החשיבות היחסית של פנים וגוף בהערכת יופי חיצוני

מחקרים רבים מראים שיופי חיצוני חשוב בבחירת בני זוג, במיוחד עבור גברים ועסקתי בכך לא פעם בבלוג. עם זאת, מעט יחסית ידוע על החשיבות היחסית שמייחסים אנשים לגורמים שונים בהערכת היופי שלהם. לנושא יש חשיבות רבה מכיוון שיש בו כדי להאיר הבטים תאורטיים שונים שקשורים ליופי. למשל, מדוע בכלל ישנם סימנים שונים שנתפסים כאטרקטיביים או לא? האם הגורמים השונים בעלי אותו בסיס (אבולוציוני או אחר), או שכל גורם עומד בפני עצמו והמסר שהוא מעביר שונה? מחקר חדש מנסה לפזר מקצת מהערפל בתחום. המחקר מתמקד בקשר בין האטרקטיביות של הפנים והגוף בכל אחד מהמינים ליחסים לטווח קצר וארוך.

לצורך המחקר גויסו 20 סטודנטים (10 גברים ו-10 נשים) מאוניברסיטת ליברפול שהתנדבו לשמש כמודלים. כל אחד מהסטודנטים צולם פעמיים, פעם אחת תצלום תקריב של הפנים (בהבעה נייטרלית), ובפעם השנייה תצלום של הגוף כולו כשהם לבושים תחתונים בלבד (פלוס חזייה לנשים). 127 גברים ו-133 נשים, כולם הטרוסקסואליים, העריכו את מידת האטרקטיביות של התמונות השונות בשלושה מצבים: פנים בלבד, גוף בלבד (התמונות עובדו במחשב כך שהפנים בתמונות הגוף טושטשו למניעת הטיות), וכל הגוף כשהוא מוצג במלואו. כל התמונות הוצגו בצורה אקראית לנבדקים שנתבקשו לדרג עד כמה אטרקטיבים האנשים ליחסים לזמן קצר (קשר מיני חד פעמים או קשר שנמשך לכל היותר מספר שבועות), ויחסים לטווח הארוך (קשר שיכול להוביל למגורים משותפים ואפילו חתונה).

תוצאות המחקר הראו שאטרקטיביות של הפנים הייתה מנבא טוב יותר מאשר הגוף בלבד של אטרקטיביות כללית שכללה את הפנים והגוף ביחד. לא ממש ברור למה הפנים חשובות יותר מהגוף וישנן כמה השערות בנושא. יתכן שאנשים מביטים הרבה יותר בפנים של אנשים אחרים באופן כללי כחלק מהאינטרקציות החברתיות שלהם מה שמוביל לרגישות גדולה יותר להבעות הפנים ואיך שהן נראות באופן כללי. הסבר נוסף הוא שהפנים מכילות מידע עשיר שכולל מרכיבים רבים שכל אחד מהם מכיל מידע חשוב להערכת האטרקטיביות, ושינויים מזערים בו משנה את הצורה שבה אנחנו תופסים את אותו אדם. למשל, אם אדם מסוים סובל ממחלה שפוגמת בהתפתחות שלו, הרבה יותר קל לזהות את הפגם בפנים מאשר בגוף.

כל זה כמובן לא אומר שמבנה הגוף אינו חשוב. מבנה גוף נותן מידע רב ערך מבחינה אבולוציונית. אצל נשיים אפשר ללמוד על פוריותן דרך יחס מותניים ירכיים נמוך. מבנה הגוף יכול ללמד גם האם האישה הייתה בהריון (מה שמוריד את מידת האטרקטיביות שלה), ועל גילה. גיל צעיר הוא גורם ידוע ובולט באטרקטיביות נשית מכיוון שהוא מעיד על פוריות. אצל גברים, מבנה גוף נותן מידע לגבי מידת האתלטיות שלהם, החוזק הפיסי וכמו כן גובהם, גורמים ידועים המשפיעים על מידת האטרקטיביות שלהם שהחשיבות שלהם מבחינה אבולוציונית גדולה (מעידים למשל על היכולת להשיג אוכל בסביבה האבולוציונית שבה התפתחנו).

מעניין אגב שמבנה הגוף היה גורם חשוב יותר עבור הגברים שהעריכו את האטרקטיביות של נשים ליחסים לטווח קצר, אבל הרבה פחות חשוב ליחסים לטווח הארוך. אצל הנשים לעומת זאת, לא היה הבדל בהערכות היופי שלהן תחת סוגי היחסים השונים. יתכן שזה נובע מהעובדה שיופי חיצוני הוא גורם שנמצא אצל נשים בסדר עדיפות נמוך יחסית בהערכת הפוטנציאל לקשר זוגי, והמידע שהוא מעביר מתאים לכל סוג של יחסים. אחרי הכל, נשים לא צריכות להעריך פוריות של גברים מכיוון שגברים פוריים כמעט כל חייהם. בכל מקרה, המחקר הזה מעלה כמה שאלות מעניינות שדורשות התייחסות נוספת והשוואות שונות בין גורמי יופי שונים.

Both comments and trackbacks are currently closed.

תגובות

  • BABYFACE  On 05/12/2009 at 10:17 pm

    "לא ממש ברור למה הפנים חשובות יותר מהגוף וישנן כמה השערות בנושא. יתכן שאנשים מביטים הרבה יותר בפנים של אנשים אחרים באופן כללי כחלק מהאינטרקציות החברתיות שלהם"

    ולחשוב שיש בעייה למצוא תקציבים למחקרים על מחלות מסכנות חיים , אבל לרזולוציה הזו נמצא תקציב…
    בררר..
    מש"ל. גם תקציבים באקדמיה נמצאים, והצאות מחקר מאושרות לפי גודל האף, ועובי השפה התחתונה של המגיש/ה

  • גיל  On 05/12/2009 at 11:40 pm

    מחקר כזה כמעט לא עולה כסף לבצע, ולא ממש הבנתי על מה הקצף.

  • אהוד  On 06/12/2009 at 10:48 pm

    לא ברורה לי ההנחה כי ליופי כפרמטר בהחלטה על קשר יש ביסוס אבולציוני. אני מניח כי דנת בכך מספר פעמים אבל במבט חטוף נראה כי יופי הוא תלוי תרבות. לדוגמא אידאל היופי הנשי אצל גברים משתנה במהירות. פעם נשים מלאות נחשבות אטרקטיביות פעם רזות.לא ברור איך מושג שמשתנה כל כך מהר יכול להיות בעל בסיס אבולציוני?

  • Moshe  On 06/12/2009 at 11:55 pm

    Could clothes be the reason why we put more emphasis on the face than the body?

  • גיל  On 07/12/2009 at 12:00 am

    יש אינספור מחקרים שמראים קשר הדוק בין פרמטרים של יופי כמו סימטריה בפנים ובגוף, עור חלק אצל אישה (שמעיד על צעירות), יחס מותניים ירכיים נמוך ועוד, שהם אוניברסליים וקשורים קשר הדוק לסימני פוריות ובריאות.

    משה, מאוד יכול להיות שאתה צודק. בעולם המודרני אנשים לבושים כל הזמן. יתכן שאם נעשה את אותו מחקר בחברות ציידים לקטים עם בגדים מינימליים התוצאות יהיו שונות.

  • אהוד  On 07/12/2009 at 8:01 pm

    אני יכול להאמין כי למשיכה בין המינים יכולה להיות חשיבות אבולציונית מסויימת …אבל מכאן ועד להגדיר את אופי המשיכה בצורה אבולציונית זו קפיצה גדולה במיוחד. כפי שניתן להתרשם מפרסומות שהם אגב מדד הרבה יותר טוב ממחקרים המכילים לרוב כ-100 משתתפים, יופי תלוי בפרמטרים כמו משקל צבע שיער (בלונד ) וצבע עור( שיזוף) כאשר התתיחסות לפםרמטרים הללו משתנה בתוך עשורים בודדים.
    להגדיר יופי אוניברסלי על ידי סימטריה נראה לי מגוכך. גברים לא מבחינים בפרטים עדינים כמו סימטריה אבל בהיבט כמו משקל ודאי שכן.

  • גיל  On 07/12/2009 at 10:20 pm

    על סמך מה בדיוק קבעת שפרסומות הן ממד אמין? מאיפה בדיוק הבאת את זה שמחקרים כאלו מבוססים על 100 אנשים? כבר לפני 20 שנה דיוויד באס ערך מחקרים שכללו עשרות אלפי נחקרים מ37 תרבויות בכל היבשות בעולם שמצאו דימיון בהעדפות. עכשיו, זה לא אומר שאין העדפות מבוססות תרבות כמו משקל. אף פסיכולוג אבולוציוני לא טוען שמשקל לבדו הוא העדפה על בסיס אבולוציוני.

    לגבי סימטריה, אתה טוען לחלוטין. אנשים בהחלט מסוגלים להבחין בשינויים מזעריים ביותר בסימטריה בפנים, יש הרבה מחקרים בנושא הזה.

  • אהוד  On 07/12/2009 at 11:09 pm

    גיל
    ראשית פרסומות קשורות לכסף וכסף גדול.לפרסומות אין את הפריולגיה של טעות (כמו בחלק מהמחקרים האקדמיים) המפרסמים חייבים לפלח נכון את השוק קרי דעותיו של הציבור הרחב.
    הפרסומות מאפשרות כיום מבט על אוכלוסיה רחבה יותר מרוב המחקרים המדעיים שאינם מתקרבים
    למימון הנדרש לפלח את דעתו של הציבור.

    הסתכל בפרסומות לרגע מה משווקים לנו בלונדיניות שוזפות ורזות האם זה היה אידאל היופי לפני 50 שנה לא. המושג של יופי איננו אבולציוני הוא פשוט נלקח מכלכלה כאשר ההיצע נמוך המחיר גבוה. בלונדיניות יש מעט לכן הן נחשבות יפות (כמו זהב). בזמני שפל אין מזון נשים מלאות נחשבות יפות בזמנים של צריכה מוגברת מי שיכול לאפשר לעצמו דיאטה ואורח חיים בריא נחשב יפה. כאשר פועלים עובדים בחוץ עור לבן נחשב יפה ואצילי כאשר כולם עובדים במשרדים שזוף נחשב יפה.
    קרי היופי הוא תלוי תקופה. היופי תלוי היצע וביקוש ולא איזהו שהוא אידאל אוניברסלי שטבוע בנו, באמת תהייה רציני.

  • גיל  On 08/12/2009 at 12:56 am

    אבל השאלה היא האם הן מעצבות באופן שרירותי שהפרסמים קבעו מה הציבור רוצה, או שהן מבטאות הבטים של יופי אוניברסלי? התשובה היא כמובן גם וגם. לצבע שיער או למשקל באמת אין שום בסיס אבולוציוני משמעותי. אבל דוגמניות מאז ומעולם היו סימטריות יותר בפנים ובגוף ויש מחקרים שמראים את זה.

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  On 27/01/2010 at 10:39 am

    קראתי פעם הסבר אבולוציוני כביכול לכך שגברים מעדיפים בלונדיניות. הם טענו שם שכאשר האישה בלונדינית זה מעלה את הסיכויים של הילד לקבל את צבע השיער של האבא, מה שמגביר את היכולת שלו להעריך בוודאות גבוהה יותר שהילד אכן שלו, ושהוא לא מכלה את זמנו ומשאביו על טיפוח ילד של זכר אחר.
    אותו הסבר בדיוק שימש גם כדי להסביר מדוע עיניים כחולות הן אטרקטיביות.

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  On 28/01/2010 at 3:37 pm

    אני חושב שלא, כי אני זוכר שהיה הרבה יותר פירוט בנוגע לנקודה הספציפית הזו. אבל מאמר נחמד בכל מקרה.

    איך זה מסתדר עם הקביעה שלך פה:
    "לצבע שיער או למשקל באמת אין שום בסיס אבולוציוני משמעות"
    ?

  • גיל  On 28/01/2010 at 5:16 pm

    הכוונה היא שההשפעה עדיין לא ברורה לגמרי והעניין של הבלונדיניות הוא עדיין בגדר תאוריה.

  • audrey2  On 09/02/2010 at 10:31 am

    לאחרונה גיליתי את הבלוג שלך ואני קוראת אותו בעניין רב, אם כי בספקנות מסויימת.

    לא הצלחתי להבין מדוע ה"חשיבות" של היופי הנשי מיוחסת לגורמים אבולוציוניים. הרי הגברים לא אמורים להיות בררניים כלל לגבי הנקבה שאיתה הם מזדווגים (אבל בחברה מונוגמית קל להבין שגברים כן יהיו בררנים לגבי האשה שאיתם).

    מה ההבדל בינינו לבין חיות אחרות שאצלם הזכר "משקיע" יותר ביופיו החיצוני? האם בכלל ישנו מין נוסף שאצלו היופי של הנקבה חשוב יותר מזה של הזכר?

    תודה.

  • גיל  On 09/02/2010 at 5:01 pm

    את צודקת שלכאורה זה נראה משונה שגברים כל כך מתעניינים ביופי חיצוני של האישה. הסיבה לכך היא שבניגוד לרוב מוחלט של נקבות היונקים שהן פוריות כל החיים, אצל נשים תקופת הפוריות מוגבלת בזמן. זה גורם לגברים לשים לב לרמזים שמעידים על פוריות. הרמז הכי בולט הוא גיל האישה שיחסית קל לאמוד (לפחות באופן גס). גברים אכן הרבה פחות בררניים אבל זה יקרה בעיקר לגבי נשים בגיל הפוריות. מעטים הגברים בגיל הפוריות שירצו לשכב "סתם כך" עם אישה לא פוריה.

    עם זאת, חשוב לזכור שהתחרות התוך מינית בין גברים חריפה יותר מאשר אצל נשים ובאופן כללי הם אלו שמנסים למשוך תשומת לב כדי שנשים תזדווגנה איתן. זה כולל קשת רחבה של התנהגויות שלפעמים נראית לא רציונליות כמו נטילת סיכונים שונים, טיפוח מראה אתלטי וחסון, ניסיון לזכות בסטטוס גבוה שמאוד מוערך על ידי נשים ועוד.

  • audrey2  On 09/02/2010 at 6:28 pm

    בכל אופן יש לי עוד שאלה: אם הברירה המינית חריפה יותר אצל גברים, האם זה לא אומר שהם עברו התפתחות גדולה יותר מנשים במשך האבולוציה? כמו שגברים גבוהים וחזקים יותר מנשים, האם לא היינו מצפים שהם גם יהיו אינטיליגנטים יותר?

  • גיל  On 09/02/2010 at 6:46 pm

    רק שחשוב להבחין שנשים באופן כללי ידרגו יופי חיצוני כפחות חשוב כשהן בוחרות בן זוג (במיוחד לטווח הארוך) בעוד אצל גברים זו התכונה שמדורגת ראשונה.

    בקשר לשאלה שלך, חשוב לדייק. זה שיש תחרות תוך מינית חריפה יותר בין גברים לא אומר שהברירה המינית חריפה יותר באופן כללי. ברירה מינית מורכבת מתחרות תוך מינית, ובין מינית (כל צד בוחר מהמין השני). בתחרות הבין מינית הנשים "מנצחות". הן הרבה יותר רגישות לרמזים שמעידים על איכות בן הזוג ולכן יותר בררניות. באופן כללי, ברירה מינית חייבת לעבוד על שני המינים בעוצמה שווה אם כי לא בהכרח באותן אופנים. כשגברים למשל משכללים את האיתותים שהם שולחים לנשים, הנשים צריכות לשכלל את כושר האבחנה שלהם. זה מה שנקרא קו-אבולוציה. לכן אין צד שהוא חכם יותר, אבל כן יש התמחויות שונות שנובעות מלחצי ברירה שונים וזה הבסיס להבדלים מסוימים בהתנהגויות, יכולות קוגנטיביות וכו'.

  • audrey2  On 10/02/2010 at 8:20 am

    יש לי רק הערה כללית. בזמן הקריאה בבלוג שלך קשה (לי) להבחין בין תיאוריות של פסיכולוגיה אבולוציונית לבין אבחנות חברתיות "מחיי היום יום". הבלוג אולי מוקדש לתיאוריות מדעיות, אבל כשאתה אומר משהו כמו "נשים ידרגו יופי חיצוני כפחות חשוב" זה נשמע כמו תוצאה של מחקר (אם בכלל) על הנשים של היום ולא על תכונה גנטית, ולא ברור אם זה מסתמך על מחקר בפסיכולוגיה אבולוציונית. לכן זה לא פלא שאתה מקבל תגובות כמו "לא נכון, נשים מחשיבות יופי חיצוני לא פחות מגברים" או "לא נכון, נשים דווקא מעדיפות קשרים קצרים" וכו'.

  • גיל  On 10/02/2010 at 9:04 am

    הראשונים שכתבתי בבלוג ושנקראים פסיכולוגיה אבולוציונית א', ב', וג'. אכן יש כמה הנחות יסוד שאני לא תמיד חוזר עליהן כי אני מניח שרוב הקוראים הקבועים מכירים אותן.

    לא ממש הבנתי את הנקודה לגבי זה שנשים ידרגו יופי חיצוני כפחות חשוב. זה אכן תוצאה של מחקרים רבים בנושא הזה שנכונים לחברה שלנו היום כמו גם לחברות אחרות. ההגיון האבולוציוני הוא כמו שהסברתי. חשוב להבין שהמחקרים הללו עובדים על ממוצעים וסטטיסטיקות כך שהן לא סותרות את העובדה שאישה זו אחרת תחשוב ותתנהג ההפך.

  • audrey2  On 11/02/2010 at 9:16 pm

    שהעדפות של גברים ונשים מושפעות מנורמות חברתיות, ולא ברור לי איך אפשר לנטרל את הגורמים האלה ולקבוע שמדובר בנטיות גנטיות.

  • גיל  On 11/02/2010 at 10:36 pm

    מנורמות חברתיות, אבל אם אם רואים העדפות זהות בתרבויות ששונות זו מזו בצורה קיצונית אז אפשר להסיק שלנורמות יש תפקיד משני יותר בהעדפות הללו.

%d בלוגרים אהבו את זה: