הפרדה בין כיתות בנים ובנות בגלל הבדלים ביולוגיים בצורת הלימוד

מי אמר שלפסיכולוגיה האבולוציונית אין השלכות מעשיות? כתבה מעניינת ב-CNN על בית ספר שלוקח כנקודת מוצא את ההבדלים הביולוגיים במבנה המוח של בנים ובנות, ומתאים את צורת הלימוד לכל מין בכיתה נפרדת. כך למשל, מכיוון שבנים לומדים טוב יותר כשהם בתחרות ובתנועה, שיטות הלימוד תחרותיות יותר. בנות לומדות טוב יותר בשיתוף פעולה והלימודים בהתאם. המורים גם לוקחים בחשבון את קצב ההתפתחות הקוגנטיבית השונה שיש לבנים ובנות. למשל, העובדה שיכולות מתמטיות שמתפתחות מוקדם יותר אצל בנים, ויכולות מילוליות מוקדם יותר אצל הבנות. התוצאות מראות שגם בנים וגם בנות משפרים את הציונים שלהם בהשוואה ללימודים שנעשים ביחד. עדיין לא ברורות מה ההשלכות החברתיות של לימודים בקבוצות נפרדות, אם כי יתכן שמפצים על כך בפעילויות חוץ לימודיות.

הנה הכתבה:

סגור לפרסום תגובות והשארת עקבות.

תגובות

  • גלי  ביום 09/12/2009 בשעה 9:12 pm

    ביו טיוב:

  • חנה בית הלחמי  ביום 09/12/2009 בשעה 9:20 pm

    באיצטלא אקדמית.
    כן, יש הבדל שניתן לתקנו בהפרדה מגדרית. הוא חברתי.

  • יוכי שלח  ביום 09/12/2009 בשעה 10:21 pm

    החזון של הפמיניזם הרדיקלי…
    ובכל זאת, כפי ששואל השדרן, מה יעשו בנים שמעדיפים למידה של "בנות" או בנות המעדיפות למידה של "בנים"?
    האם לא מוטב ללמד כל קבוצה לדעת להשתמש בדפוסי התנהגות של הקבוצה השנייה, במקום לחזק את התכונות הסטריאוטיפיות?
    לאמריקה הפתרונים.

  • גיל  ביום 09/12/2009 בשעה 10:28 pm

    קוגנטיביים מולדים בין המינים. די עצוב לראות נסיונות השתקה על בסיס אג'נדה קיצונית.

  • גיל  ביום 09/12/2009 בשעה 10:32 pm

    היחידה. כמו שצוין שם, עדיין מלמדים בשיטות מעורבות ואני מניח שאפשר ליצור כיתות שיוגדרו על ידי סגנון למידה מסוים וכל ילד יוכל ללמוד בהן. בסופו של דבר אנחנו מדברים על הבדלים ממוצעים ואכן יש שונות בין אנשים. בכל מקרה, זה צעד ראשון בניסיון להפריד בין סגנונות לימוד שונים ובעיניי (לפחות מבחינה לימודית גרידא) עדיף על הקיים.

  • גלי  ביום 09/12/2009 בשעה 10:38 pm

    אתמול הראו בחדשות ערוץ שתיים כיצד בבני ברק מפרידים מרפאות קופות חולים לנשים ולגברים ומפרידים בין נשים לגברים במכולת. בשעות מסוימות נכנסות למכולת נשים ובאחרות גברים. ולמה? כי אסור שאברך יכנס למכולת כאשר אישה קונה שם. ובאוטובוס הנשים יושבות מאחורה והגברים מקדימה. כלומר, הנשים יושבות איפה שהאוטובוס קופץ וגורם לבחילה והגברים יושבים היכן שנוח.
    עכשיו יש הסבר ביולוגי לצורך בהפרדה: לנשים ולגברים יש הבדלים ביולוגיים במוח. בתור אחת שמתמצאת במדע אני מוכרחה להודות שזה נכון… גברים נוטים לחשוב כל הזמן על נשים ועל סקס ולכן אם אברך יגע באשה במכולת אז… ונשים חושבות על גברים. ואכן הקוף שקרוי הומו ספיאנס זקוק להפרדה או להסגר מאז שהאבולוציה יצרה ברבות השנים את היחסים ההטרו סקסואליים (וגם במיני חיות מסוימים הותירה את היחסים האחרים).

  • גיל  ביום 10/12/2009 בשעה 12:07 am

    פה, באמת.

  • דיזי  ביום 10/12/2009 בשעה 2:54 am

    אין לי ספק שאם הייתי לומד בשיטה כזו בבית הספר, הרגלי הלמידה שלי היו משתפרים פלאים ואיתם התוצאות.
    ואין לי ספק שהיתה לכך השפעה רבה על מהלך חיי.

  • ליאור  ביום 10/12/2009 בשעה 7:32 am

    החבורה הרעשנית הזאת דוחפת את הרעיון המוזר הזה כבר כמה שנים. אבל אם בודקים יותר טוב מי הגופים שתומכים ביוזמה הזאת אפשר להבין שמה שעומד על הפרק זה לא רק שיפור הישגים לימודיים, אלא גם דברים אחרים לחלוטין. אפשר ללמוד את זה גם מבדיקה של המאפיינים של אותם מחוזות שמאמצים את השיטה הזאת (שלא נמצאים בדיוק בבלאייר או בשדרה החמישית).

    בעולם שבו לסטריאוטיפים יש משקל רב כל כך, הסכנה של הפרדה מגדרית מהסוג הזה היא ברורה. אם הם לומדים שונה, אז אולי גם מבחני הבגרות יהיו שונים לבנים ובנות. איפה זה נעצר?

    אבל אפילו עצם הרעיון הזה מעורר שאלות די רציניות. בנים ובנות לומדים באופן שונה? יופי. אבל גם ילדים של הורים משכילים לומדים, בממוצע, באופן שונה מילדים של הורים לא משכילים. אפשר הרי לייעל את הלימוד אם היו מפרידים בינהם בבתי הספר הציבוריים. כל אחד ילמד לפי השיטה שמתאימה לו. אבל מי שיעלה את הרעיון הזה יהפוך את עצמו באופן מיידי לשטן עליי אדמות (ובצדק) ויואשם בהנצחת האפליה. אפליית נשים משום מה מתקבלת בשיוויון נפש.

    ואגב, מאיפה הנתון שההישגים של הבנות עולים כאשר הן לומדות בנפרד? זה נכון לגבי בנים באותם ניסויים (אמנם מפוברקים) שנעשו, אבל עד כמה שידוע לי, זה לא התבטא באופן משמעותי אצל הבנות.

  • גיל  ביום 10/12/2009 בשעה 7:50 am

    ללמד אנשים בצורה שונה. זה בהחלט לא חייב להיות מחולק לבנים או בנות וגם חלוקות אחרות שנובעות מסיבות שונות אפשריות. למה להניח שכולם לומדים באותה דרך בדיוק?

    אני מסכים שיכולות להיות לזה השלכות חברתיות מסוימות אבל אני לא בטוח שאי אפשר להמנע או להקטין אותן. הרי באותה מידה אפשר לטעון שילדים שעושים homeschooling עלולים לסבול מבעיות חברתיות וזה גם נכון במידה מסוימת. יש גם פעילויות חוץ בית ספריות ובכל מקרה זה לא מחייב שכל שיעור יחולק לקבוצות כאלו.

  • יוסי  ביום 10/12/2009 בשעה 7:53 am

    דבר ראשון, כל המחקרים שאי-פעם שמעתי עליהם לגבי הפרדת בנות לכיתות או בתי-ספר משלהן מצאו שההפרדה משפרת את הישגיהן לאין ערוך, בעיקר במקצועות שנחשבים גבריים, המדעים.
    .
    התיאוריה שמאחורי ההפרדה הזו אינה קשורה לשום הבדל ביולוגי אלא פשוט לממצאים שמורים נותנים יותר תשומת לב לבנים (בין השאר כי בנים הם יותר מופרעים),ולכך שבנות מעדיפות לא להתבלט בלימודים כשהן בחברת בנים.
    .
    וכמובן שהתאמת שיטות ההוראה להבדלים ביכולות הקוגניטיביות בין בנים לבנות, אין לה קשר רב לפסיכולוגיה אבולוציונית. מספיק לעשות מבחנים קוגניטיביים כדי למצוא את ההבדלים האלו, ולהתאים את שיטת ההוראה אליהן. אין צורך בסיפורי אבולוציה בשביל זה. אפשר לומר שעצם ההשערה שיש הבדלים בין בנים לבנות הגיעה אלינו בזכות הפסיכולוגיה האבולוציונית. טוב, למה לא.

  • ליאור  ביום 10/12/2009 בשעה 8:16 am

    ועוד הבדלים "ביולוגיים". הרי הנושא הזה עד היום נמצא בוויכוח, ואי אפשר להתייחס אליו כעובדה.
    מעולם לא נעשה ניסוי מלא שבדק אם הסיבה להבדלים היא גנטית או סביבתית, וכל אינטואיציה טובה בדיוק כמו האינטואיציה ההפוכה.

    ובקשר להפרדה בן תלמידים, עם זה אין שום בעיה. אבל למה ההפרדה צריכה להיות דווקא על בסיס מגדר? למה לא להפריד בין התלמידים על פי היכולות והצרכים האמיתיים שלהם, בלי לעשות הכללות גורפות ולא הוגנות כלפי התלמידים? לא ברור.

  • גיל  ביום 10/12/2009 בשעה 8:46 am

    דווקא יש די מחקרים שהבדלים קוגנטיביים מסוימים בין בנים לבנות מקורם ביולוגי ולא חברתי, למשל מחקרים שמראים של הבדלים התנהגותיים כתוצאה מרמות טסטוסטרון שונות. בכל מקרה, כמו שאמרתי ההבדלים הללו בממוצעים ואין סיבה להפריד רק על בסיס מגדרי. אין לי ספק שהפרדה כזו עוזרת יותר מאשר מזיקה (אני מדבר מבחינה לימודית) כי עדיף שתי שיטות שעובדות טוב בממוצע על שיטה אחת שלא מבחינה. אבל גם אני חושב שיש לאפשר לבנים ובנות להתנסות בלימודים בשיטת לימוד מסוימת שלכאורה לא מתאימה למגדר שלהם.

  • אייל  ביום 10/12/2009 בשעה 9:49 am

    אני מצטרף לטענה של ליאור. קיימות מסגרות לימוד שונות בבתי ספר גם היום על סמך הישגים ויכולת, החל במסגרות מחוננים וכלה בהקבצות שונות במתמטיקה או קבוצות עזר למתקשים בקרוא וכתוב וכן הלאה. אני לא מבין למה צריך לקטלג מראש על סמך מגדר, כאשר אפילו אם קיים הבדל אמיתי בין המינים, השונות בין הפרטים בכל אחד מהמינים מאד גדולה, ולכן לקטלג מראש על סמך איפה נופל מרכז ההתפלגות זה איוולת.

  • גיל  ביום 10/12/2009 בשעה 10:13 am

    נכון שזה לא מושלם, אבל זה בוודאי עדיף על לימוד אחיד לכולם כשידועים ההבדלים בממוצעים בין שתי הקבוצות.

  • SilentMike  ביום 10/12/2009 בשעה 1:24 pm

    יש טעם לפגם בחלוקה של התלמידים לקבוצות לפי פרמטר לא רלוונטי, גם אם יש מתאם סטטיסטי בינו לבין פרמטרים כן רלוונטים. אם המטרה היא חינוך מותאם לנטיות אז יש לעשות זאת כמו שצריך, מותאם אישית על בסיס אבחונים אישיים. אבל זה כבר עולה כסף…

  • טל  ביום 10/12/2009 בשעה 2:53 pm

    (למה בעצם?)
    באמת עניינה אותי התשובה.

    כנראה שאין באמתחתך תשובה טובה…

  • גיל  ביום 10/12/2009 בשעה 7:07 pm

    אתה מוזמן לכתוב אותה שוב.

  • גיל  ביום 10/12/2009 בשעה 7:09 pm

    אם ההבדלים קיימים בממוצע אז גם השיפור יהיה בממוצע. ברור שתאורטית עדיפה התאמה אישית אבל לא ממש ברורים הקריטריונים של התאמה לכל אחת מהתוכניות. מה שכן ברור שהמין כן משפיע וכמו שאמרתי, הוא עדיף על אי החלוקה הקיימת.

  • ע  ביום 10/12/2009 בשעה 7:15 pm

    יש פרק מפורש בסימפסונס שעוסק בדיוק בזה…

  • טל  ביום 10/12/2009 בשעה 9:27 pm

    לא מתחייב על זהות בניסוח.

    כתבתי שהמחקרים שאתה מדבר עליהם עוסקים בסטטיסטיקה ובממוצעים, ומה תאמר לתלמיד שאינו קרוב לממוצע, האם הוא יאלץ ללמוד בשיטה שאינה מתאימה לו רק מפני שהוא שייך לקבוצה שבממוצע מתאימה לשיטה?

    מעבר לזה, כאשר השונות גדולה כפי שכתבו כאן, המשמעות של הממוצע יורדת מאוד.

  • גיל  ביום 10/12/2009 בשעה 9:44 pm

    אין ספק שזו לא שיטה מושלמת שמתאימה לכל תלמיד ברמה הבודדת. אבל אם משווים את המצב הקיים שבו יש כיתות מעורבות שבהן לומדים בשיטה אחידה, לעומת הפרדה על בסיס משתנה שידוע שהוא משפיע באופן ממוצע, אז עדיפה השיטה השנייה. בהנחה שבאמת יש שיפור בממוצעים של בנים ובנות בכל כיתה, למה זה רע? אז כמובן שאחרי שבידדנו משתנה אחד אפשר להוסיף לזה משתנים נוספים שמשפיעים ולנסות לבחון את סגנון הלימוד של כל סטודנט בנפרד. כל הדברים הללו נכונים ויפים אבל במצב הקיים היום, זה עדיף על השיטה הישנה.

  • טל  ביום 10/12/2009 בשעה 10:50 pm

    אתה בתור תלמיד מגיע לבי"ס ונשלח לכיתת הבנים למרות שאתה מעדיף ומתאים לך יותר להיות בכיתת הבנות. כשאתה מנסה למחות מסבירים לך שצר להם, אבל אתה ילד ולכן תאלץ ללמוד עם הילדים מכיוון שבממוצע אתה מתאים לשם. מרגיז? מתסכל? מטופש? כל התשובות נכונות?

  • גיל  ביום 11/12/2009 בשעה 12:21 am

    היום יותר ילדים מתוסכלים ולא לומדים בצורה טובה כי הם בכיתה שלא מתאימה לסגנון שלהם. החלוקה המגדרית מפחיתה את הטעויות. בכל מקרה, כמו שנאמר בכתבה, לא מכריחים אף אחד ללמוד שם. יש עדיין כיתות מעורבות שמי שרוצה הולך אליהן. עובדה שרוב אלו שלומדים בנפרד מרוצים מזה כנראה.

  • טל  ביום 11/12/2009 בשעה 12:53 am

    ההאם ילד שסגנון הלימוד שלו מתאים לכיתת הילדות יורשה ללמוד שם, או שיש כאן עניין אחר…

  • גיל  ביום 11/12/2009 בשעה 1:19 am

    הבעייה תהיה לאתר ילד כזה, אבל אם מישהו כזה מעוניין ללמוד שם אז אין סיבה לא לתת לו.

  • עדי  ביום 11/12/2009 בשעה 6:40 pm

    בבית הספר התיכון בכפר בלום מלמדים מתימטיקה בכתות נפרדות, גם בגלל התובנה שבנות לומדות בדרך שונה מהבנים, וגם משום שהבנים, שבדרך כלל, משתתפים יותר בשעור, "משתיקים" את הבנות.
    התוצאות מראות על שיפור ניכר בהשגי הבנות בהשוואה להישגיהן בכתות המעורבות.

  • טל  ביום 11/12/2009 בשעה 7:25 pm

    האם יש לך תשובה לשאלה ששאלתי את גיל, והוא הגיב תאורטית? זאת אומרת, האם ילד שאופן הלימוד שלו מתאים ללימוד בכיתת הבנות יוכל ללמוד שם?

    ושאלה נוספת, האם ההפרדה חלה על כולם?

  • אריאל  ביום 14/12/2009 בשעה 10:13 pm

    יש הפרדה ניכרת בין בנים לבנות, עד כדי בתי ספר נפרדים – מעניין אם מישהו טרח לבדוק פעם את ההישגים שלהם לעומת בתי ספר מעורבים.
    אפקט שלילי שיכול להיות להפרדה כזאת, בעיקר על בנים – חלק גדול מהתמריץ לבנים (בגילאי התבגרות) ללמוד הוא הרצון לזכות באשה. בלי נשים בכיתה, הישגי הבנים עשויים לרדת.
    הרעיון מעניין אבל מעלה הרבה בעיתיות. לבנות יש גם תחומי עניין שונים, האם לא ייווצר מצב שבו יחזרו ללמד בנות כלכלת בית ובנים מלאכה (בהשאלה, כמובן)?

  • גיל  ביום 15/12/2009 בשעה 2:29 am

    בעייתי. ועדיין, אני חושב שאפשר להתגבר על זה. לא כל המקצועות חייבים להלמד בצורה הזו ואפשר לספק מספיק אינטרקציות בין המינים בכיתות אחרות.

  • יוסי  ביום 19/12/2009 בשעה 7:50 am

    לאריאל, עד כמה שאני יודע מהרצאות ששמעתי בנושא, גם בנים מרוויחים מההפרדה. הטענה היא שהם לא מנסים להצליח בלימודים בשביל לזכות בנערות (ממתי חנונים פופולרים?), אלא שהם מוסחי דעת ומתפרעים בגלל חברת הבנות.

  • א  ביום 25/01/2010 בשעה 7:38 pm

    אמנם השיטה היום לא משהו, אבל השיטה הזאת בעייתית לא פחות ממספר סיבות:

    * יש עדיין הרבה יותר מחקרים שמראים כי לסביבה יש השפעה "כבדה" יותר על התפתחות קוגניטיבית. לדוגמא, בנות ששיחקו "משחקי בנים" לעומת בנות ששיחקו בבובות (אצל הראשונות התפתחה תפיסת מרחב לא שונה מאשר אצל הבנים) וכו' וכו'. השיטה הזאת רק תנציח את ההבדלים האלה, לא יותר. ואולי אף תיצור הבדלים נוספים.

    *מה יקרה כאשר הבנות האלה יתחרו על מקצוע שמטבעו תחרותי? הרי הבנים שלמדו בשיטה המסויימת יהיו מוכשרים יותר להתמודד עם סביבה תחרותית ולהפך. איך הן יקבלו את הכלים הנחוצים לחיות בעולם התחרותי שלנו? (ושוב, גם להפך).
    יש יתרונות גם בלמידה בתנאים לא אופטימליים: לומדים להסתדר בכל מצב.

    האם המטרה בבית הספר לקבל ציונים גבוהים נטו? לא ממש. יש חשיבות הרבה יותר גבוהה לדעתי לכישורים שרוכשים במהלך הלימודים.

    * יש נקודות שראיתי שהעלו מקודם כגון שונות בהרגלי למידה שלא קשורים למגדר. הפתרון הוא לא הפרדה, הפתרון הוא קבוצות לימוד קטנות יותר ומורים מוכשרים יותר שיוכלו לתת לכל תלמיד מענה לצרכיו והדרכה צמודה בדרך המתאימה לו.

  • אזרח  ביום 26/01/2010 בשעה 5:50 pm

    המציאות היא דווקא בדיוק הפוכה ממה שרשמת. מה שמצאו זה דווקא שההישגים של הבנות משתפרים באופן חד כאשר הן לומדות בלי בנים, בעוד ההישגים של הבנים משתפרים בצורה צנועה בהרבה.

    אבל כמובן שעדיף שכולם יסבלו, שההישגים של כולם יהיו נמוכים יותר, שלכולם יהיה פחות באופן כללי, העיקר שיהיה "שוויון".

  • אזרח  ביום 26/01/2010 בשעה 5:53 pm

    ומה תגידי היום לרוב התלמידים, שנאלצים ללמוד בשיטה שלא מתאימה להם?

    חלוקה גסה לשנים, שתיצור מצב בו רוב האנשים לומדים בשיטה מתאימה ורק מיעוט לא, היא כמובן עדיפה על המצב הקיים.

    חלוקה עוד יותר עדינה, ליותר קבוצות, תהיה עדיפה עוד יותר.

    אבל להגיד שעדיף לא לשפר שום דבר כי זה לא שיפור "מושלם" וכי תמיד יהיו אנשים שהמצב לא ישתפר עבורם (אבל גם לא יורע, כי המצב הנוכחי הוא הגרוע ביותר האפשרי מבחינת ההתאמה של שיטות הלימוד לצרכי התלמידים השונים), זה אבסורד.

  • רדיקלית  ביום 28/01/2010 בשעה 4:54 pm

    לי זה דווקא מסתדר עם הפמיניזם הרדיקלי.
    בתנאי שיסכימו לבנות ובנים שרוצים ללמוד בקבוצה השניה – את האפשרות.

    עובדה שזה מעלה את הישג הבנות.

    כל עוד המגמה היא התאמת דרך למידה ולא לימוד נושאים שונים ממניעים דתיים, אז זה עדיף על השיטה הרגילה.

%d בלוגרים אהבו את זה: