גאונות או עבודה קשה?

באחד הגיליונות האחרונים של סיינטיפיק אמריקן האמריקאי, התפרסמה כתבה בנושא פיתוח מומחיות בתחום מסוים (הכתבה התפרסמה גם במהדורה העברית, גיליון 26).

 הכתבה עוסקת בשאלה, האם אנשים שטובים מאוד בתחומם טובים בגלל כישרון מיוחד שיש להם, או שאפשר לייחס את ההצלחה שלהם בעיקר לעבודה קשה ואימון. הכישרון יכול להיות בכל תחום שדורש מיומנות כמו מוסיקה, ניתוחים פלסטיים וכו’ ,אבל עיקר הדוגמאות בכתבה הן מתחום השחמט וענפי ספורט אחרים.

כמה ממצאים מאוד מעניינים עולים מהמחקרים בתחום. הנקודה המרכזית היא שכישרון הוא אוברייטד בטירוף. מה שאנחנו קוראים לו כישרון הוא לרוב עבודה קשה ומאומצת לאורך שנים ולא משהו מולד. מעריכים שבכל תחום לוקח בערך 10 שנים של מאמץ להגיע לרמה גבוהה מאוד (למשל, דרגת רב אמן בשחמט). הנקודה המרכזית היא שאלו שמצליחים בכל תחום עושים את זה על ידי אתגרים חדשים שדוחפים אותם קדימה, ומעבר לשלב הבא של המומחיות אחרי שהשיגו רמה טובה בשלב הקודם. למשל, אנשים שלומדים משחק חדש (וזה למא משנה אם זה שחמט, ברידג' או גולף), יכולים לתפוס את עקרונות המשחק די מהר. אבל, וזו הנקודה החשובה, אם אחרי שהגעתם לרמה מסוימת של משחק לא תנסו לדחוף את עצמכם לרמה הבאה, תלמדו פתיחות חדשות בשחמט, הכרזות מדויקות יותר בברידג' או חבטות חדשות בגולף, לא תתקדמו בצורה רצינית.

אנשים יכולים למשל לשחק שנים באותו משחק ברמה חובבנית בלי להשתפר בגלל שהם לא מנסים להשתפר כי זה לא ממש מעניין אותם או כי הם משחקים רק בשביל העניין החברתי. אם אתם משחקים כל הזמן עם חברים קבועים סביר שלא תשתפרו במיוחד. זו הסיבה שיכול לבוא מישהו חדש ולנצח אתכם תוך זמן קצר בגלל שהוא יתאמץ להשתפר.

מרכיב אחר שדוחף אנשים הוא ההצלחה. אם מישהו מצליח בתחום מסוים, תהיה לו מוטיבציה גדולה יותר להמשיך להצליח. בכתבה מוזכרות סטטיסטיקות די מדהימות שמראות ששחקני כדורגל מצליחים רבים נולדו בתחילת השנה. למה זה חשוב? בגילאים צעירים, ילדים שנודלו בתחילת השנה היו הילדים הגדולים בקבוצת הגיל שלהם, ובגיל כזה להיות מבוגר בכמה חודשים מאוד משמעותי מבחינת הכוח הפיסי, שגורם לשחקנים הצעירים להיות חזקים ולכן טובים יותר בממוצע. ההצלחה הזו תגרום להם להמשיך בתחום בעוד שחקנים חלשים פיסית יהיו פחות מצליחים ובעלי מוטיבציה פחותה להמשיך לשחק.

עוד ממצא מעניין הוא שהיום למשל יש הרבה יותר רבי אמנים בשחמט. הסיבה היא לא בגלל ששחקנים היום יותר כישרוניים מדורות קודמים, אלא בגלל שהיום יש יותר תחרויות ממה שהיה בעבר, וגם בגלל שאפשר לאתגר את עצמך ולהשתפר כל הזמן על ידי משחקים נגד המחשב.

Both comments and trackbacks are currently closed.

תגובות

  • SilentMike  On 25/02/2007 at 12:44 am

    לא נראה לי שאיזושהי כמות של אימון תעשה אותי טוב בשחמט. אני פשוט לא מצליח להתרכז ולראות מהלכים קדימה כמו שצריך. ניסיתי, הייתי בחוג בגיל צעיר, שיחקתי נגד אנשים, נגד מחשבים. היתה לי אפילו מכונה מיוחדת לשח עם כמה רמות. לא הלך. תמיד הייתי מפסיד לאותה רמה מאוד לא מרשימה בגלל שלא יכולתי לראות את המלכודות שלה.

  • גיל  On 25/02/2007 at 1:08 am

    ואין ספק שצריך כישרון בסיסי בתחום, אבל הנקודה היא שכנראה להרבה אנשים יש כישרונות שהם לא מביאים לידי ביטוי. לכמה אנשים באמת יש זמן להשקיע כמה שעות כל יום במשחקי שחמט ולעשות את זה במשך 10 שנים? פעם, מעטים היו עושים את זה אבל היום בעיקר כשיש לך מחשב בבית, קל יותר ולכן האינפלציה בשחקנים טובים.

  • עידית  On 25/02/2007 at 7:24 am

    נראה לך שיש הבדל בין תחומים פיזיים לשכליים או לאמנותיים?

  • גיל  On 25/02/2007 at 7:47 am

    האמת היא שאין לי ממש מושג. האם מישהיא שמנגנת בכינור, יש כישרון טבעי לכינור או שההורים שלה דחפו לה כינור בגיל 4 והיא פשוט התאמנה עליו מאז? אם תתני לילד בגיל צעיר מכחול, האם בעזרת אימונים הוא יהפוך לפיקאסו? אני בספק.

    יש לאנשים כישרונות מסוימים שטובים מאחרים, אבל רובם פשוט לא מודעים אליהם כי הם אף פעם לא התנסו בלנסות אותם. סביר גם שככל שאת נחשפת לתחום מסוים בגיל צעיר כך קל לך יותר "להשתלט" עליו. אם ההורים שלך נתנו לך כינור במתנה בגיל 4, יש סיכוי שיצא ממך כנרית. אבל אם אותם הורים היו קונים לך שחמט, יכול להיות שהיית טובה בזה באותה מידה אם לא יותר.

  • אורי  On 25/02/2007 at 11:59 am

    שאתה יכול להשתפר במידה משמעותית.

    אולי אתה לא יכול להגיע לרמה הכי גבוהה אבל אילו היית משקיע כמה שעות ביום ולומד בצורה נכונה אז ברור לי שהיית מתקדם.

    לשחק מול מחשבים אולי לא היה מספיק לך אבל אילו היית חוזר על המשחקים שהפסדת ולומד טוב מה הטעויות שלך ומגבש לעצמך כללי חשיבה כדי למנוע טעויות דומות בעתיד אז היית מתקדם.

  • אסף  On 05/03/2007 at 12:35 am

    אני חושב שהעניין פה הוא הגדרת גאונות.
    להגיע להיות רב-אמן בשחמט צריך קצת יותר מאשר לשחק 10 שעות ביום במשך כמה שנים ועדיין גם אם נניח שזה אפשרי לכל אדם שהשקיע מספיק זה לא אומר שהוא גאון בשחמט.
    להיפך, זה אומר שדרגת רב-אמן היא לא קריטריון לגאונות אם אפשר להשיג אותה בצורה שכזאת.
    ע"מ להגיע להיות בין ה-5 הראשונים בעולם בשחמט (למשל) צריך גם הרבה כישרון, גאונות.

  • ניל יאנג וקריזי הורס  On 05/03/2007 at 3:58 pm

    כך לדוגמא יש גיטריסטים/פסנתרנים/וכו' שהם וירטואוזים בכל קנה מידה אבל בתור יוצרי מוזיקה הם בינוניים. לעומתם, אנשים שמחזיקים חצי מהיכולת שלהם ועדין מצליחים לגעת במשהו נכון ומרגש.

  • ירון  On 30/05/2007 at 10:42 am

    במוסיקה למשל, אתה יכול להיות בעל טכניקה מדהימה ועדיין לא להחשב מוסיקאי טוב כי אין לך "נשמה" או "גרוב" או שלל הגדרות אחרות שאנו מייחסים לכשרון מולד, תכונות לא נרכשות.

    לעומת זאת מוסיקאים שהתאמנו מעט ואינם בעלי טכניקה מרשימה עדיין מסוגלים להרשים מאוד בדיוק בגלל התכונות הנ"ל.

  • גיל  On 30/05/2007 at 1:48 pm

    חלק מהבעייה נעוץ באנשים "רגילים" שמגדירים מה גאוני ומה לא.

  • שחר עולי  On 09/03/2012 at 11:21 am

    על מה אתה מתבסס במאמרים שלך?

    • גיל  On 09/03/2012 at 11:26 am

      על מחקרים מדעיים.

%d בלוגרים אהבו את זה: