מסתרי האורגזמה הנשית

אחת החידות האבולוציוניות הגדולות ביותר נוגעות לאחת התופעות הכי בולטות במיניות האנושית והיא האורגזמה הנשית. מבחינה אבולוציונית, לא ברור עדיין מדוע היא קיימת ואיזו מטרה היא משרתת למרות שיש תאוריות שונות שמנסות להסביר את קיומה. התאוריות הללו מתחלקות לשני סוגים עיקריים: אלו שסבורים שהאורגזמה הנשית היא אדפטציה ואלו שחושבים שהיא תוצר לוואי של אדפטציה אחרת או שריד אבולוציוני לא הכרחי. הביולוג הנודע סטיבן ג’יי גולד היה מראשי התומכים בתאוריית תוצר הלוואי כשטען שהאורגזמה הנשית והדגדגן אינם משמשים לשום פונקציה אבולוציונית. אחרי הכל, הדגדגן הנשי והפין הגברי נוצרו מאותו מרכיב עוברי והטענה שאצל הנשים, הדגדגן הוא כמו פין לא מפותח אינה מופרכת על פניה. אלו שמחזיקים בתאוריה הזו מביאים את הקושי של נשים להשיג אורגזמה ואגינלית כראייה לנכונותה. הסטטיסטיקות בנושא מראות ש70%-80% מהנשים לא משיגות אורגזמה דרך הנרתיק. עם אחוזים כאלו טוענים אנשי “תוצר הלוואי” קשה מאוד לתכונה להתפתח מבחינה אבולוציונית. בנוסף, לא נראה שיש קשר בין מספר האורגזמות של האישה או היכולת לחוות אורגזמה (בעיקר נרתיקית) ובין מספר הילדים שיש לה, הסיכוי שלה להתעבר, או אפילו הזמינות שלה ליחסי מין (כלומר, כמה פעמים היא מקיימת יחסים באופן כללי).

לעומת זאת, לרבים אחרים תאוריית “תוצר הלוואי האבולוציוניות” נראית לא מספקת. האורגזמה הנשית חזקה ביותר ומדידות פיזיולוגיות מראות כנראה שהיא חזקה יותר מזו הגברית. זה נראה די מוזר שאחת ההנאות הגדולות בחיי אישה, גם אם היא נדירה באופן יחסי, תהיה רק “תאונה אבולוציונית”. כמה וכמה תאוריות הוצאו כדי לנסות להסביר מדוע היא בכל זאת היא יכולה להיות אדפטציה אבולוציונית. תאוריה אחת גורסת שהאורגזמה משחקת תפקיד חשוב בחיזוק הקשר הזוגי ושמירה על בן הזוג. על פי התאוריה הזו, אורגזמה מסמנת לבן הזוג שהוא רצוי ומספק מבחינה מינית ולכן מעלה את הסיכוי שהוא ישאר עם האישה משהו שמבחינה אבולוציונית עוזר לה ולילדים העתידיים שלהם.

תאוריה אחרת שמקבלת חיזוקים שונים בשנים האחרונות, מתבססת על ההשערה שהתפקיד של האורגזמה הנשית הוא להגדיל את סיכויי הכניסה להריון, ובעיקר בתגובה לבן זוג עם גנים טובים. התאוריה יוצאת מנקודת הנחה שאישה יכולה לשכב עם כמה גברים במשך תקופת הביוץ שלה, אבל היא תרצה ילד רק מהגבר בעל הגנים הטובים ביותר. אם תפקיד האורגזמה הוא אכן להגדיל את הסיכוי להיריון, אז ההשערה היא שהיא תתרחש בעיקר בתגובה ליחסי מין עם הגברים השווים ביותר מבחינה אבולוציונית. זה גם מסביר למה היא נדירה יחסית ולא נחווית עם גברים אחרים, שיש להם גנים לא רצויים. תמיכה בתאוריה הזו אפשר למצוא במחקרים שמראים שנשים שחוות אורגזמה משמרות את הזרע בגופן זמן ארוך יותר (הזרימה של הזרע היא לתוך הרחם במקום החוצה ממנו), או במחקרים שמראים שנשים נוטות לחוות יותר אורגזמות עם בן זוגן שמחזיק במערכת חיסונית שונה משלהן (מה שמגדיל את השונות הגנטית של הצאצא, ראו כאן) וכל זה קורה רק בזמן שהן פוריות.

מחקר חדש מנסה בא לבחון את התאוריה של “אורגזמה כתגובה לגבר עם גנים טובים”. המחקר בחן את הקשר שיש בין מספר האורגזמות של האישה, העוצמות שלהן והתזמון שלהן, לבין סממנים שונים שמעידים על איכות גנטית של הגבר. הסממנים הללו כוללים אטרקטיביות חיצונית, סימטריה בפנים, מידת הדומיננטיות של הגבר, ומידת הגבריות שלו (masculinity).

110 זוגות הטרוסקסואליים בגיל ממוצע 21 השתתפו במחקר. הזוגות מילאו שאלונים שבו נשאלו לגבי שכיחות האורגזמות של האישה (לא במפתיע, אין מתאם מושלם בין דיווחי האורגזמות של הנשים למה שגברים חושבים שהיא חוותה). הנשים דירגו עד כמה דומיננטי וגברי הפרטנר שלהן, וצילומים שלהן שימשו למדידה הסימטריה בפנים כמו גם להערכת האטרקטיביות החיצונית על ידי שופטים חיצוניים.

התוצאות הראו ששני המנבאים הטובים ביותר לשכיחות האורגזמה הנשית ביחסי מין מלאים (ואגינליים) היו האטרקטיביות החיצונית של הגבר ומידת הגבריות שלו. מידת הגבריות, גורם משוער של איכות גנטית, גם היה במתאם חיובי עם שכיחות האורגזמה הנשית לפני השפיכה הגברית. אורגזמה כזו נמצאה במחקרים קודמים כמגדילה את הסיכויים להריון, אם בצורה ישירה או עקיפה בגלל שהיא חזקה יותר מאורגזמות שמגיעות אחרי השפיכה. הנאה גדולה יותר תורמת להריון כי במקרה כזה משתחרר ההורמון אוקסיטוצין (oxytocin) בשיעורים גדולים יותר, מה שמגדיל את הסיכוי לכניסה להריון.

גם משך היחסים היה במתאם עם כמות ועוצמת האורגזמות הנשיות כך שאצל זוגות שהיו במערכת יחסים זמן רב יותר האישה נהנתה מאורגזמות מרובות יותר. סימטריות בפנים הייתה גורם נוסף, אם כי חלש יותר מהאחרים בניבוי האורגזמות הנשיות, אם כי מחקרים שנעשו בעבר מצאו מתאמים חזקים יותר.

מה שמעניין וחשוב בהקשר הזה הוא הממצא שאטרקטיביות גברית, דומיננטיות וגבריות לא ניבאו את מספר ועוצמות האורגזמות הנשיות שהושגו על ידי אוננות או בעזרת הפרטנר שלא ביחסי מין ואגינליים מלאים. כלומר הרווח המשוער של הגדלת הסיכוי להריון מתרחש רק בזמן אורגזמה שמגיעה כתוצאה מיחסי מין מלאים.

לסיכום, התוצאות מהוות תמיכה בתאוריה שאורגזמה נשית היא אדפטציה ולא רק תוצר לוואי אבולוציוני, שמגיעה בתגובה לאורגזמות מגברים עם גנים טובים. כמובן שמחקרים נוספים צריכים להערך לפני שאפשר יהיה להגיע למסקנות נחרצות יותר, במיוחד חסרים כאלו שנוגעים לקשר בין קיום אורגזמה והתזמון שלה בזמן יחסי המין ובין סיכויי הכניסה להריון.

Both comments and trackbacks are currently closed.

תגובות

  • אבי  On 08/02/2012 at 12:25 am

    האם עפ"י התיאוריה האבולוציונית גנים טובים הם רק כוחנות וגבריות? האם אינטיליגנציה לא נחשבת לתכונה שנכללת בגנים הראויים, במיוחד לאור העובדה שכיום אינטיליגנציה משפיעה יותר על הסטטוס החברתי מגבריות ומראה חיצוני. האם ביל גייטס ומארק צוקרברג שהם אינם נאים ולא ניחנו בגבריות מתפרצת כמו נגיד של מייק טייסון או צ'אק נוריס, נחשבים לנחותים מבחינה אבולוציונית? האם האבולוציה לא התאימה את עצמה להתפתחות החברתית של המין האנושי והיא עדיין מפגרת מאחור?

    • רועי פיטשון  On 08/02/2012 at 12:35 am

      השאלה שאתה צריך לשאול את עצמך היא אך ורק: "האם לאנשים אינטיליגנטיים יש יותר ילדים".
      תכונות שמונצחות אבולוציונית הן רק אלה שמקנות לבעליהן (ובאופן ניתן להורשה) תוחלת גבוהה יותר של מספר צאצאים.

    • גיל  On 08/02/2012 at 12:43 am

      כמובן שלא, אבל שים לב שלא מדובר בכוחנות אלא בדומיננטיות, זה לא אותו הדבר. לגנים טובים יש הרבה צורות ודרכים להתבטא אבל אלו שני מדדים שרלוונטים בהקשר של בחירת בני זוג. אינטליגנציה היא אגב גם אחת מהן, ואגב יש מחקרים שמראים שאנשים אינטליגנטיים נהנים יותר מסקס.

      לגבי ביל גייטס ואחרים אז חשוב להפריד את הדיון באנשים ספציפיים מהתופעה בכללותה. באופן כללי, השינויים התרבותיים והטכנולוגיים אכן מהירים יותר מאבולוציה ביולוגית ולכן מוצאים היום לא מעט מיסמא'צים בחברה המודרנית.

  • רועי פיטשון  On 08/02/2012 at 12:33 am

    כשאומרים "אורגזמה היא אדפטציה" – ברור למה הכוונה. אבל בדיוק בגלל זה, כשאומרים "אורגזמה *נשית* היא אדפטציה", זה קצת נשמע כאילו היא התפתחה בנפרד מהאורגזמה הגברית.
    האמת היא כמובן ששתי האורגזמות הן כמובן אותה תכונה ביולוגית, שנוצרה אבולוציונית רק פעם אחת, וקיימת גם אצל גברים וגם אצל נשים.
    אם מחפשים מה מצדיק את *המשך* קיומה של האורגזמה אצל נשים, הסיבה היא שבהרבה מקרים, משתכונה כבר קיימת (ואפילו אם נחיצותה המקורית הולכת ופוחתת), היא ממונפת להשגת מטרות נוספות.
    בכל מקרה, לטעמי, לא מדובר ב"אחת החידות האבולוציוניות הגדולות ביותר".

    • רועי פיטשון  On 08/02/2012 at 12:42 am

      אני אחדד:
      הדגמת כאן יפה מאוד איך נשים עושות שימושים מעניינים ומוצלחים במנגנון האורגזמה שלהן.
      אבל בכל אלה אין כדי לענות על השאלה "מדוע האורגזמה הנשית קיימת".
      היא החלה להתקיים בדיוק מאותה סיבה של האורגזמה הגברית, והיא ממשיכה להתקיים גם כי היא שימושית וגם כי המסלול האבולוציוני בו האורגזמה הגברית תמשיך להתקיים והנשית תעלם, גובל בבלתי אפשרי.

      • גיל  On 08/02/2012 at 12:46 am

        לא ברור שהיא החלה להתפתח מאותה סיבה של האורגזמה הגברית. שוב, זו דיעה אחת לגיטימית שיוצאת מנקודת הנחה שהיא תוצר לוואי של האורגזמה הגברית ולא עומדת בפני עצמה מה שלא בהכרח נכון.

      • רועי פיטשון  On 08/02/2012 at 1:06 am

        גיל, אם אתה טוען ברצינות שהאורגזמה הנשית והגברית הן אנאלוגיות (ולא הומולוגיות), כלומר, התפתחו כל אחת בנפרד מהשניה, ואין להם מקור מובהק משותף יחיד – אז זה אומר שההבנה שלי את הביולוגיה ואת האבולוציה לוקה בחוסרים ענקיים. 😦

      • גיל  On 08/02/2012 at 1:12 am

        אני לא טוען שהן אנלוגיות הן בהחלט הומולוגיות (כמו שכתבתי, המקור משותף). זה לא אומר שהפונקציה שלהם זהה או שאחד הוא תוצר לוואי של השני. הרי יתכן מאוד שהברירה המינית עיצבה את האורגזמות של שני המינים בצורה שונה. העובדה שהאורגזמה הנשית חזקה ביותר מרמזת שכנראה יש לה פונקציה משלה. זה לא כמו שדיים של גברים שבאמת לא ממלאים שום פונקציה והם תוצר לוואי במקרה הזה.

    • גיל  On 08/02/2012 at 12:45 am

      רועי, הפרדתי ביניהם כדי שידעו על מה מדובר אבל כאמור, יש קשר הדוק בין התיזמונים של שתי האורגזמות וכשהן קרובות זו לזו יתכן שהן מגבירות את הסיכוי להריון.

      זה נכון מה שאתה אומר על שימור תכונות ואתה כנראה נוטה לצד של אלו שחושבים שזה תוצר לוואי אבולוציוני. זה אולי מסביר למה אתה לא חושב שזו חידה חשובה אבל אני ואחרים חושבים שהיא מאוד חשובה כי היא פשוט מאוד רלוונטית לחיים של הרבה אנשים.

  • nachum  On 08/02/2012 at 1:07 am

    כמה תאוריות הוצאו כדי –taklada and thanks for writting about this subject

  • Yair Eshel  On 08/02/2012 at 1:35 am

    גיל שלום
    האם ידוע על אורגזמה נשית בקרב בעלי חיים אחרים?

    • גיל  On 08/02/2012 at 1:41 am

      בוודאי, האורגזמה קיימת בצורות שונות אצל יונקים רבים ולחלק יש גם דגדגן.

  • מעין  On 08/02/2012 at 2:03 am

    איך מודדים גבריות? אני מבינה סימטריה, אני מבינה מבחנים לאטרקטיביות, אבל מהו המדד לגבריות?

    • גיל  On 08/02/2012 at 9:33 am

      שאלה טובה. מדדו את זה בשתי צורות. אחת סובייקטיבית שבה שאלו את הנשים עד כמה לדעתן הפרטנר שלהם גברי. השנייה דרך תוכנה שבוחנת תווי פנים זכריים. גברים שנחשבים לגבריים יותר הם כאלו עם טסטוסטרון גבוה יותר מה שמשפיע על הפנים שלהם בין השאר. אפשר גם למדוד רמות טסטוסטרון אבל לא עשו את זה פה.

  • avivamishmari  On 08/02/2012 at 11:32 am

    1. לא מתיימרת לדעת איך זה אצל גברים, אבל אצל נשים יש הבדל בין הגעה לאורגזמה לבין סיפוק עמוק (מיני שמחלחל לרגשי) מהסוג שגורם לרצות לחזור לאותו הפרטנר. בנוסף, יש הבדל גדול בין אורגזמה וגינלית לקליטורלית מבחינת רמת הסיפוק שכל אחת מהן מניבה. והרמה הזו גם משתנה על פני החיים.

    2. מעבר לכך, יש תופעה שכיחה של עוררות מינית גבוהה בזמן הריון (בגלל רמות גבוהות של ההורמונים המתאימים) – איך אפשר להסביר זאת, אם האורגזמה נועדה לסייע לנשים להרות?

    3. הקושי של נשים רבות להשיג אורגזמה וגינלית – מדוע הוא נלקח כנתון, ואפילו כגורם מסביר?(!). המלצה שלי: לא כדאי לעשות זאת לפני שמנסים לבדוק את התלות הישירה שלו בגורמים חיצוניים, כמו רמת המודעות של האישה ליכולתה להשיג אורגזמה כזו, כמו רמת המוכנות של הגבר לסייע לה בכך, אופי יחסי המין שהם מקיימים ועוד. אני לא סבורה כמו פרויד שאורגזמה וגינלית היא סממן ל"מיניות בוגרת" אבל נראה לי שבחברה המוטת-מיניות-גברית של ימינו יש דגש גדול מאוד על אורגזמה קליטורלית דווקא.

    • גיל  On 08/02/2012 at 11:50 am

      אביבה, את צודקת. אצל גברים הסיפוק המיני יותר דיכוטומי, או שהם גמרו או שלא ואז יש תסכול רב. נשים יכולות להינות מסקס וגם מהקירבה גם בלי אורגזמה כלשהיא.

      לגבי הריון, אפשר להסביר את זה ברצון של האישה לשמור על בן הזוג שלה. כמו שאמרתי זו אחת התאוריות להסבר אורגזמה אם כי אני מודה שלא שמעתי על התופעה שאת מתארת.

      הקושי של נשים להגיע לאורגזמה וגינלית מתועד היטב. אני מסכים איתך שיש הרבה סיבות לכך, חיצוניות לאישה וכאלו שתלויות בבשלות ובמודעות שלה. הנקודה המרכזית היא שזה לא משהו מובן מאליו שקל להשיגו כמו האורגזמה הגברית.

      • avivamishmari  On 08/02/2012 at 12:09 pm

        3. … ודווקא משום כך, הקושי הזה שומט את השטיח מתחת לטענות רבות שמציגים המחקרים שהבאת. השאלה היא לא רק מדוע יש אורגזמה נשית, אלא מדוע יש שני סוגים שלה, ומדוע קשה יותר להגיע לסוג השני. לשאלה השלישית אני חושבת שתשובה תרבותית בהחלט היתה יכולה להספיק. אבל בעצם היא זו שמערערת על 2 השאלות הקודמות. אם תפקידה של אורגזמה הוא לסייע לאישה להתעבר, הלא הגיוני יותר היה שאורגזמה וגינלית תקבל עדיפות (פיזית, אבולוציונית, תרבותית ומה לא), כי היא מצריכה חדירה, ומחדירה נגזר מן הסתם סיכוי רב יותר להתעברות.

        2. התופעה של עוררות מינית בזמן ההריון שכיחה מאוד, נסה לגגל את זה… אני מנחשת שהיא לא נחקרה בגלל היחס הא-מיני להריון במערב עד אמצע המאה העשרים לפחות, ובגלל סיבות נוספות.

      • גיל  On 08/02/2012 at 12:21 pm

        אביבה, עם כל ההשפעות התרבותיות, עדיין בבסיס הרבה יותר קשה לנשים להגיע לאורגזמה מאשר לגברים. הרי אפילו אם נבטל מהמשוואה את הפרטנר המיני, נשים רבות עדיין לא מגיעות לאורגזמה מאוננות בלבד בעוד לרוב הגברים אין קושי בכך.

        זה שיש אורגזמות אחרות שהן שכיחות יותר לא סותר שלאורגזמה הואגינלית יש חשיבות אבולוציונית. תחשבי למשל על אוננות של גברים. הם מגיעים לסיפוק במהירות ורוב הגברים יאוננו יותר מאשר יקיימו יחסי מין. האם זה אומר שליחסי מין אין חשיבות אבולוציוניות? מה שקורה זה שבגלל שקל יחסית להגיע לאורגזמה לבד אז פשוט מנצלים את זה. במקרה הזה אוננות היא תוצר לוואי אבל יחסי מין לא.

      • avivamishmari  On 08/02/2012 at 1:25 pm

        הבנת אותי לא נכון – טענתי בדיוק שהגיוני שלאורגזמה הווגינלית תהיה חשיבות אבולוציונית. ולכן המשכתי ותהיתי מדוע היא קשה יותר להשגה. אתה בעצם מתעלם מהשאלה ומציג שוב את הטיעון האבולוציוני כנקודת התייחסות, תוך הצבת התהייה כנתון קבוע ("ככה זה, לנשים קשה יותר להגיע לאורגזמה") שמרוב שהוא קבוע אין מה לתהות עליו.

        ואני שואלת:
        1. אם זה באמת כך "בבסיס" כפי שניסחת, איך תסביר את זה אבולוציונית? או שאם אי אפשר להסביר את זה אבולוציונית מסתפקים ב"ככה זה"?
        2. האם זה באמת כך "בבסיס", שאורגזמה וגינלית קשה יותר להשגה? ולא בגלל, נניח, הטיות בחינוך המיני שמקבלים דורות שלמים; או פערים בידע בין בני הזוג; או שאורגזמה כזו קלה יותר בגיל או במצב הורמונלי מסוים (הריון / הנקה וכולי)? זרקתי פה כמובן תזות מהשרוול, לא כדי לדון בהן עצמן אלא כדי להראות שיש הסברים אפשריים שונים (אך כנראה לא כולם אבולוציונים) לעניין הזה, ושאולי הוא לא נתון קבוע ונצחי.

      • גיל  On 08/02/2012 at 1:41 pm

        אוקיי, באמת לא הבנתי אותך נכון אז אני אסביר. אחת הסיבות שהמאמר הזה מציג לקושי להשיג אורגזמה כזו היא פשוט סלקטיביות. אם אכן יש קשר בין אורגזמה לסיכוי להתעבר, אז נשים יחוו אורגזמות כאלו רק בתגובה לגברים רצויים מבחינה אבולוציונית, כאלו עם גנים טובים. זה מה שהמאמר נועד לבחון והוא אכן מצא תמיכה לכך.

        לגבי מהות הקושי, נעשו מחקרים בתרבויות רבות והממצא הזה די עקבי. כלומר, יש ללא ספק השפעות תרבויות ואחרות על היכולת להגיע לאורגזמה אבל היא עדיין נדירה יחסית גם כשלוקחים את ההשפעות הללו בחשבון.

  • ד  On 08/02/2012 at 12:20 pm

    "מבחינה אבולוציונית, לא ברור עדיין מדוע היא קיימת" אני לא מבין מה לא ברור… היא לא קיימת מאותה סיבה שקיימת האורגזמה הגברית – בשביל לקיים מוטיבציה לעשות יחסי מין?

    • גיל  On 08/02/2012 at 12:22 pm

      אז זהו שלא. אם היא יחסית כל כך נדירה אז המוטיבציה ליחסי מין ואגינליים פחותה בהשוואה נניח למין אוראלי או צורות אחרות של סיפוק שנשים מגיעות בשיעורים גדולים יותר.

  • שחר  On 10/02/2012 at 4:53 am

    מישהו כאן שאל על בעלי חיים אחרים. ובכן, קופי הבונובו, הדומים מאד לשימפנזים, אך שונים מהם מהותית, הנקבה בנויה בדומה לנקבה האנושית מבחינה אנטומית בכך שאיבר מינה מופנה קדימה ולא אחורה, כמו אצל השימפנזים, נראה לי שכל ביולוג, אנתרופולוג, סוציולוג, סקסולוג ופסיכולוג, חייב ללכת ולבדוק מה ניתן ללמוד מקופי הבונובו על בני/ות האדם.
    אני דווקא טוענת שבדיוק ההפך, האורגזמה הנשית היא הראשונית ואילו זו של הגבר היא התוצאה המשנית של הצורך להוציא זרע.
    התיאוריה כאילו ההיריון היא הסיבה ליחסי מין – היה כדאי כבר לנסות להשתחרר ממנה. אולי באמת כדאי ללמוד מקופי הבונובו מהו מקומם האמיתי של יחסי מין. (ואגב, יחסי המין שם לרוב הם בתנוחה המסיונרית).
    ורק לשם הבהרה, שם יחסי מין מתקיימים גם בלי שום קשר להפרייה. הנקבה יכולה להתעבר אחת ל 4-5 שנים ושאר הזמן איננה מתעברת, למרות שהיא מקיימת יחסי מין במידה מרובה. אז כנראה שהמין האנושי, בעיקר הנשי, איבד מתי שהוא את היכולת להפריד בין הפרייה ליחסי מין לשם חיברות, לרעת הנקבה האנושית.
    ואם כך נביט בנושא, נבין מייד שהדגדגן הוא האיבר החשוב, כי הוא פועל לאורך כל החיים ואילו הנרתיק – משמש רק באמת כשישנה כוונה להפרייה.
    אותן 15-20% של נשים שמגיעות לאורגזמה מיחסי מין שאתה קורא להם "מלאים", היה כדאי לערוך מחקר מקיף (כבר נערכים כאלה גם כעת), לגבי המבנה האנטומי שלהן. כי היום יודעים שהדגדגן איננו רק היכן שהוא נראה, אלא ממשיך עמוק פנימה וזרועותיו חובקות במידה זו או אחרת את הנרתיק.

    • גיל  On 10/02/2012 at 8:49 am

      שחר, אני מסכים שצריך ללמוד מפרימאטים אחרים ואולי במיוחד מבונובו וגם משיפמנזות שהן הכי קרובות אלינו, אבל זה עדיין לא אומר שמה שנכון לגביהן נכון בהכרח לגבינו. צריך גם להזהר בקשר למסקנות לגביהן כי יש חילוקי דיעות בין פרימאטולוגים לגבי ההתנהגות שלהן בטבע, פשוט כי יש מעט יחסית של מחקרים כאלו.

      לגבי הפרייה, צריך כמובן להפריד בין הסיבות האולטמטיביות למקורבות. בני אגב מקיימים יחסי מין לא רק לצורך הפרייה אלא להנאה בלבד ועדיין אף אחד לא יטען ברצינות שהמטרה האולטמטיבית שלשמה יש יחסי מין אינה הפרייה לכן אני לא יודע ממה בדיוק צריך להשתחרר. זה שלא כל יחסי מין גורמים להריון לא אומר שהמטרה האבולוציונית אינה הריון. יכול להיות שהאורגזמה הנשית באה לפני הגברית, זו באמת השערה מעניינת אבל לא ראיתי תמיכה שלה בספרות המחקרית אבל זה לא אומר שהיא לא נכונה.

  • Assaf  On 11/02/2012 at 2:21 am

    ממליץ לקרוא את Sperm Wars.
    במיוחד עמודים 190-191 על האורגזמה הנשית (לאו דווקא ממשגל) וההשפעה שלה על המוקוזה.
    http://www.scribd.com/doc/351534/Robin-Baker-Sperm-Wars

    • גיל  On 11/02/2012 at 8:32 am

      אסף, הייתי מתייחס בזהירות לספר מלחמות הזרע (שיצא בעברית אגב). הוא מלא בכל מיני תאוריות ספקולטיביות שרובן נמצאו כלא מדויקות עם השנים.

  • קרול  On 19/02/2012 at 8:34 pm

    הגבר הוא זה שצריך לדאוג שמישהי תשאר איתו. לנשים אין את הבעיה הזו. תמיד יהיו עשרות, מאות או אלפי גברים שינדנקו וירצו להשאר איתן. התחרות היא על הנשים, אז מספיק להפוך את היוצרות. שום דבר שאישה עושה הוא לא כדי לגרום לגבר להשאר איתה, כי זה מובן מאליו שהוא נשאר, ויותר מזה – נדבק ומתאהב באופו כרוני.
    חבל שהאגו הוירטואלי לא מאפשר להודות במציאות הגלובאלית הזאת. לכן גברים תמיד כלאו נשים ולא להיפך.

    לגבי אורגזמה, אביבה – את טועה. גברים באופן "אינסטינקטיבי", בטוחים שאם מקור ההנאה שלהם הוא הפין, אז מקור ההנאה הנשי צריך להיות הנרתיק – המקום שבו "נכנס הפין". דווקא ההבנה שההנאה העיקרית – מקורה בדגדגן, יש בה התקרבות קטנה להבנה מציאותית יותר ולכך שיש הקבלה בין איברים ולא כפי הגדרתו של פרויד "העדר פין" וכו'..

    ומנסיוני, לא היה קשר בין רמת ה"גבריות" של הפרטנר לאורגזמה.

    • ד  On 20/02/2012 at 1:17 am

      זה נכון ש"התחרות" היא על הנשים, אבל בדיוק בגלל זה האישה צריכה לדאוג שהגבר יישאר ולא ההפך.
      אצל נשים המשיכה הרגשית הרבה יותר חזקה מאצל גברים, והן לא יכולות להימשך לגבר אחר כל שבוע, לא כמו אצל גברים.
      ואל תשכחי שהתחרות היא על נשים רק ליחסים של טווח קצר.

      • זמן אמת  On 13/02/2014 at 10:12 pm

        הגבר צריך לדאוג שהאישה תשאר איתו. לכן הגברים תמיד כלאו נשים ואף פעם לא להיפך. הגברים תמיד נשארים (במיוחד כשהאישה היא מוצלחת ויפה).

        נשים יכולות להמשך "רגשית" לגבר אחר כל חודש. כמובן שזה לא רגש עמוק, אלא פשוט סקרנות.
        הן נשארות עם אחד בגלל סיבות תרבותיות/לחץ חברתי – אך סובלות מכך מאוד.

        ואת האורגזמה הן לא חוות עם זה שהן אוהבות בדר"כ, אלא עם גברים זרים.

        המיניות הנשית הרבה יותר מורכבת ובקושי נחקרה, אבל עד היום נמצאו במחקרים הרבה דברים שמבחינתי תמיד היו ברורים – ולכן אני כ"כ בטוחה בעמדותיי. כל פעם המחקרים מקרבים מעט לדברים שתמיד טענתי ומקווה שיגיעו עוד המון מחקרים ויפריכו את השקרים הפטריארכלים.

        אגב, דובר כאן על אורגזמה ואגינלית ואורגזמה דגדגנית/קליטורית.
        עד כמה שידוע לי, אין באמת דבר כזה. האורגזמות הן שונות ונחוות באיזורים שונים/עוצמות שונות (וכן, קשה מאוד להגיע אליהן, בכל התרבויות כפי שגיל הזכיר), אבל זה לא מתחלק לאורגזמה נרתיקית וואגינלית… (נראה לי שזה הופרך כבר).

      • זמן אמת  On 13/02/2014 at 10:15 pm

        אז למה גברים רוצחים נשים שרוצות לעזוב אותם/לא מסכימות להתחתן איתם או דברים מסוג זה ? במיוחד במדינות בהן לאישה אין זכויות ?

  • נועם הכס  On 12/05/2015 at 2:36 am

    שמעתי שאומרים שאבר המין היחיד של הומו ספיינס הוא המוח. זה לא נכון?

    • גיל  On 12/05/2015 at 7:14 am

      זה נכון ולא נכון. כל מה שאתה עושה בסופו של דבר מתחיל במוח, אבל זה לא יעזור לך אם אין לך איבר מין.

      • נועם הכס  On 12/05/2015 at 8:21 am

        תשובה פשטנית מדי
        כל הנושא של הבנת הפונקציונליות של האורגזמה הנשית על פי האבולוציה– נובעת מהנחת היסוד של האבולוציה שהכל חייב לעבור דרך מנגנון של ברירה טבעית או שרידות של האקסמפלר היעיל יותר.
        כל הנסיונות להשוות בין המין האנושי ומין כל שאר החיות (כולל קופי הבונובו) הוא מאמץ נואל לשלול את העובדה שאנחנו יצור שונה לגמרי.
        כל החיות בטבע מזדווגות רק בעונת הייחום ולמטרות רביה (גם אלו שמזדווגות בעיתים אחרות אינן "דואגות" להנאת בני מינן). האדם הוא החיה היחידה שאצלה אבר המין האמיתי הוא המוח, הדמיון, הפנטזיה, הרצון לגרום הנאה לזולת וכו')
        בכדי שאשה תגיע לאורגזמה– קודם כל המוח שלה חייב "להרשות" לה. הנרתיק והדגדגן הם הכלים ומרכזי העצבים שמובילים את המידע למוח– ולפי "הרשאותיו" כך איכות האורגזמה
        קינסי, מסטרס וג'ונסון, ד"ר רות, וכל אשה כנה מעידים על כך.
        כל הגברים בעולם מאוננים באותה צורה והסיבה מדוע הם מגיעים לאורגזמה יחסית מהר (בפעמיים הראשונות— אח"כ זה לוקח הרבה יותר זמן) היא שהם פשוט מבינים את מבנה האבר שלהם ויודעים מה הכי מגרה אותם. גם נשים כך– רוב הנשים שמאוננות עם ויברטור לא מחדירות אותו אלא מצמידות אותו לדגדגן שלהן. כל מי שמדבר על אורגזמה וגינלית פשוט מרמה– אין דבר כזה.
        בכל עולם החי איש אינו דואג לאורגזמה נקבית– ולכן אנחנו ממשיכים לשקר עם האורגזמה הוגינלית שאינה קיימת. מכיוון שהמין האנושי ניחן במוח שונה לחלוטין מכל מוחות עולם החי– המין שלנו שונה לחלוטין
        אפילו יובל הררי מדבר על "תאונות אבולוציוניות" ומודה שכאשר אנו מגיעים למהפיכות של ממש– כמו המהפיכה הלשונית– אין לנו מושג מה באמת קרה שם. בוודאי לא "המשכיות אבולוציונית" כפי שמתבקש. שינויים אקראיים הפכו לחלק בלתי נפרד מתורת האבולוציה– למרות שפילוסופית הם לגמרי לא הסבר עקבי
        בקיצור האורגזמה הנשיית היא לא "אדפטציה" ולא "תוצר לוואי" אלא תוצאה ישירה מכך שיש לנו מוח שונה לחלוטין, שמסוגל להפשיט, לדמיין, לחשוב על 11 ממדים, להקיש וללמוד מן העבר בצורה מצטברת. אנחנו פשוט שונים.

      • גיל  On 12/05/2015 at 8:26 am

        התשובה פשטנית כי השאלה שלך פשטנית. אם אתה רוצה לשאול משהו ספציפי אז תשאל אותו ולא בכלליות כמו שעשית.

        יש לך הרבה טעויות בהנחות היסוד שלך. אבולוציה לא עובדת רק על ברירה טבעית אלא גם ברירה מינית ועל זה כל הפוסט מדבר. בני אדם לא שונים מחיות אחרות במנגנונים האבולוציוניים שעיצבו אותם ולכן הם לא "שונים לגמרי" כמו שאתה כותב.

        זה לא נכון שכל החיות מזדווגות רק למטרות רבייה ובתקופת הייחום.

        בקיצור, לפני שאתה קובע כל מיני קביעות נחרצות ושרירותיות, רצוי ללמוד קצת על הנושא שאתה כותב. אתה יכול לקרוא פה בבלוג או לקחת ספר בסיסי באבולוציה ויש לא מעט כאלו.

Trackbacks

%d בלוגרים אהבו את זה: