עוד על ההבדלים בין גברים ונשים באקדמיה

כצפוי, הפוסט הקודם עורר הדים רבים ואת ההתקפות הרגילות על כל מי שמעז להזכיר את המילים אבולוציה או ביולוגיה בהקשר להבדלים בין גברים ונשים. והנה, מאמר שפורסם זה עתה במגזין לעסקים The American מדבר בדיוק על אותו נושא ומביא דוגמאות נוספות לאלו שהבאתי בפוסט הקודם. המחברת, כריסטינה הוף- סומרס היא ד"ר לפילוסופיה ומבקרת חריפה של חלקים מרכזיים של הפמיניזם המודרני. היא זו שהציע לראשונה את החלוקה בין פמיניזם מגדרי לפמיניזם של השיוויון שהזכרתי בפוסט שלי על הנושא.

המאמר שלה בא לבקר את היוזמה לתקן את אי השיוויון הנצפה בין גברים ונשים באקדמיה, בטענה שתיקון כזה יגרום יותר נזק מתועלת. הסיבה לך פשוטה: אם אכן קיימים הבדלים מולדים בין גברים ונשים שמשפיעים על ייצוג שונה של גברים ונשים באקדמיה, אזי התערבות חיצונית תגרום לכך שיהיו יותר נשים וגברים לא מתאימים בתחומים השונים, כמו גם פגיעה באפשרות של אנשים מוכשרים להגיע למיצוי הפוטנציאל שלהם (שקשור כמובן גם להעדפות אישיות). התיקון המוצע אינו גחמה פרטית של אדם זה או אחר. ועדה מיוחדת של הקונגרס האמריקאי עובדת על חוק שבו יחייבו ייצוג שווה של נשים באקדמיה בכל הרמות, מכיוון ש"ברור" לכל המומחים בועדה שהסיבה היחידה לאי שיוויון היא סקסיזם.

הוף-סומרס תוקפת את מסקנות הועדה תוך הסתמכות על הסיבות הביולוגיות להבדלים הנצפים בין גברים ונשים. היא פותחת את המאמר בתיאור של הקורס Math 55 המועבר בהרווארד. הקורס הזה (שאת התיאור שלו ניתן למצוא פה) נחשב לקורס הקשה ביותר במתממטיקה לתואר ראשון בכל רחבי ארה"ב (הקורס עצמו מועבר במשך 3 שעות שבועיות, אבל שיעורי הבית לוקחים בין 24-60 שעות בשבוע). שיעורי הנשירה ממנו אכזריים. מבין 50 סטודנטים שמתחילים את הקורס, רק כ-20 מהם יסיימו אותו. מבין המסיימים נדיר למצוא נשים (רק 17 נשים סיימו את הקורס מאז )1990. האם הקורס מפלה בין גברים ונשים? הוף-סומרס שוחחה עם כמה סטודנטיות שלקחו את הקורס (כולל מישהי שסיימה אותו עם הציון המקסימלי). היא שאלה אותן האם הן חשו באווירה עוינת לנשים בקורס? לא, ענו הסטודנטיות אלא להיפך. נשים עודדו כל הזמן להצליח. כשאחת הסטודנטיות חשבה לפרוש מהקורס, הסטודנטים האחרים עודדו אותה להמשיך. גם הסטודנטים הגברים בקורס מביעים רצון שיהיה ייצוג גדול יותר של נשים.

היא עוקצת את מסקנות הועדה בזה שהיא משווה את השינויים שחלו ב-30 השנה האחרונות בין מדעי הרוח והחברה למדעים המדויקים. היא מתארת את השינויים הדרמטיים שעברו מדעי הרוח והחברה, איך הם הפכו מתחומים שנשלטו על ידי גברים לתחומים שבהם יש רוב נשי מובהק, לעומת המדעים המדויקים שבהם הגברים הצליחו במאבקם העיקש להדיר את רגלי הנשים ולשמור על רוב מוצק לאורך כל אותן שנים ארוכות.

היא מצטטת מחקרים שנעשו על הבדלים בין המינים שעשויים להסביר הבדלים בהעדפות. סימון בארון-כהן הוא אחד המומחים הגדולים בעולם לאוטיזם. הוא מסביר למה יש הרבה יותר גברים מנשים הסובלים מאוטיזם (אפשר לקרוא בהרחבה על כך בספרו "ההבדל המהותי: גברים, נשים, והמוח הגברי הקיצוני"). הוא טוען שאוטיזם הוא פשוט התנהגות שנמצאת בקצה הסקאלה של הנורמה הגברית (המוח הגברי הקיצוני). גברים בנויים לעבוד בצורה שיטתית, מערכתית, בעוד נשים הן אלו שחשות יותר אמפתיה בממוצע. אחד המאפיינים הבולטים של אוטיזם הוא קיבעון כפייתי על עצמים ומכונות וזו אחת הסיבות שיותר גברים לוקים במחלה. העדויות להבדלים הללו מגיעות ממחקרים שונים. מחקר אחד מצא למשל קשר בין רמות הטסטוסטרון בעובר לבין הסיכוי ללקות באוטיזם בעתיד. מחקר אחר שנעשה על ציורי ילדים גילה שכאשר מבקשים מילדים לצייר ציור כלשהוא, בנות ייטו הרבה יותר לצייר סצינות הכוללות בתוכן אנשים, בעוד בנים ייטו לצייר מכונות וחפצים. אפילו בקרב קופי אדם אחרים, זכרים נוטים הרבה יותר להמצאות טכנולוגיות חדשות.

הוף-סומרס מתייחסת גם לתחום הוטרינריה שהזכרתי בקצרה בפוסט הקודם. נשים מהוות היום קרוב ל-80% מהסטודנטים בבתי ספר לוטרינריה, בהשוואה ל-8% אחוזים בשנות ה-60. בתחום ההנדסה למשל, עלו האחוזים בשיעורים קטנים בהרבה. למרות שכלבים חמודים יותר ממעבדים לא בזה נעוצה הסיבה להבדל הדרמטי. עבודת הוטרינרים תובענית, מלוכלכת ודורשת ידע מדעי רחב לא פחות ממקצועות ההנדסה, אז איך אפשר להסביר את ההבדלים העצומים בייצוג הנשי השונה בשני המקצועות? יתכן שוטרינריה הינה עבודה מושלמת עבור נשים. העבודה משלבת את הסקרנות המדעית שיש לנשים רבות יחד עם תחושת האמפתיה החזקה שלהן והנטייה לרצות לעסוק בדברים חיים, וזו הסיבה שיש להן רוב מוצק במקצוע היוקרתי הזה.

בהמשך, הוף-סומרס מבקרת את הגישה שמבטלת מראש הסברים אבולוציוניים לפערים, אבל מקבלת ללא היסוס את ההטייה הנסתרת כביכול שגורמת לפערים בין גברים ונשים, בטענה שהמחקרים עליהם מבססים תומכי האפליה את דעתם בעיתיים במקרים רבים יותר מהמחקרים שהם מבקרים. אין זה אומר כמובן שאין אפליות, אבל הצורה שבה אנשים מסיקים בצורה כל כך אוטומטית בגורמים מסוג מסוים מעלה תמיהות רבות בלשון המעטה. היא מראה איך זה בדיוק מתרחש בועדות שונות שאוניברסיטאות מקימות לבדיקת הגורמים לאי שיוויון. הועדות הללו מראש מניחות שאי שיוויון כזה הוא תוצר של אפליה ולכן אין זה מפתיע שהממצאים של החקירה שלהם תואמים את הדיעה הראשונית הזו. שיטות המחקר של ועדות רבות כאלו נשארות עלומות ולא חשופות לביקורת ציבורית. במקרה אחד, מיהרו ב-MIT לגנוז את דו"ח כזה כי הוא "רגיש" מדי והנתונים שעליהם התבססה הקביעה שלהם נותרו עלומים. ממש במקרה, בד בבד עם קבלת הדו"ח הם שיפרו את התנאים של הנשים באוניברסיטה באופן חד צדדי.

באופן כללי מומלץ לקרוא את המאמר כי הוא עוסק בצורה כללית יותר בקשר שבין מדע לפוליטיקה. הוא מראה איך אפשר לנצל לרעה מחקרים מדעיים על ידי עיוות מוחלט שלהם או להשטיח את המציאות  תוך התעלמות מהמורכבות האמיתית שלה. זה מוכיח שצריך להיות מאוד ביקורתיים כלפי כל מי שמנסה לפרש נתונים מסוימים בלי להבין אותם בכלל, ובעיקר אם מדובר בפוליטיקאים.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • שלומית  ביום 30/03/2008 בשעה 10:25 pm

    הסיבה לכך היא המשכורת .
    גם בארצות הברית ובוודאי בארץ,המשכורת המשולמת לווטרינרים נחשבת לנמוכה יחסית למקצועות אחרים שדורשים פחות שנות לימוד.

    בארצות הברית משכורתו של רופא מתחיל גבוהה
    משמעותית מזו של וטרינר מתחיל, כנ"ל מהנדסים.

    ובארץ? אני מעדיפה לא לספר כמה מקבל וטרינר שכיר.
    ממילא לא תאמינו.

    וכך ממקצוע יוקרתי ובעיקר גברי כפי שהיה לפני שנים לא רבות , היום יש באמת רוב מובהק לנשים

    .

  • שלומית  ביום 30/03/2008 בשעה 10:30 pm

    כלומר לא הבדלים ביולוגיים (סקרנות מדעית, אמפתיה וכל הגורמים הנכונים שמנית) מכוונים נשים לווטרינריה
    אלא משכורות נמוכות דוחקות גברים , שאולי חשים בצורך המיגדרי לפרנס משפחה , מהמקצוע.

  • גיל  ביום 30/03/2008 בשעה 10:42 pm

    אבל האם זו ההשוואה הנכונה? לוטרינרים יש יותר גמישות בשעות העבודה והרבה פעמים יכולים לעבוד מהבית בעוד שהעומס על רופאים הרבה יותר גדול. אני לא שולל את זה שגברים לא רוצים להיות וטרינרים בגלל המשכורת, אבל זה כשלעצמו יכול לרמוז על סיבות אבולוציוניות שקשורות לחתירה לסטטוס שחשובה לגברים יותר. השאלה היא לא רק למה גברים לא פונים למקצוע אלא למה נשים פונות דווקא למקצוע הזה ולא למקצועות הנדסה למשל שיכניסו להן יותר כסף? האם עבודה כוטרינרית לא מספקת צרכים אחרים שמקבלים חשיבות גדולה יותר אצל נשים ולא הכל מבוסס רק על משכורת?

    הנה אגב\ נתונים שמצאתי לגבי משכורות של וטרינרים בארה"ב (אין לי מושג מה המצב בארץ):

    http://www.payscale.com/research/US/Job=Veterinarian/Salary/by_Employer_Type

  • אבי  ביום 30/03/2008 בשעה 10:47 pm

    האם התאוריה האבולוציונית מחויבת לקבל כל מצב של אי שוויון כמצב טבעי? נראה לי שכל מצב של פערים ואי שוויון יוצדק ע"י תאוריה זו כמצב הטבעי של העולם. האם תוכל לתת לי דוגמה של אי שוויון ופערים שקיימים כיום באיזשהו תחום שהתאוריה האבלוציונית לא תקבל כהתפתחות הטבעית (ומכאן הנורמלית והראויה) של החברה האנושית?

  • ימימה  ביום 30/03/2008 בשעה 11:30 pm

    קודם כל נשים נכנסות למקצוע ואז המשכורות יורדות ולא שהמשכורות יורדות באורח פלא ואז הנשים מזנקות במהירות על המשרות הנחשקות.

    (אנחנו לא עד כדי כך פרייריות.)

    קשה לי להאמין שדווקא בווטרינריה התחלפו הסיבה והמסובב.

  • עומר  ביום 31/03/2008 בשעה 1:12 am

    את אומרת את זה לאחר מחקר של הנושא? האם אלה הן באמת העובדות?

  • CrazyVet  ביום 31/03/2008 בשעה 5:35 am

    רק רוצה לחזק את דבריה של שלומית. ה"יוקרה" של המקצוע אמנם לא דעכה מבחינה אקדמית, אולם מבחינת יכולת ההשתכרות, באמת אין השוואה בין רופא לווטרינר.

    גיל, גמישות בשעות? איפה? רוב האנשים שאני מכירה בתחום עובדים שעות מטורפות כמו רופאים אם לא יותר, בין היתר בגלל שכל החקיקה (האירופאית, לפחות) שתופסת על שעות עבודה של רופאים (באירופה יש מגבלה על משך משמרות) לא ממש מזיזות לבוסים בקלינקות ובתי חולים וטרינרים. המשכורות לעתים פשוט מגוכחות (ולא רק בארץ, אלא גם בחלקים רבים של אירופה). אני יכולה לצרף לינקים למידע רלוונטי, אבל רובו ככולו בספרדית.

    עוד עניין שבולט לעין בתחומי הביו-רפואה, שמגיעים לאחוזים גבוהים של נשים, הוא מיעוט הנשים בעמדות מפתח. נכון, יש 80 אחוז וטרינריות (ועוד מעט יהיו כך גם רופאות) אולם המשרות המשפיעות עדיין ניתנות לגברים, גם בסקטור הפרטי וגם באקדמאי. מישהו אמר תקרת זכוכית?

  • גיל  ביום 31/03/2008 בשעה 6:07 am

    אני מניח שהדברים הללו ידועים מראש. למה אם כך בוחרות נשים ללכת לוטרינריה ולא להנדסה או למתמטיקה למשל?

  • אבי לגיל  ביום 31/03/2008 בשעה 8:26 am

    גיל, לא ענית על שאלתי – האם תוכל לתת לי דוגמה של אי שוויון ופערים שקיימים כיום באיזשהו תחום שהתאוריה האבלוציונית לא תקבל כהתפתחות הטבעית (ומכאן הנורמלית והראויה) של החברה האנושית? האם התאוריה האבולוציונית מחויבת לקבל כל מצב של אי שוויון כמצב טבעי?

  • גיל  ביום 31/03/2008 בשעה 8:37 am

    אתה מתבלבל בהבנה של המושג טבעי ונופל לכשל הנטורליסטי שכבר הוזכר כאן רבות.

  • דפנה לוי  ביום 31/03/2008 בשעה 8:41 am

    אם יותר לי לציין, רק פמיניסטיות לא אמביציוזיות מבקשות שוויון…

  • אבי  ביום 31/03/2008 בשעה 9:39 am

    האם אתה יכול להרחיב על כך? האם החברה האנושית לא צריכה לקבל את אי השוויון והפערים גם אם הם התפתחות אבולוציונית? החברה האנושית יכולה לשאוף לתיקונם? כלומר, האם ההתפתחות האבולוציונית לא רלוונטית לחברה האנושית ולשאיפותינו המוסריות?

  • ימימה  ביום 31/03/2008 בשעה 1:17 pm

    לא חקרתי בעצמי אבל מחקרים נעשו וגם נעשו ותסלח לי שמפאת קוצר הזמן אין לי יכולת להפנות אותך אליהם.

    אבל למה לך מחקרים? בדוק מה קרה בתחומים כמו הוראה, רפואה ועריכת דין, למשל, מרגע שנשים נכנסו יותר ויותר לעסק.

  • מני  ביום 31/03/2008 בשעה 5:18 pm

    ראה תגובתי בפוסט הראשון שלך, הכנסתי אותה בטרם ראיתי את הפוסט השני שלך בנושא, האם תוכל להתייחס אליה

  • אורן  ביום 01/04/2008 בשעה 10:00 am

    הנה עוד הבט להבדלים (מולדים/נרכשים/קיימים) בין גברים לנשים – סגנון כתיבה – גם כשהכתיבה יבשושית ומדעית ולכאורה אחידה:
    http://www.sciencefriction.net/blog/2007/11/08/45/

  • עומר  ביום 09/04/2008 בשעה 7:15 pm

    "מפאת קוצר הזמן" אינו טיעון. אם היה לך די זמן לכתוב את אשר כתבת צריך להיות לך גם די זמן להפנות את השואל למאמר אחד לפחות…

    ואם להתייחס לסיפא של דבריך: לא ברור מהו הרגע שנשים "נכנסו יותר ויותר לעסק";
    במקרה של המורים – שכרם לא היה גבוה ממילא, ומה שהשתנה הוא היצע המישרות המכניסות. אם מכך נבע השינוי הרי שאין ממש בטענתך; גם הירידה בשכר עורכי הדין היא בעייתית – כניסה של נשים לתחום באה בד בבד עם אינפלציה כללית בו, קרי – שינוי מסיבי בהיצע בעוד שהביקוש לא גדל באופן כה משמעותי. ירידת השכר יכולה להיות מוסברת בעיקר עקב כך…

  • SilentMike  ביום 17/04/2008 בשעה 9:44 pm

    שלום אבי. בינתיים גיל עדיין לא ענה לך לשביעות רצונך. הייתי רוצה ברשותך לתת לך את התשובה שלי.

    כפי שגיל רמז יש כאן שתי מערכות. המערכת הטבעית והמערכת הערכית.

    מהבחינה הטבעית קורים כל מיני דברים שיכולים להתאים או לא להתאים לערכים שלנו. השאלה היא מה הם הערכים שאנו מאמינים בהם. דיברת על שוויון. יש לנו שתי קבוצות, גברים ונשים, ואנו מעוניינים במצב של שוויון ביניהן. ניתן להבין את הערך "שוויון" בכמה דרכים. האחד היא שוויון מספרי פשוט. בפרשונות זו היינו רוצים שגברים ונשים יתפלגו באופן דומה בין כל המקצועות ורמות השכר. הערך השני הוא שוויון הזדמנויות. כלומר היינו רוצים שלכל פרט תהיה הזדמנות הוגנת להגשמה מקצועית, בלא קשר למגדר אליו הוא (או היא) שייך.

    אם גברים ונשים היו זהים בנטיותיהם ויכולותיהם אז היינו צריכים לצפות ששני הערכים האלו יתלכדו. מה שגיל אומר הוא שזה אינו המצב, ולכן ניתן לבחור לכל היותר ערך אחד מהשניים. אני (וגם גיל אני מאמין) בוחר ב ערך השוויון שני. אני לא בוחר בו משום שהוא "טבעי", אלא משום שהוא "נכון" ו-"הוגן" לתפיסתי. כלומר מדובר בבחירה ערכית. בהינתן הנתונים שגיל מציג, והבחירה שלי בערך של שוויון הזדמנויות, יש לצפות שהתוצאה תהיה שנשים יטו למקצועות מסוימים יותר ולאחרים פחות, ואין בזה משום חוסר צדק.

  • שכ"ג  ביום 06/05/2008 בשעה 4:47 pm

    קוראים בעלי גישה חופשית ל- nature יוכלו, אולי, לספר על הכתוב ב- http://www.nature.com/news/2008/080423/full/452918a.html

טרקבאקים

  • […] לפני שאתייחס לאי ההבנות הבולטות ונקודות החיכוך בין הפסיכולוגיה האבולוציונית והפמיניזם, אני רוצה לפרוש את הדיעה שלי לגבי פמיניזם. אין שום ספק שלאורך ההיסטוריה, וגם היום, נשים סובלות וסבלו מאפלייה. דא עקא, ישנם זרמים מסוימים בפמיניזם שרואים כל אי שיוויון בתוצאה הסופית ככזה שבהכרח תמיד נובע מאפלייה בלי בכלל לבחון את הגורמים שהובילו לאותו אי שיוויון. כאן בדיוק מתנגשות גישות פמיניסטיות מסוימות, בעיקר מהזרם הרדיקלי, עם הפסיכולוגיה האבולוציונית. הן מייחסות כל אי שיוויון בפועל כאילו הוא נובע בהכרח מאי שיוויון בהזדמנויות או אפלייה גם כשאין הוכחות לכך או שיש הסברים אלטרנטיבים חזקים יותר. למשל, 90% מאוכלוסיית הכלא היא גברים ואף אחד לא יטען שהם מופלים לרעה בגלל מינם. יש תחומים אחרים שהדברים פחות ברורים אבל לפחות צריכים להחקר לגבי הסיבות לאי שיוויון. למשל, אי שיוויון באקדמיה או בשוק העבודה יכול לנבוע, לפחות בחלקו, גם מסיבות אבולוציוניות (ראו כאן וכאן). […]

  • […] חוקרים מאפשרים לי לחזור אליו. כתבתי על הנושא בעבר (כאן ופה) והמאמרים החדשים חוזרים על חלק מהנקודות שהעליתי שם […]

  • […] ונשים באקדמיה, נושא שהרחבתי עליו רבות בבלוג (כאן, פה וכאן). אם יש הבדלים קטנים ביכולות קוגנטיביות, ביחד עם הבדלים […]

  • […] מקורם כנראה אבולוציוני-ביולוגי כפי שניתן לקרוא פה וכאן. מחקר חדש מתמקד בגורם השלישי שהוא הבדלים שנובעים בעיקר […]

כתיבת תגובה