השפעת גובה הקול על משיכה מינית ונאמנות בן הזוג

מחקרים על הקול האנושי נעשו פופולאריים למדי לאחרונה. הרעיון שעומד מאחורי רבים מהמחקרים הללו הוא שגובה הקול (pitch) מהווה סממן לתכונות שונות של בן או בת הזוג, והוא תכונה שנבררה על ידי הברירה המינית. כתבתי בעבר על שני מחקרים שנוגעים לגובה הקול ושנעשו בעיקר בחברות של ציידים לקטים. באחד, נמצא קשר בין גובה הקול לחוזק פיסי כך שקול עמוק יותר שוייך לאנשים חזקים יותר, ובשני, גברים עם קול עמוק היו בעלי מספר ילדים רב יותר בחברת ציידים לקטים שבה אין אמצעי מניעה (ולכן מספר הילדים הוא מדד טוב להצלחה רבייתית). שני מחקרים חדשים ממשיכים בקו הזה ובודקים קשר בין גובה הקול למשיכה מינית ונאמנות של בן הזוג.המחקר הראשון התמקד בקול של נשים, ובמיוחד בקול דק וגבוה. מחקרים בעבר מצאו שנשים עם קול גבוה נחשבות ליותר אטרקטיביות בעיניי הגברים, כנראה בגלל שזה מראה על רמות נמוכות יותר של טסטוסטרון, ובעקיפין על פוריות גבוהה יותר. אם גברים מעדיפים קול גבוה עולה השאלה המעניינת שהמאמר מנסה לענות עליה והיא, האם נשים משנות בכוונה את גובה הקול כדי לסמן לגבר שהן נמשכות אליו ומעוניינות בו?

כדי לבחון את הנושא ביקשו החוקרים מנשים לקרוא הודעה כתובה כאילו הן מדברות אל משיבון. ההודעה כללה פרטים לגבי דייט עתידי עם גבר שאת התמונה שלו הן ראו. המניפולציה הניסויית כללה שתי תמונות, אחת של גבר עם פנים גבריות, והשנייה של גבר עם פנים נשיות יותר (הדבר נעשה דרך מניפולציית מחשב שיכולה לשנות את הגבריות של הפנים בתמונה). הנה דוגמא לזוג פנים כזה:

image

45 נשים בגיל ממוצע 20 השתתפו בניסוי. רק נשים שלא השתמשו בגלולות או אמצעי מניעה כימיים אחרים הורשו להשתתף בניסוי וזאת בגלל שמחקרים קודמים מראים שיש לכך השפעות על גובה הקול. הנבדקות ראו את שתי התמונות בסדר אקראי ואז התבקשו להשאיר את ההודעה הבאה: “היי, נפגשנו אתמול בפאב, התקשרתי כדי לראות אם אתה רוצה להפגש מתישהוא, תתקשר אליי בחזרה”. כל הודעה כזו הוקלטה פעמיים בתגובה לתמונות השונות. בנוסף, התבקשו הנבדקות להעריך עד כמה אטרקטיבי הגבר בתמונה בסולם של 0-7.

תוצאות המחקר הראו על מתאם חיובי של 0.34 בין גובה הקול של האישה בהקלטה (כפי שנמדד בהרצים) ובין דירוג האטרקטיביות שהיא נתנה. במילים אחרות, אם גבר מצא חן בעיניי האישה אז הקול שלה היה גבוה יותר. כלומר, המסקנה של המחקר הזה שגובה הקול אכן מהווה סממן מיני כמו שמצאו מחקרים אחרים בנושא.

המחקר השני עוסק בצד יותר שלילי של בחירת בני זוג והוא בגידות של בני הזוג. בגידה של בן זוג נושאת בתוכה רווחים לבן הזוג הבוגד, שיכול להוליד ילדים נוספים אם מדובר בגבר, או להוליד ילד מגבר עם גנים מוצלחים יותר מאלו של בן הזוג הנוכחי (שהוא אולי נאמן ותומך יותר). מהצד הנבגד זהו כמובן חיסרון ולכן סביר שרמזים שיכולים להעיד על בגידה פוטנציאלית של בן או בת הזוג יבררו על ידי האבולוציה. כאמור, יש מתאם שלילי בין גבוה הקול לטסטוסטרון, כלומר גברים עם קול גבוה יותר הם בעלי טסטוסטרון נמוך יותר ולהיפך. מכיוון שידוע גם שגברים עם רמות טסטוסטרון גבוהות נוטים יותר לבגידות אז אפשר להסיק שגם גברים עם קול נמוך יותר ייטו גם לבגוד יותר ואת זה בא לבדוק המחקר הנוכחי (ידוע גם שלגברים עם קול עמוק יותר יש יותר פרטנרים מיניים).

המחקר הכיל 49 גברים ו-55 נשים בגיל ממוצע 19. המחקר כולל גם נבדקות מכיוון שאחת התאוריות היא שגם נשים נוטות לבגוד בצורה שעלולה להיות קשורה לגובה הקול שלהן, במקרה הזה קול גבוה יותר, אם כי העדויות בהקשר הזה פחות חד משמעיות.

תשעה גברים ותשע נשים בגיל הנבדקים הקליטו תנועות בסיסיות (מבחינה פונולוגית) באנגלית. בעזרת מניפולציות במחשב יצרו החוקרים שתי גירסאות של כל קול, אחת עם קול גבוה והשנייה עם קול נמוך (כאמור, מאותו אדם אך הנבדקים לא ידעו זאת וחשבו שמדובר בשני אנשים שונים). בפני הנבדקים הוצגו ארבעה זוגות של קולות כאלו, ולגבי כל זוג הם התבקשו לבחור מי מהם יותר אטרקטיבי באוזנם, ומי לדעתם בעל סיכויים גבוהים יותר לבגוד בבן או בת זוגו. בפני כל נבדק הוצגו הקלטות של גברים ונשים כאחד.

הנה התוצאות העיקריות של המחקר:

1) נשים נטו לחשוב שגברים עם קול נמוך הם בעלי סיכוי גבוה יותר לבגוד מגברים עם קול גבוה. לא נמצא הבדל דומה בהערכה של הנשים את הקול של הנשים האחרות.

2) גברים חשבו שנשים עם קול גבוה הן בעלות סיכוי גבוה יותר לבגידה. לא היה שום הבדלים בייחוסים של הגברים לקולות של גברים אחרים.

3) גם גברים וגם נשים חשבו שנשים עם קול גבוה יותר הן אטרקטיביות יותר מבחינה חיצונית.

4) נשים חשבו שגברים עם קול נמוך אטרקטיביים יותר, אבל לא היו הבדלים בהערכות האטרקטיביות של גברים כתוצאה משינוי הקול של גברים אחרים.

5) לא היה מתאם בין האטרקטיביות של הקולות לבין הייחוסים של הבגידות. במילים אחרות, ייחוס של נטייה לבגוד היא בלתי תלויה בהערכת היופי של אותו אדם, כלומר המחשבה שאדם מסוים יבגוד לא מונעת ממה שאנחנו יודעים לגבי יופיו אלא היא משהו מעבר לכך.

המסקנה: יש בקול הרבה יותר ממה שאנשים חושבים, נשים, הזהרו מגברים עם קול של בארי וייט.

פרסם תגובה או השאר עקבות: טראקבק.

תגובות

  • דרול   ביום 10/12/2011 בשעה 11:56 pm

    לא הבנתי איך המסקנה התקבלה מהתוצאות.

    • גיל   ביום 10/12/2011 בשעה 11:58 pm

      המסקנה היא חצי בדיחה. תירוץ טוב לשים את השיר הזה.

    • גיל   ביום 11/12/2011 בשעה 12:05 am

      ויותר ברצינות, הכוונה הייתה לרמוז לזה שגברים עם קול נמוך נוטים לבגוד יותר.

      • Magus Vulgaris   ביום 12/12/2011 בשעה 4:32 pm

        מחקר מעניין. אמנם ציפיתי שיתרון הקול הנמוך יהיה רולוונטי גם לגבי נשים. מעניין, האם מדובר על אינטואיציה שגויה או שיש מצבים בהם דווקא הקול הגבוה מחשב אטרקטיבי יותר, ויש מצבים בהם הקול הנמוך?
        אגב, אם כבר מדברים על קול זכרי עמוק, יש את James Earl Jones:

      • גיל   ביום 12/12/2011 בשעה 7:30 pm

        אחלה קול!

  • הפנר   ביום 11/12/2011 בשעה 2:56 pm

    סוף סוף פוסט בנושא הבלוג.
    היה שווה לקרוא את כל הפוסטים הלא קשורים לאחרונה כדי להגיע לזה.

    בקשר לנושא:
    זה אומר שנשים עם קול ממש גבוה- עד כדי כך שקשה יהיה לשמוע אותו- יהיו סופר אטרקטיביות? זה לא נראה לי נכון…
    חוצמזה, לדעתי, נשים עם קול טבעי גבוה יותר נתפסות בטעות כאטקטיביות יותר, רק בזכות זה שהן עושות את הקול שלהן גבוה יותר כשהן רוצות להיות אטרקטיביות יותר, וגברים פשוט התרגלו לזה.
    נניח שהכל נכון, אז זה אומר שבמצב הזה הקול הנשי הממוצע היה אמור להיות גבוה עוד יותר מהנוכחי, והקול של הגברים היה אמור להיות נמוך עוד יותר מהנוכחי. כאילו- אני מנסה לשאול למה נעצרנו כאן? כנראה שיש איזה חסם- גבול שאותו יש סיבה לא לעבור. כי נראה להפוך את הקול לגבוה יותר או נמוך יותר- זה רווח נקי.

    • גיל   ביום 11/12/2011 בשעה 3:22 pm

      לא, זה אומר כמו בכל תכונה שזה עובד בממוצע. דברים קיצוניים מאוד אף פעם לא ממש אטרקטיביים וזה נכון לכל דבר.

      אני לא יודע אם נשים בכוונה משנות את גובה הקול שלהן אבל יכול להיות שהן עושות את זה בכוונה. לגבי למה ואיפה נעצרים, שוב, בכל תכונה אבולוציונית יש גבול לכמה אפשר למתוח אותה. במקרה הזה זה באמת למתוח את מיתרי הקול ומן הסתם קשה להגיע לקולות מאוד גבוהים בלי להזיק יותר מדי.

  • אלמוני   ביום 11/12/2011 בשעה 11:38 pm

    שלום גיל.
    תודה על המאמרים המרתקים שלך.
    אני קורא אותם בהדרגה ומרגיש שתפיסת המציאות שלי מתרחבת.
    פתאום אני מבין מחדש המון דברים אישיים.

    רציתי לשאול אותך כמה שאלות:
    האם אפשר לשמוע הרצאות שלך?.
    האם הספר "נפש ערומה" של עדה למפרט תואם לגמרי את גישתך?.
    מהי נקודת המחלוקת הכי גדולה בין הפסיכולוגיה הרגילה לפסיכולוגיה האבולוציונית?.
    ולסיום – האם תמונת העולם של הפסיכולוגיה האבולוציונית מבטלת בהכרח את קיומו של אלוהים, לדעתך?.

    המון המון תודה.

    • גיל   ביום 11/12/2011 בשעה 11:44 pm

      אלמוני, תודה על המחמאות. לא, אין הרצאות שלי ברשת אני לא עד כדי כך מפורסם :)

      אני לא יכול לומר שכל מה שעדה למפרט כתבה בספר תואם לגמרי את מה שאני חושב, אבל ללא ספק אנחנו חולקים את הבסיס האבולוציוני להתנהגות וגם את הביקורת על הפסיכואנליזה.

      אני לא בטוח שאני יכול לענות על השאלה שלך בקשר לפסיכולוגיה, היא רחבה מדי ולא ממש ברורה.

      לגבי אלוהים, איך אמר פסקל? "אין לי צורך בהשערה כזו". שאלת קיומו של האל לא קשורה ישירות למדע או לפסיכולוגיה אבולוציונית כי אם הוא קיים הוא חיצוני לה. בכל מקרה, אין לנו צורך בו בחקירה מדעית כלשהיא בין אם היא אבולוציוניות או לא.

  • י.ד.   ביום 12/12/2011 בשעה 1:03 pm

    מה עם שירת נשים?

    האם קשורה לגובה הקול?

    • גיל   ביום 12/12/2011 בשעה 7:21 pm

      לאיזו שירת נשים אתה מתכוון אם מותר לשאול?

      • י.ד.   ביום 14/12/2011 בשעה 1:48 am

        האם שירה בכלל יכולה להיתפס כבעל היבט מיני,?והאם בשירה יש ביטוי גם להיבטים של גובה הקול וכדומה שנותנים מידע אבלוציוני מהסוג שתיארת, למשל, על רמת הטוסטורון של מי ששר?

        ודרך אגב, האם טוסטורון הוא הגורם היחיד המודד פוריות?

      • גיל   ביום 14/12/2011 בשעה 9:15 am

        אני מניח שאפשר לתפוס כל דבר כעניין מיני אם רוצים אבל זה לא הכרחי. עם זאת, נראה לי שבשירה יש פחות היבט מיני ויותר עניין אסתטי. ולא, טסטוסטרון זה לא הדבר היחיד שמודד פוריות אבל הרבה פעמים הוא משמש כמדד כי נוח למדוד אותו.

  • efrat   ביום 12/12/2011 בשעה 2:45 pm

    שלום גיל, כמה שאלות : האם המונח "אטרקטיביות" מתייחס להיבט המיני בלבד? יכולתי לשער שנשים עם קול גבוה במיוחד ייתפסו כמעצבנות ולכן לא בדיוק אטרקטיביות אלא אם מדובר במטרה אחת בלבד…במחשבה שנייה, מגוון האפשרויות הנוספות ל"אטרטיביות" לא יהיה רלבנטי לתפיסה האבולוציונית? לגבי גברים, האם קול נמוך בצורה משמעותית לא עלול להשמע מפחיד?

    • Magus Vulgaris   ביום 12/12/2011 בשעה 4:39 pm

      הערות חשובות. גם אני ציפיתי שלגבי נשים, ימצא אפקט דומה כמו בקרב גברים. ראשית, לדעתי, לא נראה לי שהקשר בין גובה הקול לבין רמת האטרקטיביות הוא לינארי. לכן, אולי יש צורך במחקר עם יותר ערכים למשתנה. בנוסף, אני מסכים איתך שיש בעיה עם מדידת אטרקטיביות, כי לא נראה לי שלאדם כלשהו קיים דגם אחד של אטרקטיביות, וזאת, כי אנחנו יכולים להימשך לתכונות מנוגדות. במצב זה, כמובן, לא ניתן לבנות אבטיפוס מלא. אבל תקחי את המילים שלי בערבון מוגבל – אני לא מומחה בתחום חקר האטרקטיביות :-)

    • גיל   ביום 12/12/2011 בשעה 7:25 pm

      כשאני מדבר על אטרקטיביות אני מתכוון למשיכה מינית. כלומר, לא רק מישהו שמעוניין או מעוניינת בסקס אלא מישהו שנמשכים אליו לקשר קצר או ארוך. ואת צודקת, קול גבוה תמידי יכול לעצבן אבל נדמה לי שהוא צריך להיות גבוה במיוחד. במחקר השני לקחו למשל קולות קבועים ושינו אותם קצת למעלה או למטה, מספיק בשביל שאנשים יבחינו בזה. כמו שציינתי בתגובה הקודמת, כל קול קיצוני יהיה לא רצוי, הכל במידה.

  • Magus Vulgaris   ביום 12/12/2011 בשעה 5:07 pm

    לדעתי, יש בעיה לקבוע באופן חד-משמעי כי קול נמוך קשור לאטרקטיביות. לזאת, כי כנראה שהקשר מתווך דרך דומיננטיות / בטחון. כלומר, שינוי קול לנמוך יותר יכול ביטוי לדומיננטיות ("אני יכול לשלוט עליך"), ואילו קול גבוה ביטוי לביטחון ("אני לא אפגע בך"). כלומר, אטרקטיביות של קול האישה יכול לנבוע מכך, שהיא "נראה תסרב ברמת סבירות נמוכה יותר" ולכן היא עדיפה (אטרקטיבית) יותר. לדוגמא, אפשר לחשוב על הניסוי הדמיוני הבא: לאחר ריב את בת זוג, שהתפתח כי היא מאשימה אותך במשהו שמאיים עליה, האם תבקש סליחה בקול גבוה או נמוך יותר מאשר הקול הרגיל של? להשלמת התמונה, יש גם ניסוי דמיוני הפוך: במידה ובת הזוג שלך מרגישה איום חיצוני, שאינו קשור עליכם, האם תנסה להרגיע אותה שאתה "שולט בעניינים" בקול נמוך או גבוה?

    • גיל   ביום 12/12/2011 בשעה 7:26 pm

      מה זה יש בעייה? זה מה שמצאו במחקר. כמו תמיד זה עובד בממוצע ובוודאי יש מגוון של תחושות של אנשים כשהם שומעים קול כזה.

      אני חושב שבדוגמא שהבאת דווקא קול שקט בלי קשר אם הוא גבוה או נמוך יהיה הכי יעיל.

  • עדי   ביום 14/12/2011 בשעה 7:47 am

    מעניין מאוד, תודה!

  • רועי   ביום 17/12/2011 בשעה 11:14 pm

    שלום גיל,
    מצאתי את הבלוג הזה לפני חודש ומאז אני קורא כל פוסט חדש שאתה מוציא.

    לגבי המחקר הנ"ל רציתי להגיד שהוא אמנם מעניין אך שצריך לסייג את התוצאות והמסקנות. חשוב לשים לב שלא נמדדה בגידה של פרטים ואף לא נטייה לבגידה (שהייתה יכולה להמדד במידה והפרטים היו מדווחים לגבי עצמם כמה הם בוגדניים), כל מה שנמדד זה ציפיות לבגידות- כמה פרט א' מאמין שפרט ב' יבגוד בהתאמה לגובה הקול שלו. תוצאות מחקר זה יחד עם תוצאות המחקרים הקודמים שהצגת בפוסט, אכן מחזקים את הסברה שגובה הקול יהיה קשור לנטייה לבוגדנות, אך זה עדיין לא בדיוק מה שנמצא.
    כך שלא בטוח שנשים צריכיות להיזהר מגברים עם קול של לואי ארמסטרונג, אך מה שבטוח זה שהן חושבות שהן צריכות להזהר מגברים עם קול כשלו (תירוץ לשים את לואי).

    רועי

    • גיל   ביום 18/12/2011 בשעה 12:35 am

      שלום רועי, מה שאתה אומר נכון עקרונית כמעט לכל מחקר במדעי החברה שלא מודד התנהגות בפועל אלא כוונות. בכל מקרה, הכוונה של החוקרים לא לבדוק אם אכן אותם אנשים בוגדים או לא אלא איך הם נתפסים מבחינת הנטייה לבגוד. מהבחינה הזו המידע שהקול מספק לגבי המחשבה שהם אכן יבגדו תשפיע אפילו אם לא בוגדים בפועל. אם לוקחים בחשבון את הקשר הידוע בין טסטוסטרון גבוה לבגידות אז התמונה די ברורה למרות שבמחקר הספציפי הזה לא נמדד הקשר הישיר הזה.

      • רועי   ביום 18/12/2011 בשעה 2:12 am

        אני מסכים איתך שכאשר מסתכלים על מכלול המחקרים בתחום התמונה די ברורה.

        אבל השאלה עיקרית היא איך זה שלא הצלחתי לשים קישור לשיר של לואי ארמסטרונג?

  • אני   ביום 24/01/2012 בשעה 4:35 am

    אני מוצאת את הקולות המאוד גבריים ועמוקים כממש דוחים וצורמים לאוזן. מעדיפה משהו באמצע.

    לגבי התמונות, אני בטוחה שאם היו בודקים זאת עם דרגות יותר גבריות – הנשים היו נגעלות ומדברות בקול נמוך יותר.
    זה תלוי באופציות שבחרו.

  • אני   ביום 24/01/2012 בשעה 4:37 am

    מה שעוד מעניין וממש מוזר, זה שאין הרבה הערכה (של גברים) לזמרות עם קול עדין-נשי-דק-קלאסי..אלא דווקא לקולות נשיים צרודים-עמוקים-גסים וכו'.

    • גיל   ביום 24/01/2012 בשעה 8:48 am

      למה אין הערכה? אני חושב שגברים מאוד אוהבים קולות גבוהים נניח של ביורק או וויטני יוסטון.

להגיב

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. Log Out / לשמור )

Twitter picture

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. Log Out / לשמור )

Facebook photo

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. Log Out / לשמור )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

הצטרפו אל 303 שכבר עוקבים אחריו