אנשים מעדיפים לקבל שוק חשמלי מאשר לשבת במשך 15 דקות ולחשוב

לאנשים בימינו קשה להתרכז במשימה אחת לאורך זמן. תמיד יש משהו באינטרנט וברשתות החברתיות שאנחנו מפסידים, והרצון לא להפסיד שום דבר גורם כנראה לרבים להפרעת קשב כלשהיא. מחקר חדש מראה שזה אפילו גרוע יותר ממה שחושבים. סדרה של ניסויים שפורסמו בכתב העת היוקרתי ביותר Science מצאה שאנשים יעדיפו לקבל שוק חשמלי על פני התרכזות במחשבות שלהם.

מחשבה מכוונת או מאומצת היא אחד הדברים שמאפיינים אותנו כבני אדם ומגדירים אותנו כאנושיים. היכולת של אנשים לנתק את עצמם מהסביבה ולחשוב על דברים דימיוניים לגמרי ייחודים כנראה לבני אדם. בניגוד לחיות אחרות לבני אדם יש גם תחביבים והם מקדישים הרבה מזמנם לא רק למאמצים שמכוונים לרבייה או השרדות. מצד שני, אנשים היום סתם מתקשים לשבת ולהרגע. סקרים מראים ש-83% מהאנשים בעולם המערבי לא מקדישים זמן בגלל להרגעות או סתם למחשבה.

מחקרים מראים שלאנשים קשה להתרכז במטלות כמו קריאה והראש שלהם פשוט נודד במחשבות לדברים אחרים או שהם פשוט עוברים לעשות משהו אחר בלי לקרוא הרבה. יש בזה היגיון מסוים כי לפחות אנשים עושים משהו שהם מוצאים מהנה יותר. החוקרים במחקר הנוכחי בדקו תחילה עד כמה קשה לאנשים לשבת ולהתרכז. הם הושיבו סטודנטים בחדר ריק למשך 6-15 דקות. הטלפונים הניידים וכל דבר אחר השייך לסטודנטים אוחסן בחדר נפרד כדי למנוע הסחות דעת. כל מה שהסטודנטים היו צריכים לעשות זה לשבת ולחשוב. לאחר מכן שאלו אותם עד כמה הם נהנו מהמחשבות וכמה קשה היה להם לבצע את המשימה.

התוצאות הראו שבממוצע, 58% מהנבדקים מצאו את המטלה כקשה עד קשה מאוד, ו-89% מהם אמרו שהמחשבות שלהן נדדו למקום אחר וזאת למרות שלא הייתה להם שום אלטרנטיבה לעשות משהו אחר. 50% מהנבדקים לא מצאו את המטלה כמהנה במיוחד.

בגלל שיתכן שהסביבה הזרה של מעבדת פסיכולוגיה מסבירה חלק מחוסר הנוחות של הנבדקים, בדקו החוקרים את הנושא גם בבית של הנבדקים. ניתן לנבדקים קישור לאתר הניסוי והם היו צריכים להכנס אליו בזמן שנוח להם, ללחוץ על הקישור ואז לחשוב במשך 15 דקות. תוצאות המחקר הראו שגם כאן היה מאוד קשה לסטודנטים עם המטלה ו-32% דיווחו שהם רימו ולא עמדו בה (האזינו למוסיקה, שיחקו עם הטלפון או פשוט קמו והלכו מהמחשב). בממוצע הם גם נהנו הרבה פחות מהמשימה וגם התקשו יותר להתרכז בה, בהשוואה לאלו שביצעו אותה במעבדה.

מחקר המשך מצא כצפוי שאם מאפשרים לנבדקים לקרוא ספר או לגלוש באינטרנט אז הם נהנים הרבה יותר מסתם לשבת ולחשוב, אבל המחקר האחרון הוא זה שבאמת מפתיע. עד עתה מצאו החוקרים שאנשים מעדיפים לעשות פעילויות מהנות אחרות על פני מחשבה, אבל האם הם יעדיפו גם גירוי לא נעים על פני חשיבה? לשם כך ניתן לנבדקים שוק חשמלי לפני שהניסוי התחיל כך שידעו במה מדובר. כעת הם התבקשו לשבת במשך 15 דקות ולחשוב אבל נאמר להם שאם הם רוצים, הם יכולים ללחוץ על כפתור ולקבל את השוק החשמלי שוב.

התוצאות היו מדהימות: 67% מהגברים נתנו לעצמם לפחות שוק חשמלי אחד במשך אותן 15 דקות (טווח של 0-4 וזה כשמוציאים מחשבון נבדק אחד שנתן לעצמו לא פחות מ-190 שוקים חשמליים!). 25% מהנשים נתנו לעצמן לפחות שוק חשמלי אחד (טווח בין 0-9). מה שמדהים במיוחד בניסוי הזה הוא שהנבדקים בניסוי היו כאלו שדיווחו, אחרי שקיבלו את השוק הראשוני לפני שהניסוי התחיל, שהיו משלמים 5 דולרים כדי להמנע מקבלת שוקים כאלו בעתיד. ועדיין, רבים מהם העדיפו לקבל שוק על לחשוב. חשוב גם לציין שהמדגמים היו יחסית קטנים (18 גברים ו-24 נשים) כך שאולי התוצאות במדגם גדול יותר היו קצת שונות. ועדיין, האחוז הגבוה של אנשים שמוכנים לקבל שוק מפתיע מאוד.

למה אנשים מעדיפים שוק חשמלי על פני חשיבה קשה לדעת. אולי הם כל כך משועממים שנתינת שוק חשמלי היא דרך טובה עבורם להעביר את הזמן? או אולי אנשים מתמלאים בעיקר במחשבות שליליות כשהם מוכרחים לחשוב על ידי אחרים ואז שוק חשמלי לא נראה משהו נורא כל כך? יתכן גם שאנשים פשוט מונעים על ידי רצון לשלוט במה שעובר עליהם ובעוד המחשבות נודדות לכל מיני כיוונים שוק חשמלי זה משהו שהם יכולים לשלוט עליו והוא מוכר וצפוי, גם אם בלתי נעים. ידוע גם שאנשים עושים דברים מוזרים מאוד אם הם כלואים בחדר מבודד (למשל אסירים בצינוק), אבל לרוב לוקח זמן עד שזה קורה. יתכן גם שהמאפיינים של הניסוי עצמו קצת השפיעו. אולי הייתה סלקציה מסוימת של נבדקים שידעו שהניסוי מערב שוק חשמלי, למשל כאלו שהם יותר הרפתקנים מאחרים, או שאולי הנבדקים חשבו שזה מה שהם חוקרים רוצים שיקרה. אבל זה עומד בסתירה לכך שהנבדקים עצמם העידו שהם רוצים להמנע מהשוק אחרי שהתנסו בו לראשונה. כך או כך נראה שיותר אנשים צריכים ללכת לעשות מדיטציה כדי לקבל שליטה טובה יותר על המחשבות שלהם.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • אני  ביום 09/08/2014 בשעה 11:33 am

    כשקראתי על הניסוי הזה הוא היה נראה לי תמוה, בלשון המעטה. הרי אנחנו נמצאים עם עצמנו במחשבות כל הזמן – כשאנחנו נוסעים/נוהגים, כשאנחנו קוראים מסמכים בעבודה, וכו' וכו'. ואני לא רואה אנשים מציינים את זה כדבר שמסב להם סבל (באופן אישי, אני יכול לומר שאין לי בעיה לשבת ולחשוב עם עצמי).
    הסבר אלטרנטיבי יכול להיות שאנשים בניסוי תהו אם הם מסוגלים לעמוד בשוק החשמלי מסקרנות או משהו. בכל מקרה, לפי דעתי, צריך לחזור על הנסוי כדי לוודא שהמסקנות שלו אכן נכונות.

    • גיל  ביום 09/08/2014 בשעה 12:01 pm

      כן, אבל יש הבדל משמעותי בין מחשבות שחושבים בזמן שעושים דברים אחרים כמו נהיגה לבין זה שהמחשבות הן המטרה המרכזית כשאין שום מטלה אחרת ברקע. זה כנראה דורש מאמץ קוגנטיבי גדול יותר ממה שחושבים. ואכן צריך לשחזר את הניסוי כמו כל ניסוי אחר.

  • יואב  ביום 09/08/2014 בשעה 12:08 pm

    מרתק, ואחרי הקריאה אני מבין שבזכות זה שהתאפקתי 3 דקות וקראתי את זה, כבר מגיע לי איזו טפיחה על השכם (או לפחות הבטחה שלא יחשמלו אותי..)

  • איריס  ביום 09/08/2014 בשעה 2:25 pm

    המסכים למינהם הם סוג של התמכרות והסחת דעת ,בעיניי, ממחשבות ובעיקר מלהיות נוכחים כאן ועכשיו עם הרגשות שלנו. כמה מורכב זה היה למשתתפים בניסוי שהעדיפו שוק חשמלי…

    • גיל  ביום 09/08/2014 בשעה 2:59 pm

      אכן לאנשים יש בעיה לחיות בהווה ואנשים חיים בתחושה שהם תמיד מפספסים משהו.

  • תרצה הכטר  ביום 10/08/2014 בשעה 1:41 am

    לא בטוחה מה אני הייתי עושה, אבל אם בחדר שבו הושיבו את הנבדקים היו אוביקטים כלשהם שאפשר היה להתבונן בפרטיהם [כמו שעושים בביקור במוזיאון] אז מה הבעייה?

  • רונית  ביום 13/08/2014 בשעה 5:49 pm

    שיעמום זה העדר גירויים, אולי עדיף אפילו גירוי שלילי (שוק) מהעדר כל גירוי.

    אני מניחה שאנחנו מתוכנתים גנטית לחפש גירויים, וכשאין גירויים – לייצר אותם.

    • גיל  ביום 13/08/2014 בשעה 5:51 pm

      זה נכון אבל השאלה היא אם הגירוי חייב להיות פיסי? מה רע בקצת לגרות המחשבה? אני חושב שיותר מהכל הניסוי מעיד על העולם שבו אנחנו חיים היום והרצון לסיפוקים וגירויים מיידים כשאף אחד לא עוצר רגע לחשוב.

  • רונית  ביום 13/08/2014 בשעה 6:21 pm

    רשמת משהו לגבי מדיטציה בסוף, זה לא כל כך ברור לי הכוונה שלך.

    • גיל  ביום 13/08/2014 בשעה 8:35 pm

      הכוונה שמדיטציה יכולה לעזור לאנשים להתרכז במחשבות שלהם וכך לא יצטרכו לתת לעצמם שוקים חשמליים 🙂

  • רונית  ביום 13/08/2014 בשעה 6:22 pm

    אגב, השעון אצלי זה 1:23 אחר חצות וכתוב כאן 6:21 . אתה כותב מחוץ לישראל ?

  • רונית  ביום 15/08/2014 בשעה 5:11 pm

    יש איזו סוג מסוים של מדיטציה שלדעתך יותר אפקטיבית מהשאר ?

    • גיל  ביום 15/08/2014 בשעה 5:15 pm

      אין לי מושג לגבי מדיטיציות ואם את שוקלת ברצינות לעשות מדיטציה אני מקווה שזו לא הסיבה שאת מעוניינת בה…

  • רונית  ביום 16/08/2014 בשעה 11:04 am

    ככל שאני יודעת, לא מיתרכזים במדיטציה במחשבה הזורמת.

    • גיל  ביום 16/08/2014 בשעה 12:39 pm

      אני לא יודע מה זה מחשבה זורמת אבל במדיטציה עובדים על ריכוז ושחרור המוח ממחשבות היום יום. כשעושים מדיטציה יכולים לשבת הרבה זמן בלי לעשות כלום גם אם זה לא בדיוק דומה להליך בניסוי.

  • יוסף ואחיו  ביום 20/08/2014 בשעה 10:46 am

    חבל שלא נערכו מבדקים כאלה בעבר. היה מעניין לברר אם האחוז הזה עלה בעשור האחרון.

    כמו כן צריך לערוך אותו על אוכלוסיות שונות, כמו למשל כפריים הודים, כדי לקבל מושג אם האחוז הזה אופייני לחברה המערבית, וכן ל*גילאים מסויימים*, לברר אם יש פערים והאחוז גבוה בדור מסויים…

    הקיצר צריך להרחיב את הניסוי ולהעביר אותו למגוון אוכלוסיות. אז נוכל לראות מה באמת השתנה.

    • גיל  ביום 20/08/2014 בשעה 10:48 am

      אני די בטוח שאתה צודק. בעבר היה קל יותר לבצע את המשימה וגם באוכלוסיות כפריות או כאלו שיש להן הרבה זמן פנוי ובלי גישה לטכנולוגיות מודרניות זה יהיה הרבה פשוט.

  • נעמה  ביום 21/08/2014 בשעה 3:15 am

    שמעתי את הטיעון בנוגע לפחד לפספס משהו כבר כמה פעמים, אבל קשה לי להשלים איתו. הוא לא מרגיש נכון.
    הנה מה שאני חושבת, אבל זה לא מבוסס על שום דבר חוץ ממחשבות שחשבתי עם עצמי:
    אנשים פונים לרשת החברתית כי זה יוצר הרגשה (יש שיגידו מזוייפת) של חברתיות. אתה כמעט מרגיש כאילו אתה מנהל אינטרקציה חברתית. לאנשים שונים יש צרכים שונים באינטרקציה חברתית, אבל בכל מקרה זה לא תמיד קל לייצר או להיות נוכח באחת, לפעמים גם אם יש לך הזדמנות להיות בסיטואציה חברתית אמיתית, האינטרנט יותר קל: הוא לא מחייב ותמיד יש לך שליטה מלאה על מה שאתה צורך. אני לא חושבת שאנשים שנמצאים בסיטואציה חברתית חיובית מרגישים צורך להיכנס לפייסבוק.

    אני מסכימה איתך שלהתרכז זה קשה, אבל כתבת באחת התגובות: "שיותר מהכל הניסוי מעיד על העולם שבו אנחנו חיים היום והרצון לסיפוקים וגירויים מיידים כשאף אחד לא עוצר רגע לחשוב"
    א. האם לפני 500 או 1000 שנה אנשים לא רצו סיפוקיים מידיים?
    ב. האם הם עצרו לחשוב?

    בתור פסיכולוג אבולוציוני, המשפט הזה נראה קצת פשטני ונוסטלגי לפי דעתי. בזכות הבלוג שלך למדתי שהמקום שאנחנו נמצאים בו היום הוא לא מנותק מההיסטוריה של הגזע שלנו, ושלהרבה התנהגויות יומיומיות יש נימוק או השערה שנאוצים במצב שהיה קיים מתישהו.

    כמו שאני רואה את זה, הניסוי מעיד אם כבר על זה שאנשים נרתעים מלהיות לבד, ובמיוחד שזה "נכפה" עליהם חיצונית, ומנסים להסיח את דעתם מהרגשת האובדון שמזדחלת אליהם. האם זה מעיד על העולם של היום יותר מאשר על העולם של פעם?

    לפי דעתי העליה כביכול בהפרעות קשה נובעת מזה שאנשים היום פשוט נדרשים להתרכז יותר (תארים מתקדמים לעומת בגרות אם בכלל, למשל). ושוב, להתרכז זה קשה. זה כמו לעשות דיאטה: זה קשה שיש מסביב הרבה פיתויים, וזה עוד יותר קשה שזה נראה שלכל השאר זה בא בלי מאמץ.

    • גיל  ביום 21/08/2014 בשעה 7:38 am

      נעמה, מה שאת אומרת בהחלט נכון אבל זה לא סותר את מה שאמרתי. קצב החיים היום גדול פי כמה וכמה ממה שהיה בעבר וכולל אינסוף גירויים. הגירויים הללו כוללים הרבה מידע שמתעדכן כל הזמן. מחקרים מראים שלאנשים קשה מאוד לחיות בלי אינטרנט או טלפון למשך כמה שעות רצופות. כשאנשים לא יכולים להתחבר לאינטרנט הם מרגישים כאילו הסם שלהם נלקח מהם. הסיפוקים המיידים שאנשים רצו בעבר שונים מאלו שיש היום ובטח לא כללו התפוצצות מידע שגורמת לאנשים תחושות של חוסר שליטה. זה לא שאנשים בהכרח עצרו וחשבו מחשבות ברומו של עולם אבל לא הייתה להם בעייה לשבת במשך שעות עם המשפחה והחברים בחוץ ולא תמיד הם עשו משהו מיוחד. זו עובדה פשוטה שנובעת מאורח החיים שהיה אז (וקיים עד היום בחברות מסורתיות). תחשבי מה עושים היום אנשים שיש להם זמן פנוי? הם יוצאים לחצר לשבת ולהנות מהרגע או ממהרים למחשב/טלפון או טלביזיה?

      את צודקת שאנחנו לא מנותקים מההיסטוריה האבולוציונית שלנו אבל הגירויים היום שונים מאוד. למעשה, יש תופעה שנקראת גירוי סופר נורמלי שבו אנשים פשוט מגיבים בצורה קיצונית לגירויים שעובדים על אדפטציות קיימות. למשל, אנשים יאכלו הרבה יותר מאכלים משמינים ורוויי סוכר כי הם קיימים בשפע כיום ואנחנו "מתוכנתים" לאכול כמה שיותר מזה. אנחנו חיים בעולם וירטואלי שמכיל מיליוני בני אדם בעוד המוח שלנו התפתח בעולם שבו היו בערך 150 אנשים שכל אדם הכיר ולכן יש חוסר התאמה שגורמת לכל מיני דברים משונים כמו מה שמתואר במאמר.

  • רונית  ביום 23/08/2014 בשעה 11:27 am

    צריך להוריד הילוך …… עם כל הגירויים מסביב ניראה שלשבת ולנוח זה ביזבוז זמן ….. התרחקנו מהטבע

כתיבת תגובה