הבדלים בין המינים במתמטיקה – החשיבות של שפה

הנושא של הבדלים בין המינים ביכולות מתמטיות הוא מקור ידוע לויכוחים מרים בנוגע להשפעות ביולוגיות מול השפעות סביבתיות. כתבתי בעבר על הנושא בהקשר של הקריירות האקדמיות של גברים ונשים, ולמה הבדלים ביכולות ובמוטיבציות משפיעים על הייצוג השונה של גברים ונשים באקדמיה. זה נושא שכאמור מעורר הרבה עניין ונתפס על ידי חלק מהאנשים כשנוי במחלוקת, אבל לפחות על דבר אחד אין כמעט ויכוח בין מדענים, וזה שאכן קיימים הבדלים בין גברים לנשים ביכולות מתמטיות שונות וההבדלים הללו קיימים מגיל מוקדם מאוד. מחקרים רבים מראים שבממוצע, בנים טובים יותר מבנות בפתרון בעיות מתמטיות, בעוד בנות טובות יותר בחישובים אריתמטיים. יש הסכמה די רחבה שהיתרון של הבנים נובע מיכולות מרחביות טובות יותר אבל עד לאחרונה לא ממש היה ברור למה בנות יהיו טובות יותר בחישובים אריתמטיים. מחקר חדש מנסה לבחון את הסוגיה הזו ולקשור אותה לעובדה שבנות (ונשים בכלל) מפגינות יכולות מילוליות גבוהות יותר מבנים (וגברים).

מחקרים מראים שוב ושוב שבנות לומדות שפה מוקדם יותר מבנים ורוכשות אוצר מילים גדול יותר, מהר יותר מבנים. יש קשר הדוק בין שפה ליכולת אריתמטית מכיוון שחישובים אריתמטיים מסתמכים על יכולות מילוליות ומחקרים מראים שאיזורים במוח שקשורים לשפה מופעלים כשאנשים עורכים חישובים כאלו. לעומת זאת, פתרון בעיות מתמטיות לא דורש יכולות מילוליות מיוחדות ואיזורי השפה במוח לא אקטיביים בזמן פתרונן. לפיכך, ההשערה המתבקשת היא שהיתרון שיש לבנות ביכולות מילוליות מתרגם גם לחישובים אריתמטיים ואת זה המחקר הנוכחי מנסה לבחון.

המחקר נערך בסין וכלל 1,556 ילדים (803 בנים ו-753 בנות) בגילאים 8-11. בשלב הראשון נתנו החוקרים לילדים תרגילים שונים המערבים חישובים פשוטים ומסובכים, וכצפוי, בנות השיגו תוצאות טובות יותר מהבנים בכל קבוצות גיל. בשלב השני בחנו החוקרים האם כשלוקחים בחשבון את היכולות המילוליות של הילדים, התוצאות משתנות. לשם כך, נדרשו הילדים לעבור מבחן ליכולת המילולית, ואחד המבחנים התקפים ביותר בשפה הסינית הוא מבחן החריזה. מכיוון שהשפה הסינית מורכבת מאוד וכוללת אלפי סימנים שונים, לוקח לילדים זמן רב יותר ללמוד את כל אותם סימנים ויש שונות גדולה ביכולת המילולית של הילדים. במבחן הספציפי הזה מוצגים לנבדק שני סימנים ועליהם לקבוע האם הם מתחרזים אחד עם השני או לא. גם כאן כצפוי הפגינו הבנות יכולת טובה יותר מהבנים. בנוסף, נתקבלו מתאמים בינוניים בין המבחנים של היכולת המילולית ליכולת האריתמטית, וזה היה נכון לשני המינים.

הממצא המעניין ביותר מתקבל כאשר בוחנים את ההבדלים בין בנים לבנות ביכולות האריתמטיות אחרי שעורכים בקרה סטטיסטית של היכולות המילוליות שלהם. מסתבר שההבדלים ביכולות האריתמטיות נעלמים כלא היו. כלומר, בנים שיש להם יכולות מילוליות שוות לאלו של הבנות, מצליחים בחישובים האריתמטיים בדיוק כמותן. החוקרים גם השוו בנים ובנות במבחנים מתמטיים אחרים שלא קשורים לחישובים אריתמטיים אחרי שהם ביקרו את היכולת המילולית שלהם ולא מצאו השפעה דומה.  כלומר, ההבדלים בין המינים שהתקיימו במבחנים המתמטיים האחרים לא התבטלו כשנלקחה בחשבון יכולת מילולית. גם ההבדלים שנמצאו לטובת הבנים במבחן שבדק מטלות של רוטאציות מנטליות לא השתנה כתוצאה מהבקרה על היכולת המילולית.

התוצאות מחזקות את המסקנה שהבדלים בין המינים ביכולת המילולית הם אלו שמשפיעים על ההבדלים בין המינים בחישובים האריתמטיים, ומעניקים לבנות יתרון בחישובים הללו. כלומר, ההבדלים הביולוגיים בין המינים קיימים, אבל לא בגלל יכולות קוגנטיביות הקשורות לעיבוד מספרים. אחת הסיבות האפשריות לחפיפה בין היכולות המילוליות לחישובים האריתמטיים היא ששניהם משתמשים באותן מקורות שבו זיכרון העבודה מעובד במוח. ילדים שסובלים מדיסקלוקליה, הפרעה הפוגעת ביכולת לבצע חישובים כהלכה, סובלים גם מבעיות בקריאה (ולכן לפעמים מתבלבלים באבחנות ולא מסוגלים להפריד בין דיסקלוקליה לבין דיסלקציה או דיסגרפיה – הפרעות לקריאה וכתיבה בהתאמה).

Both comments and trackbacks are currently closed.

תגובות

  • שירה  On 28/04/2012 at 2:09 pm

    צריך לקחת בחשבון בכל מה שנוגע לסין וחשבון- את האופן שבו השפה הסינית משפיעה על החשיבה המתמטית. אחת מההנחות שבאה מתחום הבלשנות דווקא, מדברת על זה שסינים טובים במתמטיקה בגלל האופן שבו השפה בנויה. ליכולת מילולית טובה יש חשיבות מכרעת בשפה הסינית, משום שהחשבון הבסיסי כולו מיוצג באופן מילולי מראשיתו באופן ששונה מזה שבשפות מערביות.

    • גיל  On 28/04/2012 at 2:14 pm

      את יכולה להרחיב על מה בשפה הסינית ספציפית עוזר? האם זה השימוש בסמלים שמייצגים משמעות ומילים ולא רק אותיות? האם לא היינו מצפים שזה יעזור גם בתחומים שהם לא חישוביים? בכל מקרה, יתכן שבגלל שקיים קשר כללי בין יכולת מילולית לחישובים הללו אז הסינים טובים יותר מתרבויות אחרות בחישובים. אני לא יודע אם זה נכון אבל זה דווקא יכול לחזק את התאוריה שהוצגה במאמר.

  • nachum  On 29/04/2012 at 3:00 am

    nomerus clausus the teaching of math today is just apparat to block more students from study phisyk, chiemie and mathh in the universities. if you take for example linar algebra , it is clear that this subject is importent but it is also clear that the way one can study this subject is bad. my opinion it is bad becouse the unis want to stop people studing.

    • גיל  On 29/04/2012 at 9:16 am

      נחום, הרבה דברים שמלמדים בבתי ספר חוסמים או נשפיעים לרעה על הלימודים של אותו תחום לימוד באוניברסיטה.

  • orikatz  On 29/04/2012 at 8:56 am

    הערה קטנה:
    אתה מציג את הנושא כאילו שההשפעה הסיבתית היא: הבדלים ביכולת המילולית -> הבדלים ביכולת האריתמטית, כאשר למעשה כל העדויות שאתה מציג לא כוללים תמיכה בהשפעה סיבתית כזו. באותה מידה אפשר לומר שההשפעה הסיבתית היא: הבדלים ביכולת האריתמטית -> הבדלים ביכולת המילולית, או שיש משתנה חסר שמשפיע על שניהם ביחד.

    • גיל  On 29/04/2012 at 9:22 am

      נכון, והסיבה שאני אומר את זה היא בגלל שהיכולת המילולית מתפתחת מוקדם יותר מהיכולת לחשב חישובים אריתמטיים. אז אפשר אולי לומר שיש משתנה שלישי והוא התפתחות כללית של הילד.

  • ע  On 05/06/2012 at 2:32 pm

    האם ניסו "לנטרל" את הבעיה שגורמת לבנות להיות פחות טובות/חושבות במספרים ולבחון את יכולתן במתמטיקה, כמו שניטרלו את החלק המילולי שבעייתי עבור גברים, בחישובים אריתמטיים?

    • גיל  On 05/06/2012 at 3:53 pm

      לאיזו בעייה בדיוק אתה מתכוון?

      • יזהר  On 25/06/2012 at 1:33 am

        ע' צודק, הוא מתכוון לכך שבתחילת המאמר דובר על יתרון לבנים בתחום מסויים ויתרון לבנות בתחום אחר. מאידך, המשך המאמר עוסק רק ביתרון של הבנות, ומנסה להראות שלבנים עם יכולות מילוליות כמו של הבנות אין נחיתות לעומת הבנות (כלומר, מוכיח את הגורם לטענה). הבעיה שהמשך המאמר לא עוסק ביתרון של הבנים, ולא מדבר על הסיבה או מנסה להוכיח אותה.

      • גיל  On 25/06/2012 at 7:38 am

        אתה צודק שהמאמר אכן מתמקד ביתרון שיש לבנות ביכולת המילולית ואיך הוא מתרגם ליתרון שלהן בחישובים מתמטיים. המטרה של המחקר הספציפי הזה היא באמת להתמקד רק בבנות ולא להקיף את כל נושא ההבדלים המתמטיים בין המינים. מה שכתבתי בהתחלה אכן מתייחס להבדלים אצל שניהם.

  • בר  On 09/07/2012 at 8:34 pm

    גיל, מה הרקע ההשכלתי שלך?

    • גיל  On 09/07/2012 at 8:45 pm

      אפשר לקרוא באודות הבלוג.

Trackbacks

%d בלוגרים אהבו את זה: