האבולוציה של הומוסקסואליות

הומוסקסואליות מאז ומעולם העסיקה את בני האדם. במשך שנים ארוכות היא נחשבה לסטייה, מחלה או "שגיאה של הטבע" והמחשבה הייתה שגורמים סביבתיים משחקים תפקיד מכריע בעיצוב הנטייה המינית. היום כבר ברור שלנטייה מינית יש בסיס ביולוגי חזק, מה שרק הגדיל את התעלומה של הומוסקסואליות מכיוון שלא ברור כיצד תכונה כזו מסתדרת עם התיאוריה האבולוציונית, שהרי הומוסקסאוליים אינם מתרבים בין בני מינם. השאלה כיצד התפתחה ההומוסקסואליות מבחינה אבולוציונית  ומדוע היא שרדה למרות שנראה שאין לה יתרון הישרדותי או רבייתי העסיקה בשנים האחרונות ביולוגים אבולוציוניים רבים. כתבתי בעבר על הנושא וניסיתי להראות איך הומוסקסואליות יכולה להיות הגיוניות מבחינה אבולוציונית. מחקרים גנטיים שנעשו באחרונה שופכים אור נוסף על הנושא.

ראשית, בניגוד למיתוס שבערך 10% מהאכולוסיה הומוסקסואלים, ההערכות אחרונות מדברות על כך שבין 2%-6% מגדירים עצמם הומוסקסאוליים באופן בלעדי, כשהמספר כנראה קרוב יותר לגבול התחתון של הטווח. אין אמנם גן ספציפי להומוסקסואליות, אבל גנים שונים משפיעים על ההסתברות להיות הומוסקסואל. ישנם גנים שמשפיעים על ויסות רמות הטסטוסטרון שמופרשות מהאשכים של העובר. רמות נמוכות של טסטוסטרון לפני הלידה נמצאו כמשפיעות ללא ספק על הסיכוי להיות הומוסקסואל. ידוע שההפרשה של טסטוסטרון ברחם פוחתת ככל שיש יותר אחים, והסיכוי להיות הומוסקסואל גדל ככל שמספר האחים הבכורים גדל (נושא שהרחבתי עליו כאן וקשור גם למערכת החיסונית של האם). גנים שונים יכולים להשפיע בצורות שונות על הפרשת ההורמונים. הגנים הללו יכולים להיות גנים ישירים של ההורמונים, גנים שאחראים על אנזימים שמווסתים את אותם הורמונים, או גנים שאחראים על רצפטורים של תאי מוח שמקשרים את ההורמונים הללו. מוטאציות בכל אחד מהגנים הללו יכולות להשפיע על כמויות ההורמונים שמופרשות ברחם (או מאוחר יותר) וכך להגדיל את הסיכוי להומוסקסואליות.

סביר שיש צורך ביותר ממוטאציה אחת כדי שמישהו יהיה הומוסקסואל. לכאורה, הדבר מוביל לפרדוקס: אם לגבר מסוים אין מספיק גנים שיגרמו לו להיות הומוסקסואל, למה הם עדיין קיימים ולא נעלמו במשך האבולוציה שלנו? התשובה לפרדוקס נעוצה כנראה בעובדה שגנים כאלו משפרים את ההצלחה הרבייתית של בנות הזוג שמזדווגות עם אותו גבר. כלומר, תכונה מסוימת שורדת לא בגלל שהיא מועילה לנשא עצמו, אלא בגלל התועלת שהיא נושאת לבן או בת הזוג (נקרא בשפה המקצועית sexually antagonistic selection). אחת הדוגמאות לכך היא הפטמות הגבריות, שאינן מועילות לגברים אבל חיוניות אצל נשים.

איך גנים שמגדילים את הסיכוי להומוסקסואליות עוזרים לנשים? על ידי התערבות ברמות הגבריות (masculinization) של המוח, גנים כאלו מקדמים התנהגויות נשיות יותר, כאלו שנבררו על ידי ברירה מינית, אצל אותם גברים. כך למשל, גברים כאלו יהיו בממוצע עדינים יותר, נאמנים יותר, קשורים יותר לילדים כמו גם נוטים לעזור יותר בגידולם, והרבה פחות אגרסיביים מהגבר הממוצע. תכונות אלו נחשבות למושכות בעיניי הנשים ויגבירו את הסיכוי שגבר כזה יבחר כבן זוג. בצורה כזו ובמשך אלפי דורות של ברירה מינית, גנים נשיים כאלו התפשטו באוכלוסיית הגברים. כשמספר הגנים הללו עולה על סף מסוים, הגבר יהיה הומוסקסואל. במונחים אבולוציוניים זה הפסד גדול עבור אותו גבר, אבל רווח גדול לנשים בכלל. המבחר של הגברים קטן יותר עבורן, אבל מאלו שכן עומדים לרשותן יהיו כאלו שמחזיקים בתכונות שימשכו אותן אליהם, וכך הגנים הללו יעברו לדורות הבאים.

אפשרי גם שגנים כאלו יעזרו לנשים בצורה ישירה יותר. ישנן עדויות שמקרים רבים של הומוסקסואליות עוברים דרך כרומוזום X שבן מקבל מאימו. מחקרים מראים שלגברים הומוסקסואלים יש יותר קרובי משפחה הומוסקסואלים מצד האם מאשר מצד האב. אבל מה שיותר מעניין הוא שכאשר משווים אילנות יוחסין של גברים הומוסקסואלים והטרוסקסואלים מגלים שלגברים הומוסקסואלים יש יותר קרובי משפחה בכלל. קרובי המשפחה הללו באים בעיקר מצד האם, מה שמרמז שאותם גורמים שגורמים להומוסקסואליות מצד האם גורמים גם למשפחות גדולות יותר בצד של האם. מחקרים נוספים הראו שאימהות לבנים הומוסקסואלים סובלות פחות מדלקות וזיהומים, ובעלות מספר קטן יותר של הפלות טבעיות. הממצא הכי מעניין בהקשר הזה היה שלאימהות הללו היו בין פי 3 ל-4 יותר פרטנרים מיניים. אחת ההשערות היא שלאותן אימהות יש גנים "אוהבי גברים" רבים יותר מנשים אחרות. אותם גנים "אוהבי גברים" גורמים להן לחפש פרטנרים גבריים רבים יותר, וללדת יותר ילדים. אצל גברים, הגנים הללו יבואו לידי ביטוי בהפיכתם להומוסקסואלים. זה אמנם חיסרון אבולוציוני גדול לאותם גברים, אבל כזה שמבוטל על ידי היתרון העצום שיש לאותם גנים כשהם בגופן של נשים. מנקודת מבט אבולוציונית, יחידת הברירה הטבעית והמינית היא הגן ולא האדם. כלומר, האנשים הם אלו הנושאים את אותם גנים אבל מה שחשוב זה הישרדותם של הגנים והמעבר שלהם לדורות הבאים. גנים הומוסקסואלים כאלו יבררו בהצלחה, והרבייה המוגברת של אותן נשים מכפרת על אבדנם של מספר קטן של גנים כאלו אצל גברים הומוסקסואלים.

אבל הומוסקסואליות היא תכונה מורכבת הרבה יותר מזה. כל הסבר להומוסקסואליות בהכרח יהיה חלקי מכיוון שישנם כנראה סוגים שונים של הומוסקסואליות. כתבתי בעבר על כך שבנים לא בכורים נמצאים בסבירות הולכת וגדלה להיות הומוסקסואלים. אבל כמובן שיש גם הומוסקסואלים רבים שהם בנים בכורים או יחידים. אחד הממצאים המעניינים שאין להם עדיין הסבר, הוא שהומוסקסואלים נוטים להיות שמאליים בפרופורציות הרבה יותר גדולות מאלו שבאוכלוסייה הכללית. קרוב ל-40% מההומוסקסואלים הינם אטרי יד ימין או חסרי כל העדפה ליד זו או אחרת. למרות זאת, בקרב בכורים הנטייה להיות הומוסקסואל גדולה דווקא לימניים. לא ברור למה זה קורה, אבל זו עוד הוכחה לבסיס הביולוגי של ההומוסקסואליות מכיוון שההעדפה ליד זו או אחרת נקבעת לפני הלידה.

למרות שברור שהביולוגיה משחקת תפקיד מכריע בקביעת הנטייה המינית, אין הסבר אחד למה קובע נטייה מינית של אדם מסוים ומנגנונים שונים מסבירים את התופעה בצורה חלקית. אחד התחומים שלא נחקרו בצורה רחבה עדיין היא מה גורם לנשים מסוימות להיות לסביות. יש הרבה יותר מחקרים על הומוסקסואליות מאשר על לסביות, כנראה בגלל שמיניות האישה מורכבת יותר מזו של גברים. גם הנטייה המינית הלסבית גמישה יותר מהומוסקסואליות. הרבה יותר נשים מדווחות שהפנטזיות שלהן כוללות גברים ונשים כאחד, ונשים נוטות הרבה יותר לשנות את האוריינטיציה המינית שלהן במהלך חייהן מה שמקשה על החוקרים. יש גם יותר נשים שמגדירות עצמן כדו מיניות מגברים ונשים נוטות ל"היעשות" לסביות בעוד גברים נוטים יותר להיוולד הומוסקסואלים.

יתכן שהסבר אפשרי אחד ללסביות דומה לזה שמסביר הומוסקסואליות אצל גברים. נשים עם רמות גבוהות של טסטוסטרון וגנים גבריים ייטו להיות אגרסיביות ומגוננות יותר ולפיכך אימהות מוצלחות יותר, בדיוק כמו שגנים נשיים הופכים גברים לאבות איכפתיים ודאגניים יותר. מה שכן ידוע הוא שבמשימות קוגנטיביות, הומוסקסואלים ולסביות ייטו להפגין ביצועים הקרובים לבני המין השני. גברים הומוסקסואלים גרועים הרבה יותר מסטרייטים בקריאת מפות ויכולת מרחבית, כמו גם בעלי כישורים לשוניים טובים יותר, בעוד לסביות טובות יותר מסטרייטיות ביכולות מרחביות שונות וניווטים.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • ירדן  ביום 10/05/2008 בשעה 7:49 pm

    רק שאלה: כתבת בהתחלה שפטמות אצל גברים לא מועילות אבל אצל נשים כן.
    זה עדיין לא מסביר למה הגברים לא יכולים להוריש את הפטמות מבלי שיהיו להם כאלו. אם כן למה לגברים יש פטמות בכלל?

    • שני לבן  ביום 29/09/2015 בשעה 2:21 am

      מאמר מעניין.
      כמה שאלות/הערות:
      1. במה מועילות הפטמות כsexually antagonistic selection לבת הזוג? איזו תועלת יש לאשה בגבר עם פטמות?

      2. "הגבר יהיה הומוסקסואל. במונחים אבולוציוניים זה הפסד גדול עבור אותו גבר, אבל רווח גדול לנשים בכלל. המבחר של הגברים קטן יותר עבורן, אבל מאלו שכן עומדים לרשותן יהיו כאלו שמחזיקים בתכונות שימשכו אותן אליהם, וכך הגנים הללו יעברו לדורות הבאים".
      מה בדיוק הרווח לנשים? אם נשים מעוניינות להתרבות עם גבר שנושא גנים 'הומוסקסואליים' שנניח הופכים אותו לנאמן ורגיש יותר- איך זה שגבר עבר את הסף והפך להומוסקסואל(ובגדול- תרם להשמדת הגנים האלו לדורות הבאים) תורמת להם במשהו?
      ככל שיש יותר גברים בלי גנים כאלו, ככה הסיכוי של גנים כאלו לעבור בתורשה נמוך יותר.

      3. התיאור של 'הגנים ההומוסקסואלים' הוא מוזר(ברור שזה בא לפשט, אבל זה פשטני מדי). ה'מטרה' של כל גן היא להפיץ את עצמו ככל הניתן- זה עדיין לא אומר שיש לו איזושהיא יכולת תכנון של 'אוי כמה חבל שזרקתי כמה גנים הומסקסואלים אצל גברים, אבל כיפרתי על זה, כי נשים שכאלו יובילו ליותר ילדים…'

      4. וכמובן, יש לך תואר שני בסטטיסטיקה- ואתה יודע שזה שיש שני נתונים שמופיעים ביחד(נניח בכורות עם ימניות) עןד לא הופך להסבר.
      רוב האנשים הם ימנים. אז זה שבכורים ימנים יטו יותר להפוך להומוסקסואלים, זה בכלל לא מפתיע.

      מה שמפתיע הוא הנתון השני, שהומוסקסואלים נוטים להיות אטרים בשיעור שבערך פי 4 מהממוצע(ושוב, זה לא אומר כלום מבחינת 'מולד' או 'נרכש'. יד היא בהחלט תכונה דומיננטית, אבל גברים נוטים יותר לשמאליות מאשר נשים, ומעריכים שאחוז הגברים השמאליים גבוה פי 1.5 מאחוז הנשים השמאליות לדוג').

      אתה מתכנן לכתוב אולי מאמר המשך?:)

      • גיל  ביום 29/09/2015 בשעה 7:05 am

        היי שני, שאלה מעניינת שאלת שמטרידה גם אבולוציוניים והיא מה הרווח לאישה מהזדווגות עם גבר הומוסקסואל? ובכן, יש עדויות לכך שהגן הזה כשהוא מופיע אצל אישה נותן לה רווח במונחים אבולוציוניים. למשל, מגדיל את הבריאות שלה או האטרקטיביות החיצונית שלה וזה משהו שכנראה קיים.

        לגבי 3 ברור שזה מטאפורה. הבלוג נוקט בגישת הגן האנוכי ואם לא קראת את הספר הזה אז אני ממליץ בחום שם תקבלי את ההסבר הממצה ביותר למטאפורה ואיך היא עובדת בפועל.

        לגבי 4, את בהחלט צודקת שמתאם לא מצביע על סיבתיות וכמו שכתבתי במאמר זה משהו שנמצא והוא קצת משונה אבל לא ממש יש לו הסבר.

        לגבי מאמר המשך, כתבתי כמה ואת יכולה לחפש הומוסקסואליות בבלוג אבל אין ספק שיש התפתחויות נוספות בנושא בשנים האחרונות ובהחלט אני מעוניין לכתוב עליו שוב בעתיד.

  • גיל  ביום 10/05/2008 בשעה 8:00 pm

    האבולוציה אינה פועלת כך שיהיו איברים מושלמים ויש הרבה אי שלמות בטבע. אף אחד לא מתכנן איך איברים יפעלו ואפשר היה לחשוב על מנגנונים יעילים יותר במקרים רבים. אני מפנה אותך למאמר שנכתב בווינט שעוסק בדיוק בנושא:

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3391977,00.html

  • מלי  ביום 10/05/2008 בשעה 8:16 pm

    להיעשות לסבית מרצונה החופשי.
    רוב הלסביות- טבען כופה עליהן להיות כאלו. הן סופגות כמויות טסטוסטרון גדולות מהרגיל עוד ברחם אמן, וחוסר הנשיות ניכר בהופעתן החיצונית- בין אם במקרה הקלאסי של "נהגת המשאית" ובין אם בתווי פנים וגוף שאינם מזוהים כנשיים לחלוטין.
    תופעות כאלו, לא נעים לומר, גורם לכך שרוב הגברים לא נמשכים אליהן מלכתחילה, והמשיכה לנשים יכולה להתעצם כברירת מחדל, או כהבנה ש"יש בי חלק גברי שהוא משמעותי יותר מהנשי, ולכן חיבור לגבר, גם אם קיים, נראה מלאכותי במקצת".

    כמו במקרה של הומוסקסואלים גברים, מדובר ב"תקלה" מולדת. (מתנצלת מראש על השימוש במונח תקלה, אך במונחים רפואיים זהו אכן סוג של תקלה)

  • גיל  ביום 10/05/2008 בשעה 8:22 pm

    אבל לגורמים סביבתיים יש כנראה השפעה גדולה יותר על הסיכוי לההיפך ללסבית, וכנראה התכונה שעוברת בתורשת יותר גמישה מהומוסקסואליות.

    כמויות גדולות של טסטוטסרון אכן מסבירות למה נשים מסוימות הופכות ללסביות. מצד שני, יש הרבה מאוד לסביות שנראות נשיות בדיוק כמו הטרוסקסואליות.

    בנוסף, מחקרים מראים שאפשר לנבא בדיוק גבוה מי יהפך להומוסקסואל על סמך התנהגויות של ילד כבר מגיל צעיר מאוד (אפילו 2-3 שנים). לא זה המצב אצל לסביות.

    אצל לסביות יש גם תופעה של נשים שחיו כהטרוסקסואליות ואז בגיל מבוגר יחסית הפכו ללסביות. קשה לחשוב שזה רק בגלל שהן היו לסביות "מודחקות" או בהכחשה, וכנראה יש תהליכים מסוימים שמשפיעים על שינוי האוריינטציה המינית. לא רואים תופעה כזו אצל גברים (כלומר כזו שנעשית מרצון. יש הרבה הומוסקסואלים שחיים חיים כפולים).

  • מלי  ביום 10/05/2008 בשעה 8:23 pm

    הרבה נשים מגדירות את עצמן כדו מיניות כי עדיין יש סטיגמות על לסביות בחברה שלנו, וכדי לא לפגום בזהות שלהן עם עצמן כנשים (כי לסבית נתפסת בד"כ כשעירה, מכוערת, מגושמת, כל מה שאישה טובה היא לא)
    וגם כדי לא לפגוע לעצמן או לסובבים אותן בפנטזיה של הקמת משפחה "נורמלית".
    בשורה התחתונה- רוב הדו מיניות הן פשוט לסביות בהכחשה.

  • גיל  ביום 10/05/2008 בשעה 8:25 pm

    אני חושב שדווקא לנשים יש יותר חירות בהקשר הזה. דווקא נשים נוטות הרבה יותר להפגין גילוי חיבה זו לזו בלי ל"היחשד" כלסבית, בעוד מגע כזה בין גברים מעורר מייד הומופוביות.

  • יוסי  ביום 10/05/2008 בשעה 8:35 pm

    המחשבה שלממצאים ביולוגיים כמו המרווח הרחב מאוד של התנהגויות אנושיות שנכלל כאן תחת גג המונח "הומוסקסואל" צריכה להיות סיבתיות ותכלית מובנת לבני אדם תמיד ובכל מקרה אינה מדעית. למשל: אנחנו לא יודעים למה ומדוע לגבר יש פטמות אז איך נדע את הסיבה לוריאביליות מינית אנושית כאשר כל כך קשה להגדיר גבולות תיחומים וקבוצות, האם כל הנתונים שהובאו לעיל נלקחו מאותן קבוצות נסיוניות ומאותן קבוצות ביקורת, קשה לקבל תשובה חיובית מוחלטת זה הסיפור. הנסיון להפוך את התופעות הסתמיות של מוטציות הופעתן והורשתן למערכת דטרמיניסטית קשוחה ומובנת שתסביר התנהגות מינית של בני אדם כביכול מתמתיקה של מספרים שלמים פשוטים אינו מסתמך על הידוע לנו על התהליכים ומנגנונים המתחוללים בטבע. הרצון לתכליתיות והסבריות [אם יש מילה כזו] של תהליכי ההורשה בייחוד הורשת תופעה קשת הבחנה נובע יותר מהמבנה הנפשי רוחני מחשבתי של בני אדם ופחות מנתונים מדידים מבוקרים והדירים. גם מי שינסה לחזור על נסיון האפונים של מנדל הפשוט כביכול יגלה שלחזור על כך זה אינו מעשה פשוט. אז למצוא סיבתיות גנטית לוריאביליות המינית העצומה של בני אדם יהיה קשה ביותר, אבל זה כל הכף במדע, האין זאת?ט..

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  ביום 10/05/2008 בשעה 8:51 pm

    "הומוסקסואליות מאז ומעולם העסיקה את בני האדם" –

    הומוסקסואליות מעסיקה את בני האדם רק בעשורים האחרונים.

    הומוסקסואליות ונטייה מינית בכלל קיימות רק תקופה קצרה. ראה ספרו של דיויד הלפרין – מאה שנות הומוסקסואליות.

  • צונץ  ביום 10/05/2008 בשעה 9:11 pm

    מעולם לא נטען ש-10% מהגברים מגדירים עצמם כהומוסכסואליים. המקור למספר הוא מדו"ח קינסי שהעלה כי ל-10% מהגברים האמריקאיים היה ניסיון או חווייה הומוסכסואלית לפחות פעם אחת בחייהם.

  • biohazard  ביום 10/05/2008 בשעה 10:39 pm

    מה שכתבת על תנאים ברחם וכו' יכול להיות שזה אמיתי אבל אני מסופק
    אבל כל מה שכתבת על גנים, זה ממש ספקולציות פרועות ללא ביסוס

  • גיל  ביום 10/05/2008 בשעה 10:55 pm

    על סמך מחקרים בתחום? ידע בביולוגיה או סתם חוסר הבנה?

  • סיוון  ביום 11/05/2008 בשעה 10:35 am

    הדעות שלך לסבופוביות במובהק….
    רוב הלסביות אינן נראות כ"נהגות משאית" כדברייך, ואינן בלתי אטרקטיביות גם אם הן נראות אחרת ממה שאת רגילה. נניח.
    אני לא חושבת שאת יכולה להגיד על רוב הלסביות שאינן אטרקטיביות, יפות או נשיות.
    כמה לסביות את מכירה שאת יכולה לומר דבר כזה? כמה מחקרים על אטררקטיביות של לסביות קראת?
    תזהרי בדברייך כיוון שיש בהם פוטנציאל לפגוע באוכלוסיה לא קטנה בכלל ויש לי תחושה שלא זו כוונתך.

  • מלי  ביום 11/05/2008 בשעה 11:28 am

    לא טענתי שכל (או רוב) הלסביות נראות כנהגות משאית, ואכן אני מכירה די לסביות כדי לבסס עליהן את דבריי ואין לי כוונה לפגוע באף אחת.
    מה שהתכוונתי הוא שכמויות הטסטוסטרון או האסטרוגן שעמן נולדה האישה (הלסבית לצורך הדיון) ניכרות בתווי פניה (למשל המרחק בין שתי העיניים ועוד סימנים שאולי גיל יוכל להרחיב עליהם כי הוא מתמצא בחומר טוב ממני).

    אישה שתווי פניה מסגירים עודף טסטוסטרון, לדעתי, בהכרח יהיו לה פחות מחזרים גברים, כי תת המודע שלהם קולט ומנתח זאת. האטרקטיביות שדנתי בה היא לא במובן הרגיל, אלא במובן של סממני נשיות שגברים מחפשים בנשים, ואשר אצל לסביות עשויים להיות מטושטשים יותר או פחות.

  • קוראת אחת  ביום 13/05/2008 בשעה 10:13 am

    אם העדפתן הטבעית והנחרצת של מרבית הנשים היא להזדווג עם גברים בעלי תכונות "נשיות" מדוע הם במיעוט? ואני בהחלט נמנית על נשים אלה: תכונותיו של הגבר הממוצע דוחות בעיניי, אם כך…מה ההסבר האבולוציוני שהגברים הנשיים הנחשקים מצויים במיעוט?
    נקודה נוספת, האם הדעה הרווחת שכלללל הגברים בעלי נטייה הומוסקסואלית, רק במינון שונה, אכן צופנת בחובה אמת מסויימת? …:)…ולא הבנתי בסוף מדוע לגברים קיימות פטמות…
    מאמר נפלא….נהניתי ממנו מאוד….

  • גיל  ביום 13/05/2008 בשעה 5:44 pm

    יש הבדל בין העדפות רומנטיות לבחירות רומנטיות. עקרונית, כל אחד מעוניין בטוב ביותר אבל הוא לא תמיד מצוי, וכתלות במה שיש לו או לה להציע יש צורך להתפשר. זו אחת הסיבות שיש הרבה בגידות. מצד אחד בוחרים בן זוג שיכול להיות אב מצוין ונאמן, ומצד שני בוגדים בו אם בן זוג שיש לו גנים טובים (כתבתי על זה בעבר). אין הרבה גברים "מושלמים" כאלו כי הטבע אינו מושלם ויש שוני גדול בין אנשים.

    אם תקראי את הפוסט הראשון שלי בנושא הומוסקסואליות תראי שהתייחסתי לעובדה שבמידה רבה הומוסקסואליות ולסביות אינן תכונות דיכוטומיות אלא נעות על רצף. לגברים יש כנראה יותר בעייה לנוע על הרצף הזה מנשים, כנראה מסיבות חברתיות של הומופוביות.

    צירפתי קישור למאמר בווינט על פטמות בתגובה השנייה שלי. תודה על הקריאה והמחמאות.

  • צור  ביום 14/05/2008 בשעה 2:45 pm

    באמת תהיתי למה יש כל כך הרבה מידע זמין לגבי הומוסקסואלים ולא מילה על לסביות.
    האם ידוע שרמות ההורמונים שהאשה מפרישה ברחם יורדות עם מספר הלידות, או שזו ספקולציה לפי התוצאות שהתקבלו וההנחה שרמת הטסטוסטרון משפיע על סיכוי הבן להיות הומוסקסואל?
    עם כל הטענות שהומוסקסואליות תורמת לאשה, מכיוון והיא מחפשת בן זוג שיתנהג באופן כזה, עדיין יש בעיתיות עם העובדה שהומוסקסואל לא נמשך אל נשים. האם שתי התכונות חייבות לבוא ביחד מהבחינה הגנטית? נשמע יותר "יעיל" שלגבר יהיו תכונות נשיות אבל בכל זאת משיכה לנשים ולא לגברים.

  • גיל  ביום 14/05/2008 בשעה 6:15 pm

    גורם בודד, ולכן אם יש מספר גנים שמעורבים כנראה הטענה היא שמסף מסוים יווצר הומוסקסואל אבל אם לא עוברים את הסף הגבר יהיה הטרוסקסואל אם תכונות רצויות אצל בת זוג פוטנציאלית.

    לגבי הפרשות ההורמונים תקרא את הפוסטים הקודמים שלי בנושא, התייחסתי לנושא בהרחבה.

  • שכ"ג  ביום 15/05/2008 בשעה 3:42 pm

    יותר מהומוסקסואליות מסקרן אותי הסבר פסיכו-אבולוציוני לההומופוביה(*) שמשותפת, ככל הידוע לי, להרבה תרבויות (אם כי יש יוצאות מן הכלל). לכאורה, גברים היו צריכים לעודד הומסקסואליות כי היא מקטינה את מספר המתחרים שלהם על בנות זוג, ומאותה סיבה לסלוד מלסביות. בפועל נראה שהיחס הוא כמעט הפוך.
    __________
    (*) אגב, מונח לא מדויק. הומואברסיה מבטא טוב יותר את התופעה.

  • שכ"ג  ביום 15/05/2008 בשעה 3:42 pm

    יותר מהומוסקסואליות מסקרן אותי הסבר פסיכו-אבולוציוני להומופוביה(*) שמשותפת, ככל הידוע לי, להרבה תרבויות (אם כי יש יוצאות מן הכלל). לכאורה, גברים היו צריכים לעודד הומסקסואליות כי היא מקטינה את מספר המתחרים שלהם על בנות זוג, ומאותה סיבה לסלוד מלסביות. בפועל נראה שהיחס הוא כמעט הפוך.
    __________
    (*) אגב, מונח לא מדויק. הומואברסיה מבטא טוב יותר את התופעה.

  • טלי לרנר  ביום 25/05/2008 בשעה 6:47 am

    "אין ספק שזו תקלה מולדת"
    ומה עם אישה שהחליטה אחרת, האם סיטואציה כזו אינה אפשרית בלקסיקון שלך?

    דווקא מחקרים בזמן האחרון מדברים מאוד אחרת ממה שכתבת. אמנם יש גם הומואים וגם לסביות שאפשר למצוא אצלם רמות שונות של הורמונים שונים שניגוד למה שהיית מצפה מבני המין שלהם, אבל אלה לרוב יהיו פחות מ- 30% מאוכלוסיית ההומואים או הלסביות.

    אגב, עבור הומואים הבחירה היא יותר דיכוטומית בעיקר בגלל סיבות חברתיות. אישה יכולה להיות לסבית, זה לא לגמרי מאיים על הגבריות ולכן על ההגמוניה, אבל הומו יקבל יח הרבה יותר גרוע.

    טלי

  • גיל  ביום 25/05/2008 בשעה 10:04 am

    "כל הסבר להומוסקסואליות בהכרח יהיה חלקי מכיוון שישנם כנראה סוגים שונים של הומוסקסואליות." כך שאת מתפרצת לדלת פתוחה. אני לא יודע מה האחוזים לכל סוג אבל ללא ספק להורמונים יש הפשעה לפחות על סוג אחד אם לא יותר.

    אם תיכנסי לקישורים שהבאתי מפוסטים קודמים תראי שהתייחסתי בהרחבה להבדלים בין לסביות להומוסקסואליות. חלק מזה נעוץ בוודאי מסיבות חברתיות אבל אי אפשר לומר שזו הסיבה הבלבדית. כמו שציינתי, מיניות האישה מורכבת יותר מזו של הגבר כמעט בכל היבט (אנטומי, רגשי וכו') וזה בהחלט תורם לאי דיכוטומיה.

  • judy cohen  ביום 14/06/2008 בשעה 11:58 am

    I am a licensed sex therapist and find your articles (so far, Kissing & Homosexuality) very interesting. I know of a homosexual father, first born, with 2 left-handed sons who are very caring husbands and especially fathers, but very masculine men (tho entirely nonagressive). The eugenics is intriguing, but what about the euthenics?

    Judy Cohen, K. Haim

  • judy cohen  ביום 14/06/2008 בשעה 11:58 am

    I am a licensed sex therapist and find your articles (so far, Kissing & Homosexuality) very interesting. I know of a homosexual father, first born, with 2 left-handed sons who are very caring husbands and especially fathers, but very masculine men (tho entirely nonagressive). The eugenics is intriguing, but what about the euthenics?

    Judy Cohen, K. Haim

  • רפאל  ביום 24/05/2009 בשעה 11:48 pm

    לגברים יש פטמות כיוון שבשבועות הראשונים להתפתחות העוברית אין ביטוי מיני לעובר והוא בעצם בעל תבנית ראשונית של נקבה. רק אם יתחילו הטוסטסטרון וקולטניו לתת את אותותיהם יעבור העובר תהליכי זיכור ושלילת נקביות ויהיה זכר.

    אפשר לראות אצל פרטים בעלי כרומוזום Y אך שקיימת אצלם בעיה ברצפטורים לטוסטסטרון שהם מתפתחים להיות נקבות (לא פוריות) זאת למרות הגנוטיפ הזכרי שלהם.

    לסיכום הפטמות הן שריד להיות העובר חסר מין בשבועותיו הראשונים.

    רציתי לציין בעקבות התגובות שלנושא העניין ההומולסבי יש להפריד בין 3 מרכיבים:
    1. מה הגורם להומוסקסואליות.
    2. האם ניתן או לא ניתן להחליף נטייה מינית.
    3. האם צריך או לא צריך לתת לאדם חופש לבחור את בחירת ליבו.

    רק הדיון על כל מרכיב בנפרד יאפשר לתת פתרונות לכל שאלה שכן כל מרכיב מהשלושה הוא עולם ומלואו

  • זה שנמאס לו  ביום 15/01/2011 בשעה 5:18 pm

    אני חושב שהמאמר הזה מאוד מוטה ברגע שהוא מתעלם לחלוטין מהסיבות הסביבתיות . לדיאניי שלנו – וההורמונים . יש תפקיד בזה . ללא ספק . אבל כשבדקו זוגות תאומים זהים (בהם לפחות 1 הומוסקסואל) גילו שהסבירות ששניהם יהיו כאלה , היא 50 אחוז . ובמחקרים אחרים המספר הזה יורד בכמעט חצי . וכמובן הלסביות נמצאות הרבה יותר נמוך בנתונים . וכל זה מבלי להיכנס לנושא של "ביסקסואליות" .

    מה שכל זה אומר זה שנטייה מינית היא משהו גמיש הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים , ויש הרבה סוגים של הומוסקסואלים וסיבות שונות לכך . עובדה שלמרות שחלק מהמחקרים הצליחו למצוא מכנים משותפים בחלק מההומוסקסואלים . עדיין לא הוכח כלום . אני חושב שצריך לחזור לחקור את ההשפעות הפסיכולוגיות שגורמות לכך . למרות שזה נהיה מאוד לא פופלארי – אין סיבה לשים מחסום לזה בגלל שהקהילה רגישה לרעיון שאולי הם לא נולדו כך .

  • גיל  ביום 15/01/2011 בשעה 5:31 pm

    זה, רצוי לקרוא את הפוסט ולהתייחס לדברים שנכתבים בו לפני שמגיבים כמו שהגבת. אני לא יודע על אלו מחקרי תאומים אתה מתבסס אבל הנתונים שלך רק מחזקים את ההסבר הביולוגי. אם הסיכוי להיות הומוסקסואל אם אתה אח תאום הוא 50%, זה יותר מפי 10 מההסתברות להיות כזה במדגם אקראי מה שמראה על מרכיב ביולוגי חזק מאוד. אתה גם מתעלם לגמרי מהמחקרים על ההשפעות ההורמונליות ברחם על הומוסקסואליים ועל העובדה שלא ניתן לשנות הומוסקאוליות על ידי טיפולים פסיכולוגים. גם לגבי לסביות כתבתי במפורש שהתמונה מורכבת יותר אז אין לי מושג מה הטענה פה.

  • זה שנמאס לו  ביום 15/01/2011 בשעה 8:20 pm

    הטענה היא , שאתה מתעלם מהפסיכולוגיה , שזה גם גורם מרכזי להומוסקסואליות . ומה שמבינים מהכתוב זה שהתופעה היא 100 אחוז מולדת מה שלא נכון בכלל .

    אני לא מתווכח איתך שלביולוגיה יש חלק גדול בזה – זה משהו שגם אני מסכים איתו . אבל כמוזה גם כולל : פסיכולוגיה , סביבה , רוחניות … הבעיה היא שהדעה הזאת לא מקובלת כי הקהילה הגאה רגישה לרעיון שזאת "בחירה" ואני משער שרוב המחקרים ממומנים על ידם כדי לקבל לגיטימציה לטענות שלהם ולהוכיח שזה לא שונה מצבע עיניים \ שיער \ עור \ גובה וכו' .

    המחקר הידוע ביותר על נטיות מיניות אצל תאומים נעשה על ידי מיכאל ביילי : http://en.wikipedia.org/wiki/J._Michael_Bailey למרות שהוא קיבל ביקורת על כך שהמשתתפים לא היו ניטראליים . ושהוא לא לקח בחשבון ביסקסואלים והחשיב את כולם כאותו דבר . אצל תאומים זהים היית מצפה להתאמה בקירוב ל100 אחוז . לא חצי , ולא שליש כמו שנמצא במחקרים אחרים .

    גם קיומם של ביסקסואלים מראה כמה הנטייה הזאת גמישה . בעיקר אצל לסביות (כמו שהזכרת – צודק) אבל הטענה שלא ניתן לשנות את זה תלויייה באת מי אתה שואל . אלו שמנסים הם בעיקר ארגונים דתיים (שזה הקהל שלהם) והם טוענים שהם הצליחו לחולל שינוי בחיים של הרבה אנשים . ומנגד תומכי להטב יגידו שזה לא עובד ואפילו מסכן אנשים , ויעודדו אנשים לצאת מהארון ולקבל את עצמם כפי שהם .

    אני אישית מאמין ש יש הרבה מאוד סיבות לנטיות מיניות ולכן גם לא מוצאים מקור אחד . ושלחלקם מבהחלט מתאימה השיטה הזאת של חיזוק הזהות הגברית\נשית ויכולה לעזור להגיע למצב שבו יוכלו למצוא זוגיות ולהקים משפחה . למי שרוצה בכך כמובן . אבל הפחד לגלות שזה אולי ניתן לשינוי , מה שיהפוך אתזה לפחות לגיטימי . מניע את הקהילה לצורת חשיבה מקובעת שמגבילה אותנו .

    תשאל את עצמך האם אתה באמת מסתכל על זה בצורה אובייקטיבית …

    כבר כמה עשורים , מדריכים פסיכולוגים שלא לנסות לשנות נטייה מינית של מישהו אלא רק לעזור לו לקבל את עצמו . וזה למרות שהרבה מתנגדים לשיטה הזאת כי הם מודעים לבסיס הפסיכולוגי שבמצב . אבל בחיפוש קצר בגוגל תראה שיש יותר ססמאות – כאלה "זה פשוט משו שנולדים איתו ואי אפשר לשנות אתזה " ללא שום ביסוס . מאשר חומר אמיתי בנושא .

  • גיל  ביום 15/01/2011 בשעה 9:22 pm

    זה, זה לא מה שמבינים מהפוסט אלא מה שאתה מבין. אתה מדבר על מונחים מאוד מעורפלים כמו פסיכולוגיה ורוחניות שבלי להגדיר אותם בצורה מדויקת אי אפשר להתייחס אליהם. אין לי מושג למה אתה מתכוון בפסיכולוגיה אבל בטח שאני לא מתעלם ממנה כי פסיכולוגיה כוללת בתוכה גם הסברים אבולוציוניים. אני מניח שאתה מתכוון לגורמים חברתיים אבל אף אחד לא מכחיש שהם גם משפיעים.

    מה הקשר למה שהקהילה מצפה? האם צריך להכחיש ממצאים מדעיים רק כי מאן דהוא לא מרוצה מהם?

    שים לב שאתה מערבב בין הסבר גנטי לביולוגי שהם לא בהכרח זהים. תאומים זהים אמנם חולקים 100% מהגנים אבל זה לא אומר שהם בהכרח היו חשופים לאותם רמות הורמונים ברחם או אחרי הלידה כך שלא צריך לצפות ל100% זהות בכל דבר למרות שההשפעות ברובן ביולוגיות.

    אין לי מושג למה אתה קורה סיסמאות אבל אני חושש שהמקורות שלך קצת מפוקפקים. היו ניסיונות רבים לשנות נטייה מינית וזה ללא הצלחה. בקשר לשאר, התייחסתי לזה בפוסט, תקרא שוב.

  • זה שנמאס לו  ביום 16/01/2011 בשעה 5:15 am

    זה לא מסובך – בנושא רוחניות למשל , הרבה מההומוסקסואלים (בעיקר טרנסג'נדרים) טוענים שהם מרגישים כמו אישה שכלואה בגוף של גבר או להפך . בפסיכולוגיה – בחלק מהמקרים נמצא קשר בין דמות אב\אם חזקים , ואפילו התעללות מינית – כל אלו היו מונחים מאוד ידועים עד שהתחילה האג'נדה שזה פשוט משהו "מולד" לחלוטין .

    אם אתה מסכים שזה נובע גם מגורמים חברתיים – אז איך זה שלא הזכרת את זה ? ובעצם , רוב הקהילה מתעלמת מהנושא הזה לחלוטין , למרות שנעשים מאמצים ענקיים למצוא סיבות גנטיות . והורמונליות .

    דרך אגב , שוב , למרות שהורמונים מחזקים תכונות נשיות\גבריות . לא כל ההומוסקסואלים מתאימים לתיאוריה הזאת שאכן משחקת חלק חשוב בחלק מהמקרים . אבל אני בטוח שנתקלת כבר בהומואים גבריים ולסביות נשיות .

    ואישית – אני מדבר בתור מישהו שתמיד ניסו להוציא מהארון כי אני לא מתאים לסטראוטיפ ה"גברי" . לעומת זאת , אחי הקטן , שדומה לי מאוד – לא כל כך סטרייט . אבל זה התחיל אצלו רק אחריי שהתחיל להסתובב עם אנשים מסויימים ונחשף לרעיונות האלה בתור משהו "בסדר" .

    אולי לא חקרתי את זה בשיטה המדעית – אבל זה רומז שכנראה יש שילוב בין ה2 .

    בנוגע למקורות שלי בנושא שינוי הנטייה המינית , הנה , כאן למשל שזה אתר שמראה את כל הדעות , הבעד והנגד : http://borngay.procon.org/view.answers.php?questionID=000035

    המחקרים הראו שאנשים אכן יכלו להשתנות . אנשים שהיו הומוסקסואלים אקסקלוסיביים , דיווחו על שינוי והצליחו לפתח התנהגות הטרוסקסואלית . ברוב המקרים לא היה שינוי מלא – כי זה בלתי ניתן למחוק משהו כזה מהאישיות . מה שכן זה שאפשר להדחיק צד אחד ולחזק צד אחר . כל זה מהנחה שבני אדם נמצאים על סקאלה בנטייה המינית שלהם (ביסקסואליות) שיכולה להיות קיצונית לכל כיוון או באמצע .

    בכלמקרה , הקהילה מציגה רק מה שפועל לטובת האג'נדה שלהם , והם מתמצתים מחקרים שלמים כדי שיראה כאילו נמצא המקור להומוסקסואליות (בין אם זה גנים , הורמונים , או מבנה המוח) מה שמתאים לססמה שלהם שאתה יכול למצוא בכל קהילת להטב "נולדנו ככה – והמד הוכיח אתזה " .

    במאמר אובייקטיבי חשוב להזכיר שעדיין לא הוכח שום דבר – ושזה עדיין נחשב לשילוב של כמה אלמנטים . התחלת להיכנס לזה כשאמרת שעדיין לא ברור מה גורם לזה , אבל לא ראיתי שום התייחסות לפסיכולוגיה כגורם אפשרי . ופשוט העלת עוד סימני שאלה .

  • גיל  ביום 16/01/2011 בשעה 5:27 am

    זה, הבנתי מה הבעייה, פשוט לא קראת פוסטים קודמים שלי על הנושא שהתייחסו לדברים שכתבת, בעיקר זה:

    הבסיס הביולוגי והאבולוציוני של הומוסקסואליות

    בכל מקרה, הבלוג בכללותו עוסק בסיבות אבולוציוניות להתנהגות אז מטבע הדברים הדגש הוא על הסברים אבולוציוניים. זה לא אומר שאני לא מזכיר הסברים אחרים גם.

  • זה שנמאס לו  ביום 16/01/2011 בשעה 5:46 am

    או – עכשיו אני מבין אותך ! אז אם אתה מתמקד בסיבות האבלוציוניות – זה בסדר . כי כמובן שיש הרבה מאוד תת נושאים שאי אפשר להקיף בפעם אחת . בכלזאת , לדעתי היית צריך להזכיר את המילה "פסיכולוגיה" בתור אפשרות (מבלי להרחיב על זה) כשעלה השאלה "איזה עוד גורמים יש" .

    אקרא את הפוסט האחר שלך אחר כך למרות שמרפרוף מהיר , הוא מזכיר בקטנה את מה שתיארתי כאן קודם .

  • גיל  ביום 16/01/2011 בשעה 5:52 am

    זה, כמו שאמרתי, השימוש שלך במונח פסיכולוגיה שגוי. פסיכולוגיה מקיפה גם ביולוגיה וגם אבולוציה. תחליף פסיכולוגיה בסביבה והכל יהיה בסדר.

  • זה שנמאס לו  ביום 16/01/2011 בשעה 6:22 am

    הבעיה בשיטה הזאת היא , שהיא יותר דומה לחקר בעליי חיים , מאשר בניי אדם . וזונחת מושגים כמו חברה , משפחה , תקשורת , אמונה , וחוויות אישיות . שלכולן יש השפעות גדולות על עיצוב מי שאנחנו – ולכן סביר מאוד להניח שזה כולל גם את הזהות המינית שלנו .

    יש הבדל בין צורת החשיבה של "פסיכולוגיה" לזאת המדעית . למרות שהן לא מנוגדות ואמורות להתקיים במקביל . וצריך להסתכל על התופעה גם דרך זכוכית המגדלת הזאת .

  • גיל  ביום 16/01/2011 בשעה 9:44 am

    זה, לא. תקרא קצת יותר על התחום בייחוד את הפוסטים הבסיסיים מצד ימין שמסבירים על הנושא, יש לך עוד הרבה מה להשלים.

  • זה שנמאס לו  ביום 16/01/2011 בשעה 1:31 pm

    הפסיכולוגיה של האבולוציה – איכס . לאן נעלם הגורם האנושי כאן? הכל נשמע כאילו אנחנו סתם זן כלשהו של חיות .

    תמשיכו להגביל את עצמכם לצורת החשיבה הזאת , ולא לתת במה ללחקר הנפש . אבל אל תתפלאו שלא תמצאו תשובות למה הגורמים לנטייה המינית , ואינסוף דברים אחרים .

    יצאתי מכאן .

  • גיל  ביום 16/01/2011 בשעה 1:44 pm

    זה, אני אחזור שוב, אתה מתווכח עם משהו שהמצאת לעצמך. תקרא את הפוסטים שמסבירים על התחום ואחרי זה תתווכח. אל תצא נגד גירסה פיקטיבית.

  • דני מר"ג  ביום 24/09/2011 בשעה 2:45 pm

    גיל ,
    אתה טוען שגבר נשי הוא יותר מושך ?

    עד כמה שאני יודע "זכר אלפא" נחשב למושך , והוא בכלל לא נשי.

    דעתך ?

  • דני מר"ג  ביום 26/09/2011 בשעה 6:40 am

    לא הבנתי – אתה טוען שאישה נמשכת לאופי של זכר אלפא ולמראה החיצוני של גבר נשי או שאישה נמשכת לאופי של גבר נשי ולמראה של זכר אלפא ??

    • גיל  ביום 26/09/2011 בשעה 9:03 am

      לא המראה הנשי הוא זה שמושך אלא תכונות אופי נשיות יותר שגברים הומוסקסואלים מחזיקים. אלו דברים בלתי תלויים אחד בשני.

  • דני מר"ג  ביום 27/09/2011 בשעה 4:29 am

    אני מאמין , שהדבר שהכי מושך בנות לגברים הומוסקסואליים היא שהן לא מרגישות מאוימות מהם , דוקא בגלל חוסר המשיכה של הגברים הנ"ל אל הנשים.
    ההסתברות לאונס היא אפסית.

    • גיל  ביום 27/09/2011 בשעה 8:36 am

      זה לא קשור לאונס? רוב הגברים לא אנסים. אבל זה נכון כנראה שהעובדה שהן יודעות שהגבר לא מעוניין לשכב איתן כנראה עוזרת, ביחד עם תכונות אופי אחרות נשיות יותר (לפחות אצל חלק מההומואים) שגורמת להם למצוא יותר דברים במשותף.

      • דני מר"ג  ביום 27/09/2011 בשעה 7:44 pm

        אתה יודע , אני חוזר בי בקשר לטענה לגבי אונס .
        ניראה לי שהתיקשורת בן הומואים לנשים במובן מסוים יותר "נקייה" כי אין מתח מיני .

      • גיל  ביום 27/09/2011 בשעה 8:39 pm

        אני מסכים, זה למעשה מה שנשים היו רוצות בבן זוג. מישהו שמתחיל בתור ידיד ולאט לאט מתפתח קשר רומנטי איתו רק שעם הומואים זה לא קורה ברוב המקרים.

  • דני מר"ג  ביום 28/09/2011 בשעה 5:34 am

    ויש לדיעה הזאת ביסוס מחקרי ?
    ממה שאני קורא על יחסים בן גברים ונשים , מה שנשים אומרות שהן רוצות , ומה שאפשר ללמוד ע"פ ההיתנהגות שלהן , אלו 2 דברים שונים שההבדל בינהן גדול .

    • גיל  ביום 28/09/2011 בשעה 8:57 am

      כן, יש לזה ביסוס מחקרי. למה אתה חושב שיש פער בין מה שהן אומרות למה שהן עושות בפועל?

  • דני מר"ג  ביום 28/09/2011 בשעה 9:09 am

    בגלל ים של חומר שמיסתובב באינטרנט בקשר לעיניין.
    חומר שהוא לא מחקרי , אבל בכל זאת , יש לו איזושהי אמינות בעיני היות ומקורות שונים מצביעים על אותן הרעיונות .

    באתרים האלה הדיעה הרווחת היא , משהו בסיגנון :

    מה שהבחורה אומרת שהיא רוצה = נורמות חברתיות.
    מה שהבחורה עושה בפועל = מצביע על האמת הפנימית שלה .

    • גיל  ביום 28/09/2011 בשעה 9:36 am

      אין פה בכל זאת. יש מחקרים מדעיים על הנושא ויש כל מיני דיעות של אנשים באינטרנט שהרבה פעמים לא מבוססות על כלום ולא משנה כמה הן דומות. עכשיו, זה לא שאין בכלל הבדל בין מה שאנשים אומרים למה שאנשים עושים בפועל, ועדיין, אלו לא דברים הפוכים לגמרי. חוץ מזה שמחקרים בודקים גם התנהגויות בפועל ולא רק שואלים מה ההעדפות.

  • אגם  ביום 28/04/2016 בשעה 8:45 pm

    אני הומו בן 16. ולפי מה שכתבת פה שכאילו הומאים רגישיים ונשיים יותר (וכן , זה נכון אני נשי ורגיש וגם היית מחנה קיץ לקהיחה הגאה ורואים את ההבדלים שהבנים יותר רגישים לרוב והבנות יותר קשוחות) אולי זה בעיה שנולדים איתה? שהייתי אמור להיות בת אבל בטעות נולדתי כבן?!? 😦

    • גיל  ביום 28/04/2016 בשעה 10:00 pm

      הומואיות אינה בעייה. זה מה שאתה זה הכל.

      • אגם  ביום 29/04/2016 בשעה 4:34 am

        אבל יש לי אותם תכונות כמו של בנות לא? אז אולי זה התיקון שלי בעולם? והייתי צריך להיות בת? בקבלה כתוב שמהשמיים יורדים נשמה של זכר ונקבה ובטעות אצלי עלה נשמה של זכר בגוף של נקבה. זה ככה? אז גורלי למות לא?? איך זה בכלל לא פגם מולד? כאילו אני מבין שזה מולד אבל למה זה לא מחלה? מחלה היא מולדת וגם עוברת בתורשה. כולם קוראים לי חולה ונוצרתי בטעות בתור פגם. ואין לי מה לענות מה כבר אני אענה? נראה לי אני באמת פגם מולד כי זה לא הגיוני בן ובן ביחד מקיימים יחסי מין, זה לא מתרבה. ונכון שיש חיות שמקיימות יחסי מין אבל להם 1. חיות באותו מין יכולות להוליד צאצאים. ו2. אין להם בחירה חופשית כמו לנו, הם עושים הכל מתוך אינסטינגטים אז כאילו אני בעיה מולדת לא?

      • גיל  ביום 29/04/2016 בשעה 7:48 am

        אגם, ממליץ לדבר עם מבוגר שאתה בוטח בו. זה לא בלוג שעוסק בייעוץ וטיפול אישי.

  • אנונימי  ביום 29/07/2016 בשעה 3:49 pm

    האם הומוסקסואלים זה נשים שהם בטעות גברים? ביון יום הומוסקסואלים רובם מתנהגים ממש כמו בנות.

  • אנונימי  ביום 02/08/2016 בשעה 12:58 pm

    הזכרת שהומואים נוטים לכתוב ביד שמאל וגם לסביות. וידוע שאוטיסטים ופגים אחרים נוטים גם לכתוב ביד שמאל. ותמיד יד שמאל נחשבה לקללה. האם זה שאוטיסטים ופגים הם כמו הומואים זה אומר שהומואים גם "מקוללים"?

טרקבאקים

כתוב תגובה לגיל לבטל