ההשפעות המשונות של שמות פרטיים ושמות המשפחה על חיי אנשים

בשנת 1994 פצח הפוליטיקאי הדמוקרטי תומאס זייק (Zych) בקמפיין רחב כנגד מה שהוא כינה עריצות שם המשפחה. בבתי ספר רבים בארה”ב נוהגים להושיב ילדים בכיתה לפי סדר האלפבית. תלמידים ששם משפחתם מתחיל ב-A או B ישבו בשורות הקדמיות, ואילו תלמידים עם שמות משפחה באותו Z ישבו בשורה האחרונה. זייק התלונן שבמשך שנים ארוכות בילדותו הוא ישב בקצה הימני של השורה האחרונה בכיתה ובכל פעם שהילדים הלכו למקום מסוים והסתדרו בשורה, הוא היה אחרון.

ההשפעות של שמות פרטיים ושמות משפחה יכולות להיות משמעותיות ואפילו די מדהימות, ולהשפיע על אספקטים חשובים בחיי אנשים. לרוב ההשפעות קשורות לאות הראשונה של השם (פרטי או משפחה). מחקרים מראים שהסבירות שאנשים יבחרו בן או בת זוג ששמם מתחיל באותו שם כמו שלהם (פרטי או משפחה), גבוהה יותר ממה שהיינו מצפים לו אנשים בחרו בני זוג בצורה בלתי תלויה בשם, כלומר ההתפלגות אינה אקראית לגמרי. יותר מכך, מסתבר שההשפעה של שמות רחבה מאוד. אם שמך טוני, יש סבירות גדולה יותר מהממוצע שתקנה טויוטה או שתעבור לגור לטורונטו (או במקרה שלנו טבריה) ותתחתן עם בחורה בשם טניה. שאלה מעניינת שעולה בהקש הזה היא האם הבחירות הללו מודעות או לא מודעות? איך אפשר להפריד בין השניים? דרך אחת היא לבחון מקרים שבהם לשם יש השפעה שלילית על אותו אדם. די ברור שבמקרים כאלו, אנשים ירצו להמנע מהשלכות שליליות של השם ולכן אם נמצא שהשם אכן משפיע לרעה זה מעלה את הסבירות שלשם יש השפעה לא מודעת על אותו אדם.

מחקר אחד עשה בדיוק את זה ובדק את עניין השם בסיטואציות שונות, אחת מהן, היא משחק הבייסבול. במשחק בייסבול המטרה של החובט היא לעלות על הבסיסים בכל דרך אפשרית (חבטה או הולכה). המטרה של הפיצ’ר היא ל”שרוף” את החובט או לגרום לו לחבוט וששחקני השדה יתפסו את הכדור במעופו לפני שהוא נוחת על הקרקע. הדרך הטובה ביותר לשרוף חובט היא על ידי סטרייקאאוט, כלומר החובט מנסה לחבוט ומחטיא שלוש פעמים. סטרייקאאוט מתרחש כשהחובט מחטיא בניסיון חבטה השלישי. בבייסבול משתמשים באות K כסימן לכך שהחובט הוצא בסטרייקאאוט וזה מאפשר לבחון את נושא השמות. האם שחקן ששמו הפרטי או שם משפחתו מתחיל ב-K יטה לצאת בסטרייקאאוט יותר מאשר שחקנים אחרים? התשובה מסתבר חיובית. על פי נתונים מאלפי שחקנים בייסבול ומיותר מ-90 שנות משחק, שחקנים ששמם מתחיל ב-K היו בעלי סיכוי של 2% יותר לצאת בסטרייקאאוט. אפקט שאולי נראה קטן אבל די משמעותי. לא רק זה, שחקנים ששמם הפרטי ושם המשפחה שלהם מתחיל באות K היו בעלי הסבירות הגבוהה ביותר להשרף בסטרייקאאוט.

מחקר שני בדק את הנושא בהקשר של ציונים אקדמיים. בארה”ב מקובל לתת ציונים סופיים באותיות. A נחשב לציון מעולה (מקביל למשהו בין 90-100 אצלנו), B קצת פחות טוב, C, בינוני, D לרוב לא מספק ו-F נכשל. כמו במקרה של שחקני הבייסבול, לא סביר שתלמידים עם שם שמתחיל באות C או D ירצו לקבל ציונים נמוכים בכוונה, ולכן מעניין לבדוק אם הם מקבלים ציונים כאלו בפרופורציות גדולות יותר ממה שצפוי להם בצורה אקראית. לשם כך נבחן מאגר מידע של המחלקה למנהל עסקים באוניברסיטה פרטית גדולה. בתואר כזה סטודנטים בוודאי רצו להשיג ציונים גבוהים ולא ינסו להכשל בכוונה. המאגר כלל ציונים של תלמידים מ-15 השנים שקדמו למחקר. החוקרים לקחו בחשבון רק סטודנטים עם שמות פרטיים ומשפחה שמתחילים באותיות A, B, C ו-D. אם הייתה סתירה בין השמות, למשל מישהו ששמו הפרטי מתחיל ב-A ושם המשפחה מתחיל ב-D הם הוצאו מהמחקר. התוצאות הראו שכמו במקרה של הבייסבול, אנשים עם שמות שמתחילים ב-C או D היו בעלי ממוצע ציונים נמוך יותר מאלו עם שמות שהתחילו ב-A או B. כדי להראות שהאפקט הוא בגלל האותיות C ו-D ולא למשל בגלל שתלמידים ששמם A או B מצטיינים יותר, השוו החוקרים את התוצאות לכל שאר האותיות שהיוו את שער הבסיס ואפשר לראות את ההשוואה בטבלה הבאה:

image

סטודנטים עם שמות שמתחילים ב-A או B קיבלו ציונים דומים לאלו של שאר הסטודנטים, בעוד אלו עם שמות שמתחילים ב-C או D היו נמוכים יותר. ההבדלים הם שוב קטנים למדי, אבל קיימים. לא ברור למה סטודנטים עם שמות שמתחילים ב-A או B לא הצטיינו במיוחד, אבל אחת ההשערות היא שאולי פשוט הרבה יותר מסובך להיות אובר אצ’יבר מאנדר אצ’יבר. גם יתכן שעודף מוטיבציה פשוט לא עוזרת יותר מדי לקבלת ציונים גבוהים. הסבר אלטרנטיבי אחר יכול לנבוע מזה שאולי ההטייה נמצאת אצל המרצים עצמם ולא אצל התלמידים. אולי לאותיות C ו-D יש השפעה לא מודעת על מתן ציונים נמוכים? כדי לבחון את הנושא נערך מחקר המשך.

המחקר בדק עד כמה סטודנטים אוהבים את התחילית של השם שלהם והאם יש לזה קשר לציונים שלהם. רוב האנשים אוהבים את התחילית של שמם, אבל אלו שלא, סביר שירצו להשיג בחיים הישגים שלא תואמים את השם. כלומר, סטודנטים שלא אוהבים את שמם ייטו להתאמץ יותר להשיג הישגים גבוהים יותר. תוצאות המחקר הראו שאכן, בקרב סטודנטים שאהבו את שמם, אלו שהתחילו ב-A או B השיגו ציונים גבוהים יותר מהסטודנטים ששמם מתחיל באות C או D. האפקט התהפך בקרב אלו שלא אהבו את שמם. במקרה כזה, סטודנטים עם C או D הצליחו יותר מסטודנטים עם שמות שהתחילו ב-A או B כמו שהגרף הבא מראה:

image  

כל ההשפעות הללו מזכירות קצת את החיבה שיש לאנשים למספרים עגולים שכתבתי עליה כאן, רק שהדברים עובדים במקרה של שמות במהופך. במספרים עגולים אנשים עושים מאמץ מודע להגיע אליהם גם אם די חסרי חשיבות. מה שקורה עם שמות פרטיים ושמות משפחה זו כנראה ואריציה של יוריסטיקת העיגון שאנשים פשוט לא מודעים אליה. בכל מקרה, מעניין לראות את ההשפעות שיש לאותיות ושמות על חיים של אנשים, משהו שרובם לא מודעים אליו בכלל.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • אסף  ביום 06/06/2012 בשעה 9:37 pm

    מזכיר לי שקראתי שיש ריכוז גבוה של רופאי שיניים ששמם דניס. גבוה הרבה יותר מריכוזם באוכלוסיה. יש דמיון בין השם דניס למילה dentist. האם יש הרבה רופאים ששמם רפי?

    • גיל  ביום 06/06/2012 בשעה 10:19 pm

      אכן נמצא קשר בין שם לבחירת מקצוע. אנשים שהשם שלהם הוא פרח ייטו יותר לעסוק בביולוגיה או בוטניקה למשל. היה על זה מחקר ספציפי שאנסה למצוא.

      • avivamishmari  ביום 07/06/2012 בשעה 12:16 am

        הממצא הזה הוא כמובן בנטרול תחומי העניין של ההורים שבחרו להם את השם?

      • גיל  ביום 07/06/2012 בשעה 12:31 am

        זו שאלה טובה, אני לא ממש יודע. זה לא רק בחירת השם אלא גם כיוון של הילדים לאותם מקצועות. אגב, בפריקונומיקס יש פרק שלם על כך, ומספרים שם על הורים שהחליטו לקרוא לילד אחד שלהם לוזר ולשני winner ודווקא הלוזר היה המוצלח מבין השניים.

  • מיכל  ביום 07/06/2012 בשעה 2:01 am

    בלי לקרוא את המאמרים עצמם – וסליחה על זה – האם לא יכול להיות שמדובר בממצאים שמראים קשר מתאמי ולא קשר סיבתי? כלומר שיש משתנה מתווך שמסביר את הקשר בין השם ומאפייניו לבין כל שאר התופעות שהוזכרו כאן?

    • גיל  ביום 07/06/2012 בשעה 7:48 am

      ברור, אבל מה המשתנה הזה? אגב, המחקר השלישי שבדק עד כמה הם אוהבים את השם מצא באמת משתנה כזה ויש עוד מחקר ניסויי שלא ציינתי ואפשר לקרוא במאמר שמצא סיבתיות.

  • ido2267  ביום 07/06/2012 בשעה 2:08 am

    הייתה כתבה בynet על ילדים עם הפרעות קשב. רופאה אחת עשתה מדגם של ילדים שטופלו אצלה בריטלין וגילתה שכיחות גבוהה של שמות.כמו "סער" או "יריב" לעומת "יותם" או "שליו". ההסבר במאמר היה שהיפראקטיביות היא תורשתית ואבא תזזיתי יקרא לבן שלו בשם שמשקף את האופי שלו באופן לא מודע

  • דודי  ביום 07/06/2012 בשעה 2:10 am

    "מחקרים מראים שהסבירות שאנשים יבחרו בן או בת זוג ששמם מתחיל באותו שם כמו שלהם (פרטי או משפחה), גבוהה יותר ממה שהיינו מצפים לו אנשים בחרו בני זוג בצורה בלתי תלויה בשם, כלומר ההתפלגות אינה אקראית לגמרי"

    יש לזכור שהתפלגות השמות (ולכן גם התפלגות האות הראשונה בהם) ממש אינה אקראית באוכלוסייה אלא תלוייה במשתנים רבים, שמשפיעים בעצמם על בחירת בן הזוג – מוצא, מעמד כלכלי, השקפה פוליטית, איזור גאוגרפי, שנת הלידה, דת. חלק מהמשתנים הללו קשה לנטרל.

    אגב, האם המחקר מדבר על אותה אות או על אותו צליל? האם ג'ואן צפויה להעדיף את ג'ון המתחיל ב-J על ג'ורג' המתחיל ב-G, אע"פ שהצליל הפותח של שני השמות הוא כשל שמה?

    • גיל  ביום 07/06/2012 בשעה 7:49 am

      נכון שאנשים בוחרים בני זוג שקרובים אליהם תרבותית אבל למה שהאנשים הללו יהיו בני אותה אות? וכן, הכוונה לאות וללא לצליל.

  • avivamishmari  ביום 07/06/2012 בשעה 5:54 am

    חבל, כי זה קריטי להתייחסות רצינית לממצא הזה.

    • גיל  ביום 07/06/2012 בשעה 8:03 am

      אוקיי, הנה מחקר שמצאתי שמראה למשל שאנשים ששמם מתחיל באותיות Geo בעלי סיכוי גבוה יותר לעסוק במקצועות שמתחילים באותיות גיאו (גאוגרפיה, גאופיסיקה וכו'), או שאנשים ששמם דניס ייטו יותר להיות רופאי שיניים, וגם יש מחקרים נוספים במסגרת המאמר הזה שמצביעים על קשר בין האות הראשונה לעבודה.

      יש ללחוץ כדי לגשת אל 3.pdf

  • הפנר  ביום 07/06/2012 בשעה 11:13 pm

    בכיתה י' שלי (לפני הרבה שנים) הביאו לנו לקרוא מאמר שמדבר בדיוק על זה. אז עוד לא היו מחקרים כאלה, אבל היו אחרים. מי שכתב אותו היה איזה פרופסור מהאונ' העברית.
    הקבלה מדברת בין השאר על הקשר בין שמות פרטיים לאופי של האנשים ונכתבו המון ספרים בהקשר הזה (שיש ביניהם גם כאלה שמשמשים הורים לבחירת שמות לילדיהם). כמובן יש גם ספרים שמספרים על אופי של אנשים עפ"י שמם בלבד (שלא נדבר על התאריך). בקשר לבייסבול- 2% זה באמת מקרי בעיניי… היה צריך לבדוק תופעות אחרות בבייסבול עפ"י שמות התופעות- ההסבר במחקר לסיבת הבחירה בסטרייקאאוט כתוב שזה לא תלוי באחרים וקל להפריד נראית לי יותר מדי לא רצינית. סביר בעיניי שרק הסטרייקאאוט היה מוצלח עם 2%, ותופעות אחרות פשוט לא היו מוצלחות לבחירה. נ"ב- למה דווקא בייסבול? כי בכדורגל מי שבועט פנדלים לרוב לא מתחיל באות פ'? (אגב, עובדה שלא- בליגה לאומית בישראל בשנה בודדת- פרשן דיבר על זה).
    זה לא הכל, בקשר לציונים- בקהילות קטנות נותנים ציונים עפ"י הקשר המשפחתי של מקבל הציון, וטיב הקשר של נותן הציון עם משפחת התלמיד. משרד החינוך לא מאפשר לבודק לדעת את שמו של הנבחן במבחני בגרות, אבל למספר זהות ולמספר הקטלוגי של התלמיד במשרד החינוך יש המון קשר לציון הסופי של התלמיד (מחקר לא מדעי שנערך על התלמידים בבצפר שלי).

    זה לא הכל, ראית פעם עו"ד בשם ארמונד פיצ'רסקי? האם זה קשור רק לגזענות של החברה הישראלית? או אולי גם למבחני הלשכה שלהם? שלא נדבר על השפעת ההורים מלכתחילה, גם כשהם בוחרים את השם, וגם כשהם מייעצים לילד מה ללמוד.
    מספיק שתפתח ספר טלפונים ותראה הרבה בעלי מקצוע בכל תחום שמתחילים בא.א….
    משה דיין תמרוקים (נראה לי שזה היה תמרוקים) היא חברה שפעלה בישראל פעם. המייסד נקרא משה דיין (לא הזה עם העין)- למה לא לרכב על תדמיתו?

    ובקשר לרופאי שיניים בשם דניס- זה בטח קשור לאפשרות הפשוטה של ללכת למשרד הפנים ולשנות את השם. שם המשפחה של מייסד של מגה-אפלואד שלאחרונה נעצר נקרא דוטקום. כן, הוא שינה. אבל היה מצחיק לקרוא את זה בעיתון.

    זוג שכנים שלי בבניין נקראים עידן ועידן. בעיני הם ממש שונים באופיים. אבל זה כמובן לא מקרי לגמרי- לא שאלתי, אבל גם לא צריך היה מחקר כדי לדעת את זה. כפי שנאמר לפני- בחירת השם היא לא אקראית, וקשורה איך לא להעדפות דומות של ההורים.

    הפנר הוא שם עט, יש עוד איזה 2 אתרים שאני משתמש בו, אבל לא סתם בחרתי אותו, כמו את שמות העט האחרים שאני מחזיק בהם, וזה נכון לכל כותב.
    ואם כבר מדברים, לא יכולתי להתעלם מגיל (age ולא שמחה), והמקצוע שלך.
    בעברית יש אריה, זאב, יונה, דבורה, אבל אין סוס… בשפות אחרות דווקא יש סוס, אבל אין זאב. מה זה אומר עלינו?

    • גיל  ביום 08/06/2012 בשעה 12:19 am

      הפנר, ההשימוש באות K לסטרייקאאוט מאוד בולט, אין כאן ממש אפשרות אחרת. אחת האפשרויות היא שאולי ההטייה אצל השופטים שנותנים יותר סטרייקאאוט בגלל השם ואת זה לא בדקו אבל כך או כך, נראה שמישהו מטה כאן.

      לגבי גזענות, היא בהחלט קיימת וגם נבדקה. אם אתה שולח קורות חיים זהים אחד עם שם אשכנזי ואחד מזרחי, בחלק מהמקומות תמצא הטייה כזו (זה נכון גם לגבי שחורים ולבנים בארה"ב או כל מיעוט אחר).

      דוטקום זה באמת דוגמא ברורה לשינוי השם אבל לא נראה לי שרופאי שיניים משנים את שמם לדניס בכוונה.

      לגבי שמות של בני זוג, אני חושב ששמות דומים מושכים ומעוררים תשומת לב. הם כשלעצמם אולי לא מקדמים את הרומנטיקה אבל אם אתה יוצא עם מישהי עם שם דומה אולי תתן לה קצת יותר צ'אנס מאחרות ובסוף זה יראה הטייה.

  • ע  ביום 09/06/2012 בשעה 2:59 am

    מעניין האם ומהי השפעת העובדה שרוב שמות המשפחה הם שמות גבריים, בעלי סיומות גבריות, הכוללים את המילה בן/אב/גבר בשפות השונות..על מצבן של הנשים בעולם ומדוע יותר חשוב לגברים להנציח עצמם ואת אבותיהם, אך נשים לא דואגות לשם משפחה נשי או להנציח את אמהותיהן/אחיותיהן וכו' בשמות משפחה..

    • גיל  ביום 09/06/2012 בשעה 7:35 am

      אני לא חושב שרוב שמות המשפחה הם שמות גבריים. שמות המשפחה מועברים דרך הגבר אבל זה לא הופך אותם לגבריים.

  • ע  ביום 09/06/2012 בשעה 3:01 am

    וזה למרות התגלית המפתיעה שהאישה היא זו שבכלל סבלה 9 חודשי הריון ואת רוב העול המשפחתי.

  • ע  ביום 09/06/2012 בשעה 10:12 am

    למה לא? שמות המשפחה לא תמיד מועברים דרך הגבר. יש נשים ששומרות על שם משפחתן. הבעיה היא שגם הוא עבר דרך האבא/סבא..ולא ברור לי מדוע הן לא בוחרות בשם משפחה שהוא שם האם עצמו, אם האמא כ"כ יקרה, "אין כמו אמא בעולם", "אין כמו האוכל של אמא", "אמא הכי חשובה" וכן הלאה..אבל להנציח אותה זה כנראה לא חשוב מספיק.

    רוב שמות המשפחה הם גבריים בלי קשר לכך. שמות משפחה כמו משה, עזרא, דויד, יוסף, אברהם, אברהמי, רונן, מנשה, חיים, יצחק וכן הלאה אלפי שמות גבריים..אך לא רק בעברית, גם באנגלית ובשאר השפות זה לרוב כך. בנוסף לשמות המשפחה שהם בעצם שמות של גברים-גברים לכל דבר, ישנם כמובן שמות משפחה שהם שמאות פועל בזכר או שמות מקצוע בזכר ושל זכר..דיין, סופר, בנאי ולא דיינת, סופרת ובנאית. יעל סופר?? לא קצת אבסורדי עבור נשים (המתיימרות להיות נשיות לפחות)..וכמובן כל התחיליות – בן שלמה, בן אברהם, בן יצחק, בן יעקוב, בן עמרם, בן טולילט, בן יפונה, בן חיים, בן אסף..והסופיות – יעבובוביץ', זליחוביץ', יצחקוב, מיכאלשוילי, גבריאלוילי..וסיום במצלול זכרי – סקי..וכן הלאה וכן הלאה. (ביץ', שוילי וכו' זה בן)
    ישנן אפילו נשים המתהדרות ב4 שמות משפחה גבריים עד מאוד, בעלי משמעות גברית כפולה בפני עצמם – דנה גבריאלוב, אבושוילי, גבריאלוביץ', בן חיימובסקי. נו באמת..ולאחת כזו נקרא "אישה" ?? :/
    כאילו חסרים שמות נשיים או נייטרלים או בעלי מצלול נשי שיכולים להיות שמות משפחה יפהיפיים עבור נשים.

    • גיל  ביום 09/06/2012 בשעה 10:25 am

      השמות שהזכרת הם שמות פרטיים לא שמות משפחה. כמה אנשים את מכירה עם שם משפחה יצחק? אני מניח שיש הטייה מסוימת אבל בכל מקרה, זה לא ממש קשור לפוסט שעוסק בתחילית של השם.

  • ארנון  ביום 20/06/2012 בשעה 7:49 am

    יש מחקר משעשע שעשו באקדמיה לשוטרים בארה"ב (לצערי אין לי פה רפרנס), שם גילו שאנשים עם אותה אות ראשונה בשם נטו להיות יותר קרובים אחד לשני..ואז גילו שזה כי מושיבים אותם תמיד לפי סדר א-ב..

  • Nili B  ביום 24/06/2012 בשעה 4:16 am

    אני מכירה משפחה ישראלית בה כל האחים (3 או 4) קיבלו שמות המתחילים באות א', וכך גם ילדיהם – משום מה רובם בנים. הוסבר לי בגאווה כי "אצלנו כולם א'". מה שמעניין הוא כי האחים פיתחו קריירות מוצלחות מאד (כולם כנראה מחוננים), וכך גם בניהם. מאז ומתמיד תמהתי מה הקשר בין גאוות האות לבין כישורים מולדים שלהם. מאמר זה מחזק את האפשרות שמדובר גם ב"גאוות יחידה".

    • גיל  ביום 24/06/2012 בשעה 8:20 am

      כן, אני מכיר משפחות כאלו שבוחרות שמות שכולם מתחילים באותו שם או כולם סובבים סביב נושא אחד. זה באמת יכול להיות ששם ייחודי גורם לגאוות יחידה כמו שתארת.

כתוב תגובה לido2267 לבטל