הקול קובע – החשיבות של קול עמוק להצלחת חברות ומנהלים

בשנים האחרונות יש לא מעט מחקרים מעניינים שעוסקים בקול האנושי. מנקודת מבט אבולוציונית, הבדלים בגובה הקול (שנמדד בהרצים) קשורים במידה רבה לברירה המינית. קול עמוק אצל הגברים קשור לרמות גבוהות של טסטוסטרון, משהו שמתקשר לחוזק פיסי, לסטטוס גבוה ולהצלחה רבייתית. כך למשל, גברים עם קול עמוק מולידים יותר ילדים בחברות ציידים לקטים שבהם אין את המגבלה של אמצעי מניעה (בעוד אצל הנשים אין הבדל). נשים שמעוניינות בגבר אטרקטיבי ידברו בקול גבוה ודקיק. מחקרים אחרים מצאו גם שלקול יש השפעה על דפוסי הצבעה, כך שגברים עם קול נמוך נחשבו למועמדים אמינים ואמיצים יותר, כאלו שכדאי להצביע עבורם, במיוחד בעיתות מלחמה. מחקר חדש לוקח את העניין צעד קדימה. אם גברים בעלי קל עמוק נתפסים כדומיננטיים יותר, האם זה מתורגם גם להצלחה כלכלית?

כדי לבדוק את הנושא השתמשו החוקרים במדגם של מנכ”לים (CEO) של חברות במדד ה-Standard & Poor’s 1500 stock index, שהוא מדד החברות המובילות במשק. החוקרים חיפשו דגימות קול של המנהלים שהופיעו ברשת (Youtube, אתרים רשמיים של החברות וכו’). בסך הכל הם דגמו 792 מנהלים. אחר כך, הם בדקו את השווי של החברות הללו במשך שלוש שנים (2006-2008), המשכורת של המנהלים וכמה זמן הם היו בתפקיד. החוקרים גם אספו נתונים על גיל המנהלים, השכלה, מבנה הפנים וצורת הדיבור כדי לשלול גורמים מתערבים (אף אחד מהם לא נמצא כמשפיע משמעותית על התוצאות).

הנה התוצאות המרכזיות בגרפים:image

עכשיו הכל ברור נכון? מה, לא? אז מה בדיוק הגרפים מראים? הגרפים מציגים (משמאל לימין) את הגודל של החברה (או השווי שלה), הרווחים של המנהלים, וכמות הזמן שהם מכהנים – כפונקציה של גובה הקול של המנהלים. למעשה, הנתונים המוצגים מראים את הלוג של שני המשתנים הרלוונטיים, וזאת כדי להשוות בצורה נוחה חברות עם שווי שונה מאוד (אחרת הגרפים יהיו מאוד גדולים ולא נוחים לקריאה).

מה אפשר ללמוד מהגרפים? דבר ראשון וזה חשוב לכל מחקר, שיש שונות גדולה מאוד בכל משתנה, משהו צפוי לחלוטין אבל שהרבה פעמים מתעלמים ממנו או שוכחים שהוא קיים כשמדווחים לכם על מדדי מרכז שונים כמו הממוצע (מדדי מרכז טובים לסיכומים כלליים מעבר לנבדק זה או אחר). הגרפים כן מראים שהמגמות הכלליות מתונות יחסית, משהו שהרגרסיות חושפות גם כן. אפשר לראות שיש מתאם שלילי בין המשתנים בכל גרף, והניתוחים הסטטיסטיים מראים שהוא מובהק בכל המקרים. מה המשמעות של המתאמים השליליים? הם אומרים שככל שגובה הקול נמוך יותר, כך שלושת המדדים הכלכליים חיוביים יותר. ביתר ספציפיות, הגרף השמאלי ביותר מראה שירידה של 1% בגובה הקול, תורמת לעלייה של 1.4% ברווחיות החברה. זה אולי נראה מעט באחוזים אבל יכול להתרגם ללא מעט בכסף ממשי (אחרי בקרת משתנים דמוגרפיים ואישיותיים שונים כמו גיל המנהל, האחוז יורד במקצת ל-1.2%). ההבדלים בפועל יכולים להתבטא במאות מיליוני דולרים בין מנהלים עם גובה קול שונה. הגרף האמצעי מראה שירידה של 1% בגובה הקול תורמת לעלייה של כ-0.5% למשכורת של המנהל, ואילו הגרף הימני מראה שאותה ירידה של 1% בגובה הקול תורמת לעלייה של 0.5% בוותק של המנהל.

אז נראה ששווי החברה הוא המשתנה החשוב ביותר שמושפע הכי הרבה מגובה קול נמוך. מנהלים עם קול נמוך מצליחים יותר אישית וגם תורמים יותר לרווחים של החברה. השאלה שאין עליה תשובה חד משמעית היא מה הסיבה ומה המסובב ביחס בין המשתנים השונים. האם רווחים גדולים של החברות קשורים ישירות לקול נמוך שאולי תורם לרווחים כי קליינטים סומכים יותר על מנהל עם קול עמוק, או שזה קשור יותר למה שקול עמוק מייצג. קול עמוק יכול כאמור להעיד על סמכותיות, דומיננטיות, ואגרסיביות של אותו אדם, והם הגורמים החשובים שמשפיעים על הכנסות החברה. הקול הנמוך הוא רק תוצר לוואי של המאפיינים האישיותיים הללו. אותם המאפיינים יכולים לתרום לסטטוס גבוה והם בתורם משפיעים על ההצלחה שלו כמנהל.

ישנה גם אפשרות שמחברי המאמר מעלים, והיא שמנהלים של חברות מצליחות בכוונה מדברים בקול נמוך יותר, למרות שלא סביר שזה נכון כי אחרת כולם היו עושים את זה וגם כי אנשים בתעשייה שבוודאי מכירים את הקול האמיתי של הדוברים היו שמים לב אליו, ולכן המניפולציה לא הייתה משפיעה כל כך. כך או כך, יהיה מעניין לבחון בעתיד דרכים ספציפיות שבהם הקול הנמוך תורם להצלחת החברה ולרווחים (אם בכלל).

Both comments and trackbacks are currently closed.

תגובות

  • meirgilboa  On 21/08/2013 at 12:51 pm

    למרות שאני ממעט לצפות בטלוויזיה, למיטב זיכרוני לנוחי דנקנר יש קול מאד עמוק. דנקנר מעולם לא הקים בעצמו מפעל יצרני, הוא רק קנה כאלה, ובעיקר חברות שירות. בתחילה מאד הצליח, וכולם קשרו לו כתרים, ובתקופה הארוכה – איש לא רוצה להיות במקומו. אך, כנראה, שקולו לא השתנה. מה זה אומר?

    • גיל  On 21/08/2013 at 1:02 pm

      זה אומר שהוא גאון 🙂 כל אלו שמצליחים לעשות הרבה כסף מכלום נראים לי גאונים והאמת שגם עם הירידה בהון שלו, לא נראה לי שצריך לדאוג לו. אגב, מעניין עם עבריינים ופסיכופתים מחזיקים בקול עמוק. אני חושב שפסיכופתים שטובים במניפולציות על אחרים אולי יהיו עם קול עמוק יותר.

  • ניצן  On 24/08/2013 at 4:01 pm

    ממבט על הגרף נראה שהקשר מאוד קלוש. ובוודאי לא קובע כאשר בוחנים מקרה יחיד, כמו שבדרך כלל הציבור בוחן.

    • גיל  On 24/08/2013 at 4:17 pm

      הוא אכן נראה ככה ולכן משתמשים בניתוחים סטטיסטיים שיכולים לומר לך מה קורה בפועל והם כאמור מראים שיש קשר כזה. אין ספק שקשה לומר משהו על מקרה בודד.

  • nir peleg  On 25/08/2013 at 6:31 am

    העניין מעניין אבל לא מפתיע. כבר עלה גם אצלך הנושא של גברים גבוהים שנמצאים יותר במשרות בכירות ומרוויחים יותר מנמוכים, כמובן נושא היופי החיצוני שעוזר מאוד לקדם בעבודה ובחיים ועוד.. במובן זה קול עמוק נמצא בקו אחד עם "הדרישה" הציבורית הבלתי מתפשרת לסממנים חיצוניים מרשימים בכדי להתקדם (קצת) יותר בעבודה ולקבל (קצת) יותר משכורת וכו. אנשים נמשכים לסממנים חיצוניים כמו סימטריה בפנים המצביעים על גנים "טובים". אבל יתכן שגנים חיצונים מסויימים מצביעים לא רק על גנים בריאותיים טובים של האיש ושל הצאצא העתידי שלו, אלא גם גנים טובים בכל הקשור לאינטילגנציה, מנהיגות, נחישות וכו. לדעתי, אינטואיטיבית, אנשים קולטים מסרים גנטים סמויים כאלו ומצביעים בעד משהוא שנראה חסר הגיון אבל אולי, הוא בעצם הגיוני ונכון. קול עמוק הוא מאפיין גברי ידוע, ומצביע אולי על רמה גבוהה של טסטסטרון ? (שווה לבדוק.) ואם כן אז נחישות תוקפנות וכו החשובים למנהיג בחברה תחרותית. קול עמוק מראה אולי על אדם עם שיקול דעת, לא חפוז והיסטרי. אדם שמדבר בדר"כ ברוגע יחסית ושיקול דעת. בסביבתי הקרובה מכיר אנשים עם קול עמוק אבל מכיוון שהם די סוערים ונרגשים באישיותם הם מרימים את הקול ומתלהמים ואז קולם נשמע די רגיל ופחות עמוק מהרגיל..:-)

    • גיל  On 25/08/2013 at 7:27 am

      העניין קצת יותר מפתיע אם לוקחים בחשבון שמדובר בחברות ענק. בדרך כלל אנחנו רואים שהרווחים הם לאנשים ספציפיים אבל פה מדובר גם בחברות עם אלפי עובדים. הרי רוב האנשים לא נמצאים במגע עם המנכ"ל ועדיין ההשפעה שלו ניכרת. וקול עמוק אכן קשור לרמות גבוהות של טסטוסטרון, ראה הקישורים לפוסטים קודמים בנושא.

    • עינית  On 06/01/2014 at 9:25 pm

      מכירה מלא גברים עם קול עמוק-נמוך והיסטרי, לעומת כמה גברים עם קוך רך-בינוי שמשדר יותר שיקול דעת.

      למעשה, הגברים עם הקול ה"בינוני" (לא נמוך ולא גבוה) היו הרבה יותר אינטיליגנטים מאשר הגברים בעלי הקול הנמוך-עמוק-בסי ויותר מאשר צפצפנים.

      וכנ"ל אצל נשים אבל זה פחות בולט. נשים עם קול דק במידה, היו יותר שקולות ומוכשרות מבעלות קול עבה.

  • ניצן  On 23/01/2014 at 7:30 am

    האם אתה מכיר מחקרים על הצלחה של נשים בעסקים.
    כי התלבושת של נשות עסקים מדגישה את הירכים הצרות שלהן,
    לכן אני משער שיש קשר בין הצלחה עסקית ליחס מותניים ירכיים.
    זה נכון?

    • גיל  On 23/01/2014 at 8:58 am

      לא מכיר, אבל אני בטוח שיש עם כי לא יודע לגבי תלבושות.

%d בלוגרים אהבו את זה: