זנב ארוך מאוד

נניח שאתם הולכים לחנות ספרים. חנות ממוצעת בארץ מחזיקה כמה אלפי כותרים (אבל מי שביקר בחנויות ספרים בחו"ל, בעיקר בצפון אמריקה, ראה בוודאי חנויות ספרים ענקיות שמחזיקות עשרות אלפי ספרים אם לא יותר). לחנויות כאלה יש שטח מוגבל ולכן הן מחזיקות מספר מצומצם של ספרים, בעיקר כאלו שמוכרים היטב, וחיי המדף של כל ספר קצר למדי. הספרים בחנות מייצגים שבריר אחוז מכל הספרים שאי פעם פורסמו. כשאדם קונה ספר מסוים בחנות, הוא מושפע מההיצע שקיים בחנות, אבל ההיצע הזה לא משקף בהכרח את הטעם שלו ויתכן שהוא נאלץ לוותר על ספרים שהוא מעוניין בהם כי פשוט לא מוכרים אותם בחנות. אבל מרגע שהוקמו חנויות ספרים וירטואליות כמו אמאזון, שמחזיקים מיליוני כותרים, התמונה השתנתה לגמרי. כעת, לאדם יש מבחר עצום של ספרים לבחור מהם וההיצע הנרחב גורם לזה שקניות הספרים משקפות בצורה מדויקת יותר את טעם הקונים.

הקמת חנויות הספרים הוירטואליות יצרה תופעה מרתקת שכריס אנדרסן מכנה הזנב הארוך (The Long Tail). הרעיון שלו כל כך מבריק, שהוא נבחר לאחד ממאה האנשים המשפיעים ביותר בשנה האחרונה על פי המגזין טיים (ברשימה הזו אפשר למצוא גם את ג'אסטין טימברלייק אבל לא ניתפס לקטנות).

במקור, הזנב הארוך מתאר התפלגות סטטיסטית. מלמדים את רוב הסטודנטים בשיעורי המבוא לסטטיסטיקה שכמעט כל דבר מתפלג בסופו של דבר בצורה נורמלית, אבל למעשה לא כך המצב. הזנב הארוך הוא תיאור התפלגות שבה יש למספר ערכים שכיחות גדולה, ולהרבה מאוד ערכים שכיחות קטנה מאוד (למעשה פוחתת ככל שהולכים לערכים הקיצוניים). הזנב יכול להיות מימין ומשמאל (זה לא ממש עקרוני) ודוגמא שלו אפשר למצוא פה. איך זה קשור למכירות באמאזון? כצפוי, רבי מכר (כמו סידרת הספרים של הארי פוטר) מוכרים מיליונים. אבל, וזה אבל גדול, יש מיליוני ספרים אחרים שמוכרים יחידות בודדות או אפילו ספר בודד. בסיכום הכולל, רוב המכירות באות דווקא מאותן מכירות של ספרים לא ידועים מאשר מספרים ידועים שמוכרים הרבה מאוד. לשם הפשטה אפשר לחשוב על ספר בודד שמוכר אלף עותקים ביום אחד, ואלף ספרים שונים זה מזה שמוכרים כל אחד עותק אחד. יש יותר מכירות מספרים "בודדים" כאלו מאשר ממכירת ספרים פופולאריים. עובד אמאזון ניסח את העיקרון בצורה הבאה: "מכרנו היום יותר ספרים שאף אחד מהם לא נמכר אתמול, בהשוואה לספרים שמכרנו היום ונמכרו גם אתמול".

העיקרון הזה לא מוחל רק על ספרים אלא על כל דבר שיש בו מגוון והאינטרנט מאפשר מבחר מתוך המגוון הזה. זה נכון לגבי הורדת שירים בiTunes, שירותי השאלת DVD כמו Netflix (שמאוד פופולארי בארה"ב), מכירות בeBay, ואפילו תנודת מניות בבורסה. אפשר לראות דוגמאות נוספות באתר שלו, ולקרוא ביתר הרחבה על הנושא בספר שנושא את אותו השם.

Both comments and trackbacks are currently closed.

תגובות

  • Chenus  On 15/05/2007 at 7:44 pm

    מצטער אם אני מרובע פשוט ניסיתי בכוח כל הפוסט לראות אם יש קשר כלשהו.

  • גיל  On 15/05/2007 at 8:09 pm

    לא כל מה שאני כותב עליו קשור לאבולוציה, אני כותב גם עם נושאים מדעיים כלליים (כבר עשיתי את זה בעבר).

  • אריאל  On 15/05/2007 at 9:02 pm

    שהכל תלוי באיפה בדיוק אתה חותך את הזנב, לא? השאלה היא מה אתה בדיוק מגדיר זנב. אם ההגדרה של זנב היא (בדוגמא שנתת) רק ספרים שנמכרו ביחידה בודדת (וגם אז – יחידה בודדת ביום? בשבוע? בחודש?) אז זה הרבה יותר מעניין מאשר עם מדובר בספרים שנמכרו ב10 יחידות, למשל.
    חיפשתי את ההגדרה המדויקת של הזנב בלינקים שנתת ולא מצאתי, יש לך את זה היכן שהוא?

  • גיל  On 15/05/2007 at 9:27 pm

    אני מניח שבתחומים שונים זנב יוגדר אחרת. אם מסתכלים על ההתפלגות של מכירות ספרים, אפשר לראות באיזו נקודה יש ספרים שהמכירות שלהם נמוכות משמעותיות מאחרות, והקריטריון של עובד אמאזון הוא קריטריון טוב. ספר טוב ימכר ברציפות, ולעומת זאת יהיו ספרים שימכרו היום אבל לא מחר.

    יש לזה גם תופעת לוואי מעניינת: אנשים שלא ידעו בכלל על קיומו של ספר או סרט מסוים פתאום יתחילו להתעניין בו. הוא מראה איך מכירות של ספר זניח עלו משמעותית אחרי שהמנגנון של אמאזון זיהה שספר חדש שיצא דומה לו וקישר ביניהם במסגרת ההמלצות שלו. יש להם גם את הקישורים שאנשים עושים: אנשים שקנו את ספר מסוים אהבו גם ספר אחר.

  • אורי  On 16/05/2007 at 4:57 pm

    לא כל כך הבנתי מה ניסית להראות כאן.
    על עניין הזנב קראתי כבר בספר של ג'יי גולד בדוגמאות של הבייסבול ושל מחלת הסרטן, אני לא מבין מה החידוש של כריס אנדרסן.
    אולי כדאי לתפרט יותר, אם כבר אתה כותב על העניין, ולא רק להפנות ללינקים.

  • גיל  On 16/05/2007 at 7:46 pm

    אלא במשמעות השונה שיש לו בעידן האינטרנט שבו אנשים יכולים למצוא מוצרים נדירים, ובו חנויות אונליין מרוויחות יותר כסף ממכירות של דברים נדירים מרבי מכר.

  • תגובה  On 17/05/2007 at 1:04 am

    אז בעצם הבלוג הפך מבלוג פסבדו מדעי לבלוג פסבדו כלכלי.

    אולי מוטב כך.

  • גיל  On 17/05/2007 at 2:32 am

    מאשר לתת תגובה עניינית. מותר לשאול מה בדיוק פסבדו מדעי בבלוג או פסבדו כלכלי בתופעה? לא במקרה היא זכתה להיות ברשימת המאה של הטיימס.

  • עומר  On 17/05/2007 at 7:13 pm

    Heavy tailed distribution.
    הגדרת ה"זנב" היא מאוד פשוטה במקרה של התפלגות חד מימדית: מסתכלים בנקודה על הציר ושואלים איזה אחוז מכלל השטח מתחת לגרף תופסות הנקודות שגדולות מאותה נקודה. המספר הזה הוא פונקציה וההתנהגות האסימפטוטית שלה
    היא התנהגות הזנב.
    זה למעשה אומר לנו מה הסיכוי למאורעות "לא סבירים".
    תוצאה מעניינת אחרת מתחום תיאורטי יותר – בשוק משוכלל שבו ההעדפות של הסוחרים לא מתנהגות "יפה", האסטרטגיה האופטימלית לקביעת מחירים עבור סוחר נתון הוא לבחור מחיר באקראי לפי התפלגות קושי (שהיא התפלגות "יציבה מאינדקס אחד", קרי – הסכום של שני משתנים מקריים בלתי תלויים שווי התפלגות שווה להתפלגות של פעמיים המשתנה המקרי). להתפלגות קושי זנב שמתנהג כמו הפונקציה
    1/x.
    להתפלגות הזו אין תוחלת וסטיית התקן שלה היא אינסוף. אסטרטגיה מעין זו מסבירה למעשה קפיצות מחירים חדות ופתאומיות "ללא סיבה נראית לעין"…

  • נתי  On 27/07/2008 at 9:25 am

    שם הספר הוא משתנה נומינלי ולכן צורת ההתפלגות לא משמעותית..

%d בלוגרים אהבו את זה: