר ישאר בקשר איתן בטווח הארוך וגם שיש לו משאבים לתמוך בהן ובילדיהם העתידיים (סטטוס גבוה הוא אחת התכונות החשובות ביותר בבחירת בני זוג). לא במקרה אגב, נשים שאינן על גלולות שמוצאות גבר נאמן כזה ייטו לבגוד בו עם גבר בעל גנים טובים בזמן שיא הפוריות בניסיון להינות מכל העולמות ביחד. אז בתאוריה, אישה שמתחילה קשר חדש כשהיא על גלולות צריכה להיות מרוצה יותר עם הפרטנר שלה אם הוא בעל משאבים ומפגין נאמנות.

המחקר הנוכחי בחן את הנושא בקרב 2500 נשים שנמצאות כרגע או היו במערכות יחסים עם גבר, ושפגשו את הפרטנר שלהן באחד משני המצבים: בזמן מחזור טבעי (1500 נשים) או כשהן על גלולות (1000). נשים שהשתמשו באמצעי מניעה הורמונליים אחרים לא נכללו במחקר, כי המרכיבים ההורמונליים באמצעי מניעה אלו שונים מהותית מה שיכול לשבש את הממצאים (גם מספר הנשים שהשתמשו באמצעי המניעה הללו היה קטן יחסית). על מנת לערוך השוואה שווה פחות או יותר, נבחרו נשים שיש להן לפחות ילד אחד. זוגות עם ילדים יהיו ביחד תקופה ארוכה למדי, ולכן רמת המחויבות של הצדדים גדולה. כמו כן, גם הניסיון של הריון וגידול הילד יהיו דומים. הגיל הממוצע של הנשים במחקר היה 38. המחקר כלל נשים מארה”ב (1220), צ’כיה (999) והשאר מבריטניה, קנדה ומדינות נוספות. לא הייתה שום השפעה לארץ המוצא על התוצאות.

המחקר נעשה אונליין והנשים מילאו שאלונים שונים שמדדו שביעות רצון כללית מהקשר, שביעות רצון מינית, עד כמה הנשים מרוצות מהאינטליגנציה של הפרטנר שלהן, מהיכולת שלו לספק משאבים חומריים, עד כמה הוא נאמן והאמביציה שלו. כמו כן, הן נשאלו עד כמה הן נמשכות לבן הזוג או נמשכו אליו במקרה שהם התגרשו או היו פרודים.

תוצאות המחקר הראו מספר הבדלים מהותיים. נשים שפגשו את בן זוגן כשהן מבייצות באופן טבעי דיווחו על שביעות מינית גדולה יותר שכוללת עוררות מינית גבוהה, שביעות רצון מההרפתקנות המינית של הגבר, נכונות גבוהה יותר לקיים יחסי מין, ובאופן כללי, משיכה מינית גדולה יותר לבן הזוג והערכת הגוף שלו כסקסי יותר, בהשוואה לנשים שפגשו את בן זוגן כשהיו על גלולות. לעומת זאת, נשים שפגשו את בן זוגן כשהן על גלולות דיווחו על שביעות רצון כללית יותר מהקשר, שביעות רצון שלא שלא קשורה למין, שכוללת שביעות רצון גדולה יותר מהמשאבים החומריים של הגבר, ושביעות רצון מהאינטליגנציה שלו. משתני בקרה שונים כמו עמדות הנשים כלפי סקס לא שינו מהותית את התוצאות.

ממצא מעניין התגלה בקרב הנשים שכבר לא חיות עם בן זוגן. בעוד שלא היה שום הבדל בתוצאות הכלליות בין נשים שעדיין חיות עם הפרטנר שלהן לאלו שלא, התגלה הבדל אצל אלו שנפרדו מבן הזוג. בקרב הנשים שנפרדו מבן זוגם ביוזמתן, שיעור הנשים שהשתמשו בגלולה בזמן המפגש הראשוני היה גבוה הרבה יותר. עם זאת, מדובר במספר קטן יחסית מכלל המדגם (196 נשים מתוך 231 שנפרדו מבן הזוג). לעומת זאת, מקרב כל המדגם, נשים שהחלו את מערכת היחסים כשהן על גלולות נטו להפרד פחות מבן זוגן בהשוואה לנשים שפגשו את בן זוגן בזמן מחזור טבעי. מתוך 1004 הנשים שהכירו על הגלולה, 237 נפרדו מבן הזוג (24%). מתוך ה-1491 שהכירו בזמן המחזור, 497 נפרדו מבן הזוג (33%). זהו ממצא מרתק מאוד והסבר אפשרי אחד הוא שסביר שנשים שאינן על גלולות נוטות יותר לבחור בני זוג עם גנים טובים, ואלו בדיוק הגברים שנוטים לבגוד יותר באישה. גברים עם גנים טובים הם בעלי תווי פנים גבריים ודומיננטיים יותר, וגברים מושכים יותר באופן כללי, כאלו שנשים רבות מעוניינות בהם. אז דרך אחת להסתכל על זה היא שנשים שפוגשות גבר בזמן מחזור טבעי נהנות יותר מינית במערכת היחסים, אבל בטווח הארוך יש סיכון גדול יותר שמערכת היחסים לא תחזיק מעמד. כל אישה יכולה לחשוב מה עדיף לה.

מבחינה אבולוציונית המחקר הזה עולה בקנה אחד עם מחקרים קודמים שמצאו ששימוש באמצעי מניעה משבש במידה מסוימת את הבחירות האדפטיביות של נשים של בן זוג. עם זאת, הבחירות של נשים על גלולות לא בהכרח משוללות הגיון. נשים על גלולות הביעו שביעות רצון גדולה יותר ממערכת היחסים בכל ההיבטים שלא קשורים למין, אבל כן רלוונטיים לגידול ילדים. נראה שנשים שמוצאות בני זוג כשהן על גלולות נהנות ממערכות יחסים יציבות יותר באופן כללי, ומהשקעה הורית גדולה יותר של הגבר. מאידך, הממצאים גם מראים שככל שהיחסים נמשכים זמן ארוך יותר, קיימת כנראה איזו שהיא נקודת מפנה בשלב כלשהו שבו נשים על גלולות מביעות חוסר שביעות מיני גובר והולך, חוסר שביעות רצון שגובר על שביעות הרצון הלא מינית מהיחסים, מה שעשוי להוביל אותן ליזום פרידות בשיעורים גדולים יותר. שינויים כאלו לא מתרחשים בקרב אלו שפגשו את בן זוגן כשהן מבייצות באופן טבעי.

כמובן שצריך לזכור שבין אם נשים השתמשו בגלולות או לא בזמן הפגישה עם בן הזוג, המצב לא נשאר קבוע בכל מערכת היחסים. מן הסתם נשים שהיו על גלולות הפסיקו לקחת אותן כי אחרת לא יכלו להכנס להריון, וסביר שחלק מהנשים שלא היו על גלולות התחילו לקחת אותן בשלב כשלהוא. עם זאת, לפחות בקרב נשים שהשתמשו בגלולות בתחילת הקשר והמשיכו תקופה מסוימת עם הגלולות, לא חוו את השינויים העדינים בהעדפות בני זוג בזמן המחזור, למשל, עוררות מינית מוגברת בזמן שיא הפוריות (וגם נטייה גדולה יותר לבגוד בבן הזוג) מה שעשוי להוביל לייצוב הזוגיות.

בכל מקרה, אחד היתרונות הגדולים של המחקר הזה שהוא בדק העדפות ובחירות בפועל של הנשים ולא רק שינויים שנבדקו במעבדה. אז מצד אחד יש הרבה יותר משתנים שצריך לקחת בחשבון כשעורכים בדיקה כזו ב”עולם האמיתי”, אבל מצד שני, התוצאות לא מוגבלות למניפולציות ניסויות שלא תמיד ברור אם הן תקפות בחיים האמיתיים של הנשים.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • פיל אדום  ביום 16/05/2012 בשעה 6:18 pm

    קראתי את המשפטים הבאים כמה פעמים ואני לא בטוח שהבנתי:
    בקרב הנשים שנפרדו מבן זוגם ביוזמתן, שיעור הנשים שהשתמשו בגלולה בזמן המפגש הראשוני היה גבוה הרבה יותר. עם זאת, מדובר במספר קטן יחסית מכלל המדגם (196 נשים מתוך 231 שנפרדו מבן הזוג).

    לעומת זאת, נשים שהחלו את מערכת היחסים כשהן על גלולות נטו להפרד פחות מבן זוגן בהשוואה לנשים שפגשו את בן זוגן בזמן מחזור טבעי (24% לעומת 33%)"

    החלק הראשון לא סותר את החלק השני?

    • גיל  ביום 16/05/2012 בשעה 6:36 pm

      לא, אבל אתה צודק זה אכן קצת מבלבל. החלק הראשון מתייחס רק לנשים שנפרדו ביוזמתן מבן הזוג. מדובר ב-231 נשים כאלו בכלל, ו-196 מהן הן כאלו שהיו על גלולות בזמן המפגש הראשוני. החלק השני, מתייחס לפרידות בלי קשר למי היה היוזם. מתוך 1004 הנשים שהכירו על הגלולה, 237 נפרדו מבן הזוג (24%). מתוך ה-1491 שהכירו בזמן המחזור, 497 נפרדו מבן הזוג (33%)

      • פיל אדום  ביום 16/05/2012 בשעה 7:07 pm

        אה, הבנתי, תודה. אולי כדאי להפוך את זה (כמה נשים מכל צד היו פרודות ואז מתוכם אלה שיזמו כמה היו בכל צד)?

        אני מנסה לחשוב מה זה אומר על חברות מסורתיות, שבהן גלולת פחות מקובלות, אבל גם גירושין.

      • גיל  ביום 16/05/2012 בשעה 7:19 pm

        טוב, תיקנתי שיהיה יותר ברור אני מקווה.

        לגבי חברות מסורתיות, האם אתה מתכוון לחברות ציידים לקטים, או לחברות מודרניות דתיות? כמובן שכאשר כל האפקטים קשורים רק למחזורים טבעיים אז האפקטים יהיו קשורים רק לזה. זה שיש פחות גירושין אגב, לא אומר שיש פחות בגידות אלא שיש יותר לחצים חברתיים להשאר בזוגיות.

  • ארגמן  ביום 17/05/2012 בשעה 7:27 am

    יש יותר פרידות מנשים שאינן לוקחות גלולות, כי אז הגבר צריך להתמודד עם מחזור אמיתי

    דרקון הנשיות המסתורי


    גם לאשה יש חיים יותר קלים עם גלולה

    האם את איתי ?


    בקיצור, הגלולה עוזרת לזוגיות !

    • גיל  ביום 17/05/2012 בשעה 8:10 am

      ארגמן, אלו כמובן חוויות אנקדוטיות אבל הן עולות בקנה אחד עם מה המאמר. הנושא של המחזור החודשי מקבל ובצדק תשומת לב גדולה יותר לאחרונה. זה לא רק העניין המחקרי אלא גם החוויה של הנשים עצמן. מעניין אגב בהקשר הזה לציין שמעדויות אנתרופולוגיות עולה שאין התייחסות זהה למחזור בתרבותיות שונות אבל כן יש התיחסות קוטבית. או שהחברה מהללת את המחזור של האישה וחוגגת אותו, או שהיא מגנה אותו ונשים במחזור מוקצות ומבודדות, אין אמצע.

  • niron1  ביום 18/05/2012 בשעה 11:27 am

    יש לא מעט שאלות ומסקנות שעולים מתוך המחקר וגם מהתכנון שלו design. כאמור, כשנשים שפגשו את בני זוגן כשהשתמשו בגלולות הן בחרו את הגברים יותר ע"פ מהותם ואופיים ופחות ע"פ חיצוניותם. הגלולות לכן היוו סוג של סירוס כימי.. נשים עם השפעה נמוכה יותר של אסטרוגן, כמו אגב גברים עם טסטוסטרון נמוך יטו פחות להרפתקאות מיניות, בגידות וכו. ברגע שאחד היצרים נחלש, תופס יצר או חוש אחר פיקוד. כשהיצר המיני נחלש אז השכל או ההגיון עובד. כשהיצר המיני עולה לשיאים גבוהים במיוחד, אז השכל…(לא אחזור כאן על האימרה העממית..). הגיוני להניח כי בקבוצת הנשים שנטלו גלולות בתקופת ההיכרות יהיו חלק שיפסיקו ליטול אותם עם הנישואין מסיבות שונות ואלו ישפיעו על ממוצע הקבוצה בנושא העדפות.לעומת זאת, נשים שלא נטלו גלולות ובחרו את הגבר יותר לפי היצר, חלקן יקחו גלולות במהלך הנישואין ויהיו מרוצות יותר. לכן השאלה מה יחס נוטלות/ מפסיקות ההורמונים ביחס לתקופת ההיכרות. עוד דבר שאולי עולה מכל זה שהקשר המבוסס על משיכה מינית/ חיצוניות/ גנים וכו בעל סיכוייים טובים יותר לשרוד מזה המבוסס על שיקולים אחרים: תועלתיים, רוחניים וכו. עניין נוסף קשור לנושא ההתאהבות. מקובל שבזמן ההתאהבות מתגבר היצר המיני ובעצם ההתאהבות היא עירוב כימי של הורמונים וטרנסמיטורים במינון קטלני. יתכן שנטילת גלולות פוגעות ביצר/חשק המיני ופוגעות גם בעוצמת ההתאהבות, שאין מה לעשות, לעולם אינה רק אפלטונית. אולי אהבה לא "סוערת" שכזאת היא היא הסיבה לכך שברבות הימי הקשר נוטה להתפרק. קראתי פעם שאנשים שנשאו מתוך התאהבות גדולה, יש להם הסיכוי הטוב ביותר לצאת ממשבר בנישואין בהשוואה לאלו שנישאו ולא הרגישו פרפרים בבטן..

    • גיל  ביום 18/05/2012 בשעה 12:00 pm

      נירון, בטוח שהנשים שהיו על גלולות הפסיקו לקחת אותן בשלב כלשהו כי לכולן היו ילדים. אין ספק שלשינויים בנטילת הגלולה במהלך הקשר היו עשויים להיות אפקטים שונים ולכן יהיה מעניין לערוך מחקר שבודק את ההשפעות הללו כתלות בבחירה הראשונית. עם זאת, נראה שלבחירה הראשונה יש השפעה לא מבוטלת על איך הקשר מתנהל. באופן כללי אפשר לחלק בצורה דיכוטומית את ההעדפות לשני מרכיבים מרכזיים: גנים טובים מול נאמנות ומשאבים. הרבה פעמים (אם כי לא בהכרח) בחירה של אחד מגיעה על חשבון השני. זה גם קשור כמובן לערך של האישה בשוק הפנויים פנויות. אישה שיש לה הרבה מחזרים תוכל לבחור את הטוב מכל העולמות, כזו שלא תאלץ להתפשר.

  • גיל  ביום 20/05/2012 בשעה 9:51 am

    ארגמן, יש בצד קטגוריה שלמה למחקרים על המחזור החודשי (לחלק מהן קישרתי בפוסט) שנראה לי יעניינו אותך מאוד.

  • ע  ביום 05/06/2012 בשעה 3:51 pm

    לדעתי אין דיכוטומיה בין "גנים טובים" (בריא וכו') לבין "נאמנות ומשאבים".
    לכל אדם רמה אחרת של נטיה למונוגמיה או ריבוי פרטנרים..והרבה פעמים גם נטיה לשניהם יחד (למשל להיות עם בן זוג קבוע וגם עם אחרים) או לא להיות עם אף אחד ועדיין להעדיף ריבוי על אחד וכו'.
    אדם בריא הוא לא אדם פחות אמין או פחות נאמן, או בעל פחות משאבים.

    לדעתי, נשים נמשכות למערכות יחסים שונות ואף סותרות זו או זו (ואולי כמובן מושפעות מהמחזור החודשי), בשביל הגיוון הנפשי בלבד, גם אם הסיבה האבולוציונית היא גיוון גנטי ו"התרבות עם הגבר הסקסי +חיים עם גבר יציר", זה כמובן יכול להיות הפוך, חיים עם גבר מושך יחסית ובגידה עם מישהו שהיא יותר מתחברת אליו שכלית/נפשית וכן הלאה.

    • גיל  ביום 05/06/2012 בשעה 3:53 pm

      המחקרים מראים אחרת. נשים מבחינות טוב מאוד בין שני הגורמים הללו אבל כמובן זה לא אומר שגבר עם גנים טובים לא יהיה בהכרח גם נאנמן. הכל עובד על ממוצעים.

טרקבאקים

כתיבת תגובה