כיצד משפיעה נוכחות של אישה יפה על הנטייה לקחת סיכונים אצל גברים?

בספרות, בקולנוע ובאמנות מוכרת הדמות של הפאם פאטאל, אותה אישה מיסתורית, חושנית ומפתה, שגברים אינם יכולים לעמוד בקסמה ויופייה ונופלים שדודים לרגליה. ידוע שנשים יפות גורמות לגברים להתנהגויות לא רציונליות רבות. גברים רבים מתבטלים בפני אישה יפהפייה, מתנהגים בילדותיות, ורוצים לעשות הכל כדי לזכות בתשומת ליבה. לכאורה, נדמה כי אלו התנהגויות לא רציונליות, אבל ניתן להסביר אותן על פי מודלים אבולוציוניים של הברירה המינית. יופי חיצוני של אישה הוא גורם המשיכה מספר אחד של גברים, בעיקר מכיוון שהוא מעיד על פוריות ובריאות. הגיוני לפיכך שגברים יעשו הרבה כדי למשוך את תשומת ליבה של אישה יפה, ואולי יתמזל מזלם והאישה תשית את ליבה אליהם.

אחת הדרכים הנפוצות למשוך תשומת לב של נשים יפות היא על ידי הדגשת מאפיינים שגברים סבורים שמושכים נשים. במילים אחרות, גברים מנסים להרשים נשים בצורות שונות, בין השאר על ידי הדגשת הסטטוס הגבוה שלהם או זה שיש להם מבנה גוף אתלטי. אלו הם גורמי משיכה מובהקים עבור נשים ולכן גברים ינסו להראות כמה הם עשירים או שיש להם יכולות אתלטיות יוצאות דופן. לאלו מבין הגברים שמחזיקים בתכונות הללו המשימה קלה יותר כמובן, וחלק מההתנהגויות שהם נוקטים יכולות להיות מוסברות על פי עיקרון ההכבדה. למשל, גבר עשיר שמוציא כספים על אישה, קונה לה מתנות שונות או מזמין אותה לארוחה יקרה, מראה שיש לו מספיק כסף לבזבז ועדיין הוא ישאר עשיר. אבל עבור אחרים, פחות מצליחים, המשימה קשה הרבה יותר והם נאלצים לעיתים קרובות לקחת סיכונים שונים שלא תמיד נגמרים בטוב.

לא מעט מחקרים נעשו לאחרונה בנושא של נטילת סיכונים, והם חושפים תמונה מרתקת. גברים נוטים להתנהג בצורה אימפוליסיבית יותר בנוכחות אישה אטרקטיבית, ואם הם ליד שולחן הימורים, הם ייטו להמר בסכומים גבוהים יותר. מחקר אחר שאני אסקור כאן, בדק את הנושא בניסוי שטח, ובחן עד כמה גולשי סקייטבורד מוכנים לקחת סיכונים בנוכחות אישה יפה.

מכיוון שנשים בררניות יותר מגברים בבחירת בני זוג, ישנה תחרות גדולה מאוד בין הגברים לבין עצמם על מי יותר חזק, מי יותר חכם, למי יש יותר כסף וכו’. גברים באופן כללי לוקחים הרבה יותר סיכונים מנשים וזה מתבטא בסטטיסטיקות שונות. למשל, שיעורי הרצח בקרב גברים גבוהים הרבה יותר מנשים, ויותר מפי 2.5 גברים מנשים נהרגים בתאונות דרכים. הדברים הללו נכונים במיוחד בעיקר בגילאי שיא הפוריות של הגברים, סוף שנות העשרה, תחילת שנות ה-20, וזו הסיבה שאוכלוסיית גולשי הסקייטבורד נבחרה למחקר הנוכחי.

גלישה בסקייטבורד היא דרך מצוינת להראות יכולת אתלטית, גמישות, מיומנות גבוהה ואומץ לב. מצד שני, היא נוטלת בחובה לא מעט סיכונים, ונפילות ופציעות הם מחזות שכיחים בקרב הגולשים. כשגולשים מנסים טריק מסוים, במיוחד אם הוא טריק קשה, יש רגע אחד קריטי שבו הם צריכים להחליט האם הם זונחים את התרגיל או מנסים להשלים אותו עד הסוף. אם יש ספק בהצלחת התרגיל הדבר הבטוח ביותר הוא לנסות לנחות בבטחה. ההחלטה אם להמשיך את התרגיל או לזנוח אותו מתקבלת בשבריר שנייה בזמן המעוף באוויר ואינה נקבעת מראש. את הרגע הזה, ניסו החוקרים לתפוש והוא מקביל לרגעים אחרים שבהם גברים צעירים רבים מקבלים החלטות הרות גורל, למשל האם לנהוג בצורה מסוכנת בכביש או האם להכנס לקטטה.

96 גולשי סקייטבורד אוסטרליים שגויסו מפארקים שונים השתתפו במחקר (כולם גברים בגיל ממוצע 22). 43 מהם היו בקבוצה שתודרכה על ידי נסיין גבר, בעוד 53 היו עם נסיינית אטרקטיבית (שני הנסיינים היו עיוורים למטרות הניסוי). המשתתפים התבקשו לבצע טריק אחד קל, כזה שהם כמעט בוודאות יכולים להשלים תמיד, וטריק אחד קשה, שהוגדר ככזה שהם יכולים להשלים 50% מהזמן. הטריקים שלהם צולמו בוידאו, ולאחר מכן נשפטו על ידי שופטים עצמאיים שקודדו אותם לאחד משלוש תוצאות אפשריות: הצלחה, כישלון, או זניחה של התרגיל לטובת נחיתה בטוחה (מה ששימש כמדד לנטילת סיכונים).

בתור מנגנון שמעריך את הגידול בסיכון בצורה מקורבת, מדדו החוקרים את רמות הטסטוסטרון של הגולשים בסוף הניסוי על ידי נטילת דגימות רוק. טסטוסטרון מהווה את הדלק של התחרותיות. רמות גבוהות של טסטוסטרון קשורות ללקיחת סיכונים וגם קשורות לדומיננטיות. נשים נמשכות לגברים עם טסטוסטרון גבוה וגברים עם שיעורים גבוהים של ההורמון מפנים את הקשב שלהם לתמריצים חיוביים ונוטים להיות רגישים פחות להפסדים.

תוצאות הניסוי הראו שהמשתתפים נטלו יותר סיכונים בנוכחות הנסיינית היפה, כלומר הם נטשו פחות את התרגיל המסוכן שלהם באוויר. כתוצאה מכך, שיעורי ההצלחה של התרגיל היו גבוהים יותר מאשר בנוכחות הנסיין הגברי, אבל גם שיעורי הכישלון. זהו נתון צפוי שמראה שלקיחת סיכונים נושאת בקירבה דיווידנדים שונים, אבל גם מגדילה את האפשרות להכשל. כצפוי, רמות הטסטוסטרון של הגברים היו גבוהות יותר כשהנסיינית האישה נוכחה בניסוי. מה שאולי יותר חשוב היה שהעליה ברמות של ההורמון תיווכה את הקשר בין מין הנסיין לזניחה של התרגיל. כלומר, התהליך עבד כך שהגולשים ראו אישה יפה, רמות הטסטוסטרון שלהם עלו, וזה השפיע על ההחלטה שלהם לנסות את התרגילים הקשים עד הסוף.

הסתייגות אחת שצריך להזכיר בהקשר של הנסיינית היא שמכיוון שהייתה רק בחורה אחת יפה בקבוצת הניסוי לא ברור לגמרי אם האפקט היה בגלל שהיא יפה או רק בגלל נוכחות של אישה. מחקר מבוקר יותר היה צריך לכלול בחורה עם מראה ממוצע כהשוואה. לכן יתכן שהממצאים לא מוגבלים רק לאישה יפה והם נכונים גם לנוכחות של נשים עם מראה כלשהוא. עם זאת, רבים מהגולשים ניסו להתחיל עם הבחורה ולבקש את מספר הטלפון שלה, כך שההשפעה של היופי החיצוני עליהם הייתה ברורה מאוד.

לסיכום, המחקר הראה בבירור את ההשפעות של נוכחות אישה יפה על נטילת סיכונים (מתווכות על ידי עלייה ברמות הטסטוסטרון). מחקרים אחרים מגלים שנוכחות אישה יפה גורמת לגברים לבטל את העתיד ולחשוב רק על ההווה. זה יכול להסביר למה גברים מוכנים ליטול סיכונים שונים, גם אם יש סיכוי גבוה של הפסד כתוצאה מכישלון או פציעה. הגברים המוצלחים, בעלי הכישרון והיכולת הפיסית, יצליחו להפגין את היכולות האתלטיות העילאיות שלהם ולזכות בכל הקופה. הדבר נכון לא רק לסיכונים פיסיים, אלא גם להימורים בקזינו, ומחקר מדהים אחר מראה שאפילו במשחק רציונלי כמו שחמט, גברים נטלו יותר סיכונים כששיחקו מול אישה יפה, כך שלכל החנונים או הנרדים נטולי סקס אפיל או ללא יכולת אתלטית יוצאת דופן, יש עדיין תקווה.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • אלעד  ביום 14/08/2012 בשעה 3:08 pm

    מעניין . ניסו לעשות מחקר הפוך: 2 קבוצות של בנות, מדריכה, מדריך חתיך וכו וכו. אותן תוצאות בערך אמורות להתקבל לא? ובכלל איך נשים מנסות להרשים את הגברים?

    • גיל  ביום 14/08/2012 בשעה 3:19 pm

      איפה ניסו? או שאתה מציע לערוך ניסוי כזה?
      נשים מנסות להרשים גברים דרך יופיין כשזה אפשרי מבחינתן. הכל נגזר ממה שנחשב לאטרקטיבי על ידי המין השני. יכולת אתלטית זה לא משהו שירשים במיוחד גברים, אם כי יש קורלציה מסוימת בין אתלטיות נשית ויופי.

      • אלעד  ביום 15/08/2012 בשעה 12:26 am

        מציע, מציע.

      • גיל  ביום 15/08/2012 בשעה 12:34 am

        אני חושב שזה רעיון טוב באופן כללי לבחון את הנושא מהיבטים שונים, אבל הרבה פעמים יש הגבלות שונות של זמן מחיר.

  • משה  ביום 14/08/2012 בשעה 10:48 pm

    איך אפשר לבדוק את ההנחה ש"יופי חיצוני…מעיד על פוריות" מבחינה ביולוגית נטו ? כלומר להוציא מהמשוואה את העובדה שנשים יפות יהיו מבוקשות יותר ? האם מחקרים כאלה נעשו ?

    • גיל  ביום 14/08/2012 בשעה 10:58 pm

      משה, כתבתי על זה לא מעט בבלוג ואתה יכול לחפש בקטגוריה של יופי. אבל בקצרה, פוריות האישה מוגבלת בשנים ושיא הפוריות הוא בסוף שנות העשרה, תחילת שנות ה20. אלו הן גם השנים שנשים נתפשות כהכי יפות. בשנות ה40 הירידה הכי תלולה מה שחופך להפסקת הווסת. בנוסף, יש הרבה מחקרים שמראים למשל שנשים סימטריות או כאלו עם יחס מתניים ירכיים נמוך, מה שנחשב למאוד אטרקטיבי יותר קל להן להכנס להריון.

      • משה  ביום 14/08/2012 בשעה 11:16 pm

        קראתי את הפוסט "האבולוציה של האהבה" שדי מסכם, כך נראה לי, את הנושא, ואני רוצה למקד את השאלה: האם ככל שאשה נתפסת כיפה יותר הסיכוי שלה להיות אם ליותר ילדים גדל, או כפי שאני חושד, קטן ?

      • גיל  ביום 15/08/2012 בשעה 12:09 am

        בעולם המודרני זה לא ממש רלוונטי כי לאנשים יש שליטה על מספר הילדים הרצוי. יותר נכון למדוד מספר פרטנרים מיניים או מחזרים בכלל. אכן, החשד שלך מוצדק במידה כי נשים יפות מאוד הרבה פעמים מאוד בררניות ומתקשות לבחור בן זוג קבוע.

  • מיכל  ביום 15/08/2012 בשעה 1:46 am

    לא מבינה את הקשר בין נטילת יותר סיכונים לשיעורי רצח גבוהים יותר בקרב גברים. אפשר לרצוח בלי להסתכן כלל לצורך נקמה למשל. זו תוקפנות. האם תוקפנות היא דרך הסיכון העיקרית? נשים לוקחות סיכונים גבוהים מאוד כאשר מסכנות את התמיכה הכלכלית בהן ובילדיהן כשבוגדות למשל. יש כאן המון עניין של פרשנות ולא בטוחה שנבחן מספיק מנקודת מוצא נשית. אם ידוע לך אודה

    • גיל  ביום 15/08/2012 בשעה 9:18 am

      הכוונה היא שמעורבות באלימות בכלל מאפיינת גברים צעירים הרבה יותר מנשים וקשורה בצורה ישירה ועקיפה לתחרות תוך מינית בין גברים לבין עצמם. כל מעשה שמעלה את האפשרות למוות או פציעה כרוך בסיכון. נכון שעקרונית אפשר לרצוח בדם קר תוך במטרה לא להפגע או להתפס אבל זה עדיין סיכון. להיות תוקפן זה בהחלט מסוכן באופן כללי, את לא חושבת? אין בזה לומר שאנשים אחרים לא לוקחים סיכונים שונים בחיים, ונשים בהחלט מסכנות קשרים בבגידות, אבל בהשוואה בין גברים ונשים למשל, הסיכונים והפגיעות בגברים חמורות יותר בסך הכל.

  • niron1  ביום 15/08/2012 בשעה 1:22 pm

    אני חושב שאחד הדברים הכי מעניינים בנושא המשיכה בין המינים הוא סיבת המשיכה. כלומר, אלו תכונות מושכות נשים לגברים ולהפך. נושא זה נחקר רבות וגם אתה כבר הזכרת זאת בכמה מקומות בבלוג. אין ספק שכפי שהוכח במחקרים כאלו, התכונה הכי חשובה ומושכת לנשים היא גבר בעל מעמד/ עשיר/חכם וכו כלומר מפרנס. אבל, מתוך המחקרים שציינת גיל, עולה עוד תכונה שגברים מעריכים שתמשוך נשים: אומץ. בלי לקרוא את המחקרים נראה ברור שבימי קדם, בעולם המסוכן של פעם, גבר אמיץ שיכל להביא צייד, שיכל להגן על משפחתו מפולשים, וכו' הוא גבר בעל תכונה חשובה במיוחד שיכולה להבטיח שרידות למשפחה. אומץ לב חשוב גם בכדי ליצור הון ולהתעשר כפי שיודע כל יזם. אבל השילוב של אומץ לב עם אינטיליגנציה גבוהה וחוש עיסקי יביא הצלחה עיסקית. כך שבעצם איש אמיץ שמצליח מכיל בתוכו מגוון רב של תכונות חשובות לשרידות.לכן, נשים נמשכות לא סתם לגברים אמיצים, אלא לאמיצים מצליחים. זה שיעשה תעלול בסקייטבורד ויפול על הפנים לא ממש יעשה רושם על האישה שרצה לכבוש..

    • גיל  ביום 15/08/2012 בשעה 1:54 pm

      אומץ הוא בהחלט תכונה חשובה. היום זה פחות רלוונטי אבל זה מגולם בביטחון עצמי גבוה ודומיננטיות וקשור בעקיפין לסטטוס חברתי (לא בהכרח כזה שמושג על ידי עושר כספי). זה כמובן קשור גם ללקיחת סיכונים. רק אנשים אמיצים יוכלו לקחת סיכון בעסקים כמו גם באהבה. כמו שציינת, נשים ירתעו מלוזרים או גברים רכרוכיים ואלו שנוטלים סיכונים בכל תחום יכולים להרוויח הרבה אבל גם להפסיד לא מעט (אם כי ההפסד ברוב המקרים הוא לא נוראי כל כך).

  • niron1  ביום 17/08/2012 בשעה 12:30 pm

    כדאי לפעמים לכולנו לנסות לא רק לפרש תופעות כפשוטן. לכל הדברים שתיארת שמתרחשים יותר בנוכחות אישה אטרקטיבית כמו לקיחת סיכונים, אומץ לב, רצון להוכיח ולהרשים כבעל אמצעים או מעמד וכו.
    הם אכן כנראה מתפרשים בתת המודע של האישה כסממנים חיובים מהבחינה ההשרדותית. אבל אולי גם יש בהתנהגות שכזאת משהו פשוט יותר שמתפרש ע"י האישה – "הוא מנסה להרשים אותי כלומר אני מוצאת חן בעיניו". וכידוע לנשים אחד הדברים החשובים ביותר כשהיא בוחרת גבר, (לעיתים יותר מאשר מעמדו ועושרו) הוא האם הגבר מחבב או אוהב אותה. הבנה שכך או לא ע"י האישה, משפיעה דרמטית על המשך הקשר. יש גברים שבעקבות כך, עושים זאת אולי באופן לא מודע בכדי להראות מצד אחד לאישה שהם בעלי מעמד או אומץ ומצד שני לרמוז לה: אנחנו מנסים להרשים אותך כי את מוצאת חן בעיננו..יש גברים רבים אגב, שיודעים היטב מנסיונם, את הצורך הנשי לחוש אהבה בכדי להתקרב לגבר ומנצלים זאת לרעה באופן מודע.. למשל מספרים לה שאוהבים אותה בלי שהם באמת בכדי לממש את מבוקשם..

    • גיל  ביום 17/08/2012 בשעה 12:57 pm

      נירון, זה כל העניין. בוודאי שאנשים מפרשים את הסיטואציות בצורה פשוטה כמו שתארת, אבל כל הרעיון של המחקרים האבולוציוניים הוא לעמוד על הדחפים הפחות מודעים, כאלו שלא עוברים רציונליזציות. זה בדיוק ההבדל בין מה שנקרא הסבר אולטמטיבי להסבר מקורב. הסברים מקורבים הם אלו שארציים יותר, קשורים להיסטוריה הפרטית של אותו אדם וכו'. בדיוק כמו כשאתה אוכל משהו אתה לא חושב על זה במונחים הישרדותיים.

  • niron1  ביום 20/08/2012 בשעה 6:21 am

    כיצד משפיעה אישה יפה על הנטיה לקחת סיכונים, על שיקול הדעת ועל עוד המון דברים. התשובה ברורה. אני מבין "שהתשובה ברורה" היא לא תשובה וגם עניין ברור והגיוני חייבים לבדוק, מדעית. אבל היה יתר מעניין לבדוק את העניין הלאה מעבר לנקודה ברורה זו, בכדי להתקדם ולנסות לפתור בעיות הקשורות בכך. ואכן חקרו. בעולם והלכו עוד רחוק יותר. קראתי למשל את ספרו של דן אריאלי, לא רציונלי ולא במקרה, שם מתואר מחקר פסיכולוגי שבה לבדוק את ההשפעה של גירוי מיני על שיקול הדעת והנורמות האישיות של גברים. לא אכנס כאן לפרטים הטכניים של הניסוי.., אבל עלה שם בברור כי גירוי מיני גבוה גרם לשינוי ושיבוש שיקול הדעת והנורמות האישיות של אותו אדם ביחס למצב בו אינו מגורה מינית..מעניין במחקר שאתה הצגת, איך היו הגברים מתארים את רמת הגירוי המיני שלהם באותו יום. למשל בשאלונים ואיך אותה רמה כולל רמת הטסטוסטרון שלהם היתה משפיעה על רמת הסיכון שלקחו. אני חושב שישנם מחקרים שמראים קשר בין רמת טסטוסטרון לשאפתנות רבה, אגרסיביות וכו. למחקר כזה אגב, יש לדעתי השלכות רבות ומעניינות על נושאים רבים כולל כאלו שמצויים בלב השיח הציבורי, וכן על התחום המשפטי, חברתי ועוד. מחקרים רבים בתחום האבולוציה היו משתנים לחלוטין אם למשל הגברים במחקר היו מסורסים או נוטלים תרופות מדכאות טסטוסטרון וכו.כלומר, ישנה מערכת אחת קטנה ומינית.. שמשפיעה בצורה עצומה על חיי אדם. תוריד אותה או תדכא אותה, ועדיין יהיה לאדם מוח יצירתי וחיים אבל כנראה עם הרבה פחות השפעות אבולוציוניות..

    • גיל  ביום 20/08/2012 בשעה 8:59 am

      נירון, אני לא חושב שהתשובה ברורה כל כך בלי לבדוק את זה. היא אולי נראית ברורה עכשיו, אחרי המחקר הזה ואחרים, אבל בלי מחקרים אמפיריים זה ישאר רק בגדר השערה. לגבי המחקרים של אריאלי או אלו שהוא מתאר אותם בספרים שלו, הם אכן מאוד מרתקים אבל לדעתי היה רצוי לתת להם הסבר אבולוציוני אולטמטיבי. המחקרים המתוארים מראים הרבה פעמים התנהגויות לא רציונליות כביכול של אנשים ועוסקים הרבה בכל מיני תופעות מקורבות מעניינות, אבל הן חסרות הקשר רחב יותר וזה האבולוציוני יכול לתת אותו.

  • niron1  ביום 20/08/2012 בשעה 10:41 pm

    מסכים גיל שהסברים אבולוציוניים לתופעות פסיכולוגיות, מעשירים ומועילים במיוחד ומגלים אספקטים והיבטים שאינם ניתנים להבנה אלמלא משתמשים בהסברים אבולוציוניים. בין היתר מכיוון שלוקחים אותנו להתחלה, למקור ולסיבה לתופעה.חייב לאמר שכשקראתי את הספר שלו וספרים אחרים בתחום, ניסיתי בכל פעם לראות ולהבין את התופעות הפסיכולוגיות בהבט אבולוציוני.. אתה בפירוש כבר יכל להחשיב אותי כחסיד הפסיכולוגיה האבולוציונית, ולאתר שלך יש חלק מסוים בעניין.. 🙂

    • גיל  ביום 20/08/2012 בשעה 10:50 pm

      מצוין נירון, זה מאוד משמח לשמוע. אני חושב שעצם החשיבה האבולוציונית, העלאת השערות אבולוציוניות גם אם הן לא תמיד בהכרח נכונות, מעשירות את הצורה שבה אנחנו קוראים מחקרים.

  • מיכל  ביום 22/08/2012 בשעה 2:36 am

    אני עדיין לא מבינה את עניין האונס. שלחת אותי ללמוד את זה. גיליתי שנקבות שימפנזה "נותנות" לזכרים כדי לקבל טובות הנאה בתמורה (את נתח הבשר המשובח מהציד למשל). זאת הסכמה. לא אונס. גם כשזכר מביס את המנהיג ולוקח לעצמו את השליטה ע"י משגל עם כל הנקבות המיוחמות לצורך העמדת צאצאים מזרעו יש סוג של הסכמה כנועה בקבלת מרותו. הן וצאצאיהן נהנים בסופו של דבר מהגנתו והשקט והרוגע ששליטתו משרה על הקהילה כולה. זוהי גם טובת הנאה. אני לא רואה את זה בקרב שבטי אדם אפריקאים במלחמה. שם הנאנסות נזנחות למחלות ורעב על צאצאיהן. אין טובת הנאה באונס של אישה אנושית. המשוואה הזאת לא קיימת. נורא קשה לי עם זה שעצם האמירה שזה כאילו "טבעי" מייצרת לגיטימציה…

    • גיל  ביום 22/08/2012 בשעה 9:30 am

      מיכל, נקבות שימפנזות ואצל חיות רבות אחרות, לא תמיד נותנות סקס תמורת טובות הנאה אחרות אלא בפירוש נאנסות על פי כל הגדרה מקובלת. זה קיים בכל עולם הטבע ואת יכולה לראות בערך הזה של ויקיפדיה (תגללי לחלק של coercive sex):

      http://en.wikipedia.org/wiki/Animal_sexual_behaviour

      וגם פה:

      http://discovermagazine.com/1995/aug/apesofwrath548

      בנוגע להגנה ושליטה זה הרבה פעמים עניין של פרשנות. הרי את תמיד יכולה לומר שאם חיים בדיקטטורה יש שקט ורמות פשיעה נמוכות, אבל השקט הזה מושג באמצעי כפייה שכל חריגה מהם יובילו לעונשים אכזריים.

      לגבי הלגיטימיציה, אין בהסבר אבולוציוני שום לגיטימיציה לאונס אלא ניסיון מדעי להבין אותו. זה לא משנה אם התנהגות מסוימת מקורה אבולוציוני או לא, תמיד יש לנו את הכוח לשנות אותה. תחשבי ככה, האם זה שלאלימות בכלל יש שורשים אבולוציוניים אומרת שיש לה לגיטימיציה בחברה? אני בטוח שאת לא חושבת ככה. זה נקרא אגב הכשל הנטורליסטי שמבלבל בין ה"מה" ל"מה צריך להיות". לא צריך להבהל מהסברים אבולוציוניים כי הם נותנים לנו הבנה טובה יותר של עצמנו ושורשי ההתנהגות שלנו וככל שיש יותר ידע אנחנו יכולים להתמודד יותר טוב עם הבעייה.

      • מיכל  ביום 24/08/2012 בשעה 1:31 am

        מדהים. הקישור השני פשוט מרתק. בדיוק המידע שהיה חסר לי "להשלמת הפזל" של הבנת יחסי נשים-גברים. תודה לך

      • גיל  ביום 24/08/2012 בשעה 8:57 am

        מצוין, אני שמח לשמוע.

כתיבת תגובה