ההעדפות השונות לגובה בן הזוג אצל גברים ונשים

השאיפה למצוא בן זוג גבוה הוא אחת ההעדפות העקביות ביותר של נשים, בעוד גברים מייחסים חשיבות מועטה יחסית לגובה האישה. יש לזה כנראה סיבות אבולוציוניות מוצקות שבהן גובה משמש כאינדיקטור לחוסן גופני, מבנה גוף אתלטי, על יכולות צייד טובות, ובעקיפין מלמד כנראה על יכולת להשיג משאבים חומריים הכרחיים לשרידה, מה שמושך נשים בשלבים האבולוציוניים שההעדפה הזו התפתחה. מחקרים מראים שישנה קורלציה בין גבהים של בני זוג כך שגבר גבוה יתרועע עם אישה גבוהה ולהפך. מחקר חדש מנסה לבדוק עד כמה גמישות ההעדפות הללו לגובה ועד כמה הן קשורות לגובה של הגברים והנשים המחפשים בני זוג.

המחקר בוצע על 693 סטודנטים מהולנד שנשאלו לגבי גובהם והעדפות הגובה שלהם בבחירת בן או בת זוג, כמו גם מה יחשב לגובה מינימלי ומקסימלי שהם היו מוכנים לקבל בבן הזוג. הגובה הממוצע של הגברים היה 1.85 ושל הנשים 1.71 (אנשים בהולנד גבוהים מאוד ביחס לאוכלוסיות אחרות). כמו במחקרים קודמים, נמצא מתאם גבוה למדי (0.47) בין הגובה של הנבדק להעדפת הגובה אצל הפרטנר. בממוצע נשים היו מעוניינות בגבר שגבוה מהן ב-13.5 ס”מ, בעוד גברים רצו בממוצע אישה שהיא 12 ס”מ נמוכה מהם.

ממצא צפוי נוסף היה שנשים נמוכות היו מעוניינות בגבר גבוה בהרבה מהגובה שלהן, בעוד נשים גבוהות הסתפקו בטווח קטן יותר. אצל הגברים נמצא בדיוק להפך. גברים גבוהים היו מעוניינים בנשים נמוכות יותר בטווח אפשרויות גדול יותר מאשר גברים נמוכים. יש כמובן הגיון בהעדפות הללו כי אם מישהי גובהה 1.80, אז לא ריאלי עבורה לרצות מישהו בטווח של 1.90-2.20, בעוד שעבור מישהי שגובהה 1.50, גבר שגובהו 1.60-1.90 הוא אפשרות סבירה בהחלט.

ממצא מעניין אחר נגע להעדפות המינימליות של כל אחד מהמינים. כאן התגלו הבדלים משמעותיים בין גברים ונשים. נשים מעוניינות בממוצע בגבר שלפחות 4 ס”מ גבוה מהן, בעוד עבור גברים, אישה בגובה שלהם היא אפשרות סבירה בהחלט. כמו כן, הטווח שבו גברים הגדירו כטווח לגיטימי של גובה היה הרבה יותר רחב מזה של הנשים (26 ס”מ לעומת 21). כלומר, גברים הרבה יותר גמישים בהעדפות הגובה מה שמאוד הגיוני לאור חוסר הבררנות היחסי של גברים לעומת הנשים. בנוסף, נשים היו גמישות יותר בהעדפות של גבר גבוה אבל נוקשות למדי לגבי דרישות מגבר נמוך מהן (כלומר היה פחות איכפת להן שהגבר יהיה 30 ס”מ גבוה מהם אבל שחס וחלילה לא יהיה נמוך מהן). גברים הראו נטייה הפוכה כשלא איכפת היה להם כמה הבחורה נמוכה מהם אבל אם היא גבוהה מהם אז הם הרבה פחות גמישים בהעדפות.

מה לגבי מידת שביעות הרצון של האנשים מהגובה שלהם? עבור גברים שביעות הרצון גדלה עד שהגיעה לגובה הממוצע ואז היא פחות או יותר נשארה קבועה. עבור נשים, אלו שהיו בגובה הממוצע או קצת מעליו היו המרוצות ביותר, בהשוואה לנשים גבוהות בהרבה מהממוצע או נמוכות מאוד. זה ממצא הגיוני לאור דרישות הנשים לגבר גבוה מהן שמשתלבות גם עם חוסר הרצון להיות נמוכות במיוחד (שאז גברים גבוהים מאוד יתעניינו בהן פחות). הגובה הרצוי ביותר עבור הגברים הוא 1.93 ועבור הנשים 1.76. הממצאים מסוכמים בגרפים הבאים: הגרפים העליוניים מציגים את מידת שביעות הרצון של גברים ונשים מהגובה שלהם כפונקציה של הגובה בפועל. שני הגרפים התחתונים מראים את מידת שביעות הרצון מהגובה של הפרטנר כפונקציה מהגובה שלו בפועל (לאלו שנמצאים ביחסים זוגיים):

image

מה שמייד בולט לעין בגרפים הללו הוא העלייה התלולה בעקומה השמאלית העליונה (a). גברים מרוצים יותר מגובהם ככל שהם גבוהים יותר והסיבה לכך ברורה. מידת שביעות הרצון שלהם תלויה במידה רבה בהעדפות של הנשים. מכיוון שנשים מעדיפות גברים גבוהים סביר שרוב הגברים ירצו להיות כמה שיותר גבוהים. לעומת זאת בולט הקו הישר בגרף הימני התחתון (d). לגברים לא ממש איכפת מגובהה של הפרטנרית שלהם ואין קשר מובהק בין גובהה האמיתי של האישה למידת שביעות הרצון של הגבר מגובהה. לעומת זאת, כן יש קשר מובהק בין גובה הגבר למידת שביעות הרצון של האישה מגובהו כפי שמשתקף בגרף c. הקו המתון יחסית נובע כנראה מזה שהנשים נמצאות כבר במערכת יחסים עם הגבר כך שהגובה שלו פחות משמעותי כרגע, אם כי גם פה ככל שהוא גבוה יותר כך הן מרוצות יותר. גרף b שמייצג את מידת שביעות הרצון של הנשים מגובהן בהשוואה לגובה בפועל מתון למדי בהשוואה לזה של הגברים (a) וזו מאותה הסיבה שהגרף הגברי תלול. נשים יודעות שגובהן אינו גורם מכריע בבחירת בני זוג של גברים ולכן הן יכולות להיות מרוצות יחסית גם עם גובה נמוך.

הממצא האחרון ואולי החשוב ביותר מראה את הגובה בפועל של הפרטנר שגורם לשביעות הרצון הגבוהה ביותר אצל הנבדקים. עבור גברים מדובר באישה שנמוכה מהם ב-8 ס”מ בקרוב בעוד עבור נשים מדובר בגבר שגבוה מהן ב-21 ס”מ. שימו לב שהממצא הזה די שונה מההעדפות ההיפותטיות של גובה הפרטנר המיני שהיו 13.5 ס”מ גבוה מהן עבור הנשים ו-12 ס”מ נמוכה מהן עבור הגברים.

המסקנה המרכזית של המחקר הנוכחי היא שנשים מעוניינות בגבר גבוה מהן יותר מאשר גברים מעוניינים באישה נמוכה מהם. הממצאים הללו יכולים להסביר למה יש הרבה תיסכול בקרב גברים ונשים כאחד כשהם מחפשים בני זוג. הרבה גברים מתלוננים למשל שנשים פוסלות אותם בקלות רבה מדי וזאת למרות שהם גבוהים מהן. המחקר מראה שנשים פשוט מעוניינות בהפרש גובה גדול מאוד למגינת ליבם של הגברים, הפרש שהוא הרבה יותר גדול ממה שהגברים מסתפקים בו.

מסקנה נוספת מהמחקר היא שהפרש הגבהים שמוצאים בפועל בקרב זוגות נשואים ברוב המקומות בעולם נובע מההעדפות הנשיות ולא הגבריות. נשים הן הגורם המכריע בקשר לגובה כמו גם עם העדפות אחרות בבחירה של בן זוג (למשל, העדפה לגבר עשיר מהן מה שגורם לכם שאצל רוב הזוגות הגבר הוא בעל אמצעים רבים יותר). זה ממצא שכמובן עקבי עם הברירה המינית והעובדה שהצד הבררן הוא זה שמכתיב את תנאי השוק.

ההשלכות שיש להעדפות הגובה על נשים ניכרות גם בתחומים אחרים. נשים בגובה ממוצע מרוצות יותר מגובהן והן גם אלו שפחות מקנאות ופחות תחרותיות ביחס לשאר הנשים. נשים גבוהות מאוד ונמוכות מאוד לא מרוצות מגובהן, אלו הגבוהות מכיוון שהן מתקשות למצוא בני זוג בגלל הסטנדרטים המחמירים של העדפות הגובה, ונשים נמוכות בגלל שהן נמוכות והיו רוצות להיות גבוהות יותר. גברים גבוהים לעומת זאת נהנים מהערכה עצמית גבוהה ופחות מקנאים בגברים אחרים וגם מרוצים באופן כללי מהחיים יותר מגברים נמוכים יותר.

Both comments and trackbacks are currently closed.

תגובות

  • adiad  On 29/03/2013 at 11:23 pm

    ומה לגבי ההשפעה של החברה על ההעפות שלנו? האם ל"נורמה" החברתית שבה הגבר גבוה מהאישה בטווח מסוים (מצב שבו יש בדל משמעותי בגובה בין בני הזוג או שהאישה גבוהה מהגבר כן "נחשב" לחריג ומושך תשומת לב) יש גם השפעה על מחקרים כאלו שמערער את ההנחה על השורשים האבולוציוניים של ההעדפה הזו?

    ובימינו, דווקא ה"ציידים" היותר טובים הם לאו דווקא אלו השריריים והאתלטים אלא אךן שיושבים כל היום מול המחשב (ולעיתים קרובות הם דווקא שמנמנים) וממציאים את הפייסבוקים למיניהם – עד כמה זה משפיע על המשיכה של נשים כלפיהם, גם אם זה לא תואם למודל הפיזי של הצייד הטוב יותר בעבר הרחוק?

    • גיל  On 29/03/2013 at 11:29 pm

      מן הסתם יש גם השפעות לנורמות אבל ההעדפה הזו חוצת תרבויות וקיימת ברוב מוחלט של המקומות בעולם. בנוסף, ההעדפה הזו מגיעה בעיקר מהצד של הנשים. הגברים דווקא היו שמחים לצאת גם עם נשים גבוהות מהם אבל נשים לא רוצות. איך תסבירי את הנורמה הזו? גם אסור לשכוח את העובדה הבסיסית שגברים גבוהים מנשים בממוצע. כך שגם אם לא היו קיימים שום נורמות ואבולוציה לא הייתה משפיעה בנושא עדיין היינו מוצאים יותר זוגות שבהם הגבר גבוה יותר.
      ואכן היום ענייני הצייד לא רלוונטיים אבל זה עדיין לא אומר שהמוח שלנו לא מחווט לחשוב ככה. בדיוק כמו שאנשים מעדיפים מאכלים משמינים למרות שהם יודעים שזה מזיק להם היום.

  • יובל  On 30/03/2013 at 12:34 am

    קצת ספקות:
    א. לא ברור למה גובה יהיה יתרון בציד. גודל גם יכול להיות חיסרון כי הוא גורם לצריכת אנרגיה מוגברת (על חשבון המשפחה נניח).
    ב. אני מרשה לעצמי לנחש שאין שום הוכחה שהעדפת גובה נבחרה בברירה טבעית. לדעתי זה יכול להיות גם משהו שרירותי, תכונה שהיא אוניברסלית, אבל במקרה. אין לה שום יתרון. אפשרות אחרת היא שזו תכונה אוניברסלית, אבל תרבותית (ולא גנטית). כמו שפה למשל, שפה היא נלמדת (תרבותית), אמנם מבוססת על יכולת גנטית, אבל חייב להיות לינק תרבותי כדי שאדם ילמד שפה.

    • ido2267  On 30/03/2013 at 9:17 am

      נכון. גובה רב אומר עוד אוכל ולכן מי שהגיע לגובה כזה כנראה יודע להשיג לעצמו מזון. לטווס יש זנב מרשים כדי לאותת לטווסה שלמרות כל הנוצות האלו הוא עדיין מצליח לשרוד ולכן הוא זיווג כדאי

    • גיל  On 30/03/2013 at 9:23 am

      זה מאוד תלוי באיזה ציד מדובר. אם מדובר בצייד של חיות גדולות, הגובה הוא יתרון משמעותי כי הצייד חזק יותר. לא במקרה נאנדרתלים שהיו חזקים מההומו סאפיינסים היו ציידים מעולים.
      לגבי הנקודה השנייה, במדע אין הוכחות אלא ראיות. הראיות מצביעות בכיוון ברור לאדפטציה ומתקבלות ממקורות שונות ובמחקרים בין תרבותיים. לומר שמשהו הוא שרירותי ואוניברסלי דורש ראיות שתומכות שפה היא דוגמא טובה לכך כי היא אכן שילוב של אבולוציה וסביבה. שפה ספציפית בבירור היא תרבותית בלבד בעוד למידת כל שפה היא אבולוציונית. כדי להראות שהעדפות הגובה הן תרבותיות בלבד צריך להסביר למה הן קיימות בצורה שהן קיימות בדיוק, כלומר ספציפיות למין מסוים ובכיוון מסוים בלבד. אני לא מכיר הסבר כזה.

  • ido2267  On 30/03/2013 at 2:35 am

    "ביב"? כנראה רצית לכתוב "היה"

    • גיל  On 30/03/2013 at 9:24 am

      אתה צודק זו הייתה השעה.

  • shosh hazan grinberg  On 30/03/2013 at 8:27 am

    הממצאים נורא הגיוניים. גובה מסמל הגנה, נוכחות, בולטות. וכמובן כשאישה גבוהה היא לא צריכה מישהו בגובה מטורף, אבל עדיין תעדיף שיהיה יותר גבוה ממנה…

  • יובל  On 30/03/2013 at 9:46 am

    מבנה הגוף של האדם רומז לי שהוא יכול או לצוד בדרכי עורמה וכלי נשק, או לא לצוד בכלל. לא משנה אם החיות גדולות או קטנות. עם ממותה אתה גם ככה לא יכול להיאבק, ועם חוגלה אתה לא צריך. לעניות דעתי הציידים לקטים שעוד נותרו בעולמנו הם קטנים למדי.

    אבל זה לא העניין. הסיבה שאני ספקן היא קצת יותר כללית:
    נדמה שלכל תכונה מובהקת סטטיסטית מנסים לתפור הסבר אבולוציוני שמראה שהיא חיונית או היתה חיונית למשהו. לפעמים נדמה לי שקצת "בכח".
    השאלה שלי היא האם לא יכול להיות משהו שנמצא שם במקרה? שהוא תופעת לוואי של משהו אחר? האם העניין הזה של גובה הוא כל כך חשוב עד שיהיה מקודד לתוך הגנים שלנו?

    • גיל  On 30/03/2013 at 9:58 am

      כן, אבל יש מגוון גדול של חיות בין ממותה לחוגלה שלגודל יש משמעות גדולה. אל תשכח שאנחנו מדברים על ציידים לקטים ולא על אנשים היום. את תלך לחברות ציידים לקטים תראה שיש קשר הדוק בין גודל הגוף ליכולת לצוד. זה לא קשר מושלם כמובן אבל הוא קיים.

      אני לא יודע מי הם אותם אנשים שמנסים בכוח למצוא הסברים כאלו שאתה מתייחס אליהם. פסיכולוגים אבולוציוניים שעברו הכשרה מתאימה לא נמנים עליהם אלא לרוב הם אנשים שרק למשמע המילה אבולוציה ישר קופצים עם הסבר כלשהו. בפועל, ההסבר האבולוציוניים מתבססים על מנגנונים אבולוציוניים ידועים ועל השערות שנגזרות מהן שאותם בודקים. ההשערות הללו הן ספציפיות והנושא של הגובה הוא דוגמא מובהקת לכך. לא סתם מדברים על גובה כאדפטציה אלא גם משערים שהחשיבות שלו תשתנה בהתאם למין ולגובה של האדם עצמו. כלומר, רמת התיחכום של ההשערות גבוהה. תמיד יש אפשרות כמובן לטעות אבל בהתחשב בזה שיש בנושא הספציפי הזה הרבה מאוד מחקרים שהצטברו, ובהעדר הסברים חלופיים תרבותיים סבירים הסיכוי לכך נמוך למדי.

  • יובל  On 30/03/2013 at 10:42 am

    תודה על התשובה המפורטת. מתעוררות בי הרבה שאלות.
    איך גבר גבוה יצוד יותר טוב? האם הוא יפעיל יותר כח על החנית? אולי עדיף להיות יותר שמן ושרירי? אולי בעצם מדובר בהגנה עצמית ולא בציד? (יש את האפקט הזה שחיות מגדילות את שטח הפנים כדי להפחיד). אם אנשים צדים בקבוצות, האם עדיין יש יתרון משמעותי בגובה\כוח? מה אנחנו בכלל יודעים על שיטות הציד של אבותינו וכמה זמן כל שיטה רווחה?
    איכשהו צריך שנשים שמעדיפות גבר יותר גבוה יעמידו יותר צאצאים או יותר בריאים או משהו. צריך להציע תרחיש לזה.

    • גיל  On 30/03/2013 at 11:12 am

      זה מתחיל עוד לפני הצייד עצמו, ביכולת לסרוק את הסביבה בצורה יעילה יותר כדי לראות אם יש חיות. כשאתה גבוה יותר רדיוס הסריקה גדול יותר מה שכבר נותן יתרון. וכן, יש קשר הדוק בין חוזק גוף לגובה (שוב, לא קשר מושלם, אבל אנשים גבוהים בממוצע שוקלים יותר וגם יכולים לפתח מסת שרירים גדולה יותר) כך שהקשר ליכולת לצוד ברור. אכן, גם האפשרות להגן על עצמך בקרבות עם אנשים אחרים שנותנת יתרון לגבוהים תוביל לסלקציה של התכונה. זה חלק מהתחרות התוך מינית בין גברים לבין עצמם.

      אנחנו יודעים לא מעט על שיטות הצייד של ציידים לקטים שבקרוב דומות לאלו של אבותינו האבולוציוניים.

  • ארגמן  On 30/03/2013 at 12:42 pm

    נדמה לי שדבר הפוך קורה עם העדפות הגיל אצל המין השני, החל מגיל שלושים ומשהו : גברים מעדיפים נשים צעירות מהם בכמה שנים טובות, בעוד נשים מוכנות לקבל גבר בגילן ואף קצת צעיר יותר. גם כאן, לצערנו, "הצד הבררן מכתיב את תנאי השוק".

    • גיל  On 30/03/2013 at 12:54 pm

      אכן כך. גברים מעדיפים נשים שהפרש הגילאים ביניהם באופן פרוגרסיבי גדל והולך בעוד אצל הנשים הוא נשאר בערך אותו הדבר. זה הגיוני מאוד בהתחשב בזה שתחילת שנות ה20 זה שיא הפוריות הנשית. ואכן, יש לחץ גדול יותר על נשים להתחתן ולהוליד בגלל ההבדלים בפוריות.

  • ניר  On 30/03/2013 at 1:57 pm

    הדבר היחיד שרציתי להעיר הוא שההולנדים מטבעם הם העם הגבוה ביותר באירופה, ולכן הגובה המועדף לבחורה (176) מול בחור (193) הוא בסטנדרטים הולנדיים, בהם הגובה הממוצע לגבר הוא 183 בערך ולבחורה 173. אני מאמין שבתרבויות אחרות הנתון הזה משתנה, אבל הקווים הכללים דומים.

    • גיל  On 30/03/2013 at 2:07 pm

      תודה על המידע זה באמת נשמע לי קצת מוזר הגבהים הללו.

  • ניצן  On 30/03/2013 at 2:51 pm

    כמו שניר כתב , בהולנד האנשים גבוהים ביחס לשאר העולם , האם זה חשוב בניתוח התוצאות?

    • גיל  On 30/03/2013 at 3:32 pm

      לא ממש, כי המדידות הן של הפרשים וביחס לגובה של הנבדק עצמו וביחס לממוצע המדגם. לא הזכרתי את זה בפוסט אבל אני אכניס את הנתונים על ממוצע המדגם כי אחת ההשוואות נוגעת אליהם.

  • יובל  On 30/03/2013 at 5:54 pm

    בעיה:
    אם יש לנשים העדפה כזו, אז צריכה להיות סלקציה שתגרום לגברים להיות יותר ויותר גבוהים. כמובן שזה לא יכול להמשך עד אינסוף, יש איזו מגבלה שאליה יגיעו (יכול להיות משהו שקשור לטרייד אוף בין יכולת ציד לצריכת אנרגיה). ואז נשאלת השאלה למה המגבלה הזו הביאה את ההולנדים לגובה מסוים ואת הסינים לגובה אחר. לכל אחד מהגזעים בעולם יש ממוצע גובה אחר וחייבים עכשיו להסביר למה. קודם הייתי אומר שזה מסיבות היסטוריות מיקריות, אבל עכשיו כשאמרנו שיש סלקציה אוניברסלית לטובת גבוהים כבר אי אפשר לומר את זה.

    • גיל  On 30/03/2013 at 6:30 pm

      זו כלל לא בעייה כי כמו שאמרת גדילה לגובה, כמו כל תכונה אחרת, לא יכולה ללכת למצבים קיצוניים מאוד כי אז המחיר גבוה מדי. אנשים גבוהים מאוד צריכים הרבה יותר אנרגיה בשביל לגדול ולהתקיים וכדי שהאבולוציה תאפשר את זה הרווח צריך להיות גדול מהמחיר הזה.

      שונות בין תרבויות קיימת בהרבה תכונות אבולוציוניות אחרות. תנאים מקומיים כמו תזונה, נגישות לשירותי בריאות מתקדמים, נגישות למים לא מזוהמים (משהו לא מובן מאליו בהרבה מדינות עולם שלישי) וכו' בוודאי משפיעים מה שגורם לאופטימום מקומי. ועדיין, הכיוון תמיד אחיד. אין חברה שבה נשים גבוהות מגברים בממוצע. איך תסביר את הממצא הזה על בסיס תרבותי בלבד? הרי אם זה לא היה אבולוציוני היינו מצפים שבערך חצי מהמקומות הפרש הגובה יהיה לטובת הגברים ובמקומות אחרים לטובת הנשים ואילו אין חברה אחת שזה אכן ככה, איך זה אפשרי?

  • אילה  On 30/03/2013 at 6:31 pm

    בעקבות הקריאה, נדמה שאתה לגמרי מסתכל בצורה אינסטרומנטלית. כי איפה המקום של הרצון? אני רוצה מישהו/י מעיד על בחירה. אם כולנו מתוכנתים לגובה מסויים ומשקל מסויים אז אין בחירה, אין רצון ומה מעניין בדיון בכלל?
    אתה יכול לומר שאנשים מתפשרים וכולם בעצם רוצים את הגובה והמשקל המסויימים, אבל הפגמים , האנושיות, נועלים את הרגש על אדם ספציפי. כלומר מגרים את ההיקשרות ארוכת הטווח (שנקראת לפעמים אהבה) ומאפשרת בניית תא משפחתי, גידול ילדים וכו. אתה מציג תמונה חלקית, לא שהיא לא נכונה, אבל חלקית. מה שמכניס אנשים לחיים משותפים זה מנגנון יותר מורכב שנכנס אחרי כן וקשור לספציפיקציה. אתה מדבר על ממוצעים אבל לא על זהויות. אם חלק מהדיונים באתר היו קשורים בממוצעים, ניחא. אבל אתה מתעסק אך ורק בזה, ונראה לי שלמדע ולפסיכולוגיה האבולוציונית בפרט, יש כלים לטפל בנושאי המורכבות.

    • גיל  On 30/03/2013 at 6:38 pm

      אילה, כשמדברים על משהו אבולוציוני אז הרצון לא בהכרח מודע. חשוב לזכור גם שהממצאים המדווחים הם בממוצע ויש שונות בין אנשים כך שכמובן יש גם נשים שלמשל לא איכפת להם לצאת עם גבר נמוך מהן.

      שאלת הרצון החופשי היא גם שאלה פילוסופית וכיום מקובלת המחשבה בקרב פילוסופים שאין לבני אדם רצון חופשי אבל זה סיפור אחר.

      ואת צודקת שיש גם הבדל בין מה שאנשים רוצים בפועל לבין מה שהם מתפשרים לגביו, זה אחד הממצאים של המחקר. נשים היו רוצות גבר גבוה מהן ב15 ס"מ אבל גם 5 ס"מ כנראה היה מספק את רובן. וכמובן שזה רק גורם אחד, אבל זה כל הרעיון של המחקר הספציפי הזה. לנסות לבודד גורם אחד משפיע כששאר הגורמים קבועים.

      לא הבנתי מה הכוונה בזהויות בדיוק, הפסיכולוגיה האבולוציונית מתייחס למכלול הרצונות וההעדפות ולא רק לגורם אחד בלבד. הרבה יותר קל לבודד גורם כזה במחקר בודד אבל התמונה שמתקבלת אכן מאוד מורכבת.

      • ניצן  On 02/04/2013 at 7:10 am

        האם על פי הפסיכולוגיה האבולוצניות הכל דטרמיניסטי. האם לבחירות של הגבר/אישה יש השפעה על השגת בת/בן זוג?
        כי נראה שלבחירה של הגבר ואישה אין משמעות. כלומר אם הגבר לא גבוה/עשיר והאישה לא יפה/צעירה גורלם נחרץ והסיכוי שלהם למצוא בן/בת זוג נמוך מאוד, ולהפך.

      • גיל  On 02/04/2013 at 8:44 am

        שום דבר לא דטרמיניסטי על פי הפסיכולוגיה האבולוציוניות. מה שאתה מדבר עליו נקרא הכשל הנטורליסטי. רק בגלל שמשהו הוא תוצר אבולוציוני לא אומר שחייבים להתנהג על פיו.

  • יובל  On 30/03/2013 at 6:38 pm

    בתשובה לאילה, אם יורשה לי, אני לא חושב שהוא ניסה לתת פה תיאוריה שלמה על איך אנשים בוחרים בני זוג, נושא שהוא בוודאי מורכב מאוד, אלא רק להאיר אספקט מסוים. לרצון יש כמובן משקל פה (עד כמה שניתן לדבר במדע על רצון חופשי…)

    • גיל  On 30/03/2013 at 6:40 pm

      אכן, ואפשר לראות מהפוסטים השונים את הגורמים השונים שמשפיעים ומי שרוצה לקרוא אותם ביחד מוזמן לקרוא את הספרים בנושא שקישור לרשימה שלהם נמצא בצד ימין. הספרים של דיוויד באס ופינקר מומלצים מאוד.

  • יובל  On 30/03/2013 at 6:54 pm

    טוב התגובה שלי לאילה מיותרת 🙂
    לגבי מה שכתבתי קודם: אני לא טוען שיש לי הסבר יותר טוב להפרשי הגבהים בין נשים לגברים. בטח לא הסבר שנעוץ בתרבות (אתה לא יכול להיות גבוה כי זו הנורמה…) . אני גם מסכים שיש נטיה לנשים לבחור בגבוה יותר (מניח שהמחקרים שהבאת מדוייקים).

    הבדלי הגובה הממוצע בין הגזעים לא יכולים להיות קשורים רק לתנאים *הנוכחיים* (אם לזה כוונתך) במדינות שהרי סינים שחיים במדינות המערב עדיין יהיו קטנים יותר. משמע שההבדל הזה מקובע בגנים שלהם ונשאלת השאלה למה.
    אפשר יהיה למשל להסביר את זה בכך שהתנאים לאורך כל האבולוציה היו שונים בסין ולכן אותה מגבלה על הגובה, אותו חסם עליון אנרגטי הוא שונה שם.

    אבל שים לב מה קורה פה, ברגע שהתחייבנו שהתכונה של העדפת גבוהים היא אדפטיבית, אנחנו מתחייבים להסביר עוד משהו. ביטלנו פה דרגת חופש. עכשיו אנחנו צריכים לתפור עוד חלק בסיפור שגם ככה אנחנו לא יודעים עליו כמעט כלום.
    אני מציע כאופציה, תיאוריה אחרת (ספקולטיבית לחלוטין):
    לתכונה של העדפת גבוהים אין שום הסבר. היא לא אדפטיבית, היא פשוט שם במקרה.

    • גיל  On 30/03/2013 at 7:09 pm

      ההבדלים בגובה בין אוכלוסיות דווקא כן מוסברים בצורה תרבותית. סינים שחיים במערב כמה דורות יתפתחו לאותו גובה כמו המקומיים כך שלא נכון לומר שבגנים שלהם להיות נמוכים. תשווה את הדור של ההורים שלך והסבא והסבתא ותראה שבכמה עשורים בלבד הייתה עלייה משמעותית בגובה. היום רואים עלייה כזו במדינות כמו יפן למשל שההבדל בגובה ביניהם לאנשים בעולם המערבי הצטמצם משמעותית ב100 השנים האחרונות. אפילו לא צריך ללכת רחוק, אתה יכול להשוות קבוצות באותה אוכלוסייה ולראות איך אנשים מאותו מוצא שיש ביניהם הבדלים בגישה לשירותים רפואיים בסיסיים ולתזונה נאותה נבדלים בגובה. לכן כשיש הסברים טובים מאוד לתופעה מסוימת לא סביר להניח שהיא מקרית, מה עוד שכאמור המורכבות של התופעה והספציפיות של ההבדלים האוניברסליים הנצפיים סותרים את הסברה שזה מקרי.

      • דן  On 21/02/2016 at 2:40 am

        לטעמי, דווקא כן יש הבדלי גובה בין אוכלוסיות שונות שאינם מוסברים בגישה לשירותים רפואיים ותזונה. יפן היא דווקא דוגמא טובה. אני לא יודע מה היו ההבדלים לפני 100 שנה, אבל כיום בקרב הדור הצעיר אתה לא מצפה למצוא שום הבדל לטובת מדינות המערב על פני יפן מבחינת תזונה ובריאות, ועם זאת ברוב מדינות המערב ממוצע הגובה לגברים נע בין 1.76 ל-1.83, ואילו ביפן הוא כ-1.72. אם נתמקד בהשוואה ל-1.82-1.83 של הולנד אז זה בהחלט הבדל משמעותי, שנראה לי קשור יותר לפרופיל הגנטי של כל אחד מהעמים, בדומה לצבע שיער ומבנה פנים. אבל זו רק השערה. עוד דוגמא שעשויה מעט לחזק – סרביה עם ממוצע גובה לגברים של 1.82. אמנם לא מדינת עולם שלישי, אבל כן אחת המדינות היחסית יותר נחשלות באירופה, מה שלא מפריע להם להיות גבוהים.
        ישנה גם איזשהי תאוריה לגבי האסקימואים, שקומתם הנמוכה (כ-1.60 לגברים) ומבנה גופם המוצק וגפיים קצרות, הם אופטימליים לשמירה מקסימלית על חום גוף. ככה שייתכן שעמים שונים שהתפתחו בסביבות שונות ואקלימים שונים, פיתחו לאורך ההסטוריה מבנה גוף שונה וגובה שונה (בממוצע), ושקומה נמוכה היא לאו דווקא תוצאה של תזונה או בריאות לקויים, אלא תוצאה של התאמה לסביבת המחיה. לי נראה שאם אוכלוסיה אסקימואית תחייה במדינה מערבית בתנאים מערביים לחלוטין ולא תתערבב גנטית עם האוכלוסיה המקומית, אז הם ישארו נמוכים כמעט באותה מידה גם כעבור 100 או 200 שנה. אולי בטווח של כמה אלפי שנים יתפתחו אצלהם שינויים אבולציוניים כתוצאה מסביבת המחיה השונה. אולי לא. בכל מקרה נראה לי שטווח של אלפי שנים הוא פחות הנקודה של הדיון הזה.

        * את נתוני הגובה ביססתי על ויקיפידיה https://en.wikipedia.org/wiki/Human_height
        אם נכנסים לעומק הנתונים, אז רצוי לטעמי להתיחס יותר לנתונים שהם measured (על פני self reported שהם פחות אמינים), ולכאלה שמתייחסים לקבוצת גיל צעירה כמו 20-29 או 20-24 ופחות על כאלה שמתייחסים ל 18-79 או לחילופין 17.

      • גיל  On 21/02/2016 at 8:09 am

        דן, אכן יש הבדלים מסוימים שתלויים באקלים אבל דווקא ביפן רואים איך במשך 100 שנה הפערים בין יפנים למערב הצטמצמו בצורה משמעותית. בהתחשב בזה שמדינות הופכות לדומות יותר ויותר אז סביר שההבדלים יצטמצמו עוד יותר אבל עדיין יש הבדלים בתזונה וגורמים סביבתיים אחרים בין מדינות אסיה לאירופה וארה"ב כך שקשה לדעת מה הגורם הכי קובע. אבל זה נכון יש אדפטציות למבנה גוף עם גפיים קצרות וגוצי בקור.

  • אייל שדה לביא  On 31/03/2013 at 7:20 am

    סקר גדול על העדפות רווקים ורווקות למציאת בני זוג שפורסם זה השנה השלישית ברציפות, מצא כי רוב גדול של נשים וגברים כאחד בוחנים את השיניים (!) של המועמד/ת הפוטנציאלי. לאחר שיניים, דורגו גם סגנון הדיבור וצורת השיער של המועמד. האנתרופולוגית הביולוגית מעורכות הסקר אכן שייכה זאת לשיקולים אבולוציוניים: בריאות שיניים מעידה על מה שאנו אוכלים, מעשנים ואיך אנו שומרים על ההיגיינה שלנו.

    הבאתי בלינק כאן (http://wp.me/p125OD-1nH) ממצאים נוספים – ומפתיעים – מהסקר. וגם מה היה זיגמונד פרויד – שאינו כופר באבולוציה כלל ועיקר – אומר על כך (הוא היה מתעצבן: "דור הרווקים של היום, ילידי שנות ה80 וה90 של המאה הקודמת, חוזרים לשלב האוראלי והתלותי. אין הם מחפשים בבני הזוג שלהם אלא סיפוק של דחפי העצמי שלהם!").

    http://wp.me/p125OD-1nH

    • גיל  On 31/03/2013 at 8:02 am

      כן, שיניים הם מדד טוב לבריאות ולכמה האדם דואג לעצמו.

  • daniel  On 03/04/2013 at 4:26 am

    היי, שאלה אחת.

    ידוע שלפני כמה מאות שנים ה"יפה" היה השמן/השמנה, אפשר לראות את זה בציורים ואפילו לקרוא על זה בכתבים, בכל מקרה, ברור שהשתנה פה נורמה חברתית ולא משהו ביולוגי-אבולוציוני,אולי גם במקרה של הגובה מדובר בסך הכל בנורמה חברתית (אם תרצה חוצה יבשות וימים)?

    • גיל  On 03/04/2013 at 8:45 am

      משקל לא קשור ישירות לאדפטציה ביולוגית וכתבתי על זה פעמים רבות (אתה יכול לחפש את הפוסט על האבולוציה של היופי שמסביר איך רזון/שומן משתנה בהתאם לנורמות הבריאות שמשתנות). עם זאת, ההעדפה לגובה היא קבועה לאורך הדורות וחוצה תרבויות וכמו שכתבתי בפוסט ובתגובות אין שום ראייה שזו נורמה תרבותית.

      • daniel  On 03/04/2013 at 9:40 am

        תודה על התשובה, וברשותך עוד שתי שאלות.

        האם ישנם קריטריונים ברורים להבדלה בין השפעות תרבותיות לבין השפעות אבולוציוניות?

        והאם ל"תרבות" עצמה והיכולת שלה להשפיע על החשיבה והעדפה ישנם מקורות אבולוציונים? או שמדובר ב"יריות סרק" כלשונו של דוקניס?

      • גיל  On 03/04/2013 at 9:56 am

        זה מאוד תלוי באלו הבדלים מדובר ובאיזו תכונה עוסקים. אם מדובר על מחלות גנטיות אז די ברור שלגנים יש 100% השפעה על הופעת מחלה מסוימת, נניח סיסטיק פיברוזיס. אם מדברים על השפה שאתה מדבר אז גם כאן ברור ב-100% שהתרבות שלתוכה נולדת היא זו שהשפיעה על למידת השפה. במקרים אחרים יש השפעות משתנות וצריך לבחון את הממצאים לאור הניבויים השונים של התאוריות השונות ולראות למי מהן יש יותר תמיכה. אתה יכול לקרוא את הפוסטים הראשונים שלי בנושא שמופיעים בצד ימין תחת הכותרות מבוא לפסיכולוגיה אבולציונית כדי ללמוד עוד על איך בוחנים שלתכונה מסוימת יש בסיס אבולוציוני.

        השאלה השנייה היא שאלה מאוד רחבה שהדיעות עליה חלוקות. אי אפשר לדבר על תרבות כשלעצמה כאדפטציה ויותר סביר היא פשוט תוצר לוואי של חברה מורכבת ובעיקר השימוש היעיל של בני אדם בשפה. העובדה שאנחנו יכולים להעביר מידע מדור אחד לשני ולא צריכים להמציא את הגלגל כל דור היא הדרך המרכזית שבה תרבות מועברת מדור לדור. יש לא מעט מחקרים בשנים האחרונות על האינטרקציה בין תרבות לשפה ואיך הן עשויות להשפיע בצורה הדדית אחד על השני.

  • niron1  On 06/04/2013 at 2:27 pm

    גובה מהווה סוג של יופי, או לפחות מעצים יופי. גבר גבוה ויפה הוא ללא ספק אטרקטיבי מגבר נמוך ויפה. גבר נמוך, מאבד מניות רבות גם אם הוא יפה. אני לא בטוח שהיכולת להגן על האישה או המשפחה מצד הגבר הגבוה, הוא שיקול מרכזי, כי אז גבר שרירי מאוד ונמוך יהיה אטרקטיבי מגבוה ולא שרירי וזה כנראה אינו נכון. גם המחשבה שגובה מרמז על בריאות ועל גנים טובים כמו שקורה בעניין היופי, כנראה אינו נכון מכיוון שמחקרים מראים שאנשים גבוהים חיים פחות סטטיסטית מאנשים נמוכים. לא תמיד אפשר לדעת מהן הסיבות האבולוציוניות הגורמות להעדפה מסוימת.. אבל ללא ספק, ההעדפה של גברים גבוהים היא מוחלטת ולא מדובר רק בבחירה בין מינית. מחקרים מראים כי גברים גבוהים מרוויחים יותר מנמוכים וכנראה מקודמים יותר בעבודה וזאת הנקודה שאולי מרמזת על הסיבה להעדפה לגבוהים ע"י נשים. תמיכה לכך ניתן למצוא גם במחקרים המראים כי אנשים גבוהים הינם בעלי אינטליגנציה גבוהה יותר (אם כי במקצת) מאנשים נמוכים וכידוע נשים נמשכות לגברים על סמלי סטטוס ואינטליגנציה . ..

    • גיל  On 06/04/2013 at 2:44 pm

      אכן יש קשר בין גובה ליופי ולהרבה תוצאות אחרות כמו שכר אבל צריך לזכור שלא ברור מה קדם למה. יכול מאוד להיות שבגלל שהייתה סלקציה להעדפת גברים גבוהים, עם הזמן התכונה הזו נתפסה כמשהו מושך ומזה נובעים כל שאר היתרונות. לגברים גבוהים יש יותר ביטחון עצמי וזה כשלעצמו יכול להשפיע על הרבה דברים אחרים ואפילו על אינטליגנציה בעקיפין.

      לגבי חיים פחות, זה יכול לנבוע מtradeoff כמו עם הטסטוטסטרון שעדיף למות צעיר ולהתרבות מלחיות עד 100 בלי ילדים, אבל אני לא יודע עד כמה הממצא הזה יציב.

Trackbacks

  • […] חלק מהמחקרים הצביעו על כך כי הפרש הגבהים חשוב יותר עבור נשים מאשר גברים. נשים מעדיפות גבר גבוה מהן, לעתים בהפרש גדול. לגברים, לעומת זאת, לרוב לא תהיה בעיה לצאת עם מישהי בגובה שלהם. כמו כן, גברים היו יותר גמישים בדרישות הגובה שלהם מבחורות. […]

%d בלוגרים אהבו את זה: